Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472882
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Nesmrtelnost duše - problém?
Vloženo Středa, 13. duben 2005 @ 19:49:48 CEST Vložil: Bolek

O Bibli poslal AdamEva

Mám takový problém! Pokud budu brát vážně tu skutečnost, že existuje nesmrtelná duše (obecně), potom si nemohu dost dobře do této teologické úvahy zařadit vyjádření Ježíš na kříži, a jeho slib, který učinil zločinci, vedle sebe. Je to velice známá pasáž: „Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.“ Ježíš mu odpověděl: „Amen, pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji.“ - Luk. 23:42, 43 (EP)

Například překlad Petrů k této pasáži uvádí komentář, kterým poukazuje jak různé překlady uvádí výraz až přijdeš se svým královstvím, a pak vyvozuje, že zločinec, jako žid, věří v mesiáše a tudíž ho prosí aby si vzpomněl na něj, až přijde v královské moci na zem. A proto mu Ježíš říká: Ještě dnes budeš semnou v ráji; ne snad až někdy v budoucností, jak si to představuješ. Tolik stručný výsek z poznámky v překladu Petrů. Mám si právě pro tuto skutečnost, kterou nastínil Dr. Ondřej M. Petrů, myslet že to, jak přeložili svědkové v této pasáži místo: „V pravdě ti říkám, dnes budeš se mnou v ráji.“, že to opravili na: „V pravdě ti říkám dnes: Budeš se mnou v ráji.“ Jenom proto, že tím chtěli podpořit svou nauko, že člověk nemá nesmrtelnou duši, ale že je duší? Trochu teorie. Uvedu co uvádějí k tomuto výrazu „dnes“ v poznámce pod čarou: „Dnes“ WH (The New Testament in the Original Greek, Westcott a Hort, vydání z roku 1948, sice vkládá v řec. textu čárku před slovo, jež znamená „dnes“, ale v řec. rkp. psaných unciálou se čárky nepoužívaly. Ve shodě s kontextem vynecháváme čárku před „dnes“. Curetonijský syrský překlad, původně vytvořený v 5. století n. l., překládá tento text takto: „Amen, pravím tobě dnes, že se mnou budeš v zahradě Eden.“ Je zde patrná snaha přeložit daný úsek bible co nejvěrohodněji. Ale hodnocení nechám na druhých, abych nebyli podezírán z navádění. Já osobně, i když bych mohl - a určitě u některých diskutujících vyvolám přinejmenším, úsměv na tváři - s tímto souhlasit jenom proto, že jsem svědek. Ale chci ukázat, že ani z tohoto důvodu, si nemyslím, že to z kontextu celé Bible také vypovídá v prospěch těch, kteří zastávají víru v nesmrtelnost duše! Proč si to myslím? Když si uvědomím, kam jdou lidé, když zemřou; nemohu jinak, než se ptát: Pokud uznáme, že Ježíš než byl vzkříšen, byl v hrobě (nebo-li v pekle, v jámě; jak uvádí různé překlady) tři dny, kde byl ten zločinec? Logicky, taky v hrobě! S tím rozdílem, že díky naději na vzkříšení, má být „vzkříšen“ později, než byl vzkříšen Ježíš! Co z toho plyne: Ježíš, zločinci lhal, protože „dnes“ nešel do ráje, ale šli spolu do pekla, nebo jámy; tedy oba byli v hrobě. Ale myšlenka, že by Ježíš Kristus lhal je pro mě nemyslitelná, tudíž se znovu ptám: Kam šli po smrti Ježíš a potažmo oba dva zločinci? Pokud do ráje, šel tam i ten druhý zločinec? Ale ten se přece rouhal, jak uvádí biblický zápis: Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: „To je Mesiáš?...“ (Lk 23:39) A jenom jednomu zločinci slíbil Ježíš, že s ním bude v ráji. Čauky AE


"Nesmrtelnost duše - problém?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nesmrtelnost duše - problém? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. duben 2005 @ 20:13:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
AdameEvo,

snad si nemyslíš, že to jsou jenom svědkové Jehovovi, kteří mají to "přesné poznání". A my ostatní, kteří jsme součástí "Velkého Babylonu" jenom čekáme až k vám vstoupíme.

Úplně stejně jako ty, to chápu i já. Ale stejně tak, tomu věří i adventisti. Už vidím tu řež, která se tady rozpoutá.

Člověk po smrti čeká na své vzkříšení. A souhlasím, už nevím kdo to napsal, že okamžik smrti je i okamžikem vzkříšení pro toho mrtvého.

Protože u něj se zastavil čas.

Karels



Re: Nesmrtelnost duše - problém? (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Čtvrtek, 14. duben 2005 @ 07:19:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád se přidám se svou troškou do diskuze. Karle, budeš se divit?
Zasílám sem mé komentáře k podobnému tématu na jiném fóru.

Ano, ……...

Já jen vím jaké bývají představy. Tak například po úmrtí papeže jeden z kardinálů prohlásil, že Jan Pavel II, odešel k Pánu a nyní nám mává z okna svého nebeského příbytku.
Když však přemýšlím nad Písmem, tak vidím, že Pavel odsuzoval jako bloudění učení, které prohlašuje, že již nastalo vzkříšení.

2. Timoteovi 2,16-18 (EKUM)
2,16 Bezbožným a planým řečem se vyhýbej. Neboť takoví lidé půjdou stále dál ve své bezbožnosti
2,17 a jejich učení se bude šířit jako rakovina. K nim patří Hymenaios a Filétos,
2,18 kteří zbloudili z cesty pravdy, když říkají, že naše vzkříšení už nastalo; tak podvracejí víru některých bratří.

Také Pavel jasně učil, že pokud nebude vzkříšení, pak je naše víra zbytečná, a že věřící v Kristu teprve dojdou života při vzkříšení a to v daném pořadí: nejprve Kristus, pak až při jeho příchodu všechny kdo jsou jeho a to společně.

1. Korintským 15,12-24 (EKUM)
15,12 Když se tedy zvěstuje o Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi říkat, že není zmrtvýchvstání?
15,13 Není-li zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus.
15,14 A jestliže Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše víra klamná, a klamná je i vaše víra,
15,15 a my jsme odhaleni jako lživí svědkové o Bohu: dosvědčili jsme, že Bůh vzkřísil Krista, ale on jej nevzkřísil, není-li vzkříšení z mrtvých.
15,16 Neboť není-li vzkříšení z mrtvých, nebyl vzkříšen ani Kristus.
15,17 Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších,
15,18 a jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli v Kristu.
15,19 Máme-li naději v Kristu jen pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí!
15,20 Avšak Kristus byl vzkříšen jako první z těch, kdo zesnuli.
15,21 A jako vešla do světa smrt skrze člověka, tak i zmrtvýchvstání:
15,22 jako v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života.
15,23 Každý v daném pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho.
15,24 Tu nastane konec, až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá království Bohu a Otci.

Také píše, že teprve po vzkříšení nás s spolu s Ježíšem Bůh postaví před svou tvář.

2. Korintským 4,13-14 (EKUM)
4,13 Ale máme ducha víry, o níž je psáno: 'Uvěřil jsem, a proto jsem také promluvil' - i my věříme a proto také mluvíme,
4,14 vždyť víme, že ten, kdo vzkřísil Pána Ježíše, také nás s Ježíšem vzkřísí a postaví před svou tvář spolu s vámi.
Ježíš pak pravil, že nás vzkřísí až v poslední den.
Jan 6,37-40 (EKUM)
6,37 Všichni, které mi Otec dává, přijdou ke mně; a kdo ke mně přijde, toho nevyženu ven,
6,38 neboť jsem sestoupil z nebe, ne abych činil vůli svou, ale abych činil vůli toho, který mě poslal;
6,39 a jeho vůle jest, abych neztratil nikoho z těch, které mi dal, ale vzkřísil je v poslední den.
6,40 Neboť to je vůle mého Otce, aby každý, kdo vidí Syna a věří v něho, měl život věčný; a já jej vzkřísím v poslední den."

Pavel také mluví slova útěchy, že ti, kdo budou při jeho příchodu naživu, nepředejdou na konečné cestě k Pánu zesnulé v Kristu, ale že prvé dojde k jejich vzkříšení a poté budou s těmi žijícími společně uchváceni vstříc k Pánu.

1. Tesalonickým 4,13-18 (EKUM)
4,13 Nechceme vás, bratři, nechat v nevědomosti o údělu těch, kdo zesnuli, abyste se nermoutili jako ti, kteří nemají naději.
4,14 Věříme-li, že Ježíš zemřel a vstal z mrtvých, pak také víme, že Bůh ty, kdo zemřeli ve víře v Ježíše, přivede spolu s ním k životu.
4,15 Toto vám říkáme podle slova Páně: My živí, kteří se dočkáme příchodu Páně, zesnulé nepředejdeme.
4,16 Zazní povel, hlas archanděla a zvuk Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe, a ti, kdo zemřeli v Kristu, vstanou nejdříve;
4,17 potom my živí, kteří se toho dočkáme, budeme spolu s nimi uchváceni v oblacích vzhůru vstříc Pánu. A pak už navždy budeme s Pánem.
4,18 Těmito slovy se vzájemně potěšujte.
O tom jaké bude ono vzkříšené tělo, či proměněné u těch žijících, zase Pavel učí, že to nebude tělo tělesné po Adamovi, ale duchovní po Kristu.
1. Korintským 15,35-58 (EKUM)
15,35 Ale někdo snad řekne: "Jak vstanou mrtví? V jakém těle přijdou?"
15,36 Jaká pošetilost! To, co zaséváš, nebude oživeno, jestliže neumře.
15,37 A co zaséváš, není tělo, které vzejde, nýbrž holé zrno, ať už pšenice nebo nějaké jiné rostliny.
15,38 Bůh však mu dává tělo, jak sám určil, každému semeni jeho zvláštní tělo.
15,39 Není jedno tělo jako druhé, nýbrž jiné tělo mají lidé, jiné zvířata, jiné ptáci, jiné ryby.
15,40 A jsou tělesa nebeská a tělesa pozemská, ale jiná je sláva nebeských a jiná pozemských.
15,41 Jiná je záře slunce a jiná měsíce, a ještě jiná je záře hvězd, neboť hvězda od hvězdy se liší září.
15,42 Tak je to i se zmrtvýchstáním. Co je zaseto jako pomíjitelné, vstává jako nepomíjitelné.
15,43 Co je zaseto v poníženosti, vstává v slávě. Co je zaseto v slabosti, vstává v moci.
15,44 Zasévá se tělo přirozené, vstává tělo duchovní. Je-li tělo přirozené, je i tělo duchovní.
15,45 Jak je psáno: 'První člověk Adam se stal duší živou' - poslední Adam je však Duchem oživujícím.
15,46 Nejprve tedy není tělo duchovní, nýbrž přirozené, pak teprve duchovní.
15,47 První člověk byl z prachu země, druhý člověk z nebe.
15,48 Jaký byl ten pozemský, takoví jsou i ostatní na zemi, a jaký je ten nebeský, takoví i ostatní v nebesích.
15,49 A jako jsme nesli podobu pozemského, tak poneseme i podobu nebeského.
15,50 Chci říci to, bratři, že člověk, jak je, nemůže mít podíl na království Božím a pomíjitelné nemůže mít podíl na nepomíjitelném.
15,51 Hle, odhalím vám tajemství: Ne všichni zemřeme, ale všichni budeme proměněni,
15,52 naráz, v okamžiku, až se naposled ozve polnice. Až zazní, mrtví budou vzkříšeni v nepomíjitelnosti a my živí proměněni.
15,53 Pomíjitelné tělo musí totiž obléci nepomíjitelnost a smrtelné nesmrtelnost.
15,54 A když pomíjitelné obleče nepomíjitelnost a smrtelné nesmrtelnost, pak se naplní, co je psáno: 'Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil!
15,55 Kde je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvá zbraň?'
15,56 Zbraní smrti je hřích a hřích má svou moc ze zákona.
15,57 Chvála buď Bohu, který nám dává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista!
15,58 A tak, moji milovaní bratři, buďte pevní, nedejte se zviklat, buďte stále horlivější v díle Páně; vždyť víte, že vaše práce není v Pánu marná.

Proto také říká Pavel, že naše dosavadní žijící pozemské tělo nemůže mít podíl na království Božím a proto musí být proměněno v nebeské.

2. Korintským 5,1-10 (EKUM)
5,1 Víme přece, že bude-li stan našeho pozemského života stržen, čeká nás příbytek od Boha, věčný dům v nebesích, který nebyl zbudován rukama.
5,2 Proto zde sténáme touhou, abychom byli oděni šatem nebeským.
5,3 Vždyť jen když jej oblékneme, nebudeme shledáni nazí.
5,4 Pokud jsme totiž v tomto stanu, sténáme pod těžkým břemenem, neboť nechceme, aby z nás bylo svlečeno naše pozemské tělo, nýbrž aby přes ně bylo oblečeno nebeské, aby to, co je smrtelné, bylo pohlceno životem.
5,5 Ten, kdo nás k tomu připravil a dal nám již Ducha jako závdavek, je Bůh.
5,6 Jsme tedy stále plni důvěry, neboť víme, že pokud jsme doma v tomto těle, nejsme doma u Pána -
5,7 žijeme přece z víry, ne z toho, co vidíme.
5,8 V této důvěře chceme raději odejít z těla a být už doma u Pána.
5,9 Proto nám také nadevše záleží na tom, abychom se mu líbili, ať už odcházíme domů nebo zůstáváme v cizině.
5,10 Vždyť se všichni musíme ukázat před soudným stolcem Kristovým, aby každý dostal odplatu za to, co činil ve svém životě, ať dobré či zlé.
Proto si myslím, že to co psal Pavel o zboření svého pozemského stánku a získání nového stánku od Pána, že by chtěl již raději odejít a být již u Pána, se právě týká onoho zesnutí. Tedy jak jsi již psal, zemřu, ale ve víře. A proto s Kristem jsem již ve víře v nebi . A tak úmrtí křesťana je jen jakýsi stav spánku, kdy i když uběhne třeba 2000let, je to jako bych večer ulehl a ráno se probudil.

Petr Šíma

………..,

já vcelku s tebou souhlasím, jen v tomhle, co jsi napsal ne úplně:

Ostatně čas je natolik relativní veličina v nehmotném světě, že se klidně může stát, že duše lidská je po smrti okamžitě přenesena v čase do okamžiku vzkříšení.

Tohle je velice dobrá myšlenka. Snad jen pro nás, kteří tedy ještě jsme v tom hmotném, není možné, aby byly jednotlivě věřící vzkříšeni, má-li tedy jít o vzkříšení všeobecné, kdy pro ty, kdo ještě budou v tomto světě při příchodu Páně živi, bude zjevné, že jsou najednou proměněni a uchváceni s těmi, kdo byli vzkříšeni z mrtvých. Také pokud by mělo docházet jaksi jednotlivě (vím, že to takhle nepíšeš) ke vzkříšení a zároveň dohromady všech, pak by ti kdo již dříve zemřeli, museli znovu sestupovat a být opětovně vzkříšováni s těmi, kdo umírají po nich.

Petr Šíma



Re: Nesmrtelnost duše - problém? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Čtvrtek, 14. duben 2005 @ 11:43:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Na problematiku nesmrtelnosti duše se dívám tak, že duše může žít věčně, ale stejně tak může na věky zahynout.

1. Duše je smrtelná. Tím mám na mysli, že je i navěky smrtelná. Je však vzkřísitelná. Někoho Bůh vzkřísí, někoho nevzkřísí. Dokonce i po vzkříšení, až se lidé budou v tisíciletém království napravovat, aby na konci tohoto obrazného tisíce let došlo k jejich zkoušce (viz Janovo Zjevení), někteří selžou a navěky zemřou. K tomu si dovolím ještě tuto myšlenku rozvést. Smrtelný může být i duch (anděl), příkladem je Satan a démoni(padlí andělé), kteří zatím jsou v jakémsi stavu života, ale jejich dny jsou Bohem spočteny, ti čekají jen na svou definitivní duchovní smrt a do té doby se snaží kazit dílo Boží na zemi například tím, že obrazně řečeno "mezi pšenici sejou jílek".

2. Kam jde duše po smrti člověka? Nikam, člověk prostě není. Bůh si ho nějakým neznámým způsobem pamatuje, a až jednou nastane doba příhodná pro kříšení z mrtvých, uvede každého jednotlivce v život do zmíněného tisíciletého "nápravného" období.

3. Situace po smrti je stejná pro křesťana i pro nekřesťana. Oba po smrti nejsou, neexistují, a čekají na své vzkříšení. Lidé, kteří Krista nepoznali nebo v něj neuvěřili a nestali se působením božího Ducha dokonalými, ti budou vzkříšení k životu na zemi. Lidé, kteří Ježíše Krista poznali, totiž Bůh jim dal Krista poznat, vyučil je až k dokonalosti, takoví lidé budou vzkříšeni (případně proměněni, pokud se posledních dnů dožijí) do nebe, do stejné duchovní oblasti, kde sídlí Ježiš Kristus už dnes společně ostatními anděly. V podstatě budou křesťané vzkříšení do nebe novými anděli, tedy novými duchy božími, kteří budou pečovat o ostatní lidstvo vzkříšené na zemi a budou jej napravovat.

Naplní se tak na křesťanech to, co se obrazně událo s Ježíšem Kristem: Ten po svém vzkříšení nám křesťanům, kteří známe Boha, posílá z nebe své duchy, anděli, aby nám pomáhali na cestě přeměny našeho starého vnitřního člověka k obrazu Ježíše Krista, abychom se stali jemu podobní a dokonalí před Bohem. Pomáhá nám, svým učedníků, kteří zatím dlíme na zemi v těle a těšíme se na okamžik, kdy budeme moci spočinou v příbytku, který je pro nás přichystán v nebesích. Až se to stane a my křesťané bude coby boží duchové vzkříšení do nebe, budeme ze svého nového bydliště pomáhat ostatním lidem na zemi v díle vnitřní obnovy, tak aby se člověk navrátil do stavu, v jakém měl kdysi být navěky v zahradě Eden.



Re: Nesmrtelnost duše - problém? (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Čtvrtek, 14. duben 2005 @ 15:32:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych, aby to bylo trochu více shrnuté. Tedy je zde názor, že živí zemřou a jejich duše(duch) odchází k Bohu. Na základě tvrzení o podobenství o Lazarovi, Zjevení, také to jak Pavel říká, že chce být u Boha dále jak Štěpán odevzdává svého ducha pánu. Aj. Již to zde bylo zmíněno 1) Podobenství je podobenství, proto je nutné brát ilustračně (např. nikdo z nás nemá opravdové lampy, nebo nespí jako 10 družiček) pouze obrazně, to samé u Zjevení volání svatých - mrtvích vyjadřuje touhu všech svatých a vyhrocenost situace.
Nezapomínejme, že když Bůh stvořil člověka, tak mu vdechnul dech (ducha - ruach) života, který se opravdu vrací zpět k Bohu, pozor nezaměňovat s duší. viz Kazatel a žalmy.
Pavel si přeje být u Pána, také proto, že mrtví nevnímají čas, pro něj to bude jako mrknutí, tedy z hlediska umírajícího, jakoby tam hned byl - čas mezi smrtí a vzkříšením nevnímá. Prosím uvědomme si, že když si myslíme, že mrtví žijí satan to využívá ke svému účelu ve formě spiritismu. Pokud znáte, nějaké verše, které dále osvětlují tuto věc(a "neplatí" na ně výše uvedené argumenty, napište je sem



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy