Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 160, komentářů celkem: 429686, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116573590
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Základy a perspektivy křesťanství
Vloženo Pondělí, 21. únor 2005 @ 22:15:18 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pavel

Základy a perspektivy křesťanstvíje volně navazující a shrnující pokračování mých předchozích úvah .Co je na křesťanství pro nás podstatného ? Je to několik základních principů ...1) Je to víra v jednoho Boha Stvořitele našeho vesmíru a nás samých ...2) Je to víra, že náš Stvořitel to s námi myslí dobře ...3) Je to víra v "posmrtný" a možná "nesmrtelný" život naší "duše" ....Na těchto třech principech by se mohli všichni křesťané možná i shodnout ...

Než budu pokračovat, připomenu úvodní 3 slova z každého principu - je to jen víra, něco, v co věříme.A víra je od slova věřit a nikoli od slova vědět. Je dobré a moudré si to dost často připomínat.Rád bych ještě doplnil několik principů, s nimiž už mnozí z křesťanů souhlasit nebudou (a nemusí) :4) Smrtí náš tělesný život končí ... a začíná život čistě duchovní a tedy nehmotný ..5) Smrtí může náš duchovní život začít, ale nemusí být každému dopřán ...6) Po smrti bude následovat soud - "duše" bude posuzována za svoje činy v tělesném životě ...7) Mezi duchovním a naším tělesným životem není žádný zřejmý způsob komunikace ....8) Jsme z duchovní sféry sledovatelní a sledovaní, nejsme si toho ale nijak vědomi ....Na tyto principy se již jistě mohou názory různit, ale neměly by být důvodem pro nějaký zásadní rozchod či rozkol ...Jak bude vypadat náš nový duchovní život, tak o tom si zatím už netroufám dál spekulovat ....Podívejme se teď na jednotlivé principy trochu podrobněji :1) Víra v jen jednoho Boha není nijak samozřejmá, příkladem jsou nám naši "pohanští" předkové a jejich bozi a bůžci ... I když jsem daleko od toho, abych kategoricky tvrdil, že Bůh byl, je a bude jen jeden, přijímám tuto hypotézu jako pragmatickou a pro mně jednoduchou a lepší až milou. Přiznávám tedy, že o Bohu a jeho stvořitelském díle vím jenom málo a spíš nic, jenom zprostředkovaně a spíš tuším a především v něho věřím, a že tato víra je však pro mne jistě příjemnější a praktičtější než víra ve změť nějakého božského týmu s nejasnými privilegii a hierarchií .2) a bod dvě hned navazuje na bod jedna. Věřím tedy, že můj Bůh, Pán a Stvořitel mne přivedl na tento svět s nějakým dobrým úmyslem. I když opět nevím konkrétně a jednoznačně, jaký ten cíl a úsmysl je, je pro mne pragmatické, praktické a příjemnější věřit, že tomu tak skutečně je, i když po pravdě řečeno těch důvodů k takové jisté víře až tak moc zase není. Nicméně věřím, že jsme tedy pro našeho Stvořitele více než třeba zoologickou zahradou pro jeho pobavení ....3) a opět mohu navázat na bod dvě, když tuším, že tím úmyslem a cílem našeho vysněného Boha by mohl být můj další (nesprávně asi nazývaný) posmrtný život (neboť věřím, že duše nezahyne, nezemře a bude žít dál, zemře jen moje tělesná schránka).A opět nezapomínám, že jsem opět jen u víry, důkazy nemám, snad jenom mnou neověřené zážitky některých lidí, kteří prožili klinickou smrt a byli už kdesi na onom dalším "břehu" (zde bych rád upozornil na zajímavou knížečku Miluše Soudkové "Světlo a naděje" z nakladatelství Faun, která se prodává v levných knihách za cca 25,- Kč).4) Úvah o tom, jaký takový duchovní a naddimensionální život bude a bylo mnoho a snad nejsou ani předmětem mého zájmu, rád se nechám příjemně a nebo možná i nepříjemně překvapit, to ale neznamená, že bych vše ponechával plynout bez vlastního úsilí a touhy5) když věřím, že právo na takový další a nový život není pro všechny samozřejmostí a že budeme všichni jednou skládat účet ze svého jednání. Jestliže si představuji a věřím, že ten další život bude mnohem lepší než tento můj tady a zde tělesný, pak jistě těm, kteří takového života moc nebyli schopni už tady mezi námi, bude tento další život sotva dopřán. Nicméně jistě věřím v možnost nápravy při včasném pochopení svého pochybného jednání.6) Někdo nejspíš ti, co nás na cestě předešli, nás budou soudit, někomu otevřou a někoho zřejmě zase pošlou zpátky do nové a další tělesné schránky (tady vidím velkou možnost na sblížení s těmi , co věří v reinkarnaci. V tomto smyslu v ní věřím rovněž, avšak s tím podstatným rozdílem, že každý dostane novou, nepopsanou a minulostí jen málo zatíženou šanci). Snad ještě poznámka o tom, co může být z hlediska našeho dalšího hlediska hodnoceno kladně. Tady myslím nejenom na naše slušné chování ke všemu Božímu stvoření, k těm druhým a i k sobě samým, ale tuším důraz na naši schopnost těm druhým nezištně (jaksi sami od sebe) pomáhat všude tam, kde to od nás mohou očekávat a potřebovat. Na druhou stranu si nemyslím, že Bůh je až tak moc zvědavý na to , jak a jestli mu budeme pochlebovat čili ho velebit, věřím opět mnohem více na jeho zájem o naši praktickou, užitečnou, příkladnou a tudíž po všech stránkách bohulibou činnost.7) Existuje-li duchovní svět, pak zatím není znám žádný způsob komunikace mezi ním a světem , ve kterém jsme fyzicky přítomni. Jedinými důkazy jsou snad tvrzení lidí, kteří se vrátili zpět z klinické smrti a měli zážitky, které potvrzují další duchovní existenci. Ve všech případech však oni mohli sledovat nás, není mi znám případ, kdy by jakkoli bylo možné sledovat existenci ducha ...8) a i z těchto příkladů plyne, že jsme sledovatelní a že můžeme být "monitorováni" duchovními bytostmi, pro které zřejmě není problém nás vnímat stejně tak jako se pohybovat prostorem a časem ...Tak takhle se to všechno krásně myslí a píše, hůř se to už všechno realizuje a žije, ale o tom jsou a budou zase jiné články.Ještě proč to všechno vlastně nazývám perspektivami .... protože si myslím a už se tu i opakuji, že křesťanství je jako víra a ideologie stále velmi perspektivní (někdy bychom se mohli těmi perspektivami různých ideologií potažmo věr i podrobněji zabývat), ale pokud se nedokáže trochu odmytologizovat a jak jsem psal už dříve přímo polidštit, nemá do budoucnosti nic jistého.A nakonec ještě potěším svoje ortodoxnější bratry a sestry, když závěrem píši, že základy a perspektivami v této podobě se už příště příliš zabývat nehodlám. Protože mne už moc nenapadá, co k tomu ještě dál dodat.Pokoj všem základům i perspektivám přeje Pavel


"Základy a perspektivy křesťanství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Základy a perspektivy křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Úterý, 22. únor 2005 @ 14:57:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtěl bych jen říct, že kdyby byla duše nesmrtelná, nemuselo by být vzkříšení.
Prach JSI a v PRACH se obrátíš...
K tomu, že jako bytosti duchovní nemáme kontakt se světem hmotným, tak se to zcela určitě vylučuje s tím, že Andělé se mohli ukazovat i jednat jako lidé (materiálně) tak proč ne ty duše? I když s existencí mrtvých (živých duší) nesouhlasím.
Kazatel jasně píše, že člověk po smrti nemá tušení co se děje na zemi ani na nebi. K bodům 5 a 6 nic takového v Bibli nenajdu, naopak se tam píše, že soud příjde až na konci věků, tedy ne hned po smrti.



Re: Základy a perspektivy křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Pátek, 25. únor 2005 @ 10:06:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavle,

budu poněkud nezvykle tvrdý. Pokoj tvým základům a perspektivám rozhodně nepřeji. Nesnaž se skloubit tvou víru s biblí. Snaž se spíše bibli uvěřit. Nemůžeš víru v Boha a Krista přizpůsobovat svým představám. Tohle není víra, ale myšlenka.

Petr Šíma



Re: Základy a perspektivy křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Sobota, 26. únor 2005 @ 21:04:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za komentář,

- nic nenasvědčuje tomu, že by vzkříšení mělo nějaký mysl, viz zážitky z klinické smrti, kdy duše opouští a pozoruje své (bývalé, fyzicky ještě teplé a existující) tělo. Už jsem se tím zabýval i v jiných článcích a komentářích ...

- nejsem jen prach a jak věřím v prach se po mé fyzické smrti obrátí jen moje tělo (současně je to i krásný argument proti vzkříšení ...)

- pokud jde o možnost prostupu mezi dimenzí duchovní a fyzikální, nejsem tu nijak kategorický, duchovní dimenze i Bůh může mít nějakou vstupní bránu, "červí díru", nebo něco podobného a může mít schopnost ji používat, ale nepokládám to zatím za prokázané. "Andělé" z biblických legend se dají vysvětlit i jiným způsobem...

- člověk po smrti už není člověk, jeho duchovní dimenze se oddělí od těla, tělo opustí a tím to skončí . Kazatelovo tvrzení neznám a moc mu nerozumím ...

- i tady je spor, lidé umírají denně a ne až na konci věků, jejich duše jdou "vzhůru" a podle mne k prvnímu soudu . Pokud bych věřil v "poslední" soud, bylo by to něco naddimenziálního, co si zase až tak moc neumím představit, takže to zcela neodmítám, do základní kocepce to ale není nezbytný předpoklad. V našem (fyzikálním) světě jsou ale takové předposlední minisoudy dost na denním pořádku (zemětřesení, tsunami?) a je předpoklad, že jich bude spíš přibývat než naopak ...



Re: Základy a perspektivy křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 27. únor 2005 @ 23:13:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petře,

buď klidně tak tvrdý, jak to uznáš za vhodné. I já jsem a bývám občas natvrdlý. Ale vážně, pojďme k meritu ...

- nevím, spíš jsem hledal, co je v křesťanské víře obecné, a tak předně nevím, zda je to , co jsem napsal, to obecné, co jsem hledal, a na kolik je to jenom moje pojetí ... ale osobně to spíš za nic nového nepokládám ... nesnažím se skloubit moji (?) víru s biblí, snažím se naopak z bible vytáhnout to, co je tam podstatné, co tedy není ani legendou ani balastem ...

- já pokládám bibli za knihu mytologií a legend s odrazem a stopami skutečných událostí ... proto se nesnažím bibli "uvěřit", čtu mezi řádky a hledám, co je tam podstatné, obecné a co má šanci na přežití ...

- Ty tu ke mně hovoříš jako člen "biblického bratrstva ", které si odpřisáhlo věrnost bibli bez ohledu na to, co je tam vlastně napsáno, a navíc si ještě dalo za cíl poučovat všechny nevěřící pohany k tomuto obrazu svému ... a tak z mého hlediska se asi řadíš do starší inkviziční školy, která ale není a nikdy nebyla školou mojí ....

- víra v Boha a víra v Krista není totéž, a křesťanství má mnoho forem a stupňů , dnes už není možné požadovat stejný krok a stejný vous ani stejné odříkávání vyznání víry. Doba prostě pokročila a není možné se tvářit a chovat tak, že se vůbec nic nemění a nezměnilo ...

- mohu si tedy víru v Boha i v Krista přizpůsobovat svým představám, na to mám právo a stejné právo mají všichni , kteří hledají a tuší asi tak , jako já. A je to nejen moje (naše) právo, ale je to i naše starost a povinnost, hledat, co je správné, dobré a nejlépe i lepší ...

- jaký je tady rozdíl mezi vírou a myšlenkou, nevím . Myšlenky asi a nejspíš předchází novou víru ... a z víry se opět mohou (je-li to víra životná) nové myšlenky ...



Re: Základy a perspektivy křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Středa, 02. březen 2005 @ 22:49:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý pastýři,

gnosticka koncepce stručně řečeno předpokládá, že náš fyzický svět stvořil ďábel (či nějaký nižší typ boha, demiurg ), takže gnosticismus asi ne, neoplatonismus moc neznám, tak možná, že se mu blížím, pokud si vzpomínám, tak ten přičítá formu - ducha - skoro všemu včetně všech hmotných těles, tak to ale taky moc ne, mystické sjednocení asi taky ne, nemám pocit, že jsem něco sjednocoval, naopak, psal jsem o oddělených sférách fyzických a duchovních ....

Vzkříšení pro mne je a není kamenem úrazu, je to kámen úrazu pro křesťany a když se k ním dosud počítám, pak je to tedy kámen úrazu i pro mne. Nicméně bych zde rád připomenul, že je dvojí vzkříšení - vzkříšení Ježíše a vzkříšení mrtvých. Zatímco to první mohu akceptovat (protože pro Boha jistě nemusí být problém vzkřísit někoho, kdo má ještě tělo, ať už to byl Lazar a nebo Ježíš), to druhé však jednoznačně řadím mezi nesmysly, kříšení mrtvých nemůže mít žádný smysl, i kdyby to třeba Bůh mohl dokázat, marně pátrám po důvodu, proč by to dělal .... kříšení mrtvých je prostě omyl už apoštola Pavla a mnoha dalších církevních otců po něm ...



Pokoj všem mrtvým přeje Pavel



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy