Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 233, komentářů celkem: 429549, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 422 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467477
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Thomas D. Jakes, biskup megasboru
Vloženo Neděle, 28. listopad 2004 @ 21:40:11 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal call

Thomas D. Jakes, biskup megasboru „Naši lidé potřebují povzbudit a poradit, aby dokázali naučit se životním dovednostem a postavili se na nohy také po ekonomické stránce. Musíme mužům říkat, jak je důležité být otcem svým dětem, protože jsem v té nepříznivé situaci, kdy rozvodem se opouští žena a zároveň se často ztrácí i děti. To vše je důležité pro všechny lidi, ale zvláště pro naši komunitu.“ (T. D. Jakes) Ptáme-li se, o kom je řeč, můžeme citovat z oficiálního životopisu publikovaného na internetových stránkách jeho církve (http://www.thepottershouse.org). Pastor, obhájce své komunity, lidumil, spisovatel, zpěvák, dramatik a řečník a kazatel, biskup Thomas D. Jakes se narodil 9. června 1957 v South Charlestonu v Západní Virginii. Jeho rodiče, obchodník a podnikatel Ernest a vychovatelka Odith, byli dobrodinci své komunity. Jejich syn jim vděčí za svou bezúhonnost, disciplinovanost a sebedůvěru. Od mládí cítí povolání k pastýřské službě.

Začínal jako pastor v malém sboru v západovirginském Montgomery s pouhými deseti členy. Nyní stojí v čele nejrychleji rostoucí církve Ameriky The Potter’s House, mnohonárodnostní a nedenominační[1] církve s 28 000 členů. V roce 1999 označil New York Times biskupa T. D. Jakese za jednoho z pěti evangelizátorů nejvíce citovaných vědci, teology a evangelikálními vůdci. Biskup Jakes pochází z Spojené letniční církve. Kromě toho, že je pastorem The Potter's House (Dallas, Texas), je vůdcem a zvoleným biskupem Higher Ground Always Abounding Assemblies – sítě sjednocených letničních církví. Aby se přiblížil široké náboženské veřejnosti, káže biskup Jakes evangelium v týdenních televizních pořadech. V médiích se snaží mluvit o problémech církve i společnosti. Je zakladatelem výdělečných podniků, kde se uplatňují jeho další schopnosti jako spisovatele, skladatele a dramatika. Obrací se ale i k lidem na pokraji, bezdomovcům, prostitutkám drogově závislým: na veřejnosti káže nejen v oblecích od módních návrhářů, ale i ve sportovním oblečení. Potter’s House vyvíjí programy pro bezdomovce, vězně, alkoholiky, nemocné AIDS. Napsal již 27 knih převážně s náboženskými tématy. Pravidelně přispívá do tří národních časopisů a na největší nábožensky zaměřenou internetovou stránku BeliefNet. Řídí dvě internetové stránky www.thepotterstouch.org a www.thepottershouse.org. Často je žádán o radu politiky a president G. W. Bush jej pozval na několik náboženských shromáždění. Biskup Jakes žije v Dallasu se svou ženou Seritou a jejich pěti dětmi. Jak charismatický biskup vede svá shromáždění, můžeme posoudit z článku v Chicago Tribune[2] od Dahleen Glantonové, která popisuje shromáždění asi 40 tisíc mužů v Atlentě, sledované dalšími miliony lidí v televizi a hojně navštívené černými celebritami. Šlo o Noc mužné síly (ManPower night), konanou v rámci letošní letní „Megaslavnosti“ (Mega Fest), čtyřdenní duchovní akce, pořádané biskupem Jakesem a jeho církví Potter's House, která vynesla 15 milionů dolarů. Poslechněme si její líčení: Po více než jedné hodině modliteb, zpěvu gospelů ze doprovodu orchestru a výzev k milodarům, nejméně však padesátidolarovým, se ve světle reflektorů na pódiu objevuje biskup Jakes. Hodinu a půl káže o tom, jak být dobrým manželem a otcem. Jakmile skončí, naslouchající muži vstávají a spěchají na pódium překonáni emocemi, mnozí padají na kolena. Potom biskup říká: Najděte si každý nějakého jiného muže. Zašeptejte mu do ucha, za co chcete, aby se modlil. Už nikdy ho znovu neuvidíte, tak si s tím nelamte hlavu. Téměř každý to udělá. A tak dalších deset minut doktoři, soudci, dělníci i bývalí trestanci společně pláčí a vzájemně se utěšují. Jakes sám v jednom interview řekl, že taková setkání jsou pro křesťanskou duši totéž co vitamíny pro tělo: důležitým doplňkem. Jakes není první, kdo založil a vede v USA „megasbor“. Megasbory, obří domy modlitby s více než 5000 členy, se začaly na Jihu a Západě USA šířit již před nějakou dobou. Bývají orientovány charismaticky a evangelikálně a jejich vznik je úzce propojen s fenoménem teleevangelizátorství. Charismatičtí duchovní jako Robert Schuller a Fred Price v Kalifornii kázali milionům televizních diváků. Hnutí přitáhlo černé i bílé křesťany, kteří se spojili v společném uctívání Boha bez ohledu na své dosavadní denominační vazby. Jakes koncept „megasborů“ rozvinul ještě dále. Jeho Mega Fest, na němž se v Georgia Dome sešlo na čtyři dny více než 130 000 lidí, byl největším shromážděním v Atlantě od Letních olympijských her roku 1996. A co je hlavní, přitáhl především černé účastníky, i když nikoli jenom je. Akce ovšem neobsahovala jen duchovní setkání. Účastníky potěšil kvalitní soulový koncert, basketbalová exhibice, jejímž hvězdám kraloval Magic Johnson, nebo přednáška slavné finanční poradkyně Suze Ormanové. Nechyběla ani estráda, módní přehlídka a cirkus pro děti. Účastníci mohli navštívit semináře rodinného poradenství či podnikatelské etiky, poradit se o koupi domu, svých zdravotních problémech a o tom, jak být fit, registrovat se jako voliči, navštívit kurs umělecké výchovy. Nemalá část Jakesova úspěchu tkví podle expertů v jeho schopnosti mísit světské a duchovní, která je přitažlivá jak pro konservativní křesťany, tak pro příznivce hip-hopu. Jakes také výborně umí přizpůsobit styl a obsah svého kázání posluchačům. Jeho konference Woman, Thou Art Loosed[3] v roce 1999 přitáhla 87 500 lidí, většinou žen, a překonala rekord návštěvnosti, který do té doby držel slavný kazatel Billy Graham. Mega Fest poprvé spojil každoroční ženskou konferenci s mužským programem ManPower (Mužná síla), a tak se změnil v akci orientovanou na celou rodinu. „Přitahuje lidi s vyšším disponibilním příjmem – díky tomu, že není zrovna mnoho míst, kde trávit volno, která by se orientovala na černošské rodiny, patřící ke střední třídě. Pospojoval vše dohromady tak, aby na jeho akcích mohly rodiny trávit volný čas způsobem, který zahrnuje impuls náboženského oživení i možnost obnovení rodinné pohody,“ říká profesorka sociologie náboženství Nancy Eieslandová (Emory University). „Koncept megasborů se opírá o lidi z generace Baby Boomu, kteří nemají silné denominační vazby a neostýchají se davů a masových shromáždění tak, jako jejich předchůdci z generace druhé světové války. Jsou ochotni se spojovat s lidmi, kteří sdílejí tytéž teologické pozice, ale nemusejí nutně patřit ke stejné denominaci. Vyžadují živější bohoslužby a evangelikálnější orientaci.“ Audrey Woodsová z texaského Tyleru vnímala Mega Fest jako dobré místo, kde by ona sama i její rodina mohli společně strávit kousek léta. Setkala se tam s dcerou a její rodinou ze San Antonia. „Přála jsem si, abychom se mohli podílet na této požehnané a uzdravující události a mohli být ve velkém shromáždění s ostatními křesťany,“ řekla paní Woodsová. „Nebyla jsem si jista, jak to Jakes zvládne, ale všechno šlo dobře.“ I když ho média představují jako příštího Billyho Grahama, Jakes má jedinečný styl, který kombinuje ohnivé venkovské kazatelství s uměním motivačních řečníků. Podle Eieslandové bychom měli Jakese považovat za jednoho z „nejnadanějších náboženských vůdců této doby“. Jakes se věnuje tématům, které hýbou mnoha afroamerickými komunitami, jako je černošská zločinnost zaměřená proti jiným černochům, nepřítomnost otců v rodinách, zneužívání žen. V Dallasu jeho sbor pracuje s bezdomovci, prostitutkami a vězni. A zároveň je považován za marketingového génia, který dokáže zajistit ekonomický profit každému městu, které učiní místem svých shromáždění. Účastníci Mega Festu hlasují o jeho umístění po internetu. Atlanta vyhrála nad řadou jiných měst včetně Chicaga a odhaduje se, že letošní Mega Fest přinesl městské ekonomice výnosy více než 100 milionů dolarů. I když se někteří táží, zda Jakes do svého duchovního poselství nemíchá příliš mnoho světských prvků, biskup se jim neomlouvá a vysvětluje, že dnes je potřeba být „mnohorozměrný“. Podle všeho přitom si je zcela vědom svého vlivu zejména na americké černochy, a pečlivě volí svá slova a sociální či politické postoje. Snaží se být nepolitický a jakožto duchovní podporuje mír. Jeho postoj k válce v Iráku proto byl od samého počátku velmi zdrženlivý. Z Chicago Tribune a dalších pramenů připravili LZ a JaS   [1] Rozuměj: získávající nové členy ze všech stávajících denominací. Tím se Jakes ovšem nijak neliší od naprosté většiny křesťanských revivalů počínaje tím prvním, popsaným ve Sk 2,1-47. To, že se charismatičtí hlasatelé téměř vždy obracejí v prvé řadě na lidi již věřící a vírou jim blízké, a nikoli na naprosté bezvěrce a pohany, je celkem logické: právě od věřících mohou očekávat, že vůbec porozumí jejich slovům, že pochopí smysl jejich poselství. Ostatně získání dostatečného počtu oddaných věřících je i důležitým předpokladem pro to, aby bylo vůbec možno konat efektivní misii mezi naprostými nevěřícími. To vysvětluje, proč ani velká obrodná hnutí v krátkodobém časovém horizontu nijak výrazně nemění celkový počet věřících ve společnosti. V nejlepším případě lze totiž očekávat, že změní jeho dlouhodobý trend a že jejich efekt na náboženské složení společnosti se projeví během desítek let. Proto ovšem paradoxně také obrodná hnutí narážejí na velký odpor ze strany establishmentů stávajících náboženských společenství, které připravují o „ovečky“. I zde máme první příklad již v bibli, v nepřátelství mezi mladým Ježíšovým hnutím a „farizeji a staršími (izraelského) lidu“. Toto nepřátelství ale bývá někdy zbytečné a krátkozraké, protože na oplátku za „přetáhnuté“ členy obrodná hnutí často nabízejí celkovou revitalizaci a inovaci náboženské scény, která svými příznivými důsledky může zasáhnout i stávající denominace, pokud se jejímu působení neuzavřou. Například americká protestantská letniční hnutí během sta let vytvořila své odnože i uvnitř etablovaných protestantských církví po celém světě a dodala jim novou dynamiku, aby koncem dvacátého století pronikla i do římského katolicismu v podobě katolického charismatického hnutí. A jejich vliv se dokonce dá vysledovat i na současném islamistickém obrodném hnutí včetně jeho nejvíce protiamerických odnoží, které vyhlašují svatou válku Americe a všem křesťanům vůbec. [2] Z tohoto článku – již bez explicitních citací – přebíráme většinu informací ve zbytku tohoto textu. Nešli jsme jej uveřejněný v rámci zpravodajství serveru Yahoo.com. [3] Česky „Ženo, jsi zproštěna...,“ viz Lk 13,12


"Thomas D. Jakes, biskup megasboru" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy