poslal fusi Viděl a slyšel někdo Boha?
Podle Bible sám Hospodin pravil Mojžíšovi: "… Nemůžeš spatřit mou tvář, neboť člověk mne nesmí spatřit, má-li zůstat na živu … spatříš mě zezadu, ale mou tvář nespatří nikdo (Ex 33:20,23)." Nevysvětlil proč, jenom konstatoval, že člověku nelze pohlédnout na jeho Boží tvář a pokud by se tak stalo, odsuzuje se tím k smrti.
Apoštol Jan to potvrzuje: "Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl (J 1:18)." "Ne že by někdo Otce viděl; jen ten, kdo je od Boha, viděl Otce (J 6:46)." Stejně se vyjadřuje i apoštol Pavel: "On jediný je nesmrtelný a přebývá v nepřístupném světle; jeho nikdo z lidí neviděl a nemůže vidět. Jemu patří čest a věčná moc. Amen (1 Tm 6:16)." Také Ježíš lidem prohlašuje: "A sám Otec, který mě poslal, vydal o mně svědectví. Vy jste však nikdy neslyšeli jeho hlas, ani jste nespatřili jeho tvář (J 5:37)." O propadnutí smrti ani Ježíš, ani Pavel, ani Jan nehovoří.
Sdělení, že nikdo neviděl Boží tvář a neslyšel Boží hlas se jeví jako protimluv, neboť v Bibli se rovněž dovídáme, že Hospodin s lidmi hovořil a nechal i pohlédnout na svou tvář.
Za kritické situace uslyšeli Boha v Edenu Adam a Eva: ,Tu uslyšeli hlas Hospodina Boha, procházejícího se po zahradě za denního vánku. I ukryli se člověk a jeho žena před Hospodinem Bohem prostřed stromoví v zahradě. Hospodin Bůh zavolal na člověka: "Kde jsi?" On odpověděl: "Uslyšel jsem v zahradě tvůj hlas a bál jsem se. A protože jsem nahý, ukryl jsem se." Bůh mu řekl: "Kdo ti pověděl, že jsi nahý? Nejedl jsi z toho stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?" Člověk odpověděl: "Žena, kterou jsi mi dal, aby při mně stála, ta mi dala z toho stromu a já jsem jedl." Proto řekl Hospodin Bůh ženě: "Cos to učinila?" (Gn 3:8-13). Ženě řekl: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout." Adamovi řekl: "Uposlechl jsi hlasu své ženy a jedl jsi z stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst. Kvůli tobě nechť je země prokleta; po celý svůj život z ní budeš jíst v trápení (Gn 3:16-17)." Slyšen tedy Bůh byl a mohl být za této situace i viděn.
Již bylo řečeno, že Hospodin mluvil k Mojžíšovi (Ex 33:20,23). Dále Mojžíše ujišťoval: "… Já jsem Hospodin. Ukázal jsem se Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi jako Bůh všemohoucí. Ale své jméno Hospodin jsem jim nedal poznat (Ex 6:2-3)." V jiných pasážích se dovídáme: ,Když bylo Abramovi devětadevadesát let, ukázal se mu Hospodin a řekl: "Já jsem Bůh všemohoucí, choď stále přede mnou, buď bezúhonný. Mezi sebe a tebe kladu svou smlouvu; převelice tě rozmnožím ." (Gn 17:1-2) Dále mu mění jméno na Abraham, jeho ženě Sáraj na Sára, nařizuje znamení obřízky a zaslibuje syna Izáka (Gn 17:3-22). Dále se Hospodin ukázal Abrahamovi při božišti Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu (Gn 18:1). Když Mirjam s Áronem mluvila proti Mojžíšově ženě, Hospodin sestoupil v oblakovém sloupu, oba si zavolal a řekl: "Poslyšte má slova. Bude-li mezi vámi prorok, já Hospodin se mu dám poznat ve vidění, mluvit s ním budu ve snu. Ne tak je tomu s mým služebníkem Mojžíšem. Má trvalé místo v celém mém domě. S ním mluvím od úst k ústům ve viděních, a v hádankách; smí patřit na zjev Hospodinův " (Nu 12:1-8). Zajímavý údaj je o tom, jak Boha uzřelo několik desítek izraelských starších: ,Pak Mojžíš a Áron, Nádab a Abihú a sedmdesát z izraelských starších vystoupili vzhůru. Uviděli Boha Izraele… Ale nevztáhl ruku na nejpřednější z Izraelců, ačkoli uzřeli Boha … . ' (Ex 24:9-11)
V Bibli nacházíme řadu různých nesrovnalostí a uvedený protimluv mezi ně patří. Ateista se s tím vyrovná velmi jednoduše : Bůh žádný není, takže údaje, zda byl viděn či slyšen jsou bezpředmětné a jedná se o rozšířenou smyšlenku v rámci Boží neexistence. Navíc, nikde není zaznamenáno, že by od biblických dob někdo s Bohem tváří v tvář diskutoval, či jen poslouchal jeho slova. Věřící je na tom ovšem hůře. Buď řečený protimluv nevnímá, nebo naopak vnímá a pak se musí ptát, zda je pravdivé to, co je psáno v Bibli a jestliže ano, musí hledat nějaké přijatelné vysvětlení nesrovnalostí. V tomto případě jaké?
Josef Veger