Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 633 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493919
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Návrh novely církevního zákona
Vloženo Čtvrtek, 25. září 2003 @ 08:41:36 CEST Vložil: Bolek

Společnost poslal Petr Hlaváček

  zákon č. 3/2002 Sb. ze dne 27. listopadu 2001 o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností
a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 4/2003 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST první SVOBODA NÁBOŽENSKÉHO VYZNÁNÍ A POSTAVENÍ CÍRKVÍ
A NÁBOŽENSKÝCH SPOLEČNOSTÍ
Hlava I Úvodní ustanovení § 1 Předmět úpravy Tento zákon upravuje a) postavení církví a náboženských společností, b) vedení veřejně přístupných seznamů registrovaných církví a náboženských společností, svazů církví a náboženských společností a církevních dalších právnických osob založených církví a náboženskou společností, které jsou evidovány podle tohoto zákona, c) působnost Ministerstva kultury (dále jen „ministerstvo“) ve věcech církví a náboženských společností. § 2 Svoboda náboženského vyznání (1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání. (2) Právo nezletilých dětí na svobodu náboženského vyznání nebo být bez vyznání je zaručeno. Zákonní zástupci nezletilých dětí mohou výkon tohoto práva usměrňovat způsobem odpovídajícím rozvíjejícím se schopnostem nezletilých dětí. (3) Nikdo nesmí být nucen ke vstupu do církve a náboženské společnosti ani k vystoupení z ní, k účasti nebo neúčasti na náboženských úkonech či úkonech církve a náboženské společnosti. (4) Každý má právo volit si duchovní nebo řeholní stav a rozhodovat se pro život v komunitách, řádech a podobných společenstvích. (5) Nikdo nesmí být omezen na svých právech proto, že se hlásí k církvi a náboženské společnosti, že se účastní její činnosti nebo že ji podporuje, anebo je bez vyznání. § 3 Základní pojmy Pro účely tohoto zákona se rozumí a) církví a náboženskou společností dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby, b) osobou hlásící se k církvi a náboženské společnosti osoba, která podle svého přesvědčení a vnitřních předpisů církve a náboženské společnosti k ní přináleží, c) osobními údaji jméno a příjmení, adresa trvalého pobytu v České republice, v případě občanů České republiky jejich rodná čísla, anebo v případě cizinců údaj o jejich státním občanství a čísle průkazu o povolení k pobytu,) nestanoví-li mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, jinak, d) sídlem registrované církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a církevní právnické osoby evidované podle tohoto zákona adresa ústředí registrované církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a církevní právnické osoby evidované podle tohoto zákona na území České republiky. Hlava II Církve a náboženské společnosti § 4 Postavení církví a náboženských společností (1) Církev a náboženská společnost vzniká dobrovolným sdružováním fyzických osob a svébytně rozhoduje o věcech spojených s vyznáváním víry, o organizaci náboženského společenství a o vytváření k tomu určených institucí. (2) Stát, kraje a obce nemohou provádět náboženskou nebo protináboženskou činnost. (3) Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustanovují a ruší své orgány, ustanovují a odvolávají své duchovní a zřizují a ruší církevní a jiné instituce podle svých předpisů nezávisle na státních orgánech.) Církev a náboženská společnost nesmí používat název, který by ji mohl podle názvu činit zaměnitelnou s registrovanou církví a náboženskou společností nebo jinou právnickou osobou. § 5 Podmínky vzniku a působení církví a náboženských společností Vznikat a vyvíjet činnost nemůže církev a náboženská společnost, jejíž činnost je v rozporu s právními předpisy a jejíž učení nebo činnost ohrožuje práva, svobody a rovnoprávnost občanů a jejich sdružení včetně jiných církví a náboženských společností, ohrožuje demokratické základy státu, jeho suverenitu, nezávislost a územní celistvost, a a) je v rozporu s ochranou veřejné mravnosti, veřejného pořádku, veřejného zdraví, principy lidskosti a snášenlivosti a bezpečnosti občanů, b) popírá nebo omezuje osobní, politická nebo jiná práva fyzických osob pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání nebo sociální postavení, rozněcuje nenávist a nesnášenlivost z těchto důvodů, podporuje násilí nebo porušování právních předpisů, c) omezuje osobní svobodu osob zejména tím, že využívá psychický a fyzický nátlak k vytvoření závislosti, která vede k fyzickému, psychickému a ekonomickému poškozování těchto osob a jejich rodinných příslušníků, k poškozování jejich sociálních vazeb včetně omezování psychického vývoje nezletilých a omezování jejich práva na vzdělání,) zabraňuje nezletilým přijmout zdravotní péči odpovídající zdravotním potřebám, nebo d) je utajována vcelku nebo v některých částech, stejně jako organizační struktura církve a náboženské společnosti a vazby na zahraniční složky, je-li částí církve nebo náboženské společnosti působící mimo území České republiky. § 6 Registrované církve a náboženské společnosti (1) Církev a náboženská společnost se stává právnickou osobou registrací (dále jen „registrovaná církev a náboženská společnost“) podle tohoto zákona, pokud tento zákon nestanoví jinak. (2) zrušen (3) Registrovaná církev a náboženská společnost může k plnění svého poslání zejména a) vyučovat a vychovávat své duchovní i laické pracovníky ve vlastních školách a jiných zařízeních i na vysokých školách bohosloveckých a bohosloveckých fakultách za podmínek podle zvláštních právních předpisů,) b) získat oprávnění k výkonu zvláštních práv podle tohoto zákona. § 7 Zvláštní práva registrovaných církví a náboženských společností (1) Registrovaná církev a náboženská společnost může za podmínek stanovených tímto zákonem k plnění svého poslání získat oprávnění k výkonu těchto zvláštních práv: a) vyučovat náboženství na státních školách podle zvláštního právního předpisu,4) b) pověřit osoby vykonávající duchovenskou činnost k výkonu duchovenské služby v ozbrojených silách České republiky, v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranné léčení a ochranná výchova, c) být financována podle zvláštního právního předpisu o finančním zabezpečení církví a náboženských společností,) d) konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky podle zvláštního právního předpisu,) e) zřizovat církevní školy podle zvláštního právního předpisu,4) f) zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství, je-li tato povinnost tradiční součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně 50 let; tím není dotčena povinnost překazit trestný čin uložená zvláštním zákonem.) (2) Výkon zvláštních práv podle odst. 1 písm. a) až e) upravují zvláštní právní předpisy . ) (3) Registrovaná církev a náboženská společnost s oprávněním k výkonu zvláštních práv každoročně zveřejňuje výroční zprávu o výkonu práv podle odstavce 1 písm. a) až e). § 8 Svazy církví a náboženských společností (1) K výkonu práva náboženské svobody podle tohoto zákona mohou registrované církve a náboženské společnosti založit svaz církví a náboženských společností, který se registrací podle tohoto zákona stává právnickou osobou. (2) Členy svazu církví a náboženských společností mohou být jen registrované církve a náboženské společnosti. (3) Svaz církví a náboženských společností nemůže navrhnout k evidenci církevní právnickou osobu podle § 16a. Hlava III Registrace církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv § 9 Společná ustanovení o registraci (1) Návrh na registraci církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a návrh na přiznání oprávnění registrované církve a náboženské společnosti k výkonu zvláštních práv podává ministerstvu osoba nebo orgán podle tohoto zákona. (2) Církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností jsou registrovány a registrované církvi a náboženské společnosti se přiznává oprávnění k výkonu zvláštních práv ke dni, kdy rozhodnutí o registraci církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností nebo rozhodnutí o přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církvi a náboženské společnosti ministerstvem nabylo právní moci. § 10 Návrh na registraci církve a náboženské společností (1) Návrh na registraci církve a náboženské společnosti podávají ministerstvu nejméně tři fyzické osoby, které dosáhly věku 18 let, mají způsobilost k právním úkonům a jsou občany České republiky nebo cizinci s trvalým pobytem v České republice (dále jen „přípravný výbor“). Členové přípravného výboru návrh podepíší a uvedou své osobní údaje. V návrhu přípravný výbor určí, kdo z jeho členů je zmocněn jednat jménem přípravného výboru. Podpisy členů přípravného výboru musí být úředně ověřeny.) (2) Návrh na registraci církve a náboženské společnosti musí obsahovat a) základní charakteristiku církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání, b) zápis o založení církve a náboženské společnosti na území České republiky, c) v originále podpisy nejméně 300 zletilých občanů České republiky nebo cizinců s trvalým pobytem v České republice hlásících se k této církvi a náboženské společnosti, s uvedením jejich osobních údajů podle tohoto zákona a s uvedením totožného textu na každém podpisovém archu, který uvádí plný název církve a náboženské společnosti, sbírající podpisy pro účel její registrace, a z něhož je patrné, že podpisový arch je podepisován pouze osobou hlásící se k této církvi a náboženské společnosti,) d) základní dokument církve a náboženské společnosti. (3) Základní dokument církve a náboženské společnosti předkládaný podle odstavce 2 písm. d) musí obsahovat a) název církve a náboženské společnosti, který se musí lišit od názvu právnické osoby, která již působí na území České republiky nebo která již o registraci požádala, b) poslání církve a náboženské společnosti a základní články její víry, c) sídlo církve a náboženské společnosti, d) označení orgánu církve a náboženské společnosti, který jedná jejím jménem na území České republiky, uvedení způsobu jeho ustavování a odvolávání, délku funkčního období jeho členů a vymezení oprávnění, jakým jedná a činí právní úkony jménem církve nebo náboženské společnosti, zda a v jakém rozsahu mohou činit právní úkony jménem církve a náboženské společnosti i jiné osoby, e) osobní údaje členů orgánu podle písmene d), jsou-li členové statutárního orgánu v době podání návrhu ustaveni, f) organizační strukturu církve a náboženské společnosti, typy orgánů a jiných institucí církve a náboženské společnosti s vyznačením těch, které mají být církevními právnickými osobami odděleně od těch, které se stávají právnickými osobami podle zvláštního právního předpisu, pokud jsou v základním dokumentu uvedeny, způsob jejich ustavování a rušení včetně uvedení právního nástupce při zániku, označení jejich statutárních orgánů včetně způsobů jejich ustavování a odvolávání, délky jejich funkčního období a vymezení, zda a v jakém rozsahu ji mohou zastupovat i jiné osoby, f) organizační strukturu církve a náboženské společnosti, typy orgánů a jiných institucí církve a náboženské společnosti s vyznačením těch, které budou navrhovány k evidenci podle tohoto zákona, způsob jejich ustavování a rušení včetně uvedení právního nástupce při zániku, označení jejich statutárních orgánů včetně způsobů jejich ustavování a odvolávání, délky jejich funkčního období a vymezení, zda a v jakém rozsahu ji mohou zastupovat i jiné osoby, g) způsob ustavování a odvolávání duchovních a seznam v církvi a náboženské společnosti používaných označení duchovních, h) způsob schvalování základního dokumentu a jeho dokumentů církve a náboženské společnosti a jejich změn, i) začlenění církve a náboženské společnosti do struktur církve a náboženské společnosti mimo území České republiky, j) zásady hospodaření církve a náboženské společnosti, zejména způsob získávání finančních prostředků, včetně rozsahu oprávnění osob, orgánů a jiných institucí církve nebo náboženské společnosti k nakládání s majetkem a údaje podle § 27 odst. 5, k) způsob naložení s likvidačním zůstatkem, který vyplyne z likvidace církve a náboženské společnosti, l) práva a povinnosti osob hlásících se k církvi a náboženské společnosti. (4) Jménem církve a náboženské společnosti jedná až do vytvoření jejích orgánů podle odstavce 3 písm. d) přípravný výbor. (5) Pokud v době podání návrhu na registraci církve a náboženské společnosti nejsou členové orgánu podle odstavce 3 písm. d) ustaveni, oznámí jejich osobní údaje podle odstavce 3 písm. e) církev a náboženská společnost do 10 dnů od jejich ustavení. § 11 Návrh na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv (1) Návrh na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv může podat registrovaná církev a náboženská společnost, která a) je registrována podle tohoto zákona nepřetržitě ke dni podání návrhu nejméně 10 let, b) zveřejňovala každoročně 10 let před podáním tohoto návrhu výroční zprávy o činnosti za kalendářní rok, c) plní řádně závazky vůči státu) a třetím osobám. (2) Návrh na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv podává orgán registrované církve a náboženské společnosti. (3) Návrh na přiznání zvláštních práv může být podán buď pro výkon všech zvláštních práv podle § 7 odst. 1 anebo pouze pro výkon zvláštních práv podle § 7 odst. 1 písm. a) až e). (4) Návrh na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv podle § 7 odst. 1 písm. a) až e) musí obsahovat a) v originále podpisy tolika zletilých občanů České republiky nebo cizinců s trvalým pobytem v České republice hlásících se k této církvi a náboženské společnosti, kolik činí nejméně 1 promile obyvatel České republiky podle posledního sčítání lidu,) s uvedením jejich osobních údajů podle tohoto zákona a s uvedením totožného textu na každém podpisovém archu, který uvádí plný název církve a náboženské společnosti, která sbírá podpisy pro účel její registrace, a z něhož je patrné, že podpisový arch je podepisován pouze osobou hlásící se k této církvi a náboženské společnosti,11) b) prohlášení, že její dosavadní činnost jako právnické osoby podle tohoto zákona neodporuje podmínkám stanoveným tímto zákonem a že vyhovuje podmínkám podle odstavce 1 písm. c), c) texty výročních zpráv podle odstavce 1 písm. b) a účetních závěrek) za dobu 10 let předcházející podání tohoto návrhu. (5) Návrh na přiznání oprávnění k výkonu všech zvláštních práv podle § 7 odst. 1 musí obsahovat náležitosti podle odstavce 4 a navíc dokument potvrzující, že povinnost mlčenlivosti duchovních v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo v souvislosti s výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství je tradiční součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně 50 let. § 12 Návrh na registraci svazu církví a náboženských společností (1) Návrh na registraci svazu církví a náboženských společností musí obsahovat a) název svazu církví a náboženských společností, který se musí lišit od názvu právnické osoby, která již působí na území České republiky nebo která již o registraci požádala, b) sídlo svazu církví a náboženských společností, c) písemnou zakladatelskou smlouvu uzavřenou zakládajícími církvemi a náboženskými společnostmi, v níž se uvedou jejich názvy a sídla, d) stanovy svazu, v nichž je určen předmět činnosti svazu církví a náboženských společností, úprava majetkových poměrů, vznik a zánik členství, práva a povinnosti členů, statutární orgán svazu církví a náboženských společností a další orgány svazu, délku funkčního období členů jeho orgánů, způsob jejich ustavování a rozsah jejich oprávnění jednat jménem svazu, způsob zrušení svazu a naložení s jeho likvidačním zůstatkem, e) osobní údaje osob oprávněných jednat do vytvoření orgánů svazu církví a náboženských společností jeho jménem (dále jen „přípravný výbor svazu“) a určení, kdo z jeho členů je zmocněn jednat jménem přípravného výboru svazu. (2) Písemná zakladatelská smlouva o založení svazu církví a náboženských společností se předkládá ve formě notářského zápisu. (3) Návrh na registraci svazu církví a náboženských společností podává přípravný výbor svazu. Podpisy členů přípravného výboru svazu musí být úředně ověřeny.10) § 13 Doplňování návrhů na registraci církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv (1) Neobsahuje-li návrh na registraci církve a náboženské společnosti, na registraci jejich svazů a návrh na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv všechny náležitosti podle tohoto zákona, ministerstvo určí lhůtu pro doplnění údajů v trvání alespoň 1 měsíce ode dne doručení výzvy. (2) Výzva podle odstavce 1 se doručuje a) v případě řízení o registraci církve a náboženské společnosti a o registraci svazu církví a náboženských společností do vlastních rukou zmocněnce přípravného výboru nebo přípravného výboru svazu, b) v případě řízení o přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv orgánu registrované církve a náboženské společnosti. (3) Nedoplní-li navrhovatel údaje ve stanovené lhůtě, ministerstvo řízení přeruší zastaví. § 14 Postup ministerstva (1) Ministerstvo při řízení o registraci církve a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností nebo při řízení o přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv registrovaných církví a náboženských společností podle § 11 odst. 3 (dále jen „návrh na registraci“) přezkoumá a) zda návrh na registraci podává osoba splňující podmínky stanovené tímto zákonem, b) zda návrh na registraci obsahuje všechny náležitosti stanovené tímto zákonem, c) v případě řízení o registraci církve a náboženské společnosti a řízení o přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv zda činnost církve a náboženské společnosti není v rozporu s jejím základním dokumentem a s podmínkami stanovenými tímto zákonem. (2) Odpovídají-li údaje v návrhu na registraci podle odstavce 1 skutečnému stavu věci a jsou-li splněny podmínky podle odstavce 1, rozhodne ministerstvo o tom, že se církev a náboženská společnost registruje nebo že se registruje svaz církví a náboženských společností nebo že se přiznává oprávnění k výkonu zvláštních práv. (3) Neodpovídají-li údaje v návrhu na registraci podle odstavce 1 skutečnému stavu věci, anebo nejsou-li splněny podmínky podle odstavce 1, rozhodne ministerstvo, že se registrace církve a náboženské společnosti nebo registrace jejich svazu nebo přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv podle § 11 odst. 3 zamítá, pokud již nedošlo k zastavení řízení podle § 13 odst. 3. (4) Registraci církve a náboženské společnosti a přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv ministerstvo zapíše do Rejstříku registrovaných církví a náboženských společností ke dni, kdy rozhodnutí o registraci nabylo právní moci. (5) Registraci svazu církví a náboženských společností zapíše ministerstvo do Rejstříku svazů církví a náboženských společností ke dni, kdy rozhodnutí o registraci nabylo právní moci. (6) Rozhodnutí o a) registraci církve a náboženské společnosti a o registraci svazu církví a náboženských společností se doručuje do vlastních rukou zmocněnce přípravného výboru nebo přípravného výboru svazu, b) přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv se doručuje orgánu registrované církve a náboženské společnosti. § 15 Registrace změn (1) Registrace je nutná i ke změnám základního dokumentu církve a náboženské společnosti, ke změnám zakladatelské smlouvy svazu církví a náboženských společností, jeho názvu, sídla a stanov. Návrh na registraci změn podává ministerstvu církev a náboženská společnost a svaz církví a náboženských společností nejpozději do 10 dnů ode dne, kdy ke změně došlo. (2) Návrh na změny registrace základního dokumentu církve a náboženské společnosti a změny zakladatelské smlouvy stanov svazu církví a náboženských společností musí obsahovat úplné znění těch částí textu, kterých se změny týkají. (3) Registraci nepodléhají změny ve složení orgánu registrované církve a náboženské společnosti, statutárních orgánů svazů církví a náboženských společností ani změny osobních údajů členů jejich orgánu a statutárních orgánů. Tyto změny ministerstvo eviduje podle odstavce 5. (4) Změny podle odstavce 3 je orgán registrované církve a náboženské společnosti a statutární orgán svazu církví a náboženských společností, včetně dokladů o ustavení těchto osob k tomu příslušným orgánem podle vnitřních předpisů církve nebo náboženské společnosti a stanov svazu církví a náboženských společností, povinen oznámit ministerstvu nejpozději do 10 dnů ode dne, kdy ke změně došlo. (5) Ministerstvo provede zápis o změně podle odstavce 3 do 5 pracovních dnů ode dne doručení úplné žádosti o změny údajů do Rejstříku registrovaných církví a náboženských společností nebo Rejstříku svazu církví a náboženských společností. V případě, že je žádost o provedení změny podle odstavce 3 neúplná, vyzve ministerstvo do 5 pracovních dnů písemně orgán církve, náboženské společnosti nebo statutární orgán svazů církví a náboženských společností o doplnění údajů do 10 dnů od doručení této výzvy. Hlava IV Evidence podle tohoto zákona Církevní právnické osoby § 16 Evidence církevních právnických osob (1) Návrh na evidenci orgánu registrované církve a náboženské společnosti nebo řeholní a jiné církevní instituce jako církevní právnické osoby podává orgán registrované církve a náboženské společnosti k tomu určený v základním dokumentu předkládaném podle § 10 odst. 3. (2) Návrh na evidenci právnické osoby podle odstavce 1 musí obsahovat: a) doklad o jejím založení k tomu příslušným orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního dokumentu, b) vymezení předmětu její činnosti a její stanovy, pokud existují, c) její název, který se musí lišit od názvu právnické osoby, která již vyvíjí činnost na území České republiky, nebo která již o evidenci požádala, d) její sídlo na území České republiky, e) označení jejího statutárního orgánu na území České republiky, f) osobní údaje členů jejího statutárního orgánu. (3) Návrh podle odstavce 1 podá registrovaná církev a náboženská společnost do 10 dnů ode dne založení církevní právnické osoby. Ministerstvo provede evidenci církevní právnické osoby zápisem do Rejstříku církevních právnických osob do 5 pracovních dnů ode dne doručení návrhu. Evidence se provede zápisem ke dni jejího založení v registrované církvi a náboženské společnosti. (4) Nedodrží-li registrovaná církev a náboženská společnost lhůtu uvedenou v odstavci 3, evidence se provede zápisem ke dni doručení návrhu podle odstavce 1 ministerstvu. (5) Neobsahuje-li návrh podle odstavce 1 všechny náležitosti podle odstavce 2, ministerstvo vyzve nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne doručení návrhu orgán registrované církve a náboženské společnosti, oprávněný k jeho podání, aby návrh doplnil, popřípadě odstranil nedostatky, a to ve lhůtě 30 dnů, a upozorní ho, že nebude-li tato lhůta dodržena, řízení o návrhu se zastaví. § 16 Společná ustanovení o evidenci (1) Na ministerstvu jsou evidovány orgány církve a náboženské společnosti, řeholní a jiné náboženské instituce osob hlásících se k církvi a náboženské společnosti za účelem vyznávání náboženské víry a obecně prospěšná zařízení církví a náboženských společností. (2) Dnem zápisu do Rejstříku evidovaných právnických osob se osoby podle odstavce 1 stávají právnickými osobami podle tohoto zákona (dále jen „evidované právnické osoby“). (3) Další osoby založené církví a náboženskou společností, které nejsou evidovány podle tohoto zákona, eviduje nebo registruje církev a náboženská společnost podle zvláštních právních předpisů. (4) Návrhy na evidenci a návrhy na evidenci jejich změn podává orgán registrované církve a náboženské společnosti k tomu určený v základním dokumentu předkládaném podle § 10 odst. 3. (5) Neobsahuje-li návrh podle § 16a odst. 1 nebo § 16c odst. 1 všechny náležitosti, ministerstvo vyzve nejpozději do 20 pracovních dnů ode dne doručení návrhu orgán registrované církve a náboženské společnosti, oprávněný k jeho podání, aby návrh doplnil, popřípadě odstranil nedostatky, a to ve lhůtě 30 dnů, a upozorní ho, že nebude-li tato lhůta dodržena, řízení o návrhu se zastaví. (6) Kromě hlavní činnosti, k jejímuž poskytování byla evidovaná právnická osoba založena, může evidovaná právnická osoba vykonávat i jiné činnosti za podmínky, že jimi bude dosaženo účinnějšího využití majetku a zároveň tím nebude ohrožena kvalita, rozsah a dostupnost hlavní činnosti. (7) Pokud evidovaná právnická osoba bude vykonávat činnosti, k jejichž výkonu se vyžadují zvláštní podmínky14a), popřípadě způsob jejich provádění, je orgán registrované církve a náboženské společnosti podle odst. 4 povinen splnění těchto podmínek prokázat. .......................... 14a) např. zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních. § 16 a Evidence orgánů církví a náboženských společností, řeholních a jiných náboženských institucí osob hlásících se k církvi a náboženské společnosti za účelem vyznávání náboženské víry (1) Návrh na evidenci orgánu církve a náboženské společnosti, řeholní a jiné náboženské instituce osob hlásících se k církvi a náboženské společnosti za účelem vyznávání náboženské víry jako právnické osoby podle tohoto zákona musí obsahovat: a) doklad o založení této osoby k tomu příslušným orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního dokumentu, b) vymezení její hlavní náboženské činnosti v církvi a náboženské společnosti, její stanovy nebo statut nebo obdobný dokument, c) předmět její obecně prospěšné a doplňkové činnosti, bude-li provozován, d) její název osoby, který se musí lišit od názvu právnické osoby, která již vyvíjí činnost na území České republiky, nebo která již o evidenci požádala, e) její sídlo osoby na území České republiky, f) označení jejího statutárního orgánu na území České republiky, g) osobní údaje členů jejího statutárního orgánu osoby. (2) Návrh podle odstavce 1 podá orgán registrované církve a náboženské společnosti do 10 dnů ode dne založení osoby podle odstavce 1. Ministerstvo provede evidenci osoby podle odstavce 1 zápisem do Rejstříku evidovaných právnických osob do 5 pracovních dnů ode dne doručení návrhu. Evidence se provede zápisem ke dni založení osoby podle odstavce 1 v registrované církvi a náboženské společnosti. (3) Nedodrží-li registrovaná církev a náboženská společnost lhůtu uvedenou v odstavci 3, evidence se provede zápisem ke dni doručení návrhu podle odstavce 1 ministerstvu. § 16b Obecně prospěšná zařízení (1) Obecně prospěšné zařízení poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek. (2) Název obecně prospěšného zařízení musí obsahovat označení „obecně prospěšné zařízení“ nebo jeho zkratku „o. p. z.“. Jiné osoby nesmějí ve svém názvu nebo obchodní firmě toto označení používat. (3) Obecně prospěšné zařízení se zakládá zakládací listinou církve a náboženské společnosti podepsanou členy orgánu církve a náboženské společnosti. Pravost podpisů zakladatelů musí být úředně ověřena. (4) Zakládací listina obsahuje a) název, sídlo a identifikační číslo zakladatele, b) název a sídlo obecně prospěšného zařízení, c) druh obecně prospěšných služeb, které má obecně prospěšné zařízení poskytovat, d) podmínky poskytování jednotlivých druhů obecně prospěšných služeb, e) dobu, na kterou se obecně prospěšné zařízení zakládá, pokud není založeno na dobu neurčitou, f) osobní údaje členů správní rady, g) způsob jednání správní rady, j) způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření obecně prospěšného zařízení. (5) Zakládací listina může stanovit, že určitý počet členů správní rady, popřípadě dozorčí rady je volen nebo jmenován na návrh předem určeného orgánu církve a náboženské společnosti, popřípadě, že určitý majetek vložený při založení nelze zcizit či zatížit, nebo že určený druh poskytovaných obecně prospěšných služeb lze za stanovených podmínek měnit. (6) Zakládací listina může také určit obecně prospěšné zařízení téhož zakladatele oprávněného k přijetí likvidačního zůstatku při zrušení obecně prospěšného zařízení s likvidací; může též stanovit, že určení takového obecně prospěšného zařízení provede správní rada v rozhodnutí o zrušení obecně prospěšného zařízení. (7) Ve věcech souvisejících se vznikem obecně prospěšného zařízení za ni do jejího vzniku jedná její zakladatel. (8) Závazky vzniklé podle odstavce 7 přecházejí na obecně prospěšné zařízení okamžikem jeho vzniku. Obecně prospěšné zařízení může do tří měsíců odmítnout takové závazky, které jí brání naplnit účel, pro nějž bylo založena. V takovém případě za nepřevzaté závazky odpovídá zakladatel. (9) Statutárním orgánem obecně prospěšného zařízení je správní rada. Správní radu jmenuje zakladatel, pokud v zakládací listině nestanovil jinak. (10) Správní rada má nejméně tři a nejvýše 15 členů; jejich počet musí být vždy dělitelný třemi. (11) Členem správní rady může být pouze fyzická osoba, která je bezúhonná a má způsobilost k právním úkonům a není ani sama ani osoby jí blízké14b) s tímto obecně prospěšným zařízením v pracovněprávním nebo jiném obdobném vztahu. Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin. (12) Členství ve správní radě obecně prospěšného zařízení je neslučitelné s členstvím v dozorčí radě téhož obecně prospěšného zařízení. Členům těchto orgánů nepřísluší odměna za výkon funkce člena. Obecně prospěšné zařízení může členům správní rady a dozorčí rady poskytovat jen náhradu výdajů do výše určené právním předpisem14c). (13) Funkční období členů správní rady je tříleté. (14) Funkci člena správní rady nelze zastávat déle než dvě po sobě jdoucí funkční období. Po šestiletém členství ve správní radě může být stejná osoba opět jejím členem nejdříve po uplynutí jednoho roku. (15) Členové správní rady volí ze svého středu předsedu, který svolává a řídí jednání správní rady. (16) Při rozhodování je hlasovací právo členů správní rady rovné. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy správní rady. Nestanoví-li zakládací listina nebo statut jinak, je správní rada usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů, a k rozhodnutí je třeba souhlasu většiny přítomných členů. (17) Nestanoví-li se v zakládací listině jinak, po prvním jmenování členů správní rady se losem určí jména jedné třetiny členů, jejichž funkční období skončí po roce, a jedné třetiny členů, jejichž funkční období skončí po dvou letech. (18) Členství ve správní radě zaniká: a) uplynutím funkčního období, b) úmrtím, c) odstoupením, d) odvoláním. (19) Zakladatel odvolá člena správní rady, přestane-li tento člen splňovat podmínky pro členství ve správní radě podle odstavce 11 nebo porušil-li závažným způsobem nebo opakovaně tento zákon, zakládací listinu nebo statut obecně prospěšného zařízení. (20) Do působnosti správní rady náleží: a) vydat ve lhůtě šesti měsíců ode dne vzniku obecně prospěšného zařízení statut, kterým se podrobněji upraví vnitřní organizace obecně prospěšného zařízení. Údaje ve statutu musí být v souladu s údaji v zakládací listině, b) schvalování změn zakládací listiny v souladu s odstavci 5 a 6, c) rozhodovat o zrušení obecně prospěšného zařízení a určit obecně prospěšné zařízení, kterému nabídne likvidační zůstatek, d) dbát na zachovávání účelu, pro který bylo obecně prospěšné zařízení založeno, e) schvalovat rozpočet obecně prospěšného zařízení a jeho změny a jmenovitě náklady na vlastní činnost (správu) obecně prospěšného zařízení, f) schvalovat roční účetní závěrku a výroční zprávu obecně prospěšného zařízení, g) rozhodovat o předmětu a rozsahu doplňkových činností obecně prospěšného zařízení nad rámec vymezený v zakládací listině [odstavec 4 písm. c)], h) udělovat souhlas ke zcizení či zastavení nemovitého majetku obecně prospěšného zařízení nebo s jeho pronájmem na dobu delší jednoho roku, pokud statut nestanoví dobu kratší, i) jmenovat a odvolávat ředitele obecně prospěšného zařízení, dohlížet na jeho činnost a stanovit mu mzdu, pokud podle zakládací listiny je funkce ředitele zřízena, j) rozhodovat o dalších otázkách, které do působnosti správní rady svěřuje zakládací listina. (21) Správní rada zasedá nejméně dvakrát ročně. (22) Ředitelem obecně prospěšného zařízení může být jmenována pouze fyzická osoba, která je bezúhonná. (23) Ředitel nemůže být členem správní rady ani dozorčí rady, je však oprávněn účastnit se jednání správní rady s hlasem poradním. (24) Ředitel řídí činnost obecně prospěšného zařízení, pokud tato činnost není zákonem, zakládací listinou nebo statutem vyhrazena do působnosti správní rady, popřípadě i jiného orgánu obecně prospěšného zařízení. (25) Kontrolním orgánem obecně prospěšného zařízení je dozorčí rada. První dozorčí radu jmenuje zakladatel. (26) Dozorčí radu zřizuje povinně obecně prospěšné zařízení, do jejíhož majetku byl vložen majetek státu nebo obce nebo které užívá nemovitý majetek státu nebo obce, a obecně prospěšné zařízení, které podle zvláštních předpisů účtuje v soustavě podvojného účetnictví; zřízení dozorčí rady může stanovit i zakládací listina. (27) Dozorčí rada je nejméně tříčlenná a nejvýše sedmičlenná. Členové dozorčí rady volí svého předsedu, který svolává a řídí jednání dozorčí rady. (28) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro způsob ustanovení a členství v dozorčí radě obdobně ustanovení o správní radě. (29) Dozorčí rada a) přezkoumává roční účetní závěrku a výroční zprávu obecně prospěšného zařízení, b) nejméně jedenkrát ročně podává zprávu správní radě o výsledcích své kontrolní činnosti, c) dohlíží na to, že obecně prospěšné zařízení vyvíjí činnost v souladu se zákony a zakládací listinou obecně prospěšného zařízení. (30) Dozorčí rada je oprávněna: a) podávat správní radě návrh na odvolání ředitele, b) nahlížet do účetních knih a jiných dokladů a kontrolovat tam obsažené údaje, c) svolat mimořádné jednání správní rady, jestliže to vyžadují zájmy obecně prospěšného zařízení. Členové dozorčí rady mají právo účastnit se jednání správní rady; musí jim být uděleno slovo, pokud o ně požádají. (31) Dozorčí rada je povinna upozornit správní radu na porušení zákonů, ustanovení zakládací listiny nebo statutu, na nehospodárné postupy, popřípadě na další nedostatky v činnosti obecně prospěšného zařízení. (32) Obecně prospěšné zařízení vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu o činnosti a hospodaření v termínu, který stanoví správní rada, nejpozději však do šesti měsíců po skončení hodnoceného období. Hodnoceným obdobím je kalendářní rok. Ve statutu lze upravit hodnocené období na školní rok u obecně prospěšného zařízení, jehož obecně prospěšná činností je činnost v oblasti výchovy a vzdělání. Výroční zprávy musí být veřejně přístupné. (33) Obecně prospěšné zařízení je povinno uveřejnit první výroční zprávu o své činnosti a hospodaření nejpozději do 18 měsíců od svého vzniku. (34) Výroční zpráva obecně prospěšného zařízení obsahuje: a) přehled činností vykonávaných v kalendářním roce s uvedením vztahu k účelu založení obecně prospěšného zařízení, b) roční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených, c) výrok auditora k roční účetní závěrce, pokud byla auditorem ověřována, d) přehled o peněžních příjmech a výdajích, e) přehled rozsahu příjmů (výnosů) v členění podle zdrojů, f) vývoj a konečný stav fondů obecně prospěšného zařízení, g) stav a pohyb majetku a závazků obecně prospěšného zařízení, h) úplný objem výdajů (nákladů) v členění na výdaje (náklady) vynaložené pro plnění obecně prospěšných služeb, pro plnění činností doplňkových a na vlastní činnost (správu) obecně prospěšného zařízení, i) změny zakládací listiny a složení řídicích orgánů, k nimž došlo v průběhu roku, j) další údaje stanovené správní radou. § 16c Evidence obecně prospěšných zařízení (1) Návrh na evidenci obecně prospěšného zařízení musí obsahovat: a) zakládací listinu podle § 16b odst. 4, b) předmět obecně prospěšné činnosti, c) předmět doplňkové činnosti, bude-li provozována, d) osobní údaje ředitele obecně prospěšného zařízení. (2) Návrh na zápis musí být podán do 90 dnů od založení obecně prospěšného zařízení. (3) Ministerstvo provede zápis obecně prospěšného zařízení do Rejstříku evidovaných právnických osob 20 pracovních dnů, obsahuje-li návrh na jeho evidenci všechny náležitosti podle tohoto zákona. .............................. 14b)§ 116 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. 14c) Např. zákon č. 119/1991 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů. Hlava V Rejstříky registrovaných církví a náboženských společností, svazů církví a náboženských společností a církevních evidovaných právnických osob § 17 Společná ustanovení o rejstřících registrovaných církví a náboženských společností, svazů církví a náboženských společností a církevních evidovaných právnických osob (1) Ministerstvo vede Rejstřík registrovaných církví a náboženských společností, Rejstřík svazů církví a náboženských společností a Rejstřík církevních evidovaných právnických osob, do kterých se zapisují zákonem stanovené údaje a jejichž součástí je sbírka listin předkládaných církvemi a náboženskými společnostmi a svazy církví a náboženských společností podle tohoto zákona. (2) Rejstříky podle odstavce 1 jsou veřejnými seznamy s výjimkou údajů o adrese místa trvalého pobytu fyzických osob a jejich rodných číslech, anebo o státním občanství a čísle průkazu o povolení k pobytu cizinců a s výjimkou listin podle § 10 odst. 2 písm. c) a podle § 11 odst. 4 písm. a). (3) Do rejstříků podle odstavce 1 v části, ve které jsou veřejným seznamem, má právo nahlížet každý a pořizovat si z něj výpisy či opisy. Na písemnou žádost lze z veřejné části rejstříků vydat úřední opis, výpis nebo potvrzení o určitém zápisu, anebo o tom, že v nich určitý zápis není. Z neveřejné části rejstříků lze takový doklad vydat jen tehdy, osvědčí-li žadatel právní zájem. (4) Skutečnosti zapsané v rejstřících podle odstavce 1 jsou účinné vůči každému ode dne jejich zápisu. Proti tomu, kdo jedná v důvěře v zápis do rejstříků, nemůže ten, jehož se zápis týká, namítat, že zápis neodpovídá skutečnosti. (5) Zápis do rejstříků podle odstavce 1 o skutečnostech, ke kterým vydává ministerstvo rozhodnutí, provede ministerstvo dnem, kdy rozhodnutí nabylo právní moci. Zápisy a jejich změny, ke kterým nevydává ministerstvo rozhodnutí, provede ministerstvo ke dni určenému tímto zákonem. (6) Identifikační číslo přiděluje ministerstvo) registrované církvi a náboženské společnosti, svazu církví a náboženských společností a církevním evidovaným právnickým osobám při zápisu těchto právnických osob do rejstříků podle odstavce 1. (7) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro vedení rejstříku a řízení ve věcech rejstříku obdobně ustanovení obchodního zákoníku15a) a občanského soudního řádu15b) o obchodním rejstříku. ................................ 15a) § 27 až 33 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů. 15b) § 200a až 200 d zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. § 18 Rejstřík registrovaných církví a náboženských společností (1) Do Rejstříku registrovaných církví a náboženských společností se zapisují tyto údaje a jejich změny: a) název a sídlo registrované církve a náboženské společnosti s uvedením dne a čísla registrace, b) název a sídlo orgánu registrované církve a náboženské společnosti podle § 10 odst. 3 písm. d), c) osobní údaje členů orgánu podle § 10 odst. 3 písm. d), d) předmět hlavní činnosti registrované církve a náboženské společnosti a předmět obecně prospěšné a doplňkové činnosti, jsou-li provozovány e) identifikační číslo registrované církve a náboženské společnosti, f) přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv s uvedením dne a čísla registrace s vyznačením, zda registrované církvi a náboženské společnosti byla přiznána všechna zvláštní práva podle § 7 odst. 1 nebo zvláštní práva podle § 7 odst. 1 písm. a) až e), g) zrušení registrace církve a náboženské společnosti, vstup do likvidace a osobní údaje likvidátora, prohlášení konkursu a osobní údaje správce konkursní podstaty, zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku a zahájení řízení o vyrovnání s uvedením dne a čísla rozhodnutí o těchto skutečnostech, zánik registrované církve a náboženské společnosti, h) identifikační údaje o právním nástupci církve a náboženské společnosti, dojde-li k jejich zrušení s právním nástupcem. (2) Součástí rejstříku podle odstavce 1 je sbírka listin obsahující dokumenty předkládané v návrhu na registraci církve a náboženské společnosti, v návrhu na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv, v návrzích na změny na registraci změn těchto dokumentů a rozhodnutí ministerstva. § 19 Rejstřík svazů církví a náboženských společností (1) Do Rejstříku svazů církví a náboženských společností se zapisují tyto údaje a jejich změny: a) název a sídlo svazu církví a náboženských společností s uvedením dne a čísla registrace, b) názvy členů svazu církví a náboženských společností a jejich sídla, c) název a sídlo statutárního orgánu svazu církví a náboženských společností, d) osobní údaje členů statutárního orgánu svazu církví a náboženských společností, e) předmět činnosti svazu církví a náboženských společností, f) identifikační číslo svazu církví a náboženských společností, g) zrušení registrace svazu církví a náboženských společností, vstup do likvidace a osobní údaje likvidátora, prohlášení konkursu a osobní údaje správce konkursní podstaty, zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku a zahájení řízení o vyrovnání s uvedením dne a čísla rozhodnutí o těchto skutečnostech, h) identifikační údaje o právním nástupci svazu církví a náboženských společností, dojde-li k jeho zrušení s právním nástupcem. (2) Součástí Rejstříku svazů církví a náboženských společností je sbírka listin obsahující dokumenty předkládané v návrhu na registraci svazu církví a náboženských společností, v návrzích na změny na registraci změn těchto dokumentů a rozhodnutí ministerstva. § 20 Rejstřík církevních právnických osob (1) Do Rejstříku církevních právnických osob se zapisují tyto údaje a jejich změny: a) název církevní právnické osoby s uvedením dne a čísla evidence, b) sídlo církevní právnické osoby na území České republiky, c) označení statutárního orgánu církevní právnické osoby, d) osobní údaje členů statutárního orgánu církevní právnické osoby, e) identifikační číslo církevní právnické osoby, f) zrušení evidence církevní právnické osoby, vstup do likvidace a osobní údaje likvidátora, prohlášení konkursu a osobní údaje správce konkursní podstaty, zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku a zahájení řízení o vyrovnání s uvedením dne a čísla rozhodnutí o těchto skutečnostech, g) identifikační údaje o právním nástupci církevní právnické osoby, dojde-li k jejímu zrušení s právním nástupcem, h) zánik církevní právnické osoby. (2) Součástí Rejstříku církevních právnických osob je sbírka listin obsahující dokumenty předkládané v návrhu na evidenci právnické osoby a v návrzích na jejich změny. (3) Údaje podle odstavce 1 písm. d) a jejich změny se na základě žádosti registrované církve a náboženské společnosti nahradí označením orgánu církve a náboženské společnosti, který tyto údaje a jejich změny vede a který je povinen při vedení této části Rejstříku církevních právnických osob dodržovat ustanovení § 17 přiměřeně. § 20 Rejstřík evidovaných právnických osob (1) Do Rejstříku evidovaných právnických osob se zapisují tyto údaje a jejich změny: a) název evidované právnické osoby s uvedením dne a čísla evidence, b) sídlo evidované právnické osoby na území České republiky, c) označení statutárního orgánu evidované právnické osoby, d) osobní údaje členů statutárního orgánu evidované právnické osoby, e) identifikační číslo evidované právnické osoby, f) předmět činnosti evidované právnické osoby podle § 16a odst. 1 písm. b) a c) nebo podle § 16c odst. 1 písm. b) a c), g) zrušení evidence evidované právnické osoby, vstup do likvidace a osobní údaje likvidátora, prohlášení konkursu a osobní údaje správce konkursní podstaty, zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku a zahájení řízení o vyrovnání s uvedením dne a čísla rozhodnutí o těchto skutečnostech, h) identifikační údaje o právním nástupci evidované právnické osoby, dojde-li k jejímu zrušení s právním nástupcem, i) zánik evidované právnické osoby. (2) Součástí Rejstříku evidovaných právnických osob je sbírka listin obsahující dokumenty předkládané v návrhu na evidenci evidované právnické osoby a v návrzích na evidenci jejich změny. Hlava VI Zrušení a zánik registrované církve a náboženské společnosti, svazu církví
a náboženských společností a církevní evidované právnické osoby, zrušení oprávnění registrované církve a náboženské společnosti k výkonu zvláštních práv § 21 Zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv (1) Ministerstvo zahájí řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv a) pokud registrovaná církev a náboženská společnost porušuje závažným způsobem nebo opakovaně závazky vůči státu nebo třetím osobám, b) zrušeno c) na základě podnětu orgánu státní správy podle jeho působnosti dané zvláštním právním předpisem, v němž je doloženo závažné nebo opakované porušování povinností pro působení registrované církve a náboženské společnosti podle zvláštního právního předpisu nebo dohody s tímto orgánem státní správy. (2) Ministerstvo řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církve a náboženské společnosti podle odstavce 1 zastaví, zanikne-li důvod zahájeného řízení, anebo doloží-li registrovaná církev a náboženská společnost písemně, že postupem jí navrženým dojde v přiměřené lhůtě k odstranění důvodu zahájeného řízení v dohodě s osobami, které byly dotčeny jednáním, které vedlo k zahájení řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv. (3) Rozhodnutí ministerstva o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církve a náboženské společnosti se týká všech zvláštních práv podle § 7 odst. 1. (4) Rozhodnutí ministerstva o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církve a náboženské společnosti, které nabylo právní moci, zasílá ministerstvo na vědomí Ministerstvu vnitra. § 22 Zrušení registrace církve a náboženské společnosti
a svazu církví a náboženských společností
(1) Ministerstvo zahájí řízení o zrušení registrace církve a náboženské společnosti anebo řízení o zrušení registrace svazu církví a náboženských společností a) na základě žádosti registrované církve a náboženské společnosti o zrušení její registrace anebo na základě žádosti svazu církví a náboženských společností o zrušení jeho registrace, b) dojde-li ke zrušení konkursu po splnění rozvrhového usnesení nebo zrušením konkursu z důvodu, že majetek církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností nepostačuje k úhradě nákladů konkursu anebo zamítnutím návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku, c) vyvíjí-li registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností činnost v rozporu s právním řádem, d) pokud nebyly po dobu delší než 2 roky ustanoveny orgány registrované církve a náboženské společnosti nebo statutární orgány svazu církví a náboženských společností nebo dosavadním orgánům a statutárním orgánům skončilo funkční období před více než 2 roky a nedošlo k ustanovení nových. (2) Jde-li o činnost uvedenou v odstavci 1 písm. c), ministerstvo registrovanou církev a náboženskou společnost nebo svaz církví a náboženských společností před zahájením řízení vyzve, aby od vytýkané činnosti v přiměřené lhůtě upustily. Jestliže registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností v činnosti pokračuje, ministerstvo zahájí řízení o zrušení registrace. (3) Obdobně jako v odstavci 2 postupuje ministerstvo, pokud nastal stav podle odstavce 1 písm. d). § 23 Postup podle zvláštních právních předpisů (1) Při likvidaci registrované církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností nebo církevní evidované právnické osoby podle tohoto zákona se použije přiměřeně zvláštní právní předpis,) pokud tento zákon nestanoví jinak. § 24 Způsob zrušení registrace církve a náboženské společnosti a svazu církví
a náboženských společností
(1) Registrace církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností se zrušuje nabytím právní moci rozhodnutí o zrušení jejich registrace. (2) Po zrušení registrace církve a náboženské společnosti musí být provedena likvidace a likvidace všech jejích evidovaných církevních právnických osob , pokud tento zákon nestanoví jinak. (3) Zrušení s likvidací se nevyžaduje pouze tehdy, dochází-li ke zrušení registrace církve a náboženské společnosti podle § 22 odst. 1 písm. a) a přechod všech jejích práv a závazků a práv a závazků jejích evidovaných církevních právnických osob je průkazně doložen písemn


"Návrh novely církevního zákona" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.41 sekundy