Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471358
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Naše církev připomíná horor
Vloženo Pondělí, 09. květen 2005 @ 11:02:47 CEST Vložil: Bolek

Z našich církví poslal Olda

Naše církev připomíná horor, tvrdí v rozhovoru s Renatou Kálenskou pro Lidové noviny nejvyšší představitel Církve československé husitské Jan Schwarz.

Nechci mlčet, a proto se mě tady chtějí zbavit, říká patriarcha husitské církve Jan Schwarz, který kolem sebe vidí chování typické pro sektu.



LN Když vezmu v potaz vaše vyjádření o husitské církvi, vypadá to, že se v té nejvyšší rovině už jedná o sektu. Naposledy na vás pustili na diecézi dokonce psa...

Ano. Já jsem ve dvou ohních. Na jedné straně mám důvěru obyčejných členů naší církve. Oni vidí, že si nestavím vilu na Hanspaulce a že mi leží na srdci církev. Na druhé straně jsem ovšem nucen některé věci kontrolovat a v případě, že nejsou v pořádku, tak to oznámit. Takže jsem třeba nepodepsal mzdovou uzávěrku za rok 2004, protože nebyla v pořádku.

Z lidí, kteří se zabývají administrativou, se stali kazatelé, a potom ty platy na administrativu dostali lidé, kteří určitě nejsou zaměstnanci administrativy v ústředí církve. Jsou tam pokojské, uklízečky, kuchařky, řidiči... To odporuje nárokům ministerstva kultury, které nám uděluje dotace. Takže jsem to odmítl podepsat. A máme za sebou první kvartál a v pořádku to není. To je jen jeden z mnoha našich problémů. Azdá se, že je jednodušší vyřešit to odchodem patriarchy, než řešit problém.



LN Ztotožňujete se s výrazem sekta? Mám na mysli praktiky managementu.

Některé rysy sekty tam jsou. Například hermetická uzavřenost, demagogie a tichá likvidace nepohodlných. Právě dnes jsem se dozvěděl, že básník a uznávaný lékař v oboru psychiatrie Jan Mička dostal dopis z pražské diecézní rady, že již nebude místopředsedou ani členem ústřední rady. Jan Mička totiž hlasoval podle svého vlastního úsudku. A to je v sektě nepřípustné. Dopis o odvolání z funkce končí přáním Božího požehnání. Tyhle manýry mi připomínají pokleslé způsoby politické práce, jenomže tam se v takových chvílích politici aspoň nemodlí.



LN Jak vás pronásledují? Teď jste poslal dopis ministrovi vnitra, v němž píšete o odposleších, o zneužití mobilních telefonů sekretariátu, o odcizení dokumentů...

Ano. Ono to spíš připomíná nějakou detektivní zápletku s kriminálními prvky. Hororovou situaci.



LN To spíše. A do toho jste ještě schizofrenik.

Určitě mi to hrozí. V minulém režimu se běžně z nepohodlných lidí dělali pacienti. Tlak na moji osobu se stupňuje. Proto jsem nyní svolal mimořádný sněm na 25. června a tam budu žádat, aby se církev k těmto problémům postavila čelem. V mnohém mi to připomíná některé praktiky z doby minulé. Někteří členové tu církev brali jako přestupnou stanici do KSČ. Takže církev byla pod velkým tlakem režimu. Byli sem infiltrováni nejrůznější lidé.



LN Máte na mysli třeba majora Bařinku?

Ano. Ale myslím, že to není první případ. V minulém režimu tady pracovali nejrůznější lidé a církev se s tím nedokázala vyrovnat. Je podivné, aby ještě dnes, v době demokracie, aktivní policejní rada a major kriminální služby vstoupil v srpnu do církve a už v září se stal duchovním pro práci s mládeží. Představte si, že takový člověk přijde za dětmi na hřiště. A nikdo z nich netuší, že s nimi hovoří vyšetřovatel od policie. To je naprosto nepřípustné.



LN Mluvíte například o svaté mafii. Je ta mafie tak silná, že ji nejde porazit? Nebo vy jste prostě slabý patriarcha?

Obojí je pravda. Patriarcha nemá z ústavy církve žádné kompetence. Je to takový předseda správní rady. Bohužel musí vše podepisovat a za vše nést zodpovědnost.



LN V červnu chcete přednést svoji kritiku. Ale k čemu to bude? Vždyť před třemi týdny církevní zastupitelstvo vaši kritickou zprávu ani nevzalo na vědomí. Jakou vlastně máte autoritu?

Autorita není vždy dána jen řády. Je dána i tím, jak vás lidé v církvi přijímají. Já mám drtivou podporu v náboženských obcích, které už teď sepisují petice a vyjadřují svoji podporu na internetu, v poště...



LN Je vám to k něčemu, když je tu ta - vašimi slovy - silná církevní mafie?

No... Víte, ten sněm může zvýšit moje kompetence. Já se nedržím zuby nehty své funkce. Od počátku ten svůj patriarchát prožívám jako... výzvu. Nejsem typ úředníka. Dokonce ani funkcionáře. Já jsem založením venkovský farář. Nemám co ztratit. Kdyby bylo po mém, tak jsem někde na faře. Tam je život církve. Teď se bohužel pohybuju spíš v té struktuře vedení, které je dlouhodobě pod vlivem některých konkrétních lidí.



LN Tak buďte konkrétní, co se těchto lidí týče. Mluvíte o intenzivní propagandě, nespravedlnosti, nekřesťanské nenávisti, o chorobném stavu sršaté nenávisti... To jsou vaše slova ze zprávy, která nebyla církevním zastupitelstvem vzata na vědomí. Jde o lidi z pražské diecéze?

Ne o lidi z pražské diecéze, ale spíš o vedení diecéze, které se od počátku nesmířilo s tím, že byl do čela církve postaven člověk mého typu.



LN Vadíte jim, protože mají církev jako byznys? Nebo proč?

Ano, vnímám to tak. Ta církev byla v minulém režimu zpracovávaná, používaná. A když jsem nedávno přišel do parlamentu, kde ty věci konzultuji s představiteli politických stran, tak mi byly ukázány dokonce i materiály z tajných služeb, kde ta církev dodnes figuruje v nejrůznějších akcích. Dokonce znám i jméno jedné té akce - je to akce Lípa. Týká se to Telecomu a nějakých dalších finančních záležitostí. K této církvi se hlásí některé osobnosti. Budu mít v Karlíně bohuslužby, kterých se zúčastní například pan premiér, k této církvi se hlásí pan prezident... To znamená, že tato církev může být předmětem nejrůznějších her tajných služeb. Samozřejmě to nemohu dokázat.



LN Asi mi neřeknete, kdo vám tuto zprávu BIS ukázal...

To vám těžko mohu říct. Tato situace odpovídá tomu, že církev je vždycky nějak použitelná instituce. Mám pocit, že to je problém i jiných církví. Leckde je to podobné.



LN Kdo jsou jmenovitě vaši největší nepřátelé v církvi?

Pět ze šesti biskupů mě nevolilo a nepřáli si mě na místě patriarchy.



LN A co třeba lidé, kteří jsou hierarchicky níže? Třeba farář Čmerda od svatého Mikuláše, kde se kupčilo nebo kupčí s církevními sňatky?

Je to praxe pro husitskou církev zcela nepřípustná. Obřady pro věřící musí být zdarma. Farář Čmerda se hájil, že to nebyl klasický případ svátosti, ale že on pouze vysluhoval požehnání pro manžele za peníze. A pro nečleny církve. Nešlo tedy o klasický obřad, protože on jim nedával pít z kalicha. Čili dělal nějaký úkon v taláru, který naše agenda, v níž jsou zapsány všechny obřady, které máme, nezná.



LN Takže tyto obřady, za které církev inkasovala desetitisíce, jsou vlastně neplatné, protože nebyly slouženy podle vaší agendy.

Obávám se, že kdyby se začalo ministerstvo kultury zajímat o to, komu byly ty obřady vysluhovány, mohla by církev přijít o možnost uzavírat státem uznané církevní sňatky.



LN A zároveň jsou tyto zaplacené sňatky neplatné?

Tak on by tam asi někdo těžko dokazoval, jak byly uzavřeny. To by musel farář Čmerda pravdivě popsat, co tam vlastně vyváděl.



LN Leckdo si takový obřad natáčí na kameru.

Tak podle toho by se k takovému závěru došlo. Ale třeba to nebyly sňatky, které měly být platné před státem. Třeba si ti lidé opravdu přišli jenom pro požehnání. Dokonce si myslím, že to byla taková úlitba pro špatné svědomí. Většinou šlo o cizince. Představte si, že pocházíte ze země, kde vás kněz odmítne oddat, protože třeba nesplňujete předpoklady pro udělení svátosti manželství. A tak přijedete do Prahy, navštívíte národní církev, jejíž farář je ochoten si za deset tisíc vzít na sebe talár a udělat vám jakýsi obřad.



LN Vraťme se k Bařinkovi...

Já vám tady ukážu k němu dokumenty. On byl srpnu 2003 přijat do náboženské obce ve Strašnicích a složil slib před radou starších. Ještě v srpnu bylo svoláno prezidium, které v létě rozhoduje místo rady starších ve věcech, které neznají odkladu, to prezidium majora Bařinku přijalo jako pracovníka pro mládež. S tím, že rada starších to v září mávnutím ruky jen potvrdila. Takhle se podařilo přijmout majora Bařinku do služby. Takže on v srpnu vstoupil do církve a v září se stal pracovníkem církve, v jeho dekretu je napsáno, že je vyslán k duchovní službě svátostného charakteru!



LN Jak dlouho trvá obvykle tato cesta?

Tak normálně by měl být člověk vzdělán na teologické fakultě. Pokud není, tak by měl projít nějakým kursem v rámci diecéze. Minimálně rok by měl navštěvovat tyto kursy a po složení zkoušek před diecézní komisí by měl osvědčit znalost základních řádů a písma.



LN Takže Bařinka byl nasazen jako agent?

Víte, já jsem byl v roce 1981 ve vězení a vadí mi, že hlavním revizorem této církve je bachař a že pastoračním asistentem se může stát major od kriminální služby, který třeba přijde někam za mládeží a řekne: "Nazdar, děcka. Jak se máte? Já jsem duchovní husitské církve." A může zneužít důvěry, která se dnes ve společnosti na faráře stále ještě klade. Ty děti si řeknou: "Mluví se mnou farář." A už mu nesáhnou pod sako, jestli tam má výložky. A řeknou mu věci, které by policajtovi nikdy neřekly. To vidím jako zásadní problém -zneužití poslání církve. Proto jsem napsal v této věci panu ministrovi. Všechny ty kauzy, které se tedy řešily, končily vždycky ve vzduchoprázdnu. Třeba když se tady ztratil dokument ze zavřeného trezoru, který je za zamčenými dveřmi na zakódovaném patře. To všechno jsou věci, které mi připomínají totalitu. Já nevím, jestli je tohle jediný případ. Nevím, jestli tady máme víc pastoračních asistentů pro mládež, kteří pracují pro policii... Jednoduše už ty věci nebudu skrývat. A abyste viděla, že se držíme faktů, tady se můžete podívat na dokumentaci toho bratra Bařinky. Tady čtěte: "Vaším úkolem je péče o křesťanský život členů církve, činnost kazatelská, bohoslužebná, výchovná, vyučovací, svátostná a pastorační."



LN Bez proškolení v duchovní činnosti...

Asi není zrovna tahle oblast zapotřebí.



LN Jako člověk z venku vám můžu říct, že jsou dvě možnosti. Buď je tato církev skutečně svatá mafie, nebo vy jste blázen.

Ano, obávám se, že po sedmi letech patriarchátu můžu skončit jako blázen. Víte, tohle se dá těžko ustát. Tady jsou dva druhy lidí. Ti jedni si myslí, že jsou placeni za svoji víru, a nevědí, co je to práce. Natož slušnost a aspoň nějaký náznak loajality. Nemám žádné nástroje, jak tyto lidi řídit. Prostě nemám pravomoci. A pak je tady druhá skupina pracovitých lidí, kteří ten stav úřadu v církvi těžce psychicky snášejí. Ti lidé končí velice špatně. Třeba bývalá redaktorka Českého zápasu Jana Wienerová, která tady pracovala, skončila v invalidním důchodu se skutečně velice těžkým psychickým traumatem a podlomeným zdravím. Přednosta prvního odboru tady skončil jako totální alkoholik a rozdvojená osobnost.



LN Nepohodlní členové církve jsou likvidováni?

V některých případech ano. Podívejte se. Inženýr Zahrádka, kterého jsem si sem přivedl jako ekonoma, nastoupil jako ředitel úřadu a byl to zdravý chlap. To bylo v létě 2003. Slíbil mi, že se podívá tady do toho toku financí a ty věci rozkryje. Stalo se, že se okamžitě dostal do tlaku lidí, kteří začali říkat, že není členem církve. Pak na něj někdo oznámil, že je členem KSČ. Jeho manželka dostávala anonymy, že tady má milenku. Na třebíčskou radnici, kde je v zastupitelstvu, byl vznesen dotaz, zda na něj nevědí něco, co by se dalo použít. A skončilo to tím, že inženýr Zahrádka tady po baráku chodil pod psychotiky, které zapíjel alkoholem, padal po zemi a odvážela ho dvakrát sanitka do vojenské nemocnice. Kdyby mu jednou naše sestra nevytáhla jazyk, tak ten člověk tady zemřel. Zdravej chlap odsud odešel s podlomeným zdravím.



LN Mimochodem, i vy jste byl obviněn ze sexuálních prohřešků.

Ano. Moje asistentka byla nařčena z toho, že se svlékala v mé kanceláři a já že jsem ji odsud vyhodil. A to mě teda urazilo.



LN Co s tím vším?

Já mám tu církev skutečně rád. V těch náboženských obcích je to přesně to, co lze v tomto národě brát jako inspirující moment pro celou společnost. Husův odkaz je stále aktuální. Byl bych nerad, kdyby to znělo jako nějaká fráze...



LN Po těch vašich historkách to tak zní.

Já vím. Ale musíme rozlišovat management, který je placen státem a zneužívá svého postavení, a pak ty obyčejné řadové věřící a řadové venkovské faráře. Tady to nikdo normální nevydrží a rezignuje.



LN A vy?

Víte, já jsem balvan z Vysočiny. Slíbil jsem církvi, že tady těch sedm let ustojím. Kdybych teď utekl, do smrti bych musel myslet na to, že jsem měl této církvi pomoci v obrodném procesu. Měl bych výčitky, že jsem zbaběle utekl. A kladl bych si otázku, jestli tedy nejsem spoluzodpovědný za ten stav. A proto jsem svolal ten mimořádný sněm. Abych tu zodpovědnost přenesl na celou církev. Abych řekl: "Ty, církvi, teď řekni, jestli chceš všechny problémy vyřešit tím, že má odejít patriarcha." Jestli církev řekne ano, odejdu. Mně už dokonce zakázali kázat v Betlémské kapli. Dokonce mi řekli, že se mám zdržet všech projevů na veřejnosti. Co to prosím vás je? To je hlas ze středověku! Proto jsem uvítal vstřícnost rektorátu ČVUT v čele s panem rektorem Witzanym, který mi umožnil kázat každou první neděli v měsíci v kapli Betlémské.



LN Bojíte se o život?

Víte, já jsem za totality na jednu rozhlednu v noci 21. srpna napsal "Pravda zvítězí". A já tomu pořád věřím, víte? Věřím tomu, že tlak pomine ve chvíli, kdy neustoupíte. Pokud je na tom tahle církev tak špatně, že už tady nejde o pravdu, ale jde o nějaké nemovitosti... To se rozhodne na tom sjezdu. A já pak odejdu s vědomím, že tady už nemám dál co na práci.



LN Církev se podle vás bude, zjednodušeně řečeno, rozhodovat mezi pravdou a nemovitostmi?

Ne, podle mě si to takhle netroufne. Sněm bude řešit, jestli patriarcha je touto situací vinen, nebo ne. A já žádám o ten ortel. Tady stojí člověk, který s doutníkem v ruce říká, co se bude dít. A když se v některé náboženské obci děje nepravost, tak on s tím doutníkem v ruce řekne: "To přikryjeme." Tak se to přikryje.



LN Mluvíte o někom imaginárním?

Ne! Mluvím o někom velice konkrétním.



LN Kdo to je?

On by na mě podal trestní oznámení a já bych mu to neprokázal. Ale kontaktoval jsem lidi v parlamentu, kteří se zabývají tajnými službami, a oni mi řekli, že je to jeden z pěti nejdůležitějších pracovníků BIS.



LN Ten člověk s doutníkem mi teď tedy bude ležet v hlavě.

No, mně tam leží už dlouho.



Zdroj: deník Lidové noviny - 7.5.2005


"Naše církev připomíná horor" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy