poslal Benjamin Mládeži se to líbí
Kostely a také mnohé modlitebny musí rok za rokem přihlížet, jak jim ubývá členů. Ztrácejí tak nejen peněžitou podporu, ale i potomstvo, a tím budoucnost. Je to problém nejen lidových církví, ale dokonce i nejedné církve vyznavačské. Aby se takový negativní vývoj zastavil, hledají se horečně nové cesty. Cílová skupina je mládež. Proto panuje snaha, aby bohoslužby byly pro mládež co nejatraktivnější. V té souvislosti je čím dál častěji slyšet větu: Mládeži se to líbí. Mládež chce svižnější hudbu, doprovázenou bicími nástroji atd. Ovšem, aby se bohoslužby vešly do stanovené doby, jsou kázání čím dál kratší.
Je jasné, že se dnešní bohoslužby nemohou slavit stejně jako v dobách reformace. Dokonce sám Luther ve své době zavedl vedle tehdy běžných varhan jako doprovodný nástroj kytaru, a tak ji pro církev udělal "salonfähig" (vhodnou). Protože Církev je živoucí organismus, měla by se svými vnějšími projevy ustavičně přizpůsobovat své době. Ovšem argument Mládeži se to líbí, mládež to tak chce, je nebezpečný. Vždyť nejde o to, co se líbí mládeži, ale co se líbí Pánu Bohu. Což to není BOHO-služba? Pastoři a vedoucí mládeže by se měli více tázat: "Chce to tak Pán Bůh?" Protože Pán Bůh nechce, aby kdo zahynul, jistě pečuje o to, aby se lidé dostali tam, kde by mohli růst do Jeho podoby. To si však nesmíme myslet, že Pán Bůh dělá to, co chce mládež, ale musíme od mládeže požadovat, aby se zaměřovala k Pánu Bohu a poznávala Jeho vůli, a také ji činila. Kde se to děje, Tam Pán Bůh znovu přivádí lidi do kostelů a modliteben, protože jedině tam, kde On se dostane ke slovu, tam je Církev Pána Ježíše, ne jen nějaká církevní instituce.
V apoštolském vyznání víry se praví: "Věřím v Boha Otce, všemohoucího Stvořitele nebe i země." Dle toho panuje domnění, že stačí "víra v Boha". To je ovšem omyl, protože i "ďáblové věří v Boha" (Jk 2,19), a není jim to nic platné. Víra neznamená "mít něco za pravdivé", ale znamená, že se dám Pánem Bohem "v Něho přetvářet". Takové "přetváření v Něho" se nám může dařit pouze tam, kde se budeme přesně držet Jeho slova, protože hebrejské slovo pro víru je Emunah, což je odvozeno od Aman a patří do jazykové rodiny "stavitel", "vychovatel", či moderně vyjádřeno "navigátor". Tóra (Pět knih Mojžíšových) znamená návod (pokyn, instrukce, rozkaz, příkaz) ve smyslu navigátor. Proto opravdový věřící je pouze ten, kdo se dá Božím slovem a Duchem navigovat, nikoli ten, kdo sice věří v Boha, ale dělá si to, co má právě za vhodné a moderní.
Ludwig Schneider
zdroj: Rozsévač