Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429557, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 543 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481039
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Vědecké chyby v Bibli
Vloženo Sobota, 12. prosinec 2009 @ 17:55:49 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Asi každý z nás už někdy slyšel tvrzení, že Bible je plná vědeckých chyb a nesmyslů. Podívejme se tedy na ty, které jsou podle mých zkušeností nejčastěji uváděny. Budu rád, za upozornění na další podobné "chyby", kterým se budu věnovat spolu s těmi, které v tomto článku v zájmu stručnosti chybí, příště.


Úvodní poznámka k zázrakům

Velmi často se za vědecký nesmysl označují zázraky vykonané Hospodinem, Kristem nebo někým jiným. Zázrakem rozumíme děj, který je z hlediska dobového poznání fungování světa nevysvětlitelný a je s ním v rozporu. Bylo by tedy hloupé poukazovat na zázrak jako vědecký omyl s tím, že je vědecky nevysvětlitelný a je v rozporu s vědeckým poznáním. Pokud se v Bibli popsané zázraky nestaly, pak to nesvědčí o vědecky chybném popisu, ale ukazuje to na bujnou fantazii pisatele, jeho lehkověrnost či úmysl oklamat čtenáře. Materilisty bych pak rád upozornil na to, že třeba v medicíně je dobře zdokumentováno velké množství nevysvětlitelných zlepšení stavu nemocných či dokonce jejich uzdravení. Ani zdaleka nejsou všechny jakkoli spojeny s nějakou vírou či náboženstvím. Ve vztahu k uzdravením s náboženským podtextem (na základě modliteb, návštěvy poutního místa atp.) se v medicíně nejčastěji hovoří o formě placebo efektu, který je následně vysvětlován autosugescí. Je to bohužel ukázka toho, jak se jedno nevysvětlitelné vysvětluje druhým nevysvětlitelným. Samotný placebo efekt či autosugesce není z pohledu materilistické interpretace medicíny vysvětlen. Nechci zabíhat do detailů, ale problémy jsou v jádru dva: že to funguje a že to nefunguje u každého. V klinických studiích se ve skupině dobrovolníků, kterým není podáván slíbený lék ale nějaká neúčinná látka (např. do podoby léku upravený cukr), vždy uplatní placebo efekt různě. U některých lidí jsou jeho výsledky shodné s výsledku skutečně léčených lidí, u dalších je zlepšení menší a u zbytku placebo efekt nezabere vůbec. Jen pro zajímavost uvádím, že fungující placebo efekt byl prokázán jak u chorob a poruch psychických (např. deprese), smíšených (např. hráčská či drogová závislost) i tělesných (např. angina pectoris, Parkinson, vysoký tlak).

Jazyk Bible

Zřejmě se shodneme, že smyslem sepsání Písma nebylo poskytnout lidstvu nějakou učebnici chemie či biologie. Je tedy nutné vždy hledět na smysl a kontext sdělovaného. Písmo nás např. informuje o tom, že Kristus proměnil vodu ve víno (J 2,1 - 10). Slovo voda je tu však použito v obecném (neodborném) smyslu a nikoli v čistě chemickém. Chemicky se vodou označuje látka tvořená molekulami H2O s tím, že se v ní reálně vyskytuje i nepatrné množství D2O a DHO. Pokud bychom tedy Písmo četli čistě odborně, pak je tvrzení:"Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno ..." (J 2,9a) nepravdivé, protože pokud se tento zázrak opravdu stal, pak Ježíš proměnil vodný roztok různých iontů s organickými příměsemi (přesné složení toho, co mu přinesli neznáme a není to podstatné, protože chemicko nešlo o vodu) v chemickou směs odlišného složení (voda, etanol, oxid uhličitý, glycerin ...), které říkáme víno.

Chyba první - π (pí) = 3? (1Kr 7,23 - 26)

Odlil také moře o průměru deseti loket, okrouhlé, pět loket vysoké; dalo se obepnout měřicí šňůrou dlouhou třicet loket. Pod jeho okrajem je dokola vroubilo věncoví, deset ozdob na jeden loket; lemovaly moře dokola. Věncoví bylo odlito ve dvou řadách spolu s ním. Moře spočívalo na dvanácti býcích; tři byli obráceni na sever, tři na západ, tři na jih a tři na východ. Na nich bylo moře položeno a zadky všech byly obráceny dovnitř. Bylo na dlaň silné a jeho okraj byl udělán jako okraj poháru nebo rozkvetlé lilie. Pojalo dva tisíce batů.

Velikost obvodu a průměru kruhu je vzájemně propojena pomocí pi. Při posuzování geometrie odlitého moře můžeme bezpečně vycházet z euklidovské geometrie, kde je délka obvodu rovna násobku průměru a pí. Kritici tak zde upozorňují, že takové moře nemohlo být nikdy postaveno, neboť poměr obvodu a průměru je 3,0. První otázkou je, můžeme-li slovo "okrouhlé" chápat doslova jako "kruhové". Při znalosti toho, co jsem výše uvedl o jazyku Bible, je oprávněné domnívat se, že okrouhlým se myslelo cokoli, co na pohled vypadalo kruhově. My rovněž říkáme, že Země je kulatá, ale Země samozřejmě není geometrická koule. Buďme však ke kritikům velkorysí a k pisateli hodně přísní a předpokládejme, že skutečně tvrdí, že šlo o kruh. Druhým problémem je nepřesná formulace ohledně obvodu nádoby. Ono se tu totiž netvrdí, že obvod byl 30 loket, ale že byl 30 loket či méně. Leč chápejme to tak, že se tu skutečně tvrdí, že obvod byl 30 loket.

Když se s touto námitkou setkám, pak se dotyčného vždy zeptám, jaký by tedy měl být obvod kruhové nádoby, která má průměr 10 loktů. Bylo by lepší ptát se na to, jaký by měl být průměr, když je obvod 30, ale málokdo má u sebe neustále kalkulačku. Obvyklá odpověď je:"No přece 31,4 loket." Z této odpovědi je patrné, že dotyčný udělal úplně stejnou věc, které se mohl dopustit pisatel předmětné pasáže, totiž zaokrouhlil jednu z hodnot, konkrétně pí. I ve vědeckých pojednáních se často provádí zaokrouhlování čísel tak, jak to pro účely výpočtu vyhovuje a s ohledem na přesnost měření. Aplikujeme-li zásady uvádění čísel na to, co čteme v Bibli, pak tu pisatel hodnotu uvádí s přesností na dvě platná místa (dvě číslice). Byl-li by tedy tento popis v dnešním vědeckém pojednání, pak by každý čtenář věděl, že skutečná hodnota průměru je v intervalu <9,5; 10,5). Vyjdeme-li z obvodu 30 a hodnoty pí zaokrouhlené na 3,1416, měl by být průměr 9,5493. Takže vidíme, že uvedené údaje odpovídají skutečnosti, tj. skutečná hodnota je v intervalu, který označuje hodnota průměru uvedená v Bibli. Křesťané obvykle upozorňují na verš 26, kde se píše o stěnách nádoby, s tím, že obvodem mohl být myšlen obvod vnitřní, průměrem pak průměr celkový. I když tato úvaha vede k lepšímu výsledku hodnoty pí, je to podle mě naprosto zbytečná spekulace, protože zápis naměřených hodnot je proveden zcela v souladu s běžnou praxí ve vědě.

Je velryba ryba? (Jon 2,1-11 vs. Mt 12,40)

V Jonášovi se v ČEP dočteme, že byl pozřen velikou rybou. V případě matouše ČEP mluví o mořské obludě, což je špatný překlad. V řečtině je použito slovo κῆτος, které má dva možné významy: velká ryba a velryba. Moc nechápu, proč si tu kritici vybírají jen variantu velryba a upozorňují na nějaký rozpor s tím, že velryba přece není ryba ale savec. Myslím, že tento omyl je veskrze uměle vytvořený, a to i vzhledem k faktu, že řecký překlad SZ (Septuaginta) u Jonáše používá také slovo κῆτος. I kdybych z pro mě nepochopitelných důvodů přijal tvrzení kritiků, že tu Písmo vydává savce velrybu za rybu, nemohu mluvit o nějaké chybě. Tvrzení Písma by sice bylo v rozporu s námi používanou taxonomií, ale to je jen uměle vytvořený systém, jak rozdělit zvířata do nějakých skupin. Starověké národy používaly svoji vlastní taxonomii a celkem běžně k rybám řadily i žraloka, což také není ryba ale paryba.

Je netopýr pták? (Lv 11,13-19, Dt 14,11-18)

I zde by platila námitka ohledně taxonomie. Abychom mohli mluvit o chybě v klasifikaci nějakého zvířete, musíme vycházet z pravidel, podle kterých byla provedena. Pro Hebrejce tak mohlo být ptákem cokoli, co mělo křídla a dvě nohy, nebo mohla být znakem schopnost létat, počet nohou či velikost, takže by pak třeba pštros pro ně ptákem nebyl. Ale podívejme se do Písma. V Lv 11,13 je použito hebrejské slovo, které podle Stronga (H5775) znamená obecně tvora s křídly, což netopýr tak nějak bývá, i když se může použít i pro ptáka. Hebrejský výraz v Dt (Strong H6833) znamená skutečně (malý) pták. Nemohu posoudit, jaká je v hebrejštině gramatická vazba mezi verši 11 a 12, tj. vyplývá-li z ní skutečně tvrzení, že netopýr se řadí mezi ptáky, v překladu Septuaginty tomu tak ale je (ἀπ᾿ αὐτῶν = z nich).

Jákobova prutová genetika (Ex 30,37 - 31,13)

Námitka kritiků tu spočívá v tvrzení, že ovce a kozy rodily pruhovaná mláďata kvůli přítomnosti prutů v napajedle. Jednak tu máme zřejmě chybu překladu, protože slovo, které ČEP překládá  ve verši 30,38 jako běhat se znamená doslova být/stát se horkým (Strong H3179). Trochu světla nám do toho vnese Septuaginta, kde se píše o stimulaci zvířat. Pruty tak fungovaly jako jakési afrodiziakum. Kritiky zmiňovaný verš 30,39 nelze vytrhnout z kontextu. Navíc ČEP do textu vkládá cosi o pohledu na pruty. Hebrejský text (vyhledáno slovo od slova ve slovníku) o žádném koukání na pruty nemluví a text Septuaginty také ne. Smysl je tedy takový, že vybraná zvířata byla stimulována k touze množit se. Přečteme-li si celou pasáž, pak vidíme, že Jákob uplatnil své znalosti o působení afrodiziak a křížení zvířat. Jákob pochopitelně netušil nic o existenci genů, ale vycházel z empirických znalostí. Mně osobně se svého času dostalo od beduínského chovatele velbloudů sáhodlouhého výkladu o tom, kdy a která zvířata k sobě připouštět, aby potomstvo mělo požadované vlastnosti, aniž by dotyčný vůbec něco tušil o nějakých genech. Své znalosti získal povětšinou od svého otce a sám k nim něco málo přidal.

Čtyřnohý hmyz? (Lv 11,20 - 23)


V uvedené pasáži není nikde použito slovo hmyz, ale o hmyzu se očividně mluví. Problém kritiků je, že absolutně opomíjejí fakt, že v textu jsou nohy hmyzu rozděleny na základě funkce. A tak se u kobylek mluví o čtyřech nohou používaných pro chůzi a nohou skákavých. Ač je toto rozdělení pro nás poněkud zvláštní, odpovídá skutečnosti. U hmyzu (např. včela) je skutečně často jeden pár odlišný a plní odlišnou funkci. Smyslem pasáže je navíc nějak odlišit pokrmy čisté a nečisté a odlišná funkce onoho páru nohou se hodila jako dobré znamení. I my tak můžeme třeba u lidoopů mluvit o 4 nohou či 2 nohou a 2 rukách. Je to jen otázka dohody. Bible tedy správně počítá se 6 nohami u hmyzu, ale z praktických důvodů je rozlišuje na dvě skupiny podle funkce. Pro kritiky mi přijde symptomatické, že Hebrejce podezřívají z toho, že nevěděli, jak vypadá kobylka:-)


Podobná témata

O Bibli

"Vědecké chyby v Bibli" | Přihlásit/Vytvořit účet | 117 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Sobota, 12. prosinec 2009 @ 18:33:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible není kniha vědecká. Není to učebnice zeměpisu, dějepisu, chemie, matematiky, přírodopisu, zoologie atd. Bile je slovo živého Boha - pro nás lidi. Jsou to dějiny naší spásy.

Není podstatné, jestli Hebreové věděli, jak vypadá kobylka. Podstatné je, že znali Hospodina, uměli s ním komunikovat a navázat vztah. Uměli chodit v přítomnosti svého Boha.

Člověk by si měl uvědomit, že Hospodin má MOC udělat i to, co odporuje lidskému rozumu, přírodním zákonům a  také všem poznatkům vědy, kterých jsme my lidé dosáhli.





Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Sobota, 12. prosinec 2009 @ 19:05:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ona tahle věc souvisí s tématem způsobu inspirace Bible. Pokud se budeme dívat na Bibli jako na nadiktovanou Bohem, tak těmito "chybami" můžeme mít problémy a můžeme se je snažit nějak násilně odargumentovat.
Já věřím, že Bůh autory Bible většinou neinspiroval doslovně, dokonce bych se odvážil říct, že ani o myšlenkovou inspiraci jít nemuselo, ale spíš o inspiraci samotnou Boží přítomností. Ti lidé znali Boha, měli s ním nějakou zkušenost jako jednotlivci, nebo jako národ a svými prostředky, které byly dobově a kulturně podmíněné mluvili o něm a věcech, které s ním souvisely.
Čili pokud se v Leviticu píše, že zajíc je přežvýkavec, nechává mě to naprosto chladným. Staří Židé viděli, že přežvykuje a nijak dál to nepitvali. Obrazně i doslova (bylo to nečisté zvíře).
Když jsem v Bibli narazil na ten obvod kruhu, byl jsem velmi překvapen, že Židé tenkrát hodnotu pí vůbec znali alespoň jako 3. Oni totiž nebyli žádní velcí vědci. Všimněte si, že nám po nich kromě jejich náboženství moc poznatků do dnešní doby nezůstalo. Třeba narozdíl od Řeků, Egypťanů nebo Babyloňanů. Nesouhlasím v tomto ohledu se ssns, není to zaokrouhlení, on v té době žádný národ tu hodnotu neznal přesněji. Mám za to, že až někdy v prvním tisíciletí před n.l. ji Řekové určili nějak přesněji. No a představa, že Bůh je Bohem a Bible Biblí jen v případě, že Bůh svému vyvolenému národu tu hodnotu pí sdělí na víc míst, je pro mě absurdní. Na kolik míst by to mělo být? Deset? Sto?
Co z toho plyne? Čtěme Bibli kvůli Bohu. To, že někdo zná Boha, nemusí vůbec znamenat, že musí znát i všechno ostatní.
Jedna z věcí, která mi došla, když jsem před lety začal mít osobní zkušenosti s Bohem, že opravdu nemusím vědět všechno. Ani o Něm. A dokonce ani nemůžu. Bůh je na to příliš veliký.



Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 12. prosinec 2009 @ 20:45:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Iz.44,
24  Takto hovorí Hospodin, tvoj vykupiteľ, a ten, ktorý ťa utvoril od života matky: Ja Hospodin činím všetko: sám rozprestieram nebesia, rozťahujem zem zo svojej vlastnej moci;
25  marím znamenia márnotlachov a z veštcov robím bláznov; zavraciam múdrych zpät a ich vedu obraciam na bláznovstvo;
26  staviam pevne slovo svojho služobníka, aby stálo, a radu svojich poslov vykonávam, ja, ktorý hovorím o Jeruzaleme: Bude obydlený! a o mestách Júdových: Budú vystavené! A jeho spustošeniny znova vybudujem; 

Keby vedci mali vysvetliť knihu Zjav.Jana ,tak by nakopili toľko hlúposti,že by sa nám z toho zatočila hlava.

Boh je ten,ktorý otvára a zatvára zmysel svojich slov. Komu chce otvoriť tomu otvorí a komu nechce otvoriť tomu neotvorí.

Na porozumenie Písmu je potrebná viera,pôst a modlitba. Bystosť vedeckého rozumu je v Písme druhorada.

Najlepšie to vysvetľuje J.A.Komensky:

4,Bludy vznikajú i vtedy , keď sa ľudia  do teologie a do Písem so zlým úmyslom dávajú, len aby niečo vedeli. Avšak  najprednejším cieľom Slova Božieho je; aby sme z neho porozumeli, že Hospodin je Bohom a že není iného okrem neho, jeho samého sa báť, jemu samému slúžiť v neho samého veriť a cez tu vieru v neho učili sa  očakávať život večný.Kto s týmto úmyslom do Biblie nazerá ,tomu  Boh zjavuje svoje tajomstvá, hovorí Písmo./Žalm 25,14/. Keď  sa však zaoberá niekto Bibliou tak, ako inými ľudskými knihami, aby si len mozok cibril a brúsil, ten sa míňa cieľa a jeho poznanie na márnosloví stroskotáva. Ako aj svedčí Duch Boží./1Tim.1,6/.                                  
5,Niektorí zákon čítajúc, zabúdajú však Boha volať o pomoc, aby im pomocou Ducha Božieho otváral zmysel svojich slov. Oni však spoliehajú na svoj rozum a myslia si ,že ním preniknú kde chcú. Avšak rada Ducha Božieho je; Syn môj na svoju rozumnosť nespoliehaj ./Pr.3,5/. Nechcú pamätať nato, čo hovorí ap. Peter; že žiadneho  proroctva výklad v Písme nezáleží na ľudskom rozume. /2Pet.1,20/; a preto svojím rozumom  v Písme špekulujúc nachádzajú tam zmysly, ktorých tam niet. Náš rozum  vo veciach  Božích sám o sebe je slepý, pretože zamotáva a zapletá  sám seba. A toho sa David vždy bál, preto sa často horlivo modlil k Bohu, aby mu zjavoval svoje cesty /Žalm 25,4/ čoho keď mnohí tak nerobia, niet divu, že miesto svetla mrákotu z Písma vynášajú.                                                                                        6, Je i ďaľšia príčina bludov v cirkvach, že niektorím na tom, čo im i iným je potrebné k spaseniu vedieť nepostačuje, púšťajú sa do akýchsi  vysokých špekulácii a pomoc k nim hľadajú v Písme , všeliako ho naťahujúc, aby mohli svoje výmysly potvrdiť. Před čím však Písmo varuje: /Rim.12,3. 1Kor.4,6/                                          7,Ďalšou príčinou je mudrovanie okolo dátumov, rokov a letopočtov, ktoré niektorí pyšní a nadutí v novotách sa kochajúci vymýšľajú, aby mali niečo zvláštneho .
8, K bludom napomáha i to, keď sa do teológie dávajú ľudia nemajúci bázne Božej. A pritom bázeň Božia je počiatok múdrosti /Žalm 111,10/. Ako sa potom môžu užitočne zaoberať nebeskou múdrosťou, keď v nich žiadna múdrosť nie je? Písmo tiež hovorí; že Pán býva najdený od tých, ktorí ho nepokúšajú a zjavuje sa tým, ktorí sú mu verní. V nešľachetnú dušu nevchádza múdrosť. A ako kto ostríha zákona, zmocňuje sa i jeho zmyslu, a ktorí sú bezbožní, tým je Písmo vo svojich tajomstvách ako zapäčatená kniha. Tiež Kristus povedal Židom, že Písmam nerozumejú pretože nemajú v sebe lásku k Bohu . Takí sa často v cirkvach nachádzajú a preto niet divu , že seba i iných zapletajú.



Re: Vědecké chyby v Bibli, aneb Jonáš ve velkém člunu (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 12. prosinec 2009 @ 23:45:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S Jonášem : může jít o staré způsoby vyjadřování.

kdo z nás ví, že v Mezopotámii se lodím říkalo ryba ? Když vešel Jonáš do velké ryby, tedy plul ve velkém člunu na řece do Ninive.

Víte co to je ´´pavouk nad vodou´´? A že tento pavouk zásoboval pole vodou? Nad systémem kanálů byla konstrukce tvaru kola podepřená na kládách a tyčích, na obvodě byly samé džbány, a vodní proud je pošťuchoval a současně naplňoval. Tak se samo otáčelo kolo a vynášelo vodu ve džbánech do výšky až 2 - 3 metrů , tak velké to kolo bylo. Nahoře se ze džbánů vylévala voda do žlábků a rozváděla se po polích. Toto kolo se svými tyčemi stálo jako rozkročený hmyz nad vodním tokem a v mezopotamských textech se mu říká ´´pavouk nad vodou´´. Je to tajemství v názvu jen pro neznalé, kteří takového pavouka neviděli, protože u nás pracuje čerpadlo.

Jsou i jiné výrazy v jazyku, které budou nesrozumitelné bez překladu našim pravnukům později. Na příklad ´´koně pod kapotou´´, nebo se za časů Edisona poměřovala žárovka podle svíček a o stowatové žárovce se ještě před 40 lety říkalo, že má sto svíček (vit také ve filmu ´´Dívka v modrém´´, ta říká ´ty jsi čaroděj, že dokážeš rozsvítit sto svíček najednou´.)

Obrat ´vzít roha´ neznamená odnést si kus cihly ze zdi, ale zahnout za roh, aby utekl a nebyl vidět. Dokonce ´vzít kramli´ (že je zahnutá do pravého úhlu).

Takže uklidněte se : lodě plavou po vodě jako ryby a ve starých jazycích vejít do ryby znamenalo nasednout na loď.




Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: nula v Neděle, 13. prosinec 2009 @ 17:29:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aleš Vyhnal sestavil (přeložil) takový seznam

Podívejme se nyní na místa v Bibli, která jsou v rozporu s poznatky moderní vědy: Podle Bible (Iz 11:12, 42:5, Jb 28:24, Jr 10:13, 31:37, Da 4:10-11, Za 9:10, Mt 4:8, Zj 1:7, 7:1) je Země plochá nebo její obydlený povrch může být přehlédnut z jediného bodu, což je v rozporu s tím, co víme. Toho se týkají také časté biblické odkazy na „vystupování do nebe“ (Sd 13:20, 20:40, Ž 139:8, Př 30:4, Iz 14:13, Mk 16:19, L 24:51, J 3:13, 20:17, Sk 1:9-11, 2:34, Ř 10:6, Ef 4:8-10, Zj 11:12), což naznačuje, že bibličtí autoři chybně považovali Zemi za rovinu pod nebeskou klenbou. Bible prohlašuje (1Pa 16:30, Ž 93:1, 96:10, 104:5), že Země se nepohybuje, avšak je známo, že Země se ve skutečnosti pohybuje. Stáří Země podle Bible (vypočítané podle Gn 1, 5, 11 a L 3:23-38) nemůže být o mnoho větší než 6000 let, avšak vědci stanovili stáří Země na 4.6 miliardy let a důkazy pocházejí z rozličných zdrojů a ukazují naprosto nezvratně, že Země je mnohem starší než 6000 let. Podle Gn 1:16-17 Země již existovala, když byly vytvořeny hvězdy a Slunce, avšak vědci stanovili, že hvězdy existovaly miliardy let před vznikem Země a rovněž Slunce existovalo před vznikem Země. Podle Bible (Gn 1:11-19) byly stromy a další rostliny stvořeny jeden den před stvořením Slunce, ale to je nemožné. Země bez Slunce by byla nehostinným místem a rostliny by v takovém prostředí nepřežily ani minutu, natož pak celý den. Podle Gn 1:20-25 ptáci existovali před plazy a hmyzem (všelijací zeměplazi). Věda však stanovila, že plazi se na Zemi vyskytovali 150 milionů let před tím, než se objevili ptáci a vznik hmyzu se datuje dalších 100 milionů let před plazy. Bible (Gn 1:21-24) udává, že velryby existovaly před „všelijakými zeměplazy“, ale vědci určili, že původ velryb je relativně nedávný v porovnání s plazy a hmyzem. Podle Gn 1:12, 21 existovaly na Zemi ovocné stromy před zvířaty. Avšak fosilní záznamy ukazují, že na Zemi existovalo mnoho zvířat stovky milionů let před tím, než se vyskytovaly ovocné stromy. Podle Bible neexistovali masožravci před Pádem (Gn 1:29-30, Ř 5:12, 14 , 17, 1K 15:21). Avšak věda ukázala, že masožraví živočichové existovali stovky milionů let. I skutečnost, že prehistoričtí lidé měli lovící nástroje odporuje biblickému vyprávění. Také podle stavby těl živočichů jako jsou pavouci, ryby, plazi, kočkovité šelmy je vidět, že je nesprávný názor, že tito živočichové byli někdy v minulosti býložraví. Kniha Genesis popisuje vznik různých druhů živočichů na Zemi během krátkého časového údobí. Avšak věda má k dispozici vynikající důkazy, že různé druhy živočichů, včetně člověka, se na místo toho vyvíjely během velice dlouhého časového období. Dle Gn 1:21-25, 31 bylo časové rozpětí mezi objevením se ryb a savců na naší planetě jeden den. Ale věda prokázala, že toto časové rozpětí bylo ve skutečnosti více než čtvrt miliardy let. Kniha Genesis popisuje magické věci a události, jako magické stromy (2:9, 3:24), žena stvořená z mužova žebra (2:21-23), mluvící had (3:1-5). Víme však, že takových věcí či událostí nikdy nebylo. Dle Bible hadi žerou prach (Gn 3:14) nebo prach žrát budou (Iz 65:25). Skutečností nicméně je, že hadi prach nežerou. Kapitola 5 knihy Genesis pojednává o lidech, kteří žili více než 800 či 900 let. Víme však, že lidé se takového věku nedožívají. Kniha Genesis popisuje světovou potopu, která pokryla všechny hory na Zemi (7:19-20), taková povodeň ale není možná. Mezi jinými je zde problém, odkud by se tak enormní množství vody vzalo a kam by se podělo poté. Biblický příběh o Noemově arše musí být smyšlený, protože je v rozporu s tím, co víme o potřebách a chování různých živočichů a jejich současném výskytu na planetě. Příběh tvrdí, že se osm lidí staralo o více než milion různých živočišných druhů na uzavřené lodi po více než jeden rok. Je to nemožné. Je také nemožné, že živočišné druhy migrovali během posledních 4000 let z hory Ararat v Turecku a rozložili se po celé Zemi. Bible podává příběh Adama a Evy jako fakt (Gn 2, 3, 1Pa 1:1, Mt 19:4-6, L 3:38, Ř 5:14-19, 1K 15:22, 45, 2K 11:13, 1Tm 2:13-14, Ju 14). Ale věda disponuje znamenitými důkazy, že tento příběh je nesprávný. Lidé nebyli speciálně stvořeni, nýbrž vyvinuli se z primátů Podle Bible (Gn 11:6-9) rozličné jazyky vznikly naráz na věži v Bábelu. Lingvisté však ukázali, že jazyky se vyvíjely během času a na geograficky rozdílných místech. Podle Gn 17:17 Abrahamova manželka porodila dítě v devadesáti letech a podle Gn 19:26 se Lotova žena proměnila v solný sloup. Ale takové věci ve skutečnosti nejsou možné. To samé platí o spoustě dalších údajných zázraků v celé Bibli. Víme, že to jsou mýty, nikoli fakta, protože odporují přírodním zákonům. Vezmeme-li v úvahu čísla uvedená v Ex 12:37 a Nu 1:45-46 a zkombinujeme-li to s Dt 7:1, vyjde nám celkový počet obyvatel Palestiny na více než 21 milionů. Ale vědci vědí, že počet obyvatel Palestiny se nikdy tomuto číslu ani neblížil. Lv 11:6 tvrdí, že zajíc přežvykuje, což je omyl. Lv 11:13, 19 a Dt 14:11,18 tvrdí, že netopýr je pták, což je omyl. A dle Lv 11:20-23 existují čtyřnozí ptáci a čtyřnohý létající hmyz, ale všichni víme, že ptáci mají nohy dvě a hmyz šest. Podle Nu 22:28-30 oslice hovořila, ale víme, že se to nikdy nestalo. Podle Joz 10:12-13 Slunce stálo klidně na obloze. Autor patrně měl na mysli, že Slunce obíhá kolem Země, ale i kdyby najednou Země přestala rotovat kolem své osy, tělesa by byla vymrštěna díky setrvačnosti, což se nestalo. Podle Ž 19:7 se Slunce pohybuje od jednoho okraje nebes k druhému a nic se neskryje před jeho žárem. Víme ale, že existují oblasti vesmíru, které jsou naprosto nedotčeny naším Sluncem. Bible obsahuje mnoho zveličování. Uvažme například počet křepelek uvedený v Nu 11:31-32. Představovalo by to křepelky v objemu asi 780 čtverečních mil do výšky 3 stop. Je to zajisté zveličování. Také víme, že neexistovaly armády o 800000 mužů ani válečné oběti v počtu 500000, jak udává 2Pa 13:3, 17. Také v rozporu s 2 Pa 9:23-24 ne všichni králové země navštívili Šalomouna. Alespoň ne ti z Číny a západní polokoule. Ani není pravda, že 27000 vojáků zemřelo, když na ně spadla zeď, ani že 185000 vojáků se probudilo mrtvých, jak tvrdí 1Kr 20:30 a 2Kr 19:35. Bible pojednává o fiktivních zvířatech jako jsou jednorožci, baziliškové, draci, satyři a ohniví či létající hadi, jako by skutečně existovali. Podle Jon 2:1, 11 žil člověk tři dny v břiše ryby (či velryby podle Mt 12:40), avšak je to nemožné. Dle Mt 2:9 se hvězda pohybovala na obloze, až byla přímo nad městem Betlémem, víme ale, že to je nemožné. Podle Mt 2:16 dal Herodes zavraždit v oblasti všechny chlapce mladší dvou let, existuje ale dobrá historická evidence, že k něčemu takovému nikdy nedošlo. Podle Bible je příčinou duševních onemocnění a jiných neduhů posedlost ďábly (viz Mt 8:28-33, 9:32-33, 12:22, 17:15, 18, Mk 1:23-27, 34, 5:2-13, 9:17-29, L 8:27-33, 9:39, 42, 11:14-26, 13:11, 16, 32). Víme ale že tomu tak není, duševní onemocnění a jiné neduhy mají jinou příčinu. Podle Mt 17:27 Ježíš stanovil, že Petr najde v ústech první ryby, kterou uloví udicí, peníz. Zdá se být neuvěřitelné, že se taková předpověď splnila. (Bible nás neinformuje, zda k tomu došlo, či nikoli.) Dle Mt 27:52-53 mrtví lidé vystoupili z hrobů a pohybovali se v Jeruzalémě a byli spatřeni mnohými. Kdyby se taková událost skutečně odehrála, vyskytovaly by se o ní zmínky také jinde než v Matoušově evangeliu. Avšak nikde jinde se nic takového neobjevuje. To je dobrý důvod k odmítnutí tohoto vyprávění. (A také důvod k podezření, že Matouš přikrašloval mnoho svých vyprávění.) Podle Bible je autorem prvních pěti knih Mojžíš a autor žalmů David. Avšak těžko bychom hledali nějakého učence zabývajícího se Biblí, který by přijal tato tvrzení. Vedle slohové rozporuplnosti a rozporů obsahových, jsou v Dt 34:5-9 popisovány samotná Mojžíšova smrt a následné události.



Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 09:20:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Nevím, jestli se poněkom neopakuji (číst více než 40 komentářů nějak nezvládám), ale článek mi připadá jako výborný příklad vědeckého pozitivizmu (pokud ten pojem chápu dobře), který Nula předvádí v naprostém extrému. Věda má úžasnou schopnost dokonale popsat dění ve vesmíru, takže aplikací současného vědeckého poznání lze snadno usoudit o mnoha jevech jak fungují, ale o mnoha jiných jevech se dá soudit, že to takhle možné není.

Bible zahrunuje mnoho historických příběhů, kde se to zázraky občas jen hemží. Z hlediska vědeckého pozitivizmu (každý děj ve vesmíru podléhá sumě nepřekročitelných fyzikálních, chemických, biologických ..... zákonů, a pokud nějaký děj se vymyká, tak to není zázrak, jenom lidstvo ten jev dosud neprozkoumalo a nezařadilo. Navíc je povinností lidstva každý neznámý děj se za každou cenu - i skrytého porušení fyzikálních , chemických ..... zákonů pokusit vysvětlit) však zázraky neexistují. Docela mě zajímá, jak se potom díváte na 1 Kor 15.14, pokud vzkříšení Ježíše je v souvislostech uvedených v Bibli chápáno jako zázrak. Podle mě Ježíš byl vzkříšen nadpřirozeně ze stavu mrtvých, muselo se mu obnovit nějak tělo, protože ta jeho původní tělesná schránka musela být nadmíru zhuntovaná (zranění neslučitelné se životem) = popření vědeckého pozitivizmu, nebo se to dá nějak "vědecky vysvětlit", a potom je marná víra naše.
Věda je pro křesťana velmi důležitá. Přesto mám dojem, že mnozí sourozenci v Kristu chápou současný vědecký "pokrok" jako boží soud za naše hříchy, a chtějí se vrátit na úroveň vědy a techniky na počátku letopočtu.
Věda tady je, podstatně zlepšila kvalitu života celé civilizace. A právě proto lépe mohou vyniknout skutečné nadpřirozené zázraky, protože je snadnější rozsoudit, co jednoduše možné je a co možné není.

MartinČ.




Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 10:13:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle vědeckého přírodopisu nepatří zajíci do řádu hlodavců ale mají samostatný řád zajícovitých a řadí se mezi skryté přežvýkavce. Mají dva druhy bobků a ty první vždycky sežerou. Ateistům trvalo staletí než si všimli toho co je psáno dávno v Bibli. Kněžstvo Vyvoleného národa byli zároveň i nejvzdělanější lidé. I mniši byli cca 1000 let jediní gramotní lidé naší kultury. Nebýt irských opisovačů na ostrově Jona v 6. století po Kristu tak by dneska neexistovalo sni žádné antické dílo. Pergamen nevydrží věčně. Bez středověkých klášterů bychom možná dodnes žili v mokrých zemljankách a uctívali užovky pod podlahou.



MartinČ (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 13:51:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--který Nula předvádí v naprostém extrému.--

spíše pan Vyhnal 


Věda má úžasnou schopnost dokonale popsat dění ve vesmíru, takže aplikací současného vědeckého poznání lze snadno usoudit o mnoha jevech jak fungují, ale o mnoha jiných jevech se dá soudit, že to takhle možné není.

--Bible zahrunuje mnoho historických příběhů--

do určité míry,na druhou stranu mnoho biblických příběhů koliduje s historrickými poznatky 


-- Docela mě zajímá, jak se potom díváte na 1 Kor 15.14, pokud vzkříšení Ježíše je v souvislostech uvedených v Bibli chápáno jako zázrak. Podle mě Ježíš byl vzkříšen nadpřirozeně ze stavu mrtvých, muselo se mu obnovit nějak tělo, protože ta jeho původní tělesná schránka musela být nadmíru zhuntovaná (zranění neslučitelné se životem) = popření vědeckého pozitivizmu, nebo se to dá nějak "vědecky vysvětlit", a potom je marná víra naše.--

to má mnoho poloh např. faktem je že nejstarší kanonické Markovo evangelium končilo veršem 9 ,tedy ženy našli prázdný hrob ,pak vzniklo více verzí s různými dodatky

--Věda tady je, podstatně zlepšila kvalitu života celé civilizace. --

Ano,ale je to jako s nožem-může krájet maso ale i zabíjet



Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 14:20:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dění ve vesmíru je spíš víra než věda a těžko se dá ověřit. Zajímavé je že někteří lidé prý přesně vědí kdy vyhasne slunce, jak bude vesmír vypadat za 8 miliard let, jestli jedl pračlověk mamuty s koprovou omáčkou nebo ne a proč má nějaká planeta či mlhovina puntíčky a proužky ale jaké bude zítra počasí nám nikdo s jistotou neřekne, ani jestli žijeme v globálním oteplení nebo v době ledové. Každý poctivý vědec se dříve či později dostane k axiomům.



Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 16. prosinec 2009 @ 06:53:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Dění ve vesmíru je spíš víra než věda a těžko se dá ověřit.--

řekne člověk,který o tom oboru prakticky nic neví 


--Zajímavé je že někteří lidé prý přesně vědí kdy vyhasne slunce--

tak to přesně je v řádu miliard let  

--jak bude vesmír vypadat za 8 miliard let, jestli jedl pračlověk mamuty s koprovou omáčkou nebo ne a proč má nějaká planeta či mlhovina puntíčky a proužky ale jaké bude zítra počasí nám nikdo s jistotou neřekne, ani jestli žijeme v globálním oteplení nebo v době ledové.--

Ne všechno co je velké je automaticky složitější než to malé.Změna počasí na Zemi je velmi složitý děj,do kterého vstupuje celá řada faktorů.Naoproti tomu životnost Slunce coby zjednudušeně velké plynné koule složené z několika základních prvků,tam lze spočítat dobu hoření termonukleárních reakcí na základě jeho hmotnosti,spetra atd.  tedy určit jeho životnost .Navíc pohled do vesmíru je pohled do minulosti tudíž lze pozorovat celý cyklus vzniku a zániku hvězd   



--Každý poctivý vědec se dříve či později dostane k axiomům.--

asi tak jako matematik,který řeší diferenciální rovnice vychází z toho, že 1+1=2



Re: Vědecké chyby v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 16. prosinec 2009 @ 10:58:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--nulo,opravdu věřím ,jak je psáno,že  slunce se opravdu "zastavilo".Samozřejmě rotace tekutého jádra planety nikoli,ale "skořábka" - povrchu ano ! Říká se tomu slapové síly.Tzn.že muselo dojít i dosti velkému zemětřesení.Jdu si to vyhledat a blíže ty události přečíst.--

věřit můžeš čemukoliv.Co by při zastavení Země nastalo popsal atrofyzik Jiří Grygar:

 knize Jozue (kap. 10) se hovoří o zastavení Slunce a Měsíce a kamenném krupobití, jehož následkem zemřelo mnoho nepřátel. S ohledem na moderní znalosti by to při doslovném výkladu znamenalo zastavení zemské rotace, tj. uvolnění 10^29 J rotační energie (to samo by znamenalo strašlivou katastrofu), a poté její obnovení, čili opětné dodání téže rotační energie z neznámého zdroje. Mnohem pravděpodobněji šlo o pád deště meteoritů a následnou "světlou noc", vyvolanou rozptylem slunečního světla na rozprášených částečkách meteoritů ve vysoké atmosféře. (Obdobný jev byl pozorován po výbuchu proslulého tunguzského meteoritu v r. 1908.)


Slapové síly s tím nemají nic společného,ty působí neustále          



Stránka vygenerována za: 0.90 sekundy