Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 487 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462371
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nebeská láska Simeona Nového Teologa
Vloženo Pátek, 13. srpen 2004 @ 07:55:53 CEST Vložil: Bolek

Partnerství poslal gaywatch

Nebeská láska Simeona Nového Teologa Láska (především k Bohu, ale i k člověku) je jedním ze základních témat úvah církevních otců. Toto téma však může být pojato různými způsoby.
Spolu se svatým Simeonem Novým Teologem se můžeme domnívat, že lásku lze prožívat plně v tělesnosti a zároveň homoeroticky. Velebný Simeon píše: "Nebudeš rozlišovat mužské a ženské a neutrpíš proto nějaké ujmy… ale, když se budeš stýkat s muži a se ženami a budeš je líbat, zůstaneš neporušený a pevný." A na jiném místě, když podává podobenství o člověku, který se po dlouhém váhání stal z buřiče služebníkem zákonného panovníka, píše: "Pán jej pozvedl.. a dlouho ho líbal, především jeho oči mokré od slz. Potom přikázal přinést věnec a oděv i s obuví, takové jaké nosil on sám, a vlastnoručně vším tímto oděl svého bývalého nepřítele a rivala a nic mu nevyčítal. A nejen to, ale dnem i nocí se radoval s ním … objímal ho a líbal na ústa a tak dalece ho miloval, že se s ním nerozloučil ani ve spánku, sdílel s ním jednu postel a objímal jej na lůžku a zakrýval společnou přikrývkou a třel se tváří o všechny jeho údy." Současný vědec k tomuto poznamenává, že "nelze nepostřehnout otevřeného homosexuálního charakteru tohoto úryvku. Ale takový charakter mají všechny erotické metafory Nového Teologa." Čím tedy pro něj byla erotika a láska? Pokusme se o rozbor.

Ze "Života velebného Simeona Nového Teologa", který sepsal jeho žák Nikita Stifat, je nám známé, že se narodil ve známé a bohaté rodině v paflagonském Galatu v roce 949. Protože se u něj od dětství projevovaly velké schopnosti, ve věku jedenácti let jej poslali do Konstantinopole k příbuzným, kteří žili u císařského dvora Basila II. Bulharobijce. Tam mladý Simeon získal první vzdělání a stal se příslušníkem dvora. To jej však neuspokojovalo a toužil po vzdání se světa. Ještě v období svých studií se seznamuje se starecem Simeonem Pobožným Studitským a posléze se stává jeho učedníkem. Ve věku dvaceti sedmi let se stává novicem význačného konstantinopolského kláštera Studionu, kde zůstává žákem svého učitele starece Simeona. "Velebný Simeon horoucně miloval svého starece, ctil jej jak moudrého otce a ani o vlásek se neuchýlil od jeho vůle. On tak cele visel svoji láskou na svém učiteli, že líbal to místo, kde se starecem modlil a tak byl k němu pokorný, že se necítil hodným dotknout se jeho šatů…", svědčí Nikita. Avšak taková závislost vzbudila nelibost u ostatních mnichů, takže Simeon byl přinucen odejít do vedlejšího kláštera, kde byl zanedlouho přistřižen na mnicha, po třech letech pobytu přijal kněžské svěcení, a nato se souhlasem patriarchy Nikolaje Christofora byl zvolen igumenem kláštera. Je příznačné, že první programové prohlášení Simeona bylo "Olásce". Postupně se stává proslulým a známým pro svoji svatost a moudrost; mnozí jej milovali a vážili si ho, zatímco jiní  na něj útočili a kritizovali ho. Po dvacetipětiletém dostatečně úspěšném (nehledě na vzpouru mnichů za jeho vlády) vykonávání úřadu se Simeon za souhlasu patriarchy Sergeje II. vzdal hodnosti igumena, V této době se rozhořel jeho spor s bývalým metropolitou, snykelem (gen. vikář, pozn. překl.) Štěpánem, který vytýkal Simeonovi nevhodnou úctu jeho duchovního otce, jemuž Simeon věnoval mnoho písní, kánonů, a také vlastnoručně napsanou (namalovanou) ikonu. Konflikt trval několik let a skončil roku 1011 vyhnáním Simeona z kláštera.
Nový domov našel nedaleko Konstantinopole v omšelém kostelíku sv. Mariny, kde si upravil malý klášter a pokračoval ve slavení památky svého duchovního otce. V posledních letech života se jeho řeč rozohnila a Simeon vydává plody své teologie "Láskyplné vylití Božských hymnů". Sv. Simeon umírá podle některých ve svých sedmdesáti třech letech roku 1022. Především v osobní historii života Simeona je pozoruhodný horlivý vztah k jeho duchovnímu učiteli, kterého často dával za příklad svým čtenářům a posluchačům. "Takový už nyní, v nedávné době, byl svatý Simeon Pobožný Studita. Nestyděl se údů nižádného člověka: hledět na nahé tělo ani být před nimi sám nahý. Vždyť měl v sobě celého Krista a sám byl celým Kristem. A na všechny své údy a na údy jakéhokoliv druhého člověka, jednotlivě i v celosti, vždy hleděl jako na Krista a zůstával upřímným, neporušeným a nedotknutým." Nelhostejnost k němu, jeho tělu, je očividná. Ale božská, nebeská láska osvěcuje vše. Vždyť "spravedlivý, který se přibližuje tělem na tělo, může zůstat svatým na duchu: neboť vně světa a těchto těl neexistují vzruchy pohlavních vášní, ale nelišnost (hodnotová neutralita, pozn. překl.)." Tak nelze věřit více tomu, co vidíš svýma očima. "Jestli potom uvidíš takového člověka lumpačit a jakoby směřovat k blamáži, věz, že vše toto tvoří mrtvé tělo." A ještě: "Jestli uvidíš bloudícího… nespojuj se s posměváčky." Proč to? Jde o to, že Simeon měl za to, že  je možné zcela dosáhnout plné tělesné nelišnosti.
"Podobně jako se nemohou znečistit paprsky slunce, které prosvěcují bláto, přesně tak i duše nebo rozum, které jsou formované milostí člověka nesoucího Boha v sobě , se nemohou zašpinit, dokonce ani ne tehdy, když přečistému tělu se přihodí, že padne tak řečeno do smetí lidských těl, což není příznačné pro bohabojné. A nejen to, spravedlivý, dokonce i tehdy, když se zavře s tisíci nevěřícími, nekalými, nečistými a nahý se spojí s nimi též nahý, neposkvrní se ve své víře a neodkloní se od svého Pána."
Je evidentní, že je zde jasná a nepřehlédnutelná pozornost k tělesným skutkům s přímým odkazem na Pobožného starece. Mimo té zajímavé ideje, že hříšnost spravedlivého pouze silněji k němu přivazuje Boha, můžeme plně předpokládat, že Simeon prostě plně a opravdově - eroticky - miloval svého učitele. Zajisté, že v našich úvahách nejsou hlavní konané skutky, byly-li či nebyly, ale city a vztah k těmto citům, které pronikají řeč a písemnosti sv. Simeona. Tím více, že podle mínění součastných historiků byl Simeon eunuchem. Sexuální provokace se v jeho učení silně prolínají s mystickými výpověďmi a jurodivými motivy. Jak tedy Simeon hleděl na éros a lásku? Úvahy jak o lásce, tak i o érotu se velmi často u Simeona vzájemně prolínají, třebaže, podle mínění jeho apologeta, arcibiskupa Vasilije (Krivošeina), ne vždy Simeon přesně odděluje jednotlivé pojmy.
"Ó Lásko všemocná! Šťastný, kdo objal tebe, neboť on už netouží obejmout nijakou krásu zemskou. Šťastný, kdo se s tebou propletl v božském érotu, neboť on odvrátil se od všeho světského a ani trochu se neposkvrnil, když se přibližoval ke komukoliv z lidí. Šťastný, jenž líbá tvoji krásu a od těchto polibků je naplněný neskonalou žhavou touhou, protože on se bláznivě posvětil přečistou vodou a krví, které z tebe kanou. Šťastný, kdo tě objímá s horoucí touhou, protože on se duchovně změnil dobrou změnou a bláznivě se zaraduje… Pochválen buď ten, kdo po tobě slídí, více pak ten, který tě následuje, a ještě více od tebe milovaný, tebou přijímaný, potravou, Kristem nesmrtelným, Kristem Bohem naším." Zde Simeon rozvíjí známou tezi, že Bůh je láska a vyjadřuje ji přes erotickou lásku ke Kristu: "Hledal jsem Toho, ke kterému mě vedla žhavá touha, koho jsem si horoucně zamiloval, jehož nezměrnou krásou jsem byl raněn, zahořel jsem, celý jsem planul, shořel jsem." Tento plamen božské lásky je spodobněn v obraze svatby. "Byl se mnou průzračný klid… on ve mně vytvořil neskonalý požitek setkání a nesmírnou žhavou touhou po svatbě, božském sjednocení…"
Mystická jednota s Bohem je vyjádřena plně erotickými obrazy (zajisté s podtržením duchovního smyslu). "On nachází se ve mně, srší jak blesk… celý propletený se mnou, a já se naplňuji Jeho láskou a krásou a sytím se rozkoší a božskou sladkostí." Láska se u Simeona stává Bohem. Takovým způsobem se nám představuje velebný Simeon Nový Teolog skoro jako jediný ze svatých otců církve. Vyzpíval homoerotickou lásku k Bohu ( vždyť Kristus, jak jinak, byl mužem!) a svému učiteli-stareci, v němž viděl ztělesněného Krista. Vyzpíval božskou lásku v plnosti nebeského blankytu. Překlad : konkláve  Vasilij Vasiljev


"Nebeská láska Simeona Nového Teologa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy