poslal Nepřihlášený Církev v současnosti vidí nutnost vstoupit do prostředí médií. Jedna cesta je zapojit se v již existujících. Přes všechny těžkosti můžeme konstatovat, že v České republice máme poměrně značný prostor ve veřejnoprávní televizi a rozhlasu i v regionálních médiích. Druhou cestou je obohacení mediálního trhu vlastní katolickou nabídkou. Není to lehké, konkurence je velká a náklady s takovými projekty nemalé.
S oběma možnostmi jak vstoupit na kazatelnu „moderních chrámů“, máme v naší republice bohaté zkušenosti. Za 15 let svobody slova jsme se lecčemu naučili, nejednu šanci promarnili a mnohé možnosti využili. Především díky nasazení mnoha nadšených lidí se dnes můžeme pochlubit tolika zajímavými projekty. Namátkou jmenujme alespoň časopisy pro děti Duha či Nezbeda, časopis pro ministranty Tarsicius, rádio Proglas či televizní studio Telepace. A k tomu bychom mohli připojit celou řadu internetových stránek.
S jakými úskalími se takovéto mediální projekty potýkají?
Především se musí vypořádat s velkou finanční náročností. Svá média však budou mít křesťané tehdy, pokud si je zaplatí.
Dalším úskalím je profesionalita díla, která se ne vždy může srovnávat s jinými projekty. Tak někdy mohou naše média vypadat jako zboží s výborným obsahem, ale v málo lákavém obalu.
Úskalí nás však nesmí v žádném případě odradit. Je třeba si je dobře uvědomovat a pracovat na zdokonalování. Dosažená kvalita nás nikdy nemůže uchlácholit a vyvolat v nás pocit uspokojení.
Jak jsem se zmiňoval, letošní rok se očekávají dva nové projekty. Oba mají podporu České biskupské konference a širokou základnu mezi věřícími.
Měsíčník pro 12 až 16letá děvčata nese název IN! Jeho nulté číslo spatříme v únoru, pravidelně začne vycházet od velkých prázdnin. Jeho cílem je zasáhnout jednu z nejnesnadnějších věkových kategorií; bude proto hovořit o dívčím světě holčičím způsobem, ale zároveň s jasnou nabídkou křesťanského životního postoje. Připraveny jsou články o módě, o hudbě, o lásce a rodině, o sexualitě, ale také o schólách a duchovním životě. Aby se odvážný časopis podařil a našel u čtenářek své místo, bude třeba pomoc rodičů, učitelů, vychovatelů, katechetů a kněží. Právě oni mohou časopis děvčatům osobně nabídnout a předplatit jim ho.
Druhým projektem, který se klube na svět, je samostatný digitální televizní program. Reakce věřící veřejnosti je pozitivní. Studio Telepace dostalo koncem minulého roku velké množství dopisů, v nichž lidé vyjadřovali svou finanční i modlitební podporu. Pokud projekt získá potřebnou vysílací licenci, pak se můžeme na příští Vánoce těšit na svou televizní stanici.
Oba projekty jsou v rukách zkušených lidí a mají mnoho spolupracovníků. Řada lidí se za jejich vznik modlí. Věřme, že se najde i dostatek finančních prostředků. A v neposlední řadě doufejme, že bude neustále dostatek nadšenců, kteří se budou namáhat, aby evangelium přinášeli vhodným způsobem na „moderní kazatelny“.
Připravil P. Jenda Balík
Celý článek: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=3084