|
Právě je 449 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: ivanp rosmano Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116507180 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Jak si ''charismatici'' z Velké stránky Jednoty bratrské představují pokání.
Vloženo Sobota, 31. srpen 2002 @ 09:01:07 CEST Vložil: Ochranovský |
Jak si charismatici z
Velké stránky Jednoty bratrské představují pokání.
Vyznání ke Dni pokání Jednoty bratrské
s komentářem Ochranovského
Zhřešili jsme a provinili se, jednali jsme svévolně,
bouřili se a uchýlili od tvých přikázání a soudů... ne pro své
spravedlivé činy ti předkládáme své prosby o smilování, ale pro tvé
velké slitování...Da 9,5.18
S tím rád souhlasím a též
se za Vás u Boha přimlouvám.
Sešli jsme se dnes, kazatelé, členové úzké rady i
členové a starší zborů, abychom společně stanuli před našíím Pánem a
uzavřeli jednu smutnou kapitolu dějin naší drahé církve Jednoty bratrské.
Je mi jasné, že je to kapitola, kterou byste rádi co nejdříve uzavřeli,
protože v té kapitole na vás moc chvály nebude zaznívat. Tuhle kapitolu ale
jednou uzavře až historie a věru že to bude velmi neradostné čtení. Ale tak už to v dějinách bývá - vedle světlých stránek
jsou i stránky temné.
Nemáte žádné velké právo soudit a uzavírat kapitoly Jednoty
bratrské, i když, máte samozřejmě právo soudit a budete rovněž souzeni..
V pokoře a
s bázní v srdci vyznáváme hříchy minulé i součastné a se zarmouceným
srdcem a upřímnou lítostí prosíme Pána Boha za odpuštění.
Tady už chybí to, co ostatně chybí i v dalším textu, totiž že se
nějak hlásíte k hříchům vlastním a že máte alespoň minimální snahu
svoje hříchy a jejich důsledky napravovat. Píšete vše ve stylu - zhřešil
jsem, kaju se a již je mi odpuštěno. Co jsem si nakrad, to si klidně nechám,
komu jsem ublížil, tak do toho si ještě kopnu ...
Nazvali jsme tento den "dnem pokání" a předcházelo
mu zkoumání naší minulosti, modlitby, rozhovory nad písmem, konference
kazatelů a poté motlitby a celocírkevn půst, vyhlášení ve všech sborech
Jednoty.
Škoda, že výsledek vašeho "zkoumání" je tak zoufale žalostný
.....
S lítostí vyznáváme, že Jednota bratrská v
minulosti sešla s cesty svých otců, kteří usilovali o zbožnou a vyznávajíci
církev.
Co je to pro vás "minulost" ? Kdy podle vás sešla Jednota ze
své cesty? Já mám za to, že je to minulost velmi nedávná a datuje se
zhruba do let 1992 až 1998 , tedy spíš a téměř přítomnost za vašeho
aktivního spolupůsobení.
Když se v
období přestupového hnutí stala "lidovou", byli za členy přijímani
lidé bez důrazu na osobní vztah ke Kristu a Boží slovo mělo v církvi závaznou
autoritu.
Nevím, co máte na mysli přestupovým hnutím. Myslíte rok 1920 nebo nějaké
pozdější datum?
Do služby byli jako kazatelé
i lidé, kteří nebyli znovuzrozeni a svým životem Krista zapírali (sňatky
s nevěřícími ženami, životem v sexuální nečistotě, trpěním okultních
praktik na vlastních rodinách či sborech), zatím co zbožní byli vysmíváni
a jejich volání k pokání a obracení bylo odmítáno
Sňatek s nevěřící ženou snad není hřích, nebo snad mezi
charismatiky tomu tak je? Ale Jednota, to snad nebyli a nejsou jen charismatici,
nebo snad už ano?
Ta další obvinění bez uvedení konkrétních případů
mají spíš charakter pomluv, pokud nemíříte do vlastních řad, pak nevím,
co máte na mysli.
S lítostí vyznáváme, že ve vstazích mezi kazateli
mnohdy vládla řevnivost a hádky, že s církve byli vypuzeni někteří
schopní a zapálení služebníci, zatímco jiným bylo trpěno smilstvo,
drogová závislost, lenost, nevěrnost ve finančních záležitostech a
soukromé obohacování z církevního majetku. S lítostí vyznáváme, že
mezi kazateli byla trpěna přetvářka a podvod, že ve sborech nebyla konaná
kázeň, nefungovala pastorace ani strážná biskupská služba a v církvi
byli trpěni ti, kdo zvěsti evangelia škodili, protože více než Bohu sloužili
svému vlastnímu prospěchu nebo komunistickému režimu.
Nevím opět, co všechno máte na mysli. Pokud jde o řevnivost a hádky,
tak mezi lidmi je to dost běžná záležitost, pokud to nepřekročí únosnou
míru. Pokud jde o vypuzené kazatel, jako prvního pamatuji Rubena Kužela , zřejmě
tenkrát též za jeho spisek "O smutném charismatikovi", další
kazatele jste se snažili z Jednoty vypudit vy, pokud se pamatuji, jediným částečně
"postiženým" charismatikem byl Evald Rucký, kterému byl pozastaven
výkon služby. Takže, kdybyste byli alespoň trochu poctiví, museli byste
napsat : "S lítostí vyznáváme,
... , že jsme z církve vypudili některé ... kazatele .
S lítostí vyznáváme rozdělení jako následek
dlouholetého napětí, jež se v devadesátých letech projevilo snahou skupiny
lidí udržet moc i za cenu pomluv a likvidace spolukřesťanů.
Jak se dá vyznávat rozdělení. Snad jste chtěli napsat :
"litujeme rozdělení, o které jsme se tak výrazně zasloužili .."
.. a snaha skupiny lidí, co to bylo za lidi? Nebyli to náhodou nějací
vaši bratři a sestry? A kdo jim chtěl tu moc, kterou měli, vzít? Nebyli to,
jenom čistě náhodou, charismatici?
Velmi nás mrzí, že tato roztržka způsobila pohoršní
mezi věřícími ostatních církví, jsme si vědomi své bídy a prosíme všechny
bratry a sestry jiných církví za odpuštění.
To snad mrzí i většinu z nás, měli jste na to ale víc myslet, když
jste se o ni tak výrazným způsobem zasloužili. A nebo jste snad spoléhali
na to, že se vám podaří všechno ututlat a zamést pod koberec?
S lítostí vyznáváme, že jsme se svým mlčením a
pasivitou podíleli na přikrývání nepravosti našich předků i současníků.
Jakých předků? Myslíte Jana Ámose Komenského nebo své rodiče? A
proč jste ty nepravosti přikrývali? Mohli jste snad přeci o nich mluvit,
nebo snad ne?
Dovolili
jsme, aby na konferencích a synodech vládla atmosféra zloby, ponižování a
urážek.
Dovolili jste, opravdu krásné pokání,
a na koho se vlastně na těch synodech zlobili , koho to uráželi.
Ne-li naše ubohé, bezmocné a zbožné charismatiky? A proč asi, že by se k
tomu nenašel ani jediný důvod?
Životem v kompromisu jsme se podíleli na přetrvávání
vnitřní krize církve a postupně v nás samých vzrůstala tolerance k hříchu,
byli jsme nedůslední v pokání a otevřeli jsme se životu v neupřímnosti.
To ale bylo trochu jinak. Kde se ta krize v církvi vzala, z čeho
povstala? Co se přihodilo s Jednotou bratrskou, že se dostala do krize? Ne-li
snad to, že se v ní vyrojili charismatici vašeho typu ?
Zároveň však jsme Bohu velmi vděční, že po
vyhrocení konfliktu v roce 1998 (kdy někteří kazatelé a členové Jednotu
opustili) on sám mezi námi započal očistný proces, jehož důsledkem je i
tento den. Je to pro nás ujištění, že dobrotivý Otec nás nezavrhl a dal nám
novou příležitost začít věrohodný život v následování jeho Syna a
poslušnosti jeho Ducha.
Přimlouvám se sice za vás, ale když chcete takhle lhát, tak si
nejsem moc jist, že se to Bohu bude líbit. Víte jistě dobře, jak a proč a
koho jste se snažili z Jednoty vyhnat, jak jste dávali kazatelům výpovědi,
jak jste zabavovali konta tradičně smýšlejících sborů a jak jste se snažili
tyto sbory administrativně zlikvidovat. To opravdu věříte tomu, že se to
Bohu mohlo líbit? A že snad On sám se na těch čistkách s vámi osobně podílel?
Copak se ho ani trochu nebojíte?
S ostatními křesťanskými církvemi chceme po vzoru
staré Jednoty bratrské usilovat o jednotu ve věcech podstatných, toleranci a
respekt ve věcech služebných a vzájemnou ohleduplnost ve věcech případných.
Pokud vím, tak s vámi většinou již nechce mít nikdo mnoho společného.
A domnívám se, že než dojde k něčemu takovému, co navrhujete, budete
muset činit pokání, ale úplně jiné pokání, než to, kterým se tu a teď
trochu pokrytecky zaštiťujete..
A po vzoru staré Jednoty? Tak
proč jste si ji víc nevážili už dříve?
Vůči Unitas Fratrum - Moravské církvi v jiných zemích
vyznáváme, že se vracíme k duchovnímu dědictví našich otců ve staré
Jednotě, ke tradici na Krista soustředěného vyznavačského života a radikální,
důsledné poslušnosti jeho Slova. Vracíme se i k misijnímu odkazu Ochranovského
probuzení z roku 1727 a bereme vážně pověření nést evangelium ztraceným
lidem v naší zemi i v jiných národech.
Vracíte se k duchovnímu dědictví našich otců, tedy předků? O málo
výše se za ně ale kajete, namísto toho, abyste se káli, jak to je mezi křesťany
obyčejem, sami za sebe. Tak jak a proč se vracíte k odkazu vašich předků?
Jenom proto, že v mocenském boji se vám téměř podařilo zlikvidovat svoje
oponenty, kteří se ten odkaz snažili bránit,
a teď byste před ostatními rádi vypadali hezky? Copak si vážně
myslíte, že vás snad nikdo nemá ani malinko přečtené?
Budocnost své práce a služby svěřujeme Pánu Ježíši
jako nejvyššímu Staršímu Jednoty, abychom v lásce, víře a naději
vstoupili do třetího milénia.
V lásce a víře, kde ta vaše láska a víra byla, když jste napáchali
tolik škody a nepravostí. A vážně si myslíte, že Ježíš by chtěl dělat
staršího v takhle zdecimované Jednotě bratrské? Jste tak naivní a nebo
hloupí, že si všechno takhle sami plánujete a vůbec vás nezajímá, co si
o vás myslí ti ostatní?
Přijato shromážděním 275 kazatelů, starších a členů
Jednoty bratrské, kteří se k vyznání hříchů a pokání sešli v Liberci
dne 1. prosince 2000
Hezké, mě by ale zajímalo, jestli se mezi vámi našel alespoň jeden
spravedlivý, který by o upřímnosti vašeho "pokání" dokázal
alespoň na chvilku zapochybovat.
Co řící závěrem - že žádnou velkou polemiku s charismatikem neočekávám.
Jsou všichni spíš cvičeni k slepé poslušnosti a centrální direktiva pro
ně, jak je znám, bude znít - ignorovat. Taky dobře.
Tak či tak, byl bych raději, kdyby se k problémům ozval taky někdo
jiný, třeba i z jiných církví. O problémech je potřeba mluvit a psát,
tak, aby bylo možné se z nich pro příště poučit
Tím a tady snad moje role i úloha končí. Kdo by měl zájem, tak většinu
zde na Grano Salis publikovaných
dokumentů o hloubce rozdělení v Jednotě bratrské najde na internetové
adrese http://www.volny.cz/jiri.kouba .
Autorovi tímto děkuji, že nás
průběžně informoval o problémech, které Jednotu sužovali a sužují. Doufám,
že teď, po Synodu světové Jednoty bratrské, dojde k uklidnění a vše se
bude vracet do křesťanských mezí. Jak jsem slyšel, tento synod potvrdil další
sounáležitost sborů Malé Stránky s Jednotou bratrskou. A doporučil všem
stranám v konfliktu zainteresovaným činit pokání a omluvit se za vlastní
pochybení. A protože se to všechno teď vztahuje tak trochu i na mne, jsem rád,
že mohu jít příkladem:
Pane a náš nebeský Otče,
jestliže jsem v dobré víře napsal něco, co nebylo pravda, omlouvám se a
prosím za odpuštění, jestliže
jsem se kohokoliv nevinného dotkl a způsobil mu zármutek, prosím za odpuštění,
jestliže moji ruku vedla a moji mysl ovládala touha po odvetě, prosím za
odpuštění, jestliže jsem přehnal svoji aktivitu a měl-li jsem se spíše
držet stranou tohoto konfliktu, prosím za odpuštění, jestliže jsem zvolil
nevhodnou dobu a nevhodné médium, prosím o odpuštění .... Pane, odpusť
mi, tak jako i já opouštím těm, kteří se provinili na nás ...
V pokoře
Ochranovský
|
Re: Jak si ''charismatici'' z Velké stránky Jednoty bratrské představují pokání. (Skóre: 1) Vložil: kovar v Středa, 04. září 2002 @ 09:45:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zajímal mě také názor "druhé strany" konfliktu a oslovil jsem mailem liberecký sbor.
Odpověď:
******************
diskuse o problematice událostí uplynulých let (články o jednotě pochází až
z období 1998) přes email není možná. Na rozdíl od skupiny bratří, která z
Jednoty bratrské samy odešli a dnes rozesílají články, na které se ptáš,
nechceme reakcemi na různé výpady dále přikládat polínka na již ukončený
problém, který byl vnitřní událostí naší církve. Chceš-li si udělat osobní
názor na nás, zavítej mezi nás a můžeš vidět život naší círve přímo, bez
zprostředkování těmi, kteří u nás nikdy nebyli.
**********************
Na tento mail jsem reagoval s prosbou o jejich pohled na některé události, kde odpověď může být jednoznačná, např. převzetí sborového domu v Praze.
Další odpověď už jsem nedostal.
kovar |
|
|
|
|