Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471502
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Čím se liší katolíci?
Vloženo Pátek, 16. květen 2003 @ 06:02:40 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Spuntik

  Čím se liší katolíci? opravdu si nedáte (nedáme) konečně klid? Měli bychom se zahanbit a místo nadávání a rozbrojů jít spíše do sebe.
"Dům rozdělený jak obstojí?"
Vracíme se do minulosti, počítáme křivdy a kdo je snad horší, jestli jezuité nebo husité nebo křižáci nebo Josef II atd, nakonec KSČ a současné protivenství, nezájem lidí atd.
Taháme sebou břímě minulosti, kde je Kristus?


Je to v něšem podobné: u DNA se replikují části sekvencí, aby pokračovaly (přes messenger RNA). V naší mysli se replikují názory, aby navazovaly a pokračovaly. V něčem je to dobré, ale některé nevhodné "drobty" bychom měli odhodit. Také u replikace DNA mohou nevhodné části působit nežádoucí odchylky, které pak provázejí organizmus jako vady.
Co je vadou, která se replikuje z minulosti? Třeba něco, co není aktuální a hodilo se kdysi. Tu jde o "otevření se současnosti" = dni- tomu, který je dnes = aggiornamento (jaksi "zdnešnění"). Proto se už mše slouží v domácím jazyku, kněz slouží obrácen tváří k věřícím a ne ke stěně před ním (ke světové straně východu slunce) a třeba i to, že se jeptiškám dovolilo nosit praktické sukně pod kolena (sukně dlouhé po kotníky jsou hezké na historických obrazech šlechtičen a nosily je i selky, ale zkuste v něm nastupovat do dopravního prostředku a nechat si přivrznout cíp ve dveřích na příklad) atd.
Ale je tu závažnější dědictví z minulosti, a to je duchovní.
Oprostěme se konečně od minulých dob a od příčin neshod !
- Vleklé zbytky z minula mají staré kořeny, a církve si je konzervují i kdyby si toho nebyly vědomy. Třeba v husitství je to princip "vzdoru". Už dávno není čemu vzdorovat, křížové výpravy proti Čechám byly naposledy před 470 lety. Novokřtěnci hlásali křest v době plného vědomí člověka (ne dětské křty) a dnes vedle toho dnes žijí baptisté se svou praxí a nehádají se (to je milé), Rousseau chtěl, aby se s vyučováním křesťanství začalo až ve věku 15 let (komunistům by se to líbilo, alespoň dětství bez Ježíše), jiní mají spor o tom, jesti Večeře Páně je opravdová, nebo jen památka atd.
Tady Vám nabídnu, co jsem chtěl poslat do stránky granosalis.cz do diskuze o rozdílech, ale nevzali to tam. Čtěte vy zde (úryvek):
Pokud se týká rigidnosti, o které se píše v jiných příspěvcích, lze vzít do úvahy, že má své kořeny. Čím je církev vznikem mladší, tím má méně odporu a je v ní více ochoty ke změnám. Až do trpkého konce u hnutí New Age, které není církví, a dovoluje skoro všechny názory (to už je konec normálnosti).
Porovnejme: za časů kdy vznikli Čeští bratří se mnoho skupin v učení odchylovalo. Byli tu novokřtěnci, chiliasté, zmatky v Münsteru, husité nebyli jednotni, později přišel vliv Kalvina atd. Čeští bratři záhy ustanovili, že nikdo nesmí publikovat své učení (slovem ani písmem), dokud nebude posouzeno církevní radou a schváleno. Také Komenský, který při redakci zpěvníku připojil několik svých písní musel texty předložit Radě ke schválení, ačkoliv byl biskup.
Nedivme se ani starší řkc, že hájí své. Byl by to zmatek, kdyby každý připojil své názory jen tak. Co ale přispívá k rigiditě řk církve je to, že vedení sídlí v Římě a má stále za papeže Italy a nejraději Římany. Období změny v Avignonu bych vítal jako přínosné, ačkoliv problematiku a charakter místa neznám. A možná je škoda, že vliv kardinála Mazarina nebyl tak velký, aby také jednou třeba Galie dala světu svého papeže. Proč ostatně není žádný papež z Palestiny, z místa původního působení Krista? Za několik století potom jsme se dočkali, že papežem je nejen Neříman, ale dokonce Neital.
Římská povaha prosákla za staletí jednání a dnes jednáte nejen s katolickým knězem, ale s osobou, na kterou mají vliv italské dějiny. Mnoho národů staré Italie bylo jednotně uzpůsobeno vlivem Latinů, tedy dnes už nejednáte s Heruly, Volsky, Etrusky, Sabiňany atd., ale s formací zformovanou vlivem Latinů a potomků Aeneovy družiny. A to byl vojenský stát a tak zůstal vliv i v časech pozdějších. I kněží odjinud prošli formací jako u Latinů. Organizace řk církve je jako u vojska. Voják nemá sám slovo, ale jednotně postupují podle generálně schváleného plánu a v jednotlivostech je třeba se zeptat. Tam není konciliarizmus jako třeba u Křesťanských sborů nebo uplatnění presbyterního principu jako u baptistů a ČB.
Ale doufám, že časem se všechny církve poučí z trpké minulosti, když teď nejsou pronásledovány jako za antiky, ale spíše čelí lhostejnosti světa.
Doufejme.
Mirek Miroslav K


"Čím se liší katolíci?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Čím se liší katolíci? (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 16. květen 2003 @ 06:10:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
To tvrzení, že jsme nevzali tento názor do diskuse na Grano Salis (které jsem červeně zvýraznil), neodpovídá skutečnosti. Diskuse na Grano Salis jsou samoobslužné a autor může svůj názor kdykoliv zveřejnit bez zprostředkování webmastera. Pokud mu systém jeho názor "nevzal", pak to určitě nebylo kvůli obsahu, ale zřejmě nebyl přihlášen jako uživatel nebo zatím ještě zcela neovládá vkládání do diskusí. Rádi jeho názor zveřejňujeme alespoň takhle. Mrzí nás, že je o nás šířena informace, že některé názory nezveřejňujeme.




Re: Čím se liší katolíci? (Skóre: 1)
Vložil: peek (peek@quick.cz) v Pátek, 16. květen 2003 @ 09:18:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky bych rád slyšel od autora vysvětlení o údajném "odmítnutí" jeho příspěvku do diskuze o rozdílech mezi katolíky a protestanty. Jako moderátora diskuze mě to obzvlášť mrzí, protože takovýto příspěvek bych tam velmi rád viděl!!!



Re: Čím se liší katolíci? (Skóre: 1)
Vložil: Spuntik v Pátek, 16. květen 2003 @ 10:11:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na vysvětlenou: já nejsem autor (Mirek), jen jsem to našel někde v katolickém týdeníku a zaujalo mě to, že někomu jsme "nevzali" článek, tak jsem chtěl vědět, co vy na to. Proto jsem to sem poslal. Jsem rád, že to byl nějakej omyl a že katolíky nediskriminujete.



Re: Čím se liší katolíci? (Skóre: 1)
Vložil: mk v Pátek, 16. květen 2003 @ 21:30:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vysvetleni o prispevku o katolicke povaze do granosalis.
Jako autor prispevku o latinske povaze pisi ted: Nekdy po 6. dubnu 2003 jsem reagoval na diskuzni dotaz na : Grano Salis Forum Index -- Jsou rozdíly mezi protestanty a katolíky nepřekonatelné? >> >> Děláte něco pro porozumění mezi katolíky a protestanty ve vašem městě?. Prispevek jsem potom na granosalis neuvidel a usoudil jsem, ze je konference moderovana a neberou vsechno. Dale jsem nepsal. Ale byl to asi omyl.
Zrejme mne nenapadlo se prihlasit. Mel jsem totiz sve heslo zaslane emailem, ale zapomenul jsem na tuto skutecnost. Take jsem se dale nesnazil. Proč uz ne? Možná protože:
Poslal jsem jednou dotaz do konference Apeek(apeek@pandora.cz), ze nemohu otevrit prilohu a dostal jsem odpoved, ze konference je moderovana, ale ze mohu dojit do Domu sv.Michala a urcite se mne ujmou.
Take jsem jednou napsal prispevek do konference Tvar tretiho tisicileti na Pandore, ale nedostal jsem odpoved, ani se to tam neukazalo. Ted ta konference neexistuje, a je to skoda, protoze jsem se chystal prihlasit, abych mohl prispivat.
Zvykl jsem si tedy, ze nektere veci nelze udelat.
Proto jsem uz nereagoval ani na to, ze se neobjevil ten prispevek na granosalis. Ale zrejme jde o moji chybu, ze jsem se zapomenul prihlasit. Do mnohych konferenci se totiz nepotrebujeme do prispevku hlasit, a v te iluzi jsem zustal.
Proto, kdyz jsem nasel pozdeji diskuzi o katolictví na www katyd (Čím se liší katolíci? ), a videl jsem, ze je to podobne, pridal jsem tam podstatnou cast z puvodniho prispevku urceneho pro granosalis.
Chcete-li, muzete cist take tu chybejici cast, kterou jsem do www katyd neposlal, slo o to, co jsme udelali pro zmirneni rozdilu mezi protestanty a katoliky ve svém meste. Ten zacatek je zde:

´Bydlel jsem před lety dlouho v jednom okresním městě na Slovensku. Udělali jsem jen něco pro svou evangelickou církev a potom tam přišli také katolíci. Bez propagace. V místě je jeden kostel postavený jako evangelický v roce 1648, potom se stal katolický, když v roce 1719 zanikla ev. fara a lid přijal katolickou víru, protože zeměpán byl katolík, podle hesla "cuius regio, eius religio".
Manželka vyjednala na MÚ půjčování svatební síně jako místnosti pro ev. mši, kterou koná jednou za měsíc pan ev. farář přicházející z nedaleka. Chodí tam i pár desítek katolíků. Nerozlišují mši, protože od r. 1719 jinou mši neviděli a na slovenské evangelické liturgii se proměňuje pravé tělo, není to jen připomínka, jako dělají kalvinskou vírou ovlivněné jiné sbory. ´
Dale navazuje cast: ´Pokud se týká rigidnosti, o které se píše v jiných příspěvcích, lze vzít do úvahy, že má své kořeny. Čím je církev mladší... (atd)´
To je tedy vse o neprispeni do granosalis.
Omlouvam se za vznikle nedorozumeni.
Miroslav Korinek.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy