Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 409 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463882
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jak jednoduché to svést na Boha
Vloženo Neděle, 23. listopad 2014 @ 23:18:19 CET Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Frantisek100

Nedávno uvedla ČT film v pořadu Cesty víry: Na počátku byla vražda-Kain a Ábel. Docela perfektně zpracovaný dokumentární rozbor toho, co se událo na počátku dějin. Psychologické obrazy všech postav včetně rodičů. Vyjádření psychologů, kriminalistů a zástupců teologů. Rekonstrukce činu a fiktivní výpovědi účastníků. Člověka to skutečně vtáhlo do děje, jakoby se tato událost stala docela nedávno. Vždyť motivy vražd jsou si celá tisíciletí podobná. Důležité je zjistit pravého viníka? Závist, špatná výchova, vztek... ? Kdo je viník?

A závěr ?  Pravděpodobně Bůh. Kdyby nedělal rozdíl mezi oběma bratry, nebyl by důvod k závisti  a k vraždě. Pokud je autorem pořadu nevěřící člověk, pak ho chápu. Ale na pořadu se podíleli i lidé teologicky vzdělaní.

 

Jak to vidíte vy ?

 

 



 

 

Já mám na to tento pohled.

 

Oba synové mnoho slyšeli o ráji i o Hospodinu a jistě i o hříchu rodičů a ztrátě ráje. A jistě slyšeli i o tom, že v rámci duchovního obřadu mají  obětovávat Hospodinu zvířátko. Takové to nevinné, většinou prvorozené zvířátko jako ovečka či beránek. Proč? To ví Hospodin a je to jeho způsob výchovy. Ty člověče si zasloužíš trest za svoje hříchy, ale zachraňuje  a očisťuje tě krev nevinného zvířátka. To je oběť, kterou přijímám na udobření a na Tvoji záchranu. Žádný tvůj potomek a ani Ty to být nemůže, protože člověk je již od narození hříšný. Vychovávali Adam s Evou oba syny k takovému poznání? Nevíme.

 

Čas běží. Synové dospějí a každý má svůj život. Ábel je pastýř a chová ovečky. Pečuje o ně a možná k nim má i určitý vztah. Kain je zemědělec a to je těžká práce. Umí vypěstovat obilí a chléb.

 

A pak se jednoho dne stane tato tragédie. Ábel obětuje tak, jak si přál Hospodin a Kain si obětuje tak, jak chce on sám. Možná nechtěl s bratrem směnit obílí za ovečku. Kdoví? Nepochopil snad, co se má obětovat? Chce obětovat to, co získal svojí prací? Možná i druh chlubení se, co dokázal.  Bože, podívej se, co já, já, já...já Ti dávám. Zatímco Ábelovi bylo třeba ovečky i líto. Možná by ji raději směnil za obilí  a nechal na živu. Jenže on ví, že tohle Hospodin nechce. Jeden z nich Hospodina pochopil a druhý nepochopil  a podle  toho je Boží odpověď. Vlastně tu nastal  konflikt. Kain dostal vztek a záviděl, že jeho brácha má Hospodinovu přízeň a on nic. Ale zavinil to Hospodin?? Kdo chybil ??

 

Proč Ábel pochopil a Kain nepochopil?? Selhala tu výchova rodičů v případě Kaina? Byl prvorozený, miláček, naděje......

 

Kdo tedy je viník ??? Je to Hospodin nebo lidé???

 

Jak je jednoduché to  svést na Boha!!!

 


"Jak jednoduché to svést na Boha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 55 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak jednoduché to svést na Boha (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 24. listopad 2014 @ 07:48:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych že se ten problém netýkal toho jestli byla obětována ovce a nebo obilí. Které bylo později v Chrámu obětováno též,  jako mouka i jako chléb:

3Po nějaké době se stalo, že Kain přinesl Hospodinu oběť z plodů země, 4zatímco Ábel ji přinesl z prvorozených ovcí svého stáda a z jejich tuku. Hospodin našel zalíbení v Ábelovi a v jeho oběti, 5ale v Kainovi a jeho oběti zalíbení nenašel. Kaina to rozlítilo, až se mu zkřivila tvář.
6Hospodin tedy Kainovi řekl: „Proč se zlobíš? Proč máš zkřivenou tvář? 7Copak tě nepřijmu, když budeš jednat dobře? Když ale nebudeš jednat dobře, pak ve dveřích číhá hřích a dychtí po tobě. Ty ale máš nad ním panovat.“



Re: Jak jednoduché to svést na Boha (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 24. listopad 2014 @ 17:02:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je klasický archetypální příběh o střetu pastevců/lovců/lidí putujících (Abel) a zemědělců/lidí žijících v osadách (Kain). Pro starověké Izraelce (pastevce) byl život v osadách (městech) symbolem hříchu a úpadku. Souviselo to mimo jiné i s tím, že mezi kočovníky ve stanech toho ututláš mnohem méně než v kamenných budovách a uličkách měst/osad. 

Navíc se tu objevuje oblíbený biblický motiv, kdy kladným hrdinou je mladší z bratrů. A k tomu (hodně ve spojitosti s prvním odstavcem) jde o odkaz na "klatou zemi" v předešlé kapitole.

Oba bratři obětovali ze své práce a nikdo jim neřekl, co mají a nemají obětovat. Ostatně i pozdější obětní řád (po usídlení Izraelců) zná oběti prakticky stejné jako byla ta Kainova. (viz třeba Lv 2,14-15) Dokonce i slovo, které je v Bibli použito pro oběť Kainovu (Gn 4,3) se nadále používá v Leviticu pro přídavnou oběť. Kainova a Abelova oběť nebyla obětí za nějaký hřích.



Re: Jak jednoduché to svést na Boha (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pondělí, 24. listopad 2014 @ 19:42:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Františku, možná se mnou nebudeš souhlasit, asi ani mnozí další, ale i tak napíši jak vnímám příběh já. 

V Písmu nenajdeme do této kapitoly nic o obětech za hřích ani o krvavé ani o nekrvavé. Domýšlet, že o tom Kain i Abel věděli, je stejné jako domýšlet, že v domech žalářníka, Kornélia ...byla nemluvňata (byl pokřtěn celý dům) a proto křtíme nemluvňata. Nikde nečteme nic o křtu nemluvňat, nikde ale ani nečteme nic o tom, že by Kain či Abel věděli, jak obětovat a ani my nikde nečteme, že důvodem nepřijetí je nekrvavost Kainovi oběti. Co čteme? Genesis 4:7 zde Pán říká Kainovi jak se má stát Bohu příjemný. Dále víme, proč byla oběť Abelova přijata. Čteme o víře. Židům 11:4
Toto jsou podle mne místa Písma, která mluví proč Abelova oběť byla přijata a jak se Kain měl stát příjemný. Může přijmout Bůh oběť někoho kdo je nepříjemný? 
Pokoj a milosrdenství tobě Jirka
PS: pokud někdo udělal závěr, že to byl Bůh, který mohl za první vraždu, tak je úplně jedno kolik má teologických škol. Teologická škola tě křesťanem neudělá.






Re: Jak jednoduché to svést na Boha (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 25. listopad 2014 @ 20:15:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě je k příběhu Abela a Kaina nejprve nutné přijmout známé vysvětlení, které zde uvedl ssns, takže nemá smyl ho opakovat.

Pořad, na který František odkazuje, jsem neviděl. Ale závěr z pořadu zmíněný v článku je zajímavý:

"Kdyby nedělal rozdíl mezi oběma bratry, nebyl by důvod k závisti  a k vraždě."

Opravdu, kdyby měl Bůh v novozákonním pojetí lásku, kterou nás učí pobýváním v Kristu, tak by nemohlo dojít jednak k obětem, jednak k nepřijímání jednoho a zvýhodňování druhého. Oba se totiž chtěli podle svého nejlepšího vědomí a svědomí zalíbit Bohu.

Pokud někdo nepřijde na lepší výklad, než je dán zmíněným historickým kontextem doby kamenné (nemyslím že bronzové), tak nám z novozákonního pohledu nezbude, než příběh zařadit k těm, které potvrzují náboženskou nevyspělost lidstva té doby a slabé poznání Boha. Pokud ne, těžko budeme závěru z televizního pořadu oponovat.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy