poslal ted Velikonoční festival oslavuje ekumenismus
Katedrála sv. Petra a Pavla se stává opět dějištěm čtrnáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Brno - Velikonočního festivalu duchovní hudby.
Katedrála sv. Petra a Pavla se stává opět dějištěm čtrnáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Brno - Velikonočního festivalu duchovní hudby. Je již dlouhodobou tradicí, že pořadatelská agentura Ars/Koncert přináší v jeho rámci šest koncertů v pevně stanovené době od Květné do Bílé neděle.
Repertoár oslavující vrcholné křesťanské události letos poprvé zohledňuje ekumenické myšlenky. Dramaturg Petr Fiala sestavil programy z děl zastupujících církve katolickou, luteránskou, pravoslavnou a českobratrskou s reprezentativním výběrem skladatelů.
Česká filharmonie pod taktovkou Steuarta Bedforda otevřela hudební oslavy 20. března oratoriem Antonína Dvořáka Stabat Mater, op. 58, tedy dílem, kterým se festival zahajuje každým druhým rokem. Středověkou sekvenci o bolestném utrpení Panny Marie, nejčastěji zhudebňovanou v dějinách hudby, představilo těleso v menším obsazení se čtyřmi vynikajícími sólisty a neméně perfektním Pražským filharmonickým sborem. Navzdory problematickým akustickým podmínkám před vyprodaným publikem hrál orchestr výsostně.
Po večeru s Kantilénou, sborem dětí a mládeže při Státní filharmonii Brno, a díly Palestriny, Bacha, Scarlattiho a Pololánika se ve středu 23. března konal třetí, tentokrát komorní koncert, výjimečně v prostoru kostela sv. Augustina. Varhanní improvizaci Petra Ebena na text jednoho z největších českých myslitelů Jana Ámose Komenského rozehrál hráč na varhany Tomáš Thon ve strhující šíři barevné rejstříkové škály s kultivovaným projevem pokorné interpretace. Recitátor Marek Eben mu byl výtečným partnerem, který posluchače vtahoval do dramaticky rozličných obrazů příběhu.
Festivalový zážitek slibují Pravoslavní pěvci, čtrnáctičlenný ruský mužský sbor pod vedením Georgije Smirnova. Dnes v katedrále nabídnou skladby Alexandera Archangelského, Pavla Česnokova, Grigorije Lvovského, Alexeje Lvova. Repertoár zahrnuje jednohlasé zpěvy i úpravy pro sbor, historické zpěvy nejznámějších monastýrů, díla autorů duchovní hudby od 18. až do první poloviny 20. století.
Jihočeská komorní filharmonie na pátek připravuje provedení Velikonočního oratoria, BWV 249 Johanna Sebastiana Bacha pod vedením Caspara Richtera, bachovského znalce s dlouholetou zkušeností spolupráce s českými umělci. Závěrečný koncert v neděli 3. dubna bude svěřen Státní filharmonii Brno s italským dirigentem Waltrem Attanasim, kde zazní Ruské Velikonoce, symfonická předehra op. 36 Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova a Slavnostní cecilská mše Charlese Gounoda.
Symbolické spojení hudby pravoslavných Velikonoc s francouzským skladatelem uzavře festival zamyšlením nad protiklady a shodnými idejemi východní a západní evropské religiozity.
Markéta Jůzová
HN