Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 553 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487260
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Plzeňská náboženská scéna III.
Vloženo Neděle, 31. srpen 2003 @ 21:30:06 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Krestan

  Plzeňská náboženská scéna III. (pokračování) Studie o stavu religiozity v Plzni vypracovaná pro Magistrát města Plzně

Napsal: Mgr.Mgr. Martin Fojtíček   3.2.3.7 Rodina Rodina je společenství, které je nejen křesťany odmítáno jako nebezpečné, presentuje se však jako jedna z protestantských denominací. V šedesátých létech vznikla mezi tehdejšími hippies skupina inspirovaná učením bible. Její zakladatel David Berg (1919-1994) v ní rozvíjel interpretaci křesťanského poselství v duchu revolty proti establishmentu a jeho ustrnulým vzdělávacím, církevním a rodinným strukturám. Tak vzniklo společenství Boží děti.

Charakteristickým učením této skupiny byla revoluce v sexuální oblasti, v komunitách se doporučovala volná láska, „ služba“ dívek podle rozpisu vedoucího komunity, zahajování sexuálního života dětí v co nejnižším věku, misie a získávání nových členů prostitucí (tzv. flirty fishing). Tento přístup byl ospravedlňován z bible tak, že všechny biblické výroky o lásce byly interpretovány jako výroky o sexu. Z důvodů těchto excesů byly komunity v mnoha státech zakazovány, Berg žil do konce svého života v ilegalitě. V osmdesátých letech společnost změnila strategii, pokusila se přiblížit obrazu jiných křesťanských církví, změnila jméno na Rodina lásky (dnes pouze Rodina), verbálně se distancuje od své minulosti. Její specifický důraz na sex však trvá. V Čechách působí malá komunita v Týnci nad Sázavou. S její misií prostřednictvím pestrobarevných letáků, podepsaných Martinelli, Vídeň, se však setkáváme poměrně často. Během posledních let rozdávali v Plzni příznivci organizace několikrát propagační letáky v okolí Hlavního nádraží a obchodního domu Tesco. Kontakt: Martinelli PF 238, A-1092 Vienna, Rakousko v ČR: Rodina P.S. 571, 170 00 Praha 7 (adresa z r. 1994)   3.2.4 Společenství vycházející z křesťanství Následující společenství mají nějaký vztah ke křesťanství, z křesťanské tradice vyšla nebo se jí inspirovala. Křesťané je za křesťanská nepovažují, protože jejich nauka či praktiky odporují biblické a křesťanské tradici. Nicméně svědkové Jehovovi, mormoni a moonisté se za křesťany považují a prohlašují. 3.2.4.1 Svědkové Jehovovi Z prostředí adventistických křesťanů, očekávajících blízký konec světa, vyšel Charles Taze Russell (1852-1916), který r. 1870 zakládá skupinu Badatelé bible. Působením časopisu Siónská strážná věž vznikají pak další kroužky nazvané Mezinárodní badatelé bible. Charakterizuje je doslovný výklad bible, badatelská a misijní horlivost, apokalyptické vidění světa (přesvědčení, že žijeme v jeho posledních dnech). Russellovy předpovědi konce světa  (1914) se nesplnily. Po Russellově smrti pokračuje ve vedení společnosti J. F. Rutherford (1869-1942). Buduje přísně centralizovanou organizační strukturu společnosti, která r. 1931 dostává název Svědkové Jehovovi. Typickým nástrojem působení z centra jsou knihy a časopisy Strážná věž a Probuďte se, které obsahují závaznou nauku hnutí a které jsou na shromážděních svědků pečlivě studovány. Nauka svědků Jehovových se v některých podstatných bodech odlišuje od nauky křesťanské, jde zejména o rozdíly v pojetí Boha jako trojice osob, božství Ježíše Krista, pojetí milosti a svátostí, svědkové používají rovněž vlastní překlad bible. Nauka zároveň obsahuje řadu konkrétních specifických příkazů pro život, jako odmítání vojenské služby a jiného podílení se na státní správě (striktní politická neutralita), angažovanost v misijní službě, nejčastěji podomní, odmítání transfúze krve, ignorování svátků osobních i křesťanských (vánoce). Ve světě je přes 5 mil. svědků Jehovových ve 232 zemích. První misionáři Svědků Jehovových přicházejí do Čech v r. 1907, registrováni byli r. 1930. Během okupace a v totalitě byli Svědkové Jehovovi zakázáni. Pracovali však v ilegalitě. Od 1. 9. 1993 je Náboženská společnost Svědkově Jehovovi v ČR registrovanou náboženskou společností podle zákona 308/1991, zříká se však finanční podpory státu. V r. 1991 se ke Svědkům Jehovovým hlásilo 14 575 občanů, údaje Svědků z r. 1998 udávají 16 318 osob.   Náboženská společnost Svědkové Jehovovi (NSSJ) Sál království svědků Jehovových Hrádecká 23, 312 14 Plzeň - Doubravka tel.: 74 60 367 zástupce Informační služby pro veřejnost při NSSJ pro Západočeský kraj Milan Kocourek Macháčkova 52, 318 08 Plzeň V rámci plzeňského Sálu království působí čtyři samostatné sbory (Slovany, Lochotín, Bory, Doubravka). Jejich hlavními aktivitami je evangelizační práce (tzv. polní služba dům od domu a příprava na ni pravidelným školením), sborová shromáždění (v neděli a jeden den v týdnu), sjezdy (v Plzni naposled oblastní sjezd v r. 1995, přes 5000 účastníků; v červenci 1998 sjezdy v Praze a v Ostravě, asi 15 000 účastníků), školící programy, charitativní činnost (zejména pro souvěrce, ale i pro jiné), vstřícnost vůči minoritám (čtvrtinu členů plzeňských sborů tvoří Romové; každou neděli se koná bohoslužba v ruštině pro ruské a ukrajinské pracující v Plzni), pomoc tělesně a sociálně slabým (jde především o šíření bible v Brailově písmu a výuku znakové řeči ve sborech pro misii mezi neslyšícími), služba ve věznicích (pro zadržené, kteří mají o výuku zájem). Pravidelných bohoslužeb se účastní asi 380 věřících. Veškerá činnost ve sborech je vykonávána dobrovolně, finanční náklady sborů kryjí členové z dobrovolných darů, náklady na tištěné materiály pro misii jsou hrazeny ze zahraničí. 3.2.4.2 Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů (mormoni) Tato církev má svého zakladatele v osobě Američana Josepha Smitha (1805-1844). Tento muž měl podle mormonů v r. 1820 při modlitbě zjevení Boha Otce a Syna, při kterém mu bylo řečeno, že jím bude obnovena pravá církev, neboť všechny dosavadní církve se od Boha odloučily. Podle dalších zjevení pak vyhledal zlaté desky, jejichž text zázračně přeložil a vydal. Tak vznikla Kniha Mormon (desky pak odnesl anděl Moroni na bezpečné místo). Základní zvěstí knihy je ta, že americká civilizace byla založena Izraelci, kteří do Ameriky připluli v několika skupinách v době před naším letopočtem. Po svém ukřižování a vzkříšení se této skupině zjevil Ježíš, založil zde církev, podobně jako předtím v Jeruzalémě a přesně ustanovil svoji vůli. Proto mají mormoni přesnější vědomí o Kristových záměrech než kterákoli křesťanská církev a s tímto přesvědčením provádějí v celém světě intensivní misii. Nauka mormonů se od křesťanského pojetí liší kromě přesvědčení o jistých nových historických faktech především chápáním Boha (Bůh podle mormonů má tělo z masa a kostí), člověka (člověk se po smrti Bohu vyrovná), Krista a vykoupení, křtu a ospravedlnění. Kromě bible a Knihy Mormon chápou mormoni jako posvátné ještě spisy Drahocenná perlaNauky a smlouvy. Církev má centrum v americkém státě Utah, kde se kdysi trvale usídlili první mormoni, ve světě má asi 10 mil. členů. Veřejnosti je církev známa zejména intenzivní podomní misií, na kterou jsou vysíláni mladí muži (na dva roky) a ženy (na 18 měsíců). V Čechách je církev registrována od r. 1929, v době fašistické a komunistické totality byla zakázána, svoji činnost obnovila 1. 3. 1990. Církev se zříká finančních prostředků na svůj provoz, na které má ze zákona právo. V ČR má církev přes tisíc členů.   Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů U Svépomoci 9, 320 15 Plzeň tel.: 274 918 jednatelka Jaroslava Marková Dobrovského 18, 320 28 Plzeň tel.: 273 165 Sbor začal v Plzni znovu působit záhy po Sametové revoluci. Jeho hlavními aktivitami jsou nedělní bohoslužby, přednášky a misionářská práce. V rámci misie v Plzni působí šest misionářů, většinou z USA. Kromě návštěv domácností, kde v šesti lekcích probírají se zájemci základy svého učení, navštěvují domov důchodců, dětský domov, vedou bezplatné konverzační kursy angličtiny. Plzeňský sbor má 133 členů. Pravidelných bohoslužeb se účastní asi 20 lidí všech věkových kategorií. Všechny funkce v církvi se vykonávají na základě dobrovolnosti a bezplatně. Zdrojem financí církve jsou desátky členů. 3.2.4.3 Církev sjednocení - Moonisté Církev sjednocení (celým názvem Společenství Ducha svatého pro sjednocení světového křesťanství) je jedno ze společenství, které působí v širokém proudu organizací, hnutí a aktivit iniciovaných Korejcem Sun Mjung Moonem. Všechna tato společenství jsou vedena lidmi, kteří jsou přesvědčeni, že reverend Moon je opravdový mesiáš. Reverend Moon se narodil r. 1920 v Koreji. Jeho náboženský systém, vyložený v knize Božský princip, obsahuje výklad dějin lidstva, ze kterého vyplývá, že ve dvacátých létech 20. stol. se v Koreji měl narodit mesiáš. Za tohoto mesiáše je členy Církve sjednocení (i sám sebou) považován Moon. Nauka hnutí (věrouka církve prostupuje i ostatními společnostmi) se soustřeďuje na porozumění mezi národy a náboženstvími, na ideu sjednocení nejprve na základních morálních principech (přísná sexuální morálka, rodinné hodnoty), později na Moonově mesiášství. Členové církve si pak nechávají Moonem (na základě fotografie) doporučit partnera, s nímž se setkávají zpravidla až při svatebním obřadu. Tímto obřadem se stávají členy pravé rodiny, která je zárodkem Božího království na Zemi. Další život členů je pak těsně svázán s misijními a výdělečnými aktivitami hnutí. Kromě Církve sjednocení (dnes formálně rozpuštěné) u nás pracují v intencích Moonovy nauky organizace Federace žen za mír ve světě, Federace rodin za mír ve světě, Akademie profesorů za světový mír a vysokoškolská organizace CARP. Církev sjednocení působila v ČR už v době totality, nesena zejména silným antikomunistickým akcentem (antikomunismus byl Moonem před několika lety opuštěn). Po r. 1989 se přední představitelé církve pokoušeli oslovit čelné osobnosti veřejného správy a akademické obce (častý postup, který zvyšuje věrohodnost moonistických organizací). Dnes se k Moonem inspirovaným organizacím v ČR hlásí několik set osob. Největší aktivitu vyvíjí Federace rodin za mír ve světě, která je od r. 1996 registrovaným občanským sdružením.   Federace rodina za mír ve světě Žerotínova 42, 130 00 Praha 3 tel.: 02/697 52 56 fax: 02/697 52 57 v Plzni: Ing. Radka Marešová tel. a fax: 221 079 (bude změněn na 727 00 79) V Plzni byla pobočka Církve sjednocení založena po r. 1989 misií několika Asiatek a dobrovolníků nejspíše z Prahy. Několik let působilo studijní centrum v Divadelní ul. 2 a později v Kopeckého sadech 15. Dnes Federace nevydržuje v Plzni žádné prostory. Mezi aktivity Federace patří celorepublikové konference a festivaly. V Plzni se konalo několik výstav (o aktivitách rev. Moona, o rodině a vztazích, ...), pravidelně probíhaly přednášky a semináře o principech Hnutí sjednocení, na téma rodina, morálka apod. Členové Církve sjednocení (asi dvanáct lidí; všichni členové federace nejsou členy Církve) se scházejí k nedělním bohoslužbám. V květnu proběhla v Plzni a jiných větších městech propagační kampaň Cílem je rodina, při které byly distribuovány balíčky ovocného nápoje a pozvánky na červnový moonistický Světový festival sportu a kultury do Bratislavy, který probíhal paralelně s festivaly v několika jiných světových velkoměstech. Federace má v Plzni 23 členů, pravidelných setkání se účastní asi 20 lidí (věk 20 až 40 let). Federace nemá placený aparát, na aktivitách se podílejí členové podle svých možností. Činnost je financována dobrovolnými příspěvky členů. 3.2.4.4 Unitáři Z křesťanské tradice vycházejí i unitáři, i když jejich česká větev již nemá s křesťanstvím mnoho společných rysů. Unitářské myšlenky (myšlenky omezující Boží trojjedinost na úkor jedinosti) se objevují v prostředí evropské reformace v 16. - 17. stol. V 19. stol. v USA hnutí vstřebalo některé prvky východních náboženství. Do Čech přinesl unitářství Dr. Norbert Čapek v r. 1921. Od r. 1930 je používán název Náboženská společnost čs. unitářů. Společnost patří k registrovaným náboženským společnostem (její činnost byla povolena i v době totality). V r. 1991 se k unitářství hlásilo 365 občanů. Společnost se staví mimo věrouky jednotlivých náboženství, chápe se jako „ filozoficko-náboženské hnutí svobodomyslných lidí, jejichž cílem je dosáhnout Nejvyšší Pravdy vlastní duchovní zkušeností, uplatňovat toto poznání v každodenním životě a pomáhat v tom ostatním“ (z propagačního letáku). V Plzni působí unitáři od r. 1924, sbor byl založen v r. 1932. Na počátku devadesátých let dochází v pražském vedení společnosti k majetkovým i ideovým sporům, které vedou k vytvoření paralelní struktury a rozštěpení sborů. Majetkový spor není dosud soudně uzavřen. I v Plzni působí dva paralelní sbory, počet zaregistrovaných členů před rozdělením byl 25.   Náboženská obec českých unitářů - Obec Plzeň (v Kulturním přehledu Plzeňského deníku označení Unitáři) reverend Václav Němeček Waltrova 59, 318 14 Plzeň tel.: 286 120 (adresa domů, sbor nemá vlastní prostory) Sbor koná pravidelné středeční přednášky, duchovní promluvy, meditace a modlitby v prostorách Státní vědecké knihovny. Shromáždění se účastní většinou kolem deseti lidí, větších akcí až padesát. Účastníci jsou spíše vyššího věku. Kromě státních příspěvků (tato skupina patří k frakci státem uznávané) je sbor financován z dobrovolných příspěvků dárců.   Náboženská obec českých unitářů - Obec unitářů v Plzni (v Kulturním přehledu označení 1. plzeňský unitářský sbor) Resslova 13, 301 35 Plzeň tel.: 22 78 18 Libuše Volfová, předsedkyně Místního správního sboru Na kovárně 32, Plzeň PhDr. Jiřina Chudková, laická duchovní Patryzánská 16, Plzeň Sbor koná pravidelné nedělní bohoslužby, společné meditace, výlety. Účast na pravidelných akcích kolísá mezi čtyřmi a osmnácti lidmi. Mezi členy převažují lidé starší padesáti let. Obec unitářů v Plzni má právní subjektivitu. Aktivity jsou financovány příspěvky členů a dary unitářských sborů v Anglii a USA (z 60 - 70%). Všichni aktivisté pracují zdarma. 3.2.5 Židovství Židovské náboženství se rodí ve 2. tisíciletí př. n. l. na Blízkém Východě. Jádrem náboženství je vztah židovského národa s Bohem - Hospodinem, který podle tradice zachované v bibli (křesťanském Starém zákoně) vede svůj lid dějinami. Jádrem posvátných textů je Tóra - pět knih Mojžíšových, ze které pramení Hospodinův Zákon. Na texty bible navazuje talmud. Centrem židovského náboženství byl v 1. tisíciletí př. n. l. jeruzalémský chrám (definitivně zničen Římany v r. 70 n.l.), po zničení chrámu zůstalo zachováno scházení v synagógách. Židé žili ve starověku a středověku rozptýleni po celé Evropě i jinde, v Evropě byli nuceni vytvářet vlastní uzavřená ghetta. Na konci 19.  stol. žilo v našich zemích 140 tisíc Židů v mnoha obcích. Dnes žije v deseti obcích na 3 tisíce Židů vysokého věkového průměru, hlavním rabínem (jedním ze dvou rabínů v ČR) je p. Karol Sidon. Federace židovských obcí v ČR je zákonně registrovaná náboženská společnost. V Plzni žijí Židé od jejího založení. Ze starších památek se dodnes dochovala stará synagoga a zbytky židovské školy, obojí z poloviny minulého století ve vnitrobloku v Kopeckého sadech. Roku 1892 byla otevřena synagoga nová, jedna z největších v Evropě, na Klatovské třídě. Ještě v r. 1938 měla plzeňská židovská obec 3200 členů. Z koncentračních táborů se jich na konci druhé světové války vrátilo asi 200.   Židovská obec Smetanovy sady 5, 301 37 Plzeň tel. a fax: 723 57 49 předseda p. Arnošt Bergmann Obec koná pravidelné bohoslužby, které vede kantor dojíždějící z Prahy. Kromě toho probíhá výuka náboženství a hebrejštiny pro malé skupiny zájemců. Charitativní aktivity obce jsou směřovány především ke starým a potřebným členům obce. Plzeňská židovská obec má v současné době 120 členů (z toho 80 Židů a 40 sympatizantů) z celého regionu. Věkový průměr členů se pohybuje kolem sedmdesáti let. Pravidelných modliteb (nyní ve čtvrtek večer) se účastní asi patnáct lidí. Plzeňská obec je financována z příspěvků členů, z darů a z nájmu v domě ve Smetanových sadech.   3.2.6 Islám a hnutí z něj vycházející Islám je v našich zemích stále netradičním náboženstvím. Přitom je druhým největším světovým náboženstvím a jeho rozvoj je rychlejší než rozvoj zatím početně silnějšího křesťanství. Zakladatelem islámského náboženství je Muhammad (asi 570 - 632). Z jím přednesených textů zjevení vznikl krátce po jeho smrti posvátný spis Korán. Islám se pak rychle šířil díky válečným výpravám arabských kmenů do Afriky, Asie a s Turky i do Evropy. Základními charakteristikami islámu je víra v jednoho Boha (Alláh - arabsky bůh) a v Muhammada jakožto Božího proroka (který navazuje na starozákonní proroky Abrahama, Mojžíše, krále Davida, na (specificky interpretované) učení Ježíšovo. Války Evropanů s muslimy (křížové války, války s Turky), jakož i zprávy o terorismu arabských fundamentalistů ovlivňují přijímání islámu v Evropě. Je třeba však říci, že fundamentalismus není základní islámskou pozicí. Podobně obávaný džihád, interpretovaný často jako svatá válka, se chápe spíše jako úsilí o duchovní zdokonalení a posílení vlivu obce, což v důsledku znamená spíše snahu o osobní zbožnost a misijní činnost. Pojem bývá nicméně zneužíván politickými demagogy. 3.2.6.1 Islám v České republice V Čechách se islám šíří díky vlivu a působení zahraničních studentů a pracovníků. Počet muslimů v ČR se odhaduje na dvacet tisíc, české národnosti z toho asi 400 lidí. Právní subjektivitu má Ústředí muslimských náboženských obcí, Nadace pro zřízení a provoz islámského centra v Praze a Brně a Všeobecný svaz muslimských studentů (vznikl 1992). Všeobecný svaz muslimských studentů (VSMS) El Manasra Ramy Vysokoškolská kolej Bolevecká 34, 301 66 Plzeň Předseda VSMS Praha Khalid Al HakimiBlatská 1491, Kyje, Praha 9, 198 00 tel.: 02/81918875 - 6 mobil: 0604/922 731 (údaje ze srpna 2000) Aktivity VSMS se zaměřují na vytváření podmínek pro duchovní život muslimských studentů (prostory pro společnou modlitbu, literatura, letní a zimní tábory, přednášky, vydavatelská činnost), zaměřují se i na pomoc bosenským uprchlíkům (humanitární pomoc, výuka náboženství pro děti). Svaz nemá placený aparát a financuje se z darů členů a účastníků modliteb. V Plzni žije více než sto vysokoškolských studentů z islámských zemí, pro ně VSMS koná pravidelné páteční společné modlitby v pronajatých prostorách na koleji. Účastní se jich 20 až 30 studentů. 3.2.6.2 Baháí V prostředí šíitské větve islámu vzniká univerzalistické náboženství baháí. Jeho zakladatelem je Bahá`ulláh (1817-1892). Jeho syn zvaný Abdul Bahá (1844-1921) rozšířil toto učení do světa. Dnes má baháí několik miliónů členů. Základním přesvědčením baháí je víra v jednotu všech náboženství, v to, že velcí proroci a zakladatelé velkých náboženství (Mojžíš, Kršna, Buddha, Ježíš, Mohamed) jsou zvěstovateli Boží pravdy a manifestacemi Boha pro danou dobu. Poslední takovou manifestací je Bahá`ulláh. Veliký důraz v praxi baháí je kladen na jednotu (národů, jazyka, vědy, náboženství) a rovnost (majetkovou, sociální, mezi rasami, pohlavími). V Čechách působí baháí od r. 1907, dnes má několik desítek členů. V duchu učení baháí přednášel v devadesátých letech v plzeňském Domě kultury několikrát doc. PhDr. Vahíd Behmardi, hostující profesor Ústavu Blízkého východu a Afriky FF UK v Praze. V červnu 1998 navštívila několik plzeňských škol a Britskou radu skupina žáků Townshendovy mezinárodní školy z Hluboké nad Vltavou (škola má vazbu na baháí) s misijním programem.   Baháí - informační středisko Belgická 36, Praha 2 tel.: 02/2425 7925 fax: 02/2423 1731 e-mail: bahai@bahai.cz Baháí nekoná v Plzni žádné pravidelné aktivity.   3.2.7 Hnutí inspirovaná indickým národním náboženstvím Indickým národním náboženstvím rozumíme skupinu náboženství, která se vyvíjela od příchodu Árjů do Indie ve 2. tisíciletí př.n.l. a udržela tradiční vazbu na nejstarší posvátné texty - védy. Tato pestrá tradice bývá často označována názvem hinduismus. V návaznosti na další vrstvy posvátných spisů (upanišady a další texty, např. Mahábháráta a její část Bhagavadgíta) je rozvíjely nejrůznější tradice a duchovní cesty, přičemž společným jmenovatelem všech je dědictví mýtů ze starých spisů, přesvědčení o znovuvtělování duše (reinkarnace) a často pohled na uspořádání společnosti (kasty). V Evropě se hinduistická nauka prosadila zejména působením některých indických duchovních učitelů (guru) a zájmem o duchovní cestu jógy. Typologicky odlišíme tradice výslovně náboženské (Haré Kršna a meditační školy různých guruů) a jógové školy, které jógu provozují jako cvičební systém bez vedení duchovním učitelem. 3.2.7.1 Hnutí Haré Kršna Hnutí navazuje na tradice bengálského višniusmu, který uctívá boha Višnu v jednom z jeho vtělení (avatárů) - v Kršnovi. Uctívání Kršny v Bengálsku rozšířil Čaitanja Maháprabhu (1486-1533), který hlásal, že nejlepším výrazem oddané lásky (bhakti) k božstvu je zpěv mahámantry “Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré”, která obsahuje různá Kršnova jména. Do Spojených států přinesl toto učení v roce 1965 Abhaj Čaran De (1896-1977) řečený Bhaktivédanta Svámí Prabhupáda. Ten přeložil do angličtiny a komentoval kanonické spisy hnutí a mezi americkými hippies založil Mezinárodní sdružení pro vědomí Kršny (ISKCON). Hnutí se pak rozšířilo i do Evropy. Prabhupáda je uctíván jako duchovní učitel (guru). Hnutí klade důraz na šíření „ vědomí Kršny“ , což se projevuje především distribucí Prabhupádovách knih, rozdáváním prasádam (jídla obětovaného Kršnovi) a organizováním přednášek a festivalů. Osobní život členů hnutí má striktní řád s přísnými pravidly. V ČR má ISKCON čtyři střediska - překladatelské centrum v Praze na Zličíně, dvě vegetariánské restaurace v Praze a ekologickou farmu u Benešova. V Plzni žijí čtyři oddaní Kršny, kteří pořádají s pomocí pražského centra pravidelné přednášky a programy (setkání se konala v mateřské škole na Doubravce, naposledy v čajovně Na Roudné, nyní se hledá jiný vhodný prostor) a festivaly (např. v Lochotínském pavilonku), do Plzně přijíždějí také distributoři literatury. Kontakt: Centrum pro védská studia pan Trilokátma dás Jílová 290, Praha 5 - Zličín tel.: 02/579 503 91, fax.: 02/302 16 28       3.2.7.2 Meditační školy 3.2.7.2.1 Sri Chinmoy Chinmoy Kumar Ghose (nar. 1931) žil dvacet let v ášramu duchovního mistra Sri Aurobinda, který vyučoval “integrální jógu”, spojení duchovních praktik, sportu a umění, které vede člověka do vyššího evolučního stadia. Od r. 1964 odešel Sri Chinmoy do New Yorku, kde začal hlásat duchovní nauku vedoucí k sjednocení s Nejvyšším (Supreme) a přijímat žáky. Je populární nejen jako duchovní učitel (vede meditační skupinu při středisku OSN v New Yorku), ale též jako hudebník (v devadesátých letech měl i dva koncerty meditační hudby v Praze, uvádí se, že je autorem několika tisíc písní), literát (údajně 700 knih, 30 000 básní), malíř (populární jsou jeho kresby „ mírových ptáčků“ ) a sportovec (maratóny, ultradlouhé běhy). Celým působením se nese myšlenka světového míru a harmonie. Chinmoyovi duchovní žáci praktikují dvakrát denně meditaci se soustředěním na fotografii Sri Chinmoye (také Chinmoy přijímá žáky na základě zaslané fotografie a životopisu), studují jeho spisy, propagují a organizují chinmoyovské mírové, kulturní a sportovní akce (např. mírový běh). V Čechách má hnutí dvě až tři sta stoupenců. V povědomí je zapsáno především prostřednictvím plakátů, jichž bývá vylepeno před každou akcí velké množství. V Plzni aktivisté hnutí také působí, svázanost města s hnutím vyjadřuje pamětní kámen v Borském parku, jenž oznamuje vyhlášení parku Sri Chinmoyovým místem míru.   Sri Chinmoy Centrum Gabčíkova 11, 182 00 Praha 8 kontakt v Plzni: Marek Nový Houškova 6, 301 54 Plzeň Plzeňská skupina čítá 14 členů, z toho pět je v současnosti mimo republiku. Organizuje v Plzni přednášky, pravidelné kursy meditace, běžecké závody (např. v květnu 1997 pro školní mládež), mírové běhy (každoročně buď podíl na celosvětovém Peace Run, nebo jen lokální mírový běh - např. letos z Aše do Košic). Další pravidelné sportovní akce se připravují. Na jaře koncertovala v chrámu sv. Anny švýcarská hudební skupina Mountain Silence, složená z  žaček Sri Chinmoye. Členové přispívají k činnosti skupiny dobrovolně podle svých možností, financují se vlastními dobrovolnými příspěvky, přičemž se snaží jít cestou minimalizace nákladů (velké série plakátů, dobrovolná práce). 3.2.7.2.2 Sahaja joga Hnutí s názvem Sahaja joga (spontánní jóga, přirozené spojení - rozuměj s božstvím) založila r. 1970 Sri Mataji Nirmala Devi (nar. 1923), vzdělaná Indka, manželka vysokého úředníka OSN. V tomto roce dosáhla Sri Mataji (Velká Matka) otevření nejvyšší čakry (podle indického pojetí duchovně energetického centra na temeni hlavy), a tak zpřístupnila tuto zkušenost všem ostatním lidem. Jóga přestává být výsadou asketů a jogínů, ale je přístupná všem. Součástí praxe sahaja jogy je meditace fotografie duchovního učitele - guru - Sri Mataji a očišťovací obřady. Sri Mataji několikrát navštívila ČR (před akcemi byla republika zaplavena plakáty s portrétem Velké Matky), má zde asi sto následovníků. V Plzni probíhaly kursy Sahaja jógy v r. 1995, nyní se již nekonají. Kontakt: Společnost Sahadža jóga Lublaňská 1, 120 00 Praha 2 3.2.7.2.3 Bhagwan Sri Rajneesh (Osho) Bhagwan Sri Rajneesh (1931-1990), indický guru, jistou dobu též učitel filosofie, vstoupil do povědomí západního světa otevřením svého ášramu v indické Pooně r. 1974, který do r. 1981 navštívilo několik tisíc Američanů fascinovaných Rajneeshovými meditačními technikami (říkalo se mu “sexuální guru”). Po obvinění z daňových úniků se přestěhoval do USA, kde ve státě Oregon založil město svých oddaných - Rajneeshpuram. Odsud se učení šířilo do celého světa. V roce 1985 město zaniklo roztržkou mezi Rajneeshem a jeho sektretářkou, která již několik let hnutí řídila, neboť Rajneesh se zavázal k mlčení. Po soudním vyhoštění z USA se Rajneesh vrátil do Poony, kde vyučoval do své smrti. Na konci života používal nové jméno Osho. Oshova nauka kombinuje a popularizuje řadu náboženských tradic, programově si protiřečí, nevytváří pevný systém. Meditační techniky pracují s metodou přesycení, se sexuální energií, s kontrastem extatického „ šílení“ a tiché meditace. V Čechách působí jen několik málo stovek Oshových stoupenců, ovšem ve velkých nákladech se prodávají jeho knihy (Oranžová kniha, Od sexu k nadvědomí, ...). V Plzni se v r. 1996 začala praktikovat Oshova dynamická meditace v domě Boiohema v Lipové ul. na Roudné, dnes již dům nepracuje. Z Plzně dostupné je centrum pro osobní růst a duchovní transformaci OSHO Shangri La v Lažanech u Toužimi, které také v Plzni šíří své reklamní materiály. Nabízí relaxační, vzdělávací, léčebné a léčitelské pobyty, na některé z kursů se vyžaduje negativní HIV test. Kontakt: OSHO Shangri La Lažany 49, 364 51 Štědrá 3.2.7.3 Školy jógy Jóga (spojení) je v náboženství Indie chápána jako duchovní cesta. Během staletí se vytvořily rozličné jógové tradice (karmajóga, bhaktijóga, ...). V Evropě se velmi rozšířila praxe nižších stupňů jógy, které se zaměřují na tělesné zdraví a pohybovou kulturu (hathajóga), eventuelně na dýchání a sledování vnitřních energetických procesů v těle (pránajáma). S tím ve větší či menší míře přichází i presentace dalších principů indického náboženství - vegetariánství, víra v reinkarnaci, práce s vibracemi (slabika óm) atd. V České republice pracovaly oddíly jógy při tělovýchovných jednotách už v době totality. Dnes pracuje rovněž celá řada středisek buď volně, nebo ve vazbě na duchovní mistry (např. Swami Maheshwarananda).     Největší současná plzeňská škola je Škola jógy pro každý den. Škola jógy pro každý den Ing. Václav Hošek Tylova 8, Plzeň tel.: 222 844 tel. domů: 527 809 Škola si klade za cíl rozvoj duševních i duchovních schopností člověka, zlepšení psychického, fyzického i spirituálního zdraví. Koná pravidelná cvičení pro různé skupiny cvičenců, přednášky, kursy a prázdninové pobyty s cvičením jógy a doplňkovými přednáškami. Cvičitelé pracují také se skupinou vozíčkářů, osobami postiženými roztroušenou sklerózou, vedou cvičení se žáky pomocné školy na Borech. Škola má kolem 1600 cvičenců ve všech věkových kategoriích, převážně ženy. Škola je provozována jako živnost, pracují v ní kromě manželů Hoškových další placení cvičitelé a dobrovolníci. Cvičenci platí kursovné.   3.2.8 Hnutí vycházející z buddhismu Jedním ze světově rozšířených náboženství je buddhismus, proud, který založil Siddhártha Gautama (asi 563-483 př. n. l.), nazývaný později titulem Buddha (Probuzený). Tento mudrc dosáhl podle tradice stavu vyvanutí (nibbana, nirvána), vysvobození z koloběhu životů (přesvědčení o koloběhu životů je vlastní všem indickým náboženstvím). Jeho učení shrnuje kanonický spis Tipitaka (Tři koše, tzv. pálijský kánon). Nauka buddhismu se později diferencovala do několika směrů: théraváda - jižní buddhismus, který se striktně drží Tří košů, mahájána - severní buddhismus, uctívající řadu kosmických buddhů a světců (bódhisattvů), lámaismus - tibetský buddhismus, spojující prvky buddhismu s původním tibetským náboženstvím. 3.2.8.1 Zen V Číně vzniká v tradici mahajánového buddhismu směr čchan, který se soustřeďuje na jádro Buddhova učení - meditační praxi vedoucí ke zkušenosti nirvány. Tato škola se pak šíří do Koreje a do Japonska (zde má jméno zen). Zen se stal populární mezi americkými hippies, řada kultovních autorů byla učením zenu ovlivněna (např. Kerouac). Seriózněji propagoval zen japonský filosof a zenový mistr D. T. Suzuki. V šedesátých letech se v Evropě objevují první zenoví mistři, řadu zkušeností přivážejí také katoličtí misionáři. Začátkem devadesátých let vzniká v Čechách SEZA - Středoevropská zenová asociace, zakládá ji francouzský zenový mnich Gregoir Debailly. Základní aktivitou asociace je praxe zazenu, pravidelné meditace vsedě. SEZA má své středisko také v Plzni.   SEZA Plzeň Čechova 8, 320 28 Plzeň předseda Roman Kovářík Táborská 16, 301 45 Plzeň tel.: 744 78 76 e-mail: kovarik@lfp.cuni.cz Sdružení koná pravidelná meditační cvičení, jedno i vícedenní soustředění, přednášky a semináře. Meditační cvičení se konají od pondělí do čtvrtka v Dojo (označení místnosti pro zenovou praxi) v Suvorovově 21. SEZA je občanským sdružením, v květnu 1998 měla 12 členů, kteří se pravidelně účastnili společných meditací. Setkání jsou veřejná, nepravidelně se účastní několik dalších zájemců. Věkový průměr členů se pohybuje kolem 27 let. Náklady na provoz Dojo jsou hrazeny z pravidelných měsíčních příspěvků členů.   3.2.9 Hnutí vycházející z esoterismu Esoterismus charakterizuje Štampach (1998,str. 149) jako domnělou nebo skutečnou vrstvu některých náboženství, která je ukryta před veřejností i před řadovými přívrženci daného náboženství (kteří jsou seznámeni jen s exoterní tradicí). Tato skrytá vrstva je často chápána jako esence všech existujících náboženství, studium se proto obrací na tradice starověkých kultur i současných náboženství, zejména k jejich neortodoxním školám (gnóze, kabala, grálové legendy atp.). Zájem je rovněž o tradice čarodějnictví a předkřesťanského pohanství. Západní esoterismus se také někdy nazývá hermetismus (od řeckého jména egyptského boha Thovta - Hermés, tradičně uváděného jako autora základních esoterních spisů). Někdy se též hovoří o okultismu (occultus lat. skrytý). S vědomím možnosti jistých výhrad do této kapitoly řadíme grálové hnutí a satanismus. 3.2.9.1 Hnutí Grálu Hnutí Grálu vychází z učení Němce Oskara Ernsta Bernhardta (1875-1941). Jeho ústřední dílo Ve světle pravdy - Poselství Grálu, které vydal pod jménem Abd-ru-shin, je základní studijní knihou aktivistů Hnutí Grálu. Abd-ru-shinova nauka vychází z esoterismu. Rozlišuje různé úrovně bytí světa, na hranici duchovní (člověkem dosažitelné) úrovně a úrovně Božské je Svatý Grál, jakési pouto mezi Bohem a světem (nejde tedy o grál, misku s Kristovou krví ze středověkých legend). Svět se řídí neměnnými duchovními zákony (zákon tíže, přitažlivosti stejnorodého, zvratného působení), podobnými, jaké známe z přírody a společnosti. Dělení reality na hrubohmotnou (rozumovou) a jemnohmotnou odkazuje k vyššímu nadrozumovému poznání. Vyznění knihy vede většinu badatelů Poselství Grálu k přesvědčení, že Abd-ru-shin je Syn člověka, zakladatel Tisícileté říše, a že konec světa není daleko. Hnutí Grálu působí v našich zemích od r. 1932, během fašistické a komunistické totality bylo zakázáno, oficiálně obnoveno bylo v r. 1990. Nyní se k němu v ČR hlásí přes tisíc občanů. Z prostředí Hnutí Grálu vyšel Jan Dietrich Dvorský (nar.1966), který se prohlásil za Syna člověka a zakladatele Tisícileté říše a dal si jméno Parsifal Immanuel. Knihou Syn člověka získal během let 1993-94 několik desítek stoupenců. Toto společenství řada odborníků kvalifikovalo jako jednu z nejnebezpečnějších sekt působících na našem území. Společenství se ale již rozpadlo a po Parsifalu Immanuelovi pátrá policie. Působení této skupiny však nelze spojovat s aktivitami Hnutí Grálu, jakkoli členy Dvorského komunity byli především čtenáři Poselství Grálu. Nadace Hnutí Grálu v ČR mluvčí Jaroslav Štefek P.O.Box 24, 108 00 Praha 10 vedoucí čtenářů v Plzni a okolí Jarmila Jirková U Bachmače 44, 301 57 Plzeň tel.: 74 319 73 Plzeňská skupina se pravidelně schází k pravidelným bohoslužbám, jejichž hlavní náplní je četba z knihy Ve světle pravdy. Kromě toho koná jednou měsíčně veřejné přednášky na rozličná témata (homeopatie, léčení drahými kameny, křesťanství třetího věku) v kulturním domě JAS (dříve v Centrumu). Na čteních se účastní asi třicet účastníků, na veřejných přednáškách v závislosti na tématu přednášky i více. Hnutí má právní statut nadace, nemá zaměstnance, a je financováno z darů a ze vstupného na přednášky. 3.2.9.1 Satanismus Satanismus je religiózní fenomén se silnými přesahy do oblastí psycho- či sociopatologie. Nemá danou strukturu, posvátné spisy ani vůdce. Společným rysem satanistů by mohl být postoj protestu, odporu, který ostatně vyjadřuje i etymologie biblického pojmu satan (hebr. protivník, odpůrce). Odpor je směřován zejména proti většinovému židovsko-křesťanskému pohledu, proti morálce či společnosti. Satanismus se tak v náboženské podobě většinou konstituuje jako odpor, negace, inverze křesťanství. Často se v něm objevují ideje i rituály převzaté z předkřesťanských náboženství (zvířecí, výjimečně lidská oběť, sexuální orgie), esoterní tradice (čarodějnictví, magie), pohoršlivé praktiky (zejména protikřesťanské - znesvěcování a ničení kostelů, hrobů, parodování liturgie), fascinace zkázou, utrpením. Mezi stoupenci hnutí lze rozlišit několik úrovní satanistické praxe. Tvrdý, kriminální satanismus zacházející s technikami černé magie, provozující oběti a další obřady, je velmi nebezpečným, ale také velmi řídkým jevem. Častěji se vyskytuje satanismus jako žitý sobecký naturalistický egoismus, jak jej prezentuje ve své Satanské bibli Anton Szandor La Vey (1930-1997). V jeho pojetí satanismu se ani neřeší otázka existence Satana. Jde o to, “užít si co nejvíc”. Někteří sympatizanti na tento postoj navazují další esoterické tradice a magické výklady podstaty světa a člověka. Patrně nejrozšířenějším satanistickým směrem jsou mladí lidé, kterým je satanismus výrazem protestu “proti všem a všemu”. Tento protest vyjadřují svým oblečením, účesem, náklonností k hudbě satanismem inspirované (motivy hnusu, smrti, pekla; black metal, death metal aj.) a často vandalskými či kriminálními činy. Náboženský rozměr takového konání však ustupuje do pozadí, jde spíše o společenské faktory (pocit příslušnosti ke skupině, revolta proti společnosti dospělých). Satanismus má ohlas především mezi učňovskou mládeží. V ČR je satanismus těsně spjat právě s působením hudebních skupin, které se satanistickou symbolikou inspirují. Vedoucím české pobočky Církve Satanovy je kapelník hudební skupiny Root Jiří Valtr. Působení tohoto společenství je samozřejmě společensky nevhodné, nicméně nejde patrně o formu tvrdého kriminálního satanismu. V Plzni je situace podobná. Aktivity v duchu kriminálního satanismu se v Plzni patrně nedějí. Některé plzeňské hudební skupiny se profilují satanisticky, jde nicméně spíše o hledání image, než o satanistickou praxi (např. Sorath). Kolem těchto skupin se shromažďuje širší okruh osob se satanskou image, jíž ale patrně hlubší promyšlení i rituální praxe rovněž chybí. I satanskými symboly provázené poškození náhrobků na Mikulášském hřbitově a devastace interiéru kostelíka U Ježíška v minulých letech posuzujeme jako vandalské činy sociálně problematických individuí či skupin bez hlubšího náboženského motivu. Koncerty a festivaly satanistických hudebních skupin se konají většinou v kulturním sále Svornost na Doubravce.   3.2.10 Nábožensko-psychoterapeutická hnutí Mezi nábožensko-psychoterapeutická hnutí řadíme ta společenství, ve kterých se psychoterapeutické působení, jež je obyčejně součástí každého náboženství, stává ústředním bodem jejich praxe. V této kapitole pojednáme scientologii a Silvovu metodu, dalším psychoterapeuticky orientovaným společenstvím se budeme věnovat v kapitole o New Age. 3.2.10.1 Scientologie Scientologická církev působí na pomezí náboženství a psychologického poradenství. Její počátky jsou spojeny se vznikem dianetických center, která ve Spojených státech provozovala psychoterapeutický servis podle teorií zakladatele hnutí Ronalda Hubbarda (1911-1986). Proti těmto teoriím se v USA zvedl silný odpor odborné veřejnosti, Hubbardova kniha Dianetika se však stala bestsellerem. Od roku 1955 působí hnutí jako Scientologická církev s bohoslužbami a obřady. Jádrem působení však nadále zůstává za úplatu poskytovaná baterie specifických psychoterapeutických služeb (rozličné kurzy zvýšení osobních schopností, pohovory sloužící k odreagování „ zablokovaných“ zážitků - tzv. auditing, očistné kůry). K dianetice se klienti dostávají většinou absolvováním bezplatného Oxfordského testu osobnosti, který je hojně propagován. Na základě jeho (pro většinu lidí většinou velmi špatných) výsledků je klientům nabízen první z placených kurzů, na nějž navazují další placené služby. Principy dianetiky propagují ve svém působení také některé firmy pro vnitropodnikové poradenství a personalistiku. Pro neserióznost používaných metod (přes proklamovanou vědeckost) a hrozbu vytvoření závislosti je zájem aktivity scientologické církve v různých zemích omezovat (zejména v Bavorsku). Od počátku devadesátých let působí dianetické centrum v Praze, v r. 1997 vyšla v českém překladu kniha Dianetika - moderní věda o dušenvím zdraví. Nabídka oxfordského testu osobnosti se před několika lety nárazově objevila i v Plzni. Mimo to v Kopeckého sadech 15 pracovala ještě v r. 1997 firma zabývající se dianetickým poradenstvím. Dnes již na uvedené adrese nesídlí. Podle zmocněnce pro scientologii v ČR p. Voráčka neměla tato aktivita vazbu na pražské scientologické ústředí. Kontakt: Dianetické centrum Hornokrčská 60, 140 00 Praha 4 tel.: 02/900 51 013 fax.: 02/900 51 007 3.2.10.2 Silvova metoda kontroly mysli (Silva Mind Control) Američan José Silva (nar. 1914) konal kromě svých prostých zaměstnání (prodej novin, opravy rádií) experimenty s hypnózou a dalšími technikami ovládání činnosti mozku. Tak vznikla populární Silvova metoda kontroly mysli, rozšířená dnes v USA i v Evropě. Jádrem metody je technika sestoupení na “hladinu alfa”, hladinu, při níž je mozková frekvence pomalejší než v bdělém stavu. Toho se dosahuje metodou připomínající autohypnózu. V této hladině si lze osvojovat pozitivní schopnosti a návyky (rozšíření paměti, odnaučení zlozvykům), jakož i získat schopnosti komunikace s nejrůznějšími úrovněmi inteligence (od neživé po tzv. Vyšší Inteligence). Adeptům je pak doporučováno, aby v hladině alfa vizualizovali své budoucí záměry a tak positivně ovlivnili jejich výsledek. Silvova metoda je presentována jako přísně vědecká. Prvním stupněm výcviku je placený víkendový kurs. V Plzni nabízí kursy pražský Silva Method Club, naposledy v červnu 1998 to byl 1. stupeň základního kursu za 1800,- Kč v sále Povodí Vltavy na Denisově nábřeží. Kontakt: Silva Method Club Seifertova 9, 130 00 Praha 3 tel.: 02/627 9094, 627 9079   3.2.11 Hnutí New Age Hnutí New Age je širokým proudem spirituálních a náboženských směrů, který vyvěrá z reflexe stavu dnešní společnosti a jejích problémů. Název Nový Věk (New Age) vyjadřuje astrologickou změnu, přechod ze sféry vlivu znamení Ryb (symbolizující křesťanský vliv v minulých dvou tisíciletích) do znamení Vodnáře. Doba Vodnáře má jiné charakteristiky než doba minulá, proto Nový Věk přináší změnu paradigmat (určitých “vzorců myšlení”), jak o ní hovoří i současná postmoderní filosofie. Důvody nutnosti změny vidí stoupenci Nového Věku v současné ekologické a morální krizi světa, v současném stavu vědy, která se ocitla na hranici svých možností a v materialistickém konzumismu Západu. 3.2.11.1 Akcenty New Age Pro postmoderní myšlení je charakteristická pozice tolerance a připuštění plurality pravd, výzva k budování alternativ navyklým postupům. Tyto akcenty hnutí Nového Věku dále rozvíjí zejména na poli společenských věd, náboženských a spirituálních nauk, na poli životního stylu, zdravovědy atp. V oblasti náboženství je charakteristický akcent na monistické chápání světa (vše je tvořeno jedním principem, rozmanitost je zdánlivá), evoluční optimismus (člověk spontánním vývojem vystoupí až na božskou úroveň vědomí) a víru v převtělování. V přístupu k duchovním otázkám se uplatňuje konzumní přístup (vztah poskytovatel - klient), bez nutnosti trvalé příslušnosti k nějaké náboženské společnosti, jaká je typická pro dobu minulou. Duchovní techniky se nabízejí formou kursů a seminářů, z nichž si klienti podle zájmu vybírají. S tím souvisí i náboženský synkretimus - směšování různých (často i odporujících si) náboženských nauk. Kritérium pravdy je odsunuto jako nemoderní, důraz spíše než na rozum je kladen na pocit, prožitek, užitek pro řešení aktuálních problémů. V psychologii a dalších společenských vědách se prosazují nové netradiční postupy zkoumání: změněné stavy vědomí, práce s rozličnými typy “mentálních energií”, prožívání vztahu se Zemí, která je chápána jako živý organismus (Gaia), vztahu s celým Univerzem (kosmické nebo Nejvyšší vědomí, Prazáklad apod.). Propojují se teorie psychologie a fyziky na základě esoterních nauk (vibrace vesmíru, propojení mikro- a makrokosmu, světové informační pole). Životního stylu a péče o zdraví se dotýkají různé metody rozšiřování psychických a spirituálních možností (hnutí lidského potenciálu, regresní terapie), léčení netradičními technikami (homeopatie, psychotronika) a obecně uplatnění holistického (celostního) přístupu k člověku (jednota tělesných, duševních a duchovních projevů) a světu (vztah mikro- a makrosvěta, teorie morfických polí). Často citovanými autoritami působícími v intencích novověkého paradigmatu jsou fyzik Fritjof Capra, biolog Rupert Sheldrake, psychiatr Stanislav Grof, spisovatelka Marilyn Fergusonová. Hnutím Nového Věku nelze tedy rozumět pevné náboženské společenství, spíše jde o jakousi síť myšlenkově spřízněných center, škol, duchovních učitelů, léčitelů a dalších subjektů. V dalším se zaměříme především na ty charakteristiky hnutí Nového Věku, jejichž projevy jsme v Plzni zaregistrovali. Popis rozdělíme na kapitoly podle práce Dr. Vojtíška (Vojtíšek, 1998, str. 92-118), při vědomí jisté nepřesnosti, neboť velká část popisovaných aktivit se týká několika oblastí zároveň. Hlubší vhled do problematiky New Age poskytuje například práce Vojtíškova (1998), Štampachova (1998), Lužného (1997) a jiných. 3.2.11.2 Inspirace méně známými etniky Ideová návaznost na evropské předkřesťanské kultury (někdy se mluví o neopaganismu - novopohanství) je v hnutí New Age motivována snahou o překonání “omezeného” křesťanského paradigmatu, které má být vystřídáno kosmickou moudrostí Nového Věku. Tuto “původní”, nepřekroucenou moudrost se někteří pokoušejí hledat v dědictví starých evropských kultur (Keltů, Germánů), případně v technikách afrických, amerických, či jiných domorodců. Ožívá tak zájem o etnickou hudbu, která se doporučuje jako podpůrný prostředek k technikám vedoucích k změněnému stavu vědomí (bubnování), či k relaxaci (keltská hudba). Velký zájem je také o šamanismus a jeho techniky. Kromě množství literatury na tato témata se v Plzni objevují i šamanské praktiky bubnování, extatického tance a nejrůznějších obřadů. Zájem o tyto praktiky jeví především (“alternativní”) středoškolská mládež, akce se konají buď soukromě, nebo v klubech a čajovnách. Řada mladých se účastní festivalů při příležitosti tradičních keltských svátků. New Age rituál vítání jara a bubnování bylo i součástí plzeňské House Party v den jarní rovnodennosti v březnu 1998. Je zřejmé, že tyto extatické techniky se často kombinují s konzumací (alespoň měkkých) drog. Aktivity tohoto typu probíhají mimo pevné organizační struktury, nejsou trvalé. Proto je obtížné (a snad i neužitečné) je precisně mapovat. 3.2.11.3 Inspirace východním náboženstvím Synkretistické tendence hnutí Nového Věku přinášejí na trh idejí stále častěji myšlenky myslitelů východních náboženství. Běžně se používají termíny vlastní tradici Orientu, často bez patřičných definic, nezřídka s posunutým či změněným obsahem (reinkarnace, karma, brahma, ...). Překládají a ve velkých nákladech se vydávají knihy různých orientálních či Orientem ovlivněných duchovních autorů (Šrí Rámakrišna, Ram Dass, Osho), pořádají se semináře a kursy vyučující jejich učení a praktikující jejich meditační a jiné techniky (např. Oshovy meditace). Řada škol, o kterých bude řeč v následujících kapitolách, odvozuje své vědění z orientální moudrosti (Čchi Kung, reiki, Šambaola, ...). 3.2.11.4 Esoterická inspirace Vodnářský věk se v hledání inspiračních zdrojů distancuje od křesťanské éry Ryb chronologicky (časově jde před křesťanství) i geograficky (inspirace Orientem). V rámci vlastního chronotopu (Evropa posledních dvou tisíciletí) navazuje spíše na proudy neortodoxní - hermetické. Jde zejména o tradice magie, alchymie, astrologie, numerologiekabaly. Knihy s touto tématikou vydává v ČR řada nakladatelství (Trigon, Horus, Půdorys,...), v Plzni nabízí patrně nejširší nabídku zejména Benešovo knihkupectví v Divadelní ulici. Astrologie zažila v ČR po roce 1989 mediální boom, horoskopy jsou “povinnou” součástí většiny periodik. Také v Plzni působí několik astrologů (např. pí. Měsťanová). Na astrologii těsně navazují další formy mantiky (věštění). Techniky mohou být různé - věštění z ruky, vykládání karet (zejm. tarot), numerologické spekulace (v Plzni např. Studio P-Greis). Moderní formou esoterické tradice je víra v mimozemské inteligentní civilizace (lidově UFO). Posuzováním rozličných svědectví o pozorování UFO (Unidentified Flying Objects, neidentifikovatelné létající předměty) a diskusi o možnostech mimozemských civilizací se, kromě jiného, věnuje plzeňský Klub psychotroniky a UFO (viz 3.2.11.10). 3.2.11.5 Parapsychologie Parapsychologie (v Čechách se také hojně používá termín psychotronika) je alternativní věda, jejíž postupy jsou pro většinu odborníků mimo stávající vědecké paradigma. O její rozvoj a popularizaci se v Čechách významně zasloužily práce Břetislava Kafky (1891-1967). Předmětem parapsychologie jsou postupy jako mimosmyslové vnímání, jasnovidnost (telegnóze), psychokineze (pohybování předmětů nehmotnými prostředky - myšlenkou). Jedním ze způsobů mimosmyslového vnímání je vnímání aury. Aura je záření energetického obalu fyzického těla, který je někdy nazýván astrální tělo (antroposofie, Hnutí Grálu aj.). Tento energetický obal mohou někteří citliví lidé (většinou léčitelé) údajně pozorovat. V Plzni působí Aura studio RNDr. Štýbra, který nabízí dokonce “vyfotografování” osobní aury pomocí speciálního přístroje. O energiích (negativních energiích) se mluví i v případě geopatogenních zón. Nabídka detekce geopatogenních zón, případně jejich odrušování je široká. Nejrozšířenější je jejich detekce pomocí proutku (virgule), který je chápán jako nástroj, který signalizuje jinak nepostřehnutelné mimosmyslové reakce proutkaře. Jako jeden z prvních konal na toto téma přednášky v Plzni Ing. Mojžíš. Časté je také používání siderického kyvadélka, které se používá nejen k hledání geopatogenních zón, ale i k rozhodování o kvalitě potravin, v diagnostice, v práci s vlastním podvědomím. Další z parapsychologických metod je automatická kresba a automatické psaní. 3.2.11.6 Bioenergetika Bioenergetika (v českém prostředí též biotronika) vychází z fyzikálního poznatku vztahu hmoty a energie. Svět interpretuje jako systém energií různých kvalit (myšlenka je energie jemná, hmota hustá). Energii je možno čerpat a předávat, což se využívá zejména v léčení. Léčitelé sami většinou interpretují své působení jako dodání energie. Nejznámějším českým léčitelem biotronikem je patrně Tomáš Pfeiffer. Vzhledem k tomu, že jeho působení již kromě rozměru léčení nese zřetelné prvky náboženství, pojednáme o jeho aktivitách samostatně později (viz kap. 3.2.11.10). V Plzni působí ještě další léčitelé. 3.2.11.7 Alternativní medicína Lidské zdraví je častým tématem aktivit hnutí Nového Věku. Léčebné metody jsou přebírány z nejrůznějších kultur (zejména Čína) nebo jsou vyvíjeny nové. Mezi alternativní léčebné terapie patří akupunktura, akupresura, homeopatie. Další metody pracují opět s energií. Jsou to metody Čchi Kung, taiči, šiacu, práce s energií reiki. V medicínské diagnostice se používá metod pozorování oční duhovky nebo celé stavby těla, někdy též metody automatické kresby. Kromě léčby bylinami (fytoterapie) se v Plzni objevuje léčba vůněmi - aromaterapie, léčba obrazy (ve Studiu P-Greis), léčba drahými kameny.   Podrobněji zde zmíníme tři plzeňské aktivity: Studio P-Greis Studio P-Greis pí. Dagmar Rusková Masarykova 66, Plzeň - Doubravka tel.: 72 602 81 Od roku 1996 nabízí paní Dagmar Rusková ve svém studiu léčení metodou psychosomatické artterapie. V rámci svého působení kombinuje techniky věštecké, numerologické, astrologické s energetickým léčitelstvím, působením léčebných obrazů a terapeutickým rozhovorem. Studio koná veřejné přednášky propagující alternativní medicínu a parapsychologii, pravidelná psychosomatická cvičení (s určitými rituálními prvky). Kromě těchto duchovně léčebných aktivit nabízí Studio standardní taneční kursy. Reiki Učení o reiki, životadárné energii, kterou lze uzdravovat, přišlo do Evropy přes USA z Japonska, kde bylo objeveno asi před sto lety. Šíří se prostřednictvím kursů, které vedou mistři reiki (ti, kteří absolvovali nejvyšší kurs u některého z mistrů). V kursech se vyučují techniky, jak s reiki pracovat a adepti jsou poté mistrem zasvěcováni - otevřeni pro práci s reiki. Po absolvování víkendového kursu prvního stupně (v ceně asi 1200,- Kč) jsou údajně schopni léčit sebe i druhé. Druhý kurs (cena 2-5 tisíc Kč) umožňuje pracovat až s desetinásobně silnější reiki a léčit pomocí reiki i na dálku. Mistrovský kurs (20 000 Kč) umožňuje absolventovi reiki vyučovat a zasvěcovat klienty. Absolventi kursů se dále setkávají a sdílejí své zkušenosti s reiki. V ČR je údajně k práci s reiki zasvěceno několik tisíc lidí a několik mistrů. V Plzni dnes údajně žijí dva mistři reiki, některé kursy však vedli i mistři z jiných měst.   Jedním z plzeňských mistrů reiki je pan Palan Révová 13, Plzeň - Doudlevce tel.: 74 20 417 Kromě vedení reiki kursů prvního a druhého stupně přednáší pan Palan o nejvyšších duchovních zákonech, jak je předala duchovní bytost Saint Germain (v rámci bezplatného ročního kursu proběhlo již asi pětadvacet přednášek v areálu učňovských škol na Skvrňanech; na jedné z nich účast asi třiceti lidí; nebylo nám však dovoleno účastnit se jí), léčí, překládá geopatogenní zóny (obojí i na dálku). Mistr Palan spolupracuje s občanským sdružením „ Hledej cestu k životu“ . Absolventi reiki kursů prvního a druhého stupně mistra z Liberce se nějakou dobu v letech 1997-8 scházeli v Centrumu na Doubravce. Čchi Kung Čchi Kung (přeloženo „ práce s energií“ ) vychází z tradic čínské medicíny, taoismu a buddhismu. Jde údajně o tisíce let starou tajnou nauku, jejímiž plody je dokonalé zdraví, dlouhý život a duchovní vyspělost. Je vyučováno ve třech úrovních: tělesné, energetické a mentální. Další úrovně umožňují využívat energii k léčení.   Společnost Čchi Kung - Bodhidharma Pavel Simon Sokolovská 89, 323 15 Plzeň tel.: 521 521 Společnost organizuje jednou za dva až tři měsíce víkendové kursy vedené Mistrem Lenem Sinclairem z Velké Británie. Pro studenty kursu jsou určeny tréninkové semináře jednou za čtrnáct dní, vedené panem Simonem. Cena úvodního víkendového kursu je 680,- Kč. Společnost má k červnu 1998 28 členů, seminářů s Mistrem se účastní kolem třiceti lidí, tréninkových seminářů přes deset. Náklady jsou hrazeny z kursovného a členských příspěvků společnosti. 3.2.11.8 Alternativní psychologie Holistické chápání člověka úzce svazuje s metodami medicínskými m


"Plzeňská náboženská scéna III." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy