Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 182, komentářů celkem: 429683, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 286 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116560346
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Spirituální transformace berlička pro asociály?
Vloženo Pátek, 05. září 2003 @ 12:07:49 CEST Vložil: Stepan

Sekty poslal kafr

  Spirituální transformace berlička pro asociály? Pán Bůh bývá pro dospělé lidi, kteří obtížně vytvářejí citově i myšlenkově diferencovanou vazbu s jinými lidmi, náhradní postava. Náhle uvěřit ve správného Boha, přesněji řečeno učení správné církve, nemusí být způsob, jak se dostat k moci, udržet u moci, nebo v nejhorším případě prostě jen přežít.

Někteří lidé to myslí vážně - ačkoli slovo "myslet" v tomto případě nevystihuje celou povahu dění, která je daleko složitější. Někdy se mluví o zkušenosti konverze, případně o spirituální transformaci. Je to kupodivu prastaré téma výzkumu, z dob, kdy psychologie vznikala jako samostatný obor a v kulturně vyvinutějších systémech se vymanila z náruče filozofických fakult. Nemám teď na mysli tragédii rodičů, jejichž dítě do sebe vtáhne charismatická skupina, jak se někdy politicky korektně říká (pseudo)náboženským sektám. Vývoj závislosti na drogách je něco blízkého. Dítka v rámci svobody, lidských práv, rozšiřování vědomí a odmítání rodičů zatížených minulostí, případně současností, dokáží kombinovat nebo vystřídat obé. "Odvykání" může být v obou případech náročné podobně jako jsou jsou časté recidivy. Nicméně průzkum modelové charismatické skupiny zjistil, že téměř třetina členů, která se k ní připojila, předtím hledala psychologickou a psychiatrickou pomoc a devět procent mělo za sebou psychiatrické léčení v souvislosti s poruchami citového života. Skutečností je, že se spoustě nových členů po vstupu do charismatické skupiny uleví. Výrazně poklesne nebo zmizí spotřeba alkoholu a drog. Coby napravení hříšníci někdy mívají tito lidé intenzívní potřebu sdělovat svou zkušenost bližním svým a napravovat je také. Podstatná část po několika letech s alkoholem a spol. recidivuje. Což patří do truchlivé fyziologie chemické závislosti, pánbůh-nepánbůh. I výzkum amerických univerzitních studentů, křesťanů, kteří prošli spirituální konverzí, zjistil v porovnání se studenty, křesťany, kteří konverzí neprošli, v životě před konverzí vyšší míru stresu a pocitu osobního selhání. Dá se náboženská konverze předpovědět? Dvě nové studie sledující tento jev říkají, že možné to je. Na základě čeho? Přibližně před 40 lety vznikla teorie vazby - pojednává o fundamentálním, oboustranném citovém i poznávacím vztahu mezi matkou a jejím jednoročním dítětem. Teorie byla pokusně ověřována v různých kulturních a sociálních prostředích v mnoha místech světa. Prošla korekcemi, nicméně ukazuje, že přibližně dvě třetiny dětí mají ve věku jednoho roku k matce vztah označovaný za jistou a bezpečnou vazbu, zatímco zbylá třetina má pak vazbu různým způsobem nejistou. Což se s poměrně vysokou pravděpodobností projevuje v celém jejich dalším životě. Další výzkum zjistil, že se také u lidí dospělých dají prokázat rozličné způsoby, jimiž vytvářejí vazby s lidmi kolem sebe. Někteří dospělí lidé jsou s to vytvořit vztah označovaný jako jistý, nebo bezpečný. Tito lidé si cení interpersonální vazby, jsou s to vytvářet blízký vztah. Naproti tomu lidé s odmítavým stylem dávají před vazbou k jinému člověku přednost výkonu, dosahování cílů. Citově významné postavy z dětství, většinou tedy rodiče, si moc nepamatují, nebo si je idealizují. Lidé s předpojatým stylem nebývají spokojeni se stupněm blízkosti v současném vztahu, zato o rodičích nebo jiných lidech, k nimž měli v dětství vazbu, mluví neuspořádaně, někdy hněvivě, jindy s pocitem bezmoci. Dospělí lidé s nerozhodným typem vazby mohou v současném vztahu kolísat mezi odmítavým a předpojatým stylem, někdy se chovají jako bezmocné oběti, jindy útočně a nepřátelsky. Proč to celé vyprávím? Zjistilo se, že dospělí lidé, kteří nejsou s to vytvářet bezpečnou, neboli jistou vazbu k jiným lidem, procházeli náboženskou konverzí nebo jiným druhem náboženské zkušenosti častěji, než lidé, kteří takovou vazbu vytvářet umějí. Jinak řečeno - Pán Bůh bývá pro dospělé lidi, kteří obtížně vytvářejí citově i myšlenkově diferencovanou vazbu s jinými lidmi, náhradní postava. Je to něco špatného? Nikoli nutně a vždy. Rozhodně ne tam, kde jde o osobní vztah, který nekáže, nepředpisuje, nenařizuje, neomezuje a necítí se pověřen vyšším posláním. O čem to svědčí. O tom, že jsme sociální primáti, takže nesnášíme samotu. Nejsme-li ji s to zaplnit lidsky, může se stát, že do ní vložíme Pána Boha. František Koukolík
Autor je lékař a popularizátor vědy


"Spirituální transformace berlička pro asociály?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Spirituální transformace berlička pro asociály? (Skóre: 1)
Vložil: kruan (radek.krupicka@seznam.cz) v Neděle, 12. září 2004 @ 22:09:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý den, sice tento článek považuji za zaujatý, asi k tomu máte pádný důvod, ale přes to bych rád na něj reagoval. Myslím si, že stejně jako rozhodnout se nevěřit v Boha, máme právo učinit i ten vámi opovrhovaný opak i se všemi hledisky z toho vyplývajícími. Jako věřící člověk mohu říci, že pro mne je má víra v životě dost zásadní a dává mi opravdu smysl. Věřím v Ježíše Krista jako Spasitele, podotýkám jediného Spasitele, ať vám to zní jak chce fundamentalisticky a myslím si, že v tom nehrají roli vámi určené důvody. Zdá se mi, Zdá se mi, že jen nemůžete strávit prostě volbu jiných, než že byste měl tak velkou obavu o životy jiných lidí. Každý přece máme možnost volby. Osobně věřím, že jsou dvě cesty. Jedna vede k životu v nebi s Bohem, jejímiž dveřmi je Ježíš Kristus, a ta druhá vede do ohnivého jezera, jejímiž dveřmi je hřích a lidská svévole. Věřit v Boha je mé nezadatelné právo a kázat evangelium je potřebné pro všechny, kdo chtějí věřit také. Tak se praví v Bibli, 1.Korintským 1,21: "Protože svět svou moudrostí nepoznal Boha v jeho moudrém díle, zalíbilo se Bohu spasit ty, kdo věří, bláznovskou zvěstí" (tedy zvěstí evangelia o Ježíši Kristu).



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy