Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 275, komentářů celkem: 429610, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 261 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509377
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je katolická církev dobrým prostředníkem? Máme jít do Canossy?
Vloženo Úterý, 21. září 2004 @ 07:59:40 CEST Vložil: Bolek

Etika poslal dixi

Je katolická církev dobrým prostředníkem? Máme jít do Canossy? Přátelé, obdivovatelé a pomocníci nejodpornějšího válečného zločince Adolfa Hitlera, pokrytí hanbou prohrané zločinecké války, sněmovali v Norimberku. Požadovali, aby byli uznáni za spravedlivější než ti, které pomohli uvrhnout do neštěstí v roce 1938 a kteří je za to v kontextu válečných hrůz potrestali. Zastal se jich velmi vehementně šéf strany, která ve svém jménu nese Kristovo jméno. Proto má, dalo by se říci, ve svém popisu práce snahu o smíření znepřátelených stran. Můžeme tedy od něho jako od křesťana očekávat prosazování Ježíšova přikázání milovat nepřátele. V tom je jistě nadějná budoucnost našich vztahů se sudetoněmeckým landmanšaftem. Nebo ne?

Do vzrušeného dění se namontoval olomoucký arcibiskup Jan Graubner se svou „usmiřovací“ mší. To vedlo pana Jaroslava Šonku k tomu, že svůj článek pro LN nazval Katolíci mají náskok před politiky (LN, 20. 5. 02, str. 1 a 11). Říká v něm, že katolíci si nejdřív odpustí a potom problém, o který jde analyzují. Na to reagoval turnovský občan Jaroslav Cihlář: „To by bylo možné přijmout, kdybychom zapomněli na historii. Ta nás poučuje, jak to katolící s odpuštěním praktikovali. Nektolíkům neodpouštěli zásadně. O tom, jak si vzájemně odpouštěli pravověrní, známe z dějin mnoho vzorů. Když například německý císař Jindřich IV., katolík, rozhněval papeže Řehoře VII., musel uprosit Matyldu Toskánskou, aby se za něj přimluvila. Potom jako kajícník stál v zimě bos několik dní na nádvoří zámku v Canosse, než mu bylo spolu s ponižujícími podmínkami odpuštěno. Patrně s představou tohoto „kajícníka“ pan Edmund Stoiber nás Čechy, v Norimberku vyzval, abychom šli do Canossy. Věřím, že by se mu to líbilo. Jenomže nežijeme v 11. století a církev nemá tu moc, jakou mívala, když dávala do kladby krále a císaře, a hlavně kdy rozhodovala o tom co je a co není pravda (o návrat starých časů dnes znova usiluje). Pan arcibiskup Graubner si získal spoluviníky na hrůzách druhé světové války, když při mši, kterou v Norimberku sloužil, hovořil o dialogu, který by měl začít odpuštěním. To je jistě moudré a je třeba poctivě přiznat, že odpuštění a pokání, které mu musí předcházet, by mělo být oboustranné. Ale i když nebudeme brát v potaz míru viny, přece jen by bavorští katolíci a jejich chráněnci měli vycházet z toho, že na počátku všeho, o čem se dnes diskutuje, byl Hitler a ti, kteří s ním nadšeně souhlasili, a to, jak všichni vědí, jsme nebyli my Češi. Má li tedy někdo žádat o odpuštění jako první, určitě to nejsme my, leda snad, kdyby dějiny měli začínat rokem 1945.“ Rozhořčení pana Cihláře má své opodstatnění. Ve spojitosti s počínáním pana arcibiskupa Graubnera totiž vyvstává otázka, do jaké míry je vhodné, aby katolický hodnostář zasahoval do problémů, které mají kořeny v nacistické minulosti Německa, v níž církev sehrála přinejmenším podivnou roli. Myslel to možná dobře, ale, jak lidové přísloví praví, mluvil v domě oběšencově o provaze. Zapomněl na neblahé působení papežského nuncia kardinála Eugenia Pacelliho ve dvacátých a třicátých letech v Německu, když tento bez kritických námitek sledoval surový nástup nacismu a s Hitlerovou třetí říší posléze uzavřel konkordát. V roce 1939 se stal papežem Piem XII. Ač byl německými přáteli dobře informován o koncentrácích a probíhajícím holokaustu, nepronesl proti tomu veřejně ani slovo. Mluvíme li o vinících války, musíme mezi ně započítat i tehdejší hlavu katolické církve. Poselství pana Graubnera v tomto světle dostává poněkud temnější odstín. Ivan Turnovec (ivan.turnovec@seznam.cz)


"Je katolická církev dobrým prostředníkem? Máme jít do Canossy?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy