poslal Krispus Ježíš jako ''veřejný statek'' ..........
Lk 2: 25 – 32
Filozof Václav
Bělohradský definuje „veřejný statek“ tak, že jde o
nějakou hodnotu kterou může sdílet každý ( veřejnost)
Nositel Nobelovy ceny za ekonomii Samuelson
definoval "veřejný statek" pomocí těchto tří základních
charakteristik:
1. Nemůže být dodán jednotlivcům v omezeném
množství podle výše platby - je-li dodán jednomu, je dodán všem;
2. Nikdo nemůže být vyloučen (s přijatelnými
náklady) z jeho spotřeby;
3. Spotřeba osoby A nesnižuje možnost všech
ostatních osob spotřebovávat ten samý statek.
Obyčejně se
jako příklad veřejného statku uvádí maják:
postaven na kopci nad mořem, jeho světla mohou využít všechny lodě, je
nemožné dodat jen omezené množství světla osobě „A“ a všechny ostatní
vyloučit. Využívání majákového světla osobou „A“ nesnižuje možnost
ostatních uživatelů využívat jeho signalizaci
Globální oteplování způsobené
emisemi skleníkových plynů v nejprůmyslovějších zemích světa je příkladem
planetárního "veřejného nedostatku": Kdo nepřispívá k
produkci globálního oteplování, nemůže být odměněn tím, že se vyhne
"spotřebě" jeho negativních důsledků. Globalizace
je neudržitelný "extrémní vývoj" v jehož důsledku se
krize a problémy, stávají neřešitelnými uvnitř demokratických politických
systémů, protože svět ovládají nadnárodní společnosti proti kterým
jsou demokratické systémy pouhými příštipkáři ( říká V.Bělohradský)
Udělejme střih……..jsme přeci
v adventní době. Podle mne je dalším globálním „veřejným
nedostatkem“ hřích člověka. Kaz. 7:20 „ Není na zemi člověka
spravedlivého, aby konal dobro a nehřešil“ .
Ježíš
se v adventní době stává takovým „veřejným statkem“ na
celém světě. Teď to myslím trochu ironicky. Byznysu se náramně hodí…..…malý
chlapec v jesličkách, narozený v chudobě, který byl obdarován a
sám odarovává ….rozuměj nosí panenky, knížky, lyže, kola apod. věci.
Současně je
„veřejným nedostatkem“.
Zejména v naší společnosti ubylo
za 10 let 1 milión věřících. Můžeme si říci : No dobře, ale jací to
byli „věřící“. ! Určitě tam hrál roli boom vztahu k náboženství
po revoluci v r. 1989. Ale proč
takový úbytek a kam se vytratil zájem o Boha ?
Pro mě to je potvrzení
toho, že neumíme svět zaujmout natolik, aby se dokázal zastavit a chtěl využít
tento „veřejný statek“.
Příklad „veřejného statku“ jako majáku je poučný : „Je
nemožné dodat jen omezené množství světla osobě „A“ a všechny ostatní
vyloučit“ …cit. V.Bělohradského
Lk
2: 25 – 32 …spasení je
připravené pro všechny národy a světlo, které umožní poznání pro národy.
V jedné písničce se zpívá, že Ježíš bude „ majákem uprostřed
bouře“. Ježíš je ještě lepší příklad „veřejného statku“ než
maják !
Shrňme si Boží dar světu,
oběť Pána Ježíše na golgotském kříži, která se může stát darem pro
každého člověka :
ad.1) Nemůže být dodán
jednotlivcům podle výše platby
….1 Pt 1:18-21 , nebyli jsme vykoupeni pomíjitelnými věcmi ( zlatem,
stříbrem) ale „převzácnou krví“ Kristovou.
ad.2)
Nikdo
nemůže být vyloučen (s přijatelnými náklady) z jeho spotřeby. V případě
Ježíše Krista se přijímají i „nepřijatelné náklady“. „Veřejný
statek“ hmotný neřeší všechno, příliš drahé pomíjí a nastupují
soucitní sponzoři . V případě Pána Ježíše se nemusí nikdo bát,
že by pro „jeho hřích“ nebylo spasení ( Jan 3:16 )
ad.3) Spotřeba
osoby „A“ nesnižuje možnost všech ostatních osob spotřebovávat ten samý
statek. Kornélius přijal Pána Ježíše s celým svým domem a
to co ap. Petr viděl bylo něco neskutečného : V pravdě poznal, že Bůh
není přijímač osob ! Ve Sk. 15: 7 – 9 došlo na apoštolském sněmu
v Jeruzalé1mě k velké hádanici. Situaci zachránil Petr a jeho
osobní zkušenost :“ …neučinil žádného
rozdílu mezi námi a jimi, protože jejich srdce očistil vírou“.
Apoštol Petr byl Bohem povzbuzen, aby šel za lidmi, ke kterým by
jinak nikdy nešel a oni uvěřili …advent je o tom, zda půjdeme za lidmi s radostnou
zvěstí, že Ježíš je darem pro každého !