Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 524 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483930
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Bruselská modlitba
Vloženo Pondělí, 08. prosinec 2003 @ 07:58:54 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

 

Bruselská modlitba
Virtuální bohoslužba na druhou adventní neděli
Čtení: Izaiáš 49,14-19; Text kázání: Marek 4,21-23
Je Advent – a právě v adventu si máme připomínat, že nebloudíme nahodile dějinami od trampoty k trampotě, od režimu k režimu, ale že naše směřování má svůj hluboký smysl, svůj cíl, a že je v tom cíli obrovská, krásná a nikým nezrušitelná naděje.


Měl jsem tuto středu vzácnou příležitost zúčastnit se ekumenického modlitebního shromáždění politiků, diplomatů a zástupců zemí celého světa, konaného každoročně v Evropském parlamentu v Bruselu. A protože to byla pro mne velmi silná a pozitivní duchovní zkušenost, rád bych se o ní rozdělil v tomto kázání. Text z Izaiáše, který jsme slyšeli i dnes, tam četl Isikeli Mataitoga, velvyslanec z Fidži, Markův text o nezastínitelném světle četl evropský komisař Samuele Furfari a na oba texty kázal pozorovatel v evropském parlamentu za Estonsko a bývalý ministerský předseda Estonska Mart Laar
Izaiáš 49,14-19
  1. Ale řekl Sion: Opustiltě mne Hospodin, a Pán zapomenul se na mne.
  2. I zdaliž se může zapomenouti žena nad nemluvňátkem svým, aby se neslitovala nad plodem života svého? A byť se pak ony zapomněly, já však nezapomenu se na tě.
  3. Aj, na dlaních vyryl jsem tě, zdi tvé jsou vždycky přede mnou.
  4. Pospíšíť k tobě synové tvoji, ti pak, kteříž tě bořili a kazili, odejdou od tebe.
  5. Pozdvihni vůkol očí svých, a pohleď, všickni ti shromáždíce se, přijdou k tobě. Živť jsem já, praví Hospodin, že se jimi všemi jako okrasou přioděješ, a otočíš se jimi jako halží nevěsta,
  6. Proto že pustiny tvé, a pouště tvé, a zbořeniny země tvé že tehdáž těsné budou, příčinou obyvatelů, když vzdáleni budou ti, kteříž tě zžírali;

Marek 4,21-23
  1. Dále pravil jim: Zdali *rozsvícena bývá svíce, aby postavena byla pod nádobu nebo pod postel? Však aby na svícen vstavena byla.
    *Mt 5,15; L 8,16; 11,33; [1K 12,7]
  2. Nebo *nic není skrytého, co by nebylo zjeveno; aniž jest co tak ukrytého, aby najevo nevyšlo.
    *Mt 10,26; L 8,17; 12,2
  3. Jestliže kdo má +uši k slyšení, slyš.
    [+Mt 11,15; 13,9 ]
Bible Kralická 1. vydání/SZ 1613
Se svým jazykovým handicapem jsem měl potíže rozumět přesně všemu, co při této bohoslužbě slova zaznělo – a přece jsem to nejdůležitější oč šlo v tomto sejití zástupců mnoha jazyků a mnoha zemí pochopil. Přes svou jazykovou barieru jsem dostal „uši k slyšení a slyšel jsem“ a dokonce jsem i tomu základnímu docela rozuměl, jako o letnicích rozuměli lidé z různých národů učedníkům. A to základní, co tam zaznělo, a zaznělo to velice výrazně a velice silně bylo: Ježíš je Pánem našich evropských dějin. Těch několik stovek lidí, kteří se tam sešli a kteří spolurozhodují o běhu světa, tam vyznávalo svoji afinitu k evangeliu Ježíše Krista. Cílem těchto shromáždění, jak bylo uvedeno i na pozvánce, je shromáždit kolem Ježíše Krista – základu a cíli všeho - lidi postavené do odpovědnosti za svět. Řekl jsem již, že to byla pro mne pozitivní zkušenost. Ti lidé tam totiž vyjadřovali svoji touhu stavět a spravovat svět ne podle těch, či oněch mocenských či finančních ambicí toho, či onoho mocipána, ale podle těch nejlepších tradic tohoto kontinentu. Ale prožíval jsem tam v Bruselu i smutek - uvědomil jsem si tam až bolestně naléhavě, jak strašlivě mělká a duchovně prázdná je naše politická a vůbec intelektuální scéna, jak moc chybí v budování naší země idea, společný ethos, myšlenka, sdílená víra. Jak silně přežívají v myslích našich lidí plytká, přízemní, hokynářská komunistická schemata vidění světa. Ti lidé tam vyjadřovali to, co říká ono známé podobenství o stavbě chrámu: každý z nich pracuje sice jen na malém kamínku z nichž se skládá celá katedrála budované jednotné Evropy, pracuje na tom svém místě, kam byl postaven do odpovědnosti, ale koná tak s hlubokým vědomím, že právě on se podílí nezastupitelně na budování společné vize – světa s co možná největší mírou pokoje. Zatímco, bohužel, v naší atheistické vlasti většina lidí na otázku proč to, či ono dělají, buď neznají odpověď, nebo se s vámi spíše podělí o pocit marnosti, se kterým vláčí svůj kámen života, pouze pro svou obživu, bez jakéhokoliv hlubšího smyslu. A co horšího; absence jakékoliv vize se týká i právě takových lidí, jako jsou politici, novináři, intelektuálové – lidí, kteří již z povahy svého poslání by měli být těmi, kdo mají uši k slyšení a slyší výzvu ke hledání smyslu světa. Rezignace na jakékoliv směřování, jakékoliv poslání, poselství; cynismus a nihilismus spodiny se stal populistickým módním postojem české reprezentace. Výlupkem v tomto smyslu je náš český genius průměrnosti, současný prezident, který u příležitosti 17. listopadu neuvěřitelně kritizuje všechny, kteří se postavili proti komunistickému režimu a říká, že pro 17.listopad 1989 vytvořili předpoklady ti, jejichž reakcí na komunistický režim byla „rezistence, nevýkonnost, náhradní individuální aktivity, atomizace společnosti, pouhé pasivní žití v kulisách propagandy“ (MF Dnes 15. 11. 2003). Tentýž člověk vykládá v USA 19. 11. 2003 o nebezpečí lidských práv pro svobodu (!), o nebezpečí nediskriminace a nestátních organizací pro tutéž svobodu, říká, že za budováním Evropské unie vidí snahu získat dobré živobytí lidmi, kteří ji budují, atd atd. Ten Estonec v Evropském parlamentu když kázal, mluvil o tom, co pro jeho zemi tak dlouho okupovanou a devastovanou komunistickým Ruskem znamenají slova Izaiášova proroctví: „Tvé trosky a tvá zpustošená města se obnoví až odtáhnou ti, kdo tě hubili. Neříkej: Hospodin mě opustil, cožpak Hospodin na tebe může zapomenout?“ A mluvil zcela konkretně a jasně o naději, kterou pro ně, pro Estonce, spojená Evropa znamená jako záruka míru, jako ochrana práva, jako hospodářská solidarita, jako zcela hmatatelné naplnění těch nejstarších a nejzákladnějších nadějí víry v Hospodina a v Ježíše Krista. Bylo to bylo nesmírně pravdivé a silné. Srovnával jsem si to s námi v Čechách: s našimi preferencemi komunistů, s blábolením našeho prezidenta, s naší skepsí vůči projektu spojené Evropy, s naší hluchotou a slepotou pro to, že spojení Evropy je v prvé řadě myšlenka, vize, touha naplnit starý křesťanský ideál a teprve v druhé řadě je to pracné, složité a někdy i kontroverzní hledání dohod a prostředků, jak k tomu cíli dospět. Možná si někdo na tomto místě kázání řekne – to jsou příliš politické věci, to do kázání církve nepatří. Jenže to je právě strašlivý omyl. Bible je navýsost politická kniha! Vždyť jsme to četli u Izaiáše: mluví se tam o válkách, o útisku, o svobodě, o Boží ochraně v tom všem a o našem spoléhání na tuto Boží ochranu. Křesťanská víra není ani sentiment, ani útěk ze světa, i když by ji tak mnozí rádi viděli. Víra je porozumění Ježíšovým slovům o tom, že světlo boží pravdy, lásky a spravedlnosti přichází proto, aby svítilo, aby bylo vidět, aby prosvěcovalo všechna temná místa naší země a aby se neukrývalo a mohlo tak konat své dílo! A to se týká samozřejmě i těch nejpraktičtějších a nejkonkretnějších věcí našeho privátního, i veřejného života. Boží slovo nemá zůstávat konzervované v nedělních bohoslužbách v kostelech, má být roznášeno do každodenního života, má nám svítit na cestu a ukazovat směr našim soukromým i společným cestám. Je Advent – a právě v adventu si máme připomínat, že nebloudíme nahodile dějinami od trampoty k trampotě, od režimu k režimu, ale že naše směřování má svůj hluboký smysl, svůj cíl, a že je v tom cíli obrovská, krásná a nikým nezrušitelná naděje. A tak: nenechme si nikým namluvit, že je jen sobectví, a mentalita čtvrté cenové supiny, a pasivita, a beznaděj – není to pravda! Berme ze zvěsti i letošního adventu vždy novou naději v to, že jakkoli je Boží pravda u nás zamlčována, nic není, jak říká Ježíš, skrytého, aby to jednou nebylo zjeveno a nic není utajené navždy – bude to radostně a slavně zjeveno! AmenZdeněk Bárta
Britské listy Autor je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické. Tento text byl součástí bohoslužby 7. 12. 2003, autor jej poskytl exkluzivně ke zveřejnění Britským listům. Ode dneška budeme pravidelně každou neděli zveřejňovat obdobnou "virtuální" bohoslužbu.

"Bruselská modlitba" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Kritikum EU (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Pondělí, 08. prosinec 2003 @ 10:17:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
supr clanek/kazani!!!! Myslim, ze vsichni kritici EU z rad krestanskych fundamentalistu by si ho meli precist dvakrat po sobe a pak se vyjadrit k tematu!



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy