Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 222, komentářů celkem: 429669, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 284 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116532076
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Vývojová teorie odstraněna z ontárijských školních osnov
Vloženo Pondělí, 27. červen 2005 @ 06:38:46 CEST Vložil: Bolek

Společnost poslal mab

Vývojová teorie odstraněna z ontárijských školních osnov
 

Nové školní osnovy v Ontáriu se zmiňují o vývojové teorii pouze pro zvláštní nepovinný kurz “pokročilé biologie”, který si mohou zapsat studenti poslední, t.j. 12. třídy, kteří by chtěli studovat biologii nebo biochemii na univerzitě. Ruší se dřívější 5-letá středoškolská učební osnova přírodovědných předmětů a s ní i každá zmínka o vývojové teorii s výjimkou jediného kurzu. Žáci základních škol se už nebudou učit o vývojové teorii vůbec. Profesor biologie na Ottawské univerzitě Jim Fenwick k tomu poznamenal, že vývojová teorie je pro biologii totéž, co je nauka o číslech pro matematiku a že bez zmínky o této teorii není možné vyučovat biologii. Každým rokem přicházejí na univerzity absolventi středních škol, kteří nemají o vývoji nejmenší ponětí. Odstranění výuky o vývojové teorii ze všech tříd s výjimkou poslední, následuje americký vzor. Tam podlehlo už 19 států nátlaku tzv. kreacionistů, t.j. zastánců tvrzení, že to byl Bůh, který stvořil Zemi i člověka. Vývojová teorie byla buď ze škol odstraněna úplně nebo byla tak upravena, aby prý nevedla k pochybnostem u studentů, které by mohla mást. To se děje bez ohledu na to, že loni vyhlásila U.S. National Academy of Sciences (Národní akademie věd Spojených států) biologický vývoj jakožto nejlepší vědecké vysvětlení velkého počtu pozorování v živé přírodě.

Nové ontárijské osnovy se důkladně věnují jiným, údajně bezpečnějším částem biologie. Nauka o životě se začíná učit v 1. třídě základní školy a pokračuje v každé třídě, až v některých případech zasahuje i do střední školy. Všichni ontárijští studenti se musí učit velkému množství údajů od životního cyklu rostlin (3. třída) přes vlivy, jaké má světlo, potrava a voda na živočichy (4. třída), modely lidské kostry a svalového a nervového systému u člověka (5. třída) až po funkce v buňkách, tkáních a orgánech (8. třída). V žádném případě se ale nemohou učitelé zmiňovat o vývoji. Pan Tom Steinke, který vykonává v Katolické školní radě regionu Ottawa-Carleton dohled nad výukou matematiky a přírodních věd, prohlásil, že osnovy mají “neutrální hodnotu”. Rozporuplné předměty nebo hodnoty spojené s rozpory jako třeba výuka o životním prostředí, byly z osnov vypuštěny. “To nám dává rychlou odpověď”, řekl pan Steinke, “ a to je žádná zmínka o vývoji s výjimkou jednoho kurzu ve 12. třídě”. Pan Steinke pokračoval: “V biologii a v některých částech nauky o Zemi jsou zmínky o biologických záležitostech, které by se mohly považovat za “vývojové”, např. v 9. třídě se mluví o “vývoji” sluneční soustavy, ale to neznamená, že se pojednává o vývoji v biologickém smyslu slova, t.j., o konceptu, jakoby se dnešní formy života vyvinuly během milionů let z rostlin a zvířat, která už dnes neexistují a jakoby to všechno vzniklo z jednobuněčných organismů“. “Ontário nezakázalo zmínky o vývoji v jiných předmětech v jiných třídách, ale učitelé přírodních věd říkají, že jsou dnešní osnovy tak bohaté, že vlastně ani není dost času na to zmiňovat se o něčem navíc, t.j. o vývoji”, dodal pan Steinke a zdůraznil, že už tak mají učitelé hodně toho, co mají děti naučit a není to strach ze zmínky o “vývoji” ale skutečný nedostatek času. Vysvětlil: “Tak tedy není vývoj něčím, co by bylo v osnovách - je to jednoduché”. Prof. Fenwick klade každý podzim otázku 400 studentům v prvním ročníku univerzity, kolik z nich někdy slyšelo ve škole o vývojové teorii. Vždycky se zvedne jen několik málo rukou. Ti studenti, kteří o vývoji slyšeli, brali nepovinný zvláštní kurz biologie a i v něm se mluvilo o vývoji jen velice krátce. Lidé, kteří mají představu o vývojové teorii, říkají, že základním problémem je slovo “teorie”. Jakožto takové znamená, že se jedná o něco nejistého nebo slabého. Jenže s tím je spojen další problém: “Teorie” znamená ve vědě něco tak pevně zakotveného, že se přijímá jako skutečnost. Pro nevyzkoušené a dosud nepotvrzené názory o životě kolem nás by byl použit výraz “hypotéza” a nikoliv “teorie”. Prof. Fenwick připomněl, že jeho dřívější studenti jsou absolventy starých učebních osnov. Přestože recenzoval nové osnovy na žádost provinčního ministerstva školství, říká, že nové osnovy neumožňují žádnému studentovi s výjimkou těch, kteří si zapíší nepovinný kurz ve 12. třídě, aby se naučili něco o vývoji. “Bez vývojové teorie je biologie “kuchařkou plnou údajů“, každý sám o sobě možná zajímavý, ale vcelku nedávají žádný smysl”. Orgány provinčního ministerstva školství v Ontáriu se odmítnuly vyjádřit k tomuto problému. Zprávu o nových osnovách přinesl Tom Spears na první straně novin The Ottawa Citizen 29. října 2000.

Miloš Kaláb     Vývojová teorie na amerických školách I.
Miloš Kaláb
Kanadský reportér Tom Spears, který podal zprávu o odstranění výuky vývojové teorii na ontárijských školách, zpracoval situaci, jaká existuje na školách ve Spojených státech. Jde totiž o to, že by chtěla provinční vláda premiéra Mike Harrise kopírovat Američany i v mnoha jiných ohledech. Z rozsáhlého rozboru uveřejněného v novinách The Ottawa Citizen stojí za zmínku řada skutečností. Každý den tahají říční remorkéry bárky plné uhlí po kalné řece Kanawha v Západní Viržínii (West Virginia). Uhlí vytěžené v okolních horách se plaví po proudu do elektráren. Geologové říkají, že je uhlí staré 300 milionů roků. Tak se ale nesmí mluvit ve státních školách. Západní Viržínie a více než třetina Spojených států oficiálně odmítá vědecké učení o tom, že je Země stará několik miliard roků, že se kontinenty pohybují a že během doby se vrásní pohoří a že jsou dnešní rostliny i živočichové výsledkem dlouhého vývoje z jednobuněčných organismů. Tvrdit, že Země vznikla z horkých plynů pohybujících se vesmírem protiřečí tomu, co se píše v bibli. Uhlí nemůže být staré 300 milionů let, jestliže Bůh stvořil svět před 6000 lety. První soudní projednávání situace, zdali učitelé mají právo hovořit ke studentům o vývojové teorii se konalo v Kentucky už v r. 1925 ve známém případu zvaném Scopes Monkey Trial (Scopesův Opičí případ). Při něm se utkali nad Darwinovou teorií právníci Clarence Darrow a William Bryan a učiteli Johnovi Scopesovi byla udělena pokuta $100. Zastánci “stvoření světa” (kreacionisté) jsou dnes ve Spojených státech stejně silní jako byly tehdy. Tvrdí, že vývojová teorie je pouze “teorie”. Tedy na ni útočí a útoky nabývají nových forem - vznikla “věda o stvoření světa”. To, co normální “vývojová” věda vysvětluje jakožto výsledky dlouhodobých změn, to vysvětlují kreacionisté jako náhlé katastrofické změny. Ty způsobily změny v uložení hornin, vznik uhlí a podobně. Jejich učení “o mladé Zemi” vysvětluje, že dinosauři žili a vyhynuli před několika tisíci, případně několika sty lety. Bylo vzkříšeno učení o “inteligentním designu”, podle něhož je život příliš složitý než aby mohl vzniknout náhodou a že pouze “nejvyšší bytost” mohla stvořit něco tak komplikovaného jako je DNA (deoxyribonukleová kyselina). Ve státních školách ale není přípustné učit o biblickém stvoření v přírodovědeckém předmětu. Nejvyšší soud Spojených států označil takové učení za náboženství a to se nesmí podle americké ústavy ve státních školách vyučovat. Obhájci učení o stvoření tedy přesvědčují školní rady po celých Státech, aby se přestalo učit o vývojové teorii nebo ji aspoň označit za nedokázanou teorii plnou omylů a chyb, které věří jen hrstka vědců. Učení o vývojové teorii vyloučilo ze školních osnov už 13 států. V některých se školy vyhýbají jakékoliv zmínce o “vývoji” a mluví se o “změně v čase”. V dalších 6 státech zůstává vývojová teorie v osnovách ale je tak okleštěna, že se vlastně jejím zásadám neučí. Podle názoru vědeckých pracovníků je největším rizikem to, jakým způsobem se studenti učí. Nejde jen o to aby se naučili zpaměti údajům o planetách a buňkách. Největší důraz má být na pochopení okolností, jak postupuje vědecké poznání a jak vědečtí pracovníci kladou otázky a jak si na ně odpovídají a také jak vznikají teorie, aby uvedly jednotlivé nalezené skutečnosti do vzájemných souvislostí. Vědci upozorňují, že svatá válka kreacionistů proti vývoji zpochybňuje všechno, čemu se celé generace studentů budou eventuálně učit o metodách vědeckého poznání. Kreacionisté postupují od své verze pravdy a vybírají si pouze skutečnosti, které se jim hodí. Ti ale tvrdí totéž o svých oponentech a říkají, že zastánci vývojové teorie rovnou odmítají objevy a argumenty badatelů, kteří se snaží najít na Zemi důkazy o stvoření světa tak, jak je popisuje bible v knize “Geneze”. Kreacionisté jsou připraveni pro boj. Zatímco je mnoho křesťanů schopno spojit vývojovou teorii se svou náboženskou vírou, baptističtí a pentekostální fundamentalisté toho schopni nejsou. “Odmítněte učení o stvoření a jako křesťané odmítáte víc než jednu stránku z bible”, říkají. “Takový člověk odmítá celé základy našeho chápání vztahů mezi Bohem a lidmi včetně učení o prvotním hříchu a morálku”. Stvoření podle “Geneze” v jejich očích definuje naši úlohu na světě. Jakékoliv pochybnosti berou jako útok na jejich víru: “Odstraňte jednu stránku z bible - tak proč byste nevyházeli všechny ostatní”? Ptají se: “Dovolila by si některá státní škola takový útok na muslimskou, židovskou nebo hinduistickou víru?” Podle ottawského rabína Reuvena Bulky se židé smířili s vývojovou teorií pokud se věda nesnaží odstranit Boha z prvního impulzu stvoření světa. Řekl, že zatímco křesťané i židé věří na tutéž verzi o stvoření světa, většina židů přijímá výsledky vědeckého bádání a má s vývojovou teorií podstatně méně problémů. Chápou, že oněch 6 dní zmiňovaných v bibli byly Boží dny, které mohou trvat třeba věčnost. Naproti tomu tvrdí křesťanští fundamentalisté, že se jednalo o 6 lidských dní, každý o 24 hodinách. Arizonský učitel přírodopisu Derrick Neil řekl, že se v USA nyní staly státní školy hlavním bojištěm: “Radikální křesťanská pravice chce pokřesťanštit celou Ameriku a začínají zdola, protože se jim to nepodařilo shora, tedy od vládních úřadů. Je slovo “bojiště” správným výrazem? Jedna disidentka ve třídě učitele Neila chodí na předmět, v němž on mluví o vývoji, zásadně v tričku s nápisem: “Během miliard let se jednobuněčné organismy vyvinuly v člověka? To není pravda!“ Jiní studenti mu říkají, že učení o vývoji je samá lež. Kansaský profesor psychologie si povzdechnul, že je celá situace neuvěřitelně “zpolitizovaná”. On sám je kreacionistou a je velice rozhněván výrokem Nejvyššího soudu a jiných státních orgánů, které stanovily hranice, co smějí kreacionisté učit. Podle jeho názoru jsou případy, kdy mají kreacionisté dobré vědecké důkazy, které zpochybňují vývojovou teorii, ale nemají právo o tom učit a tedy nemají učitelé svobodu ukázat ubohost celé vývojové teorie. Biologové se dopustili chyb, z nichž některé prý hraničí s arogancí. Jejich asociace se snažila z vědy úplně vytlačit Pána Boha. Tak prý vydala Národní asociace učitelů biologie prohlášení, že by se měla nauka o vývojové teorii učit jakožto “přírodní proces, neosobní, nepředvídatelný a bez dozoru”. Jinými slovy tedy Bůh s ním neměl nic společného. Před 2 roky proti tomuto prohlášení protestovali samotní učitelé, z nichž mnoho věří v Boha a asociace vypustila slova “neosobní” a “bez dozoru”. Zastánci vývojové teorie si dělali posměšky z náboženství, když britský časopis New Scientist napsal: “A na počátku byla RNA (ribonukleová kyselina)...,” v parodii na první slova evangélia sv. Jana. V Alabamě se učí o vývojové teorii, ale před 4 roky přikázala vláda školám, že se musí na první stránku všech učebnic přírodopisu vlepit tento štítek: “Tato učebnice popisuje vývoj, rozporuplnou teorii, kterou někteří vědečtí pracovníci považují za vědecké vysvětlení původu živých předmětů jako jsou rostliny a lidé. Nikdo u toho nebyl, když se poprvé život objevil na Zemi. Proto je třeba považovat jakékoliv prohlášení o původu života za pouhou teorii a nikoliv skutečnost... Vývoj se také týká neprokázané víry, že náhodné a neřízené síly vytvořily svět žijících předmětů.” V Ohiu vydalo státní zákonodárství rezoluce, které vyžadují, aby se o vývoji učilo jakožto o teorii plné problémů. Arizona při hlasování odmítnula podobné rezoluce a místo toho potvrdil stát evoluční teorii za základ biologie. Před rokem ve své nejrozhodnější akci odmítnul stát Kansas formálně vývojovou teorii, dlouhodobé geologické změny, pohyb kontinentů, teorii “velkého třesku”, radioaktivní rozpad, postupný vývoj sluneční soustavy a celosvětové oteplování z přírodovědného programu na školách. Očekává se, že se k těmto bodům vrátí stát v nějaké formě po letošních prezidentských volbách. Nyní je situace taková, že mají učitelé sice svobodu učit je, ale žádný student se jim nemusí učit, což znamená, že žádný student nemusí přijmout domácí úkoly na toto téma a ani nemusí ve škole odpovídat na otázky týkající se těchto bodů. Školy v Kansasu učí, že jsou dva druhy vývoje. “Makroskopické” změny, kdy jsou jednobuněčné organismy předchůdci ryb nebo kdy se člověk vyvíjel z dávných primátů, a “mikroskopické” změny, které se týkají drobných změn uvnitř jednoho druhu, např. vývoj světlé pleti u lidí žijících na severu a tmavé pleti u lidí žijících u rovníku. V Kansasu se nesmí učit o makroskopických změnách ale výuka mikroskopických změn je povolena, protože netvrdí, že se z jednohu druhu může vyvinout jiný. Evolucionisté (zastánci vývojové teorie) nepřijímají takové dělení a považují oba druhy za součást vývoje. V Západní Viržínii to nejsou pouze nábožní studenti, kteří se modlí kolem americké vlajky vztyčené v trávníku před školou, kdo odmítá učit se o vývoji. Jsou to i ostatní studenti, kdo se nechce těmto věcem učit, včetně těch, kteří jsou ochotni naslouchat výkladu o vývoji.

   Vývojová teorie na amerických školách II.
Miloš Kaláb
Evan Given je studentem 12. třídy střední školy, který se zapsal do několika vědeckých předmětů a hodlá studovat lékařství. Domnívá se, že by se měla studovat vývojová teorie jakožto součást dějepisu. Tím by se o vývoji mluvilo tak, že by se nevydával za vědeckou doktrínu. Říká, že dosti lidí věří na vývoj, ale stejný počet lidí na něj nevěří. Jiný student Will McChesney říká: “Je to jako náboženství - velice citlivý předmět diskuse, takže lidé o něm raději nemluví. V podstatě to jsou teorie a názory, ale žádná pořádná fakta. Možná by bylo lepší, aby měli svou vlastní třídu studenti, kteří na vývoj věří”. “Kdyby se ve škole učilo jen o jednom způsobu, jak jsme vznikli, tak to by se mi nelíbilo”, řekla Krista Wolfová v 11. třídě. “Kdyby mě někdo nutil, abych věřila na něco, čemu nerozumím, proč bych se měla snažit poučit se o tom, když tomu nevěřím? Tedy věřím tomu, ale ne na 100% a na každou podrobnost - takže bych do takového předmětu nechtěla chodit”. Střední škola Capital High School v Charlestonu, na níž studují Evan, Will i Krista, byla vyhodnocena jakožto nejlepší škola v celém státu. Byla také zařazena mezi nejlepších 134 středních škol v USA. Nerozhodní studenti jako ti uvedení, jsou nyní ve středu zájmu obou soupeřících skupin. “Nátlak, aby se v Kansasu úplně skončilo s výukou o vývojové teorii, je trvalý a velice silný”, říká pan John van Keppel, podnikatel na odpočinku, který je viceprezidentem organizace Kansas Citizens for Science (Občané Kansasu za vědu), která si vzala za cíl vráti vývojovou teorii, geologii, nukleární fyziku a jiné předměty do škol, odkud byly loni vyloučeny. Letos opět požadoval reverend David Pence, pastor svatyně Grace Baptist Temple v Tornadu blízko Charlestonu (Západní Viržínie), aby byla z učebních osnov vývojová teorie vyloučena a určitě to bude žádat opakovaně v budoucnu. Řekl: “Vidím to tak, že v dějinách zavedly vývojovou teorii všechny totalitní vlády od Hitlera po Stalina a také všichni socialističtí diktátoři. Následkem toho byly zavražděny miliony lidí. A cílem toho všeho byla čistá rasa a to jenom pro osobní zainteresovanost na vývojové teorii. Vidíme, co se děje - vzrůst násilí jakožto následek vývojové teorie, i když jsou i jiné faktory. Dostáváme se v podstatě k tomu, že morálka a posvátnost života pocházejí od víry v Boha. Vezměte ji lidem a dejte jim vývojovou teorii, že je člověk pouze vyšší zvířecí formou a jako následek dostanete ztrátu ohledů i úcty k životu. Věřím, že velká většina naší obce především věří v Boha a ve stvoření. Nevěří na vývoj. Dostáváme se ke zbyrokratizování školského systému, kdy pár lidí ve vedení diktuje, čemu se má učit”. Charleston je místem, kde je náboženství pevně zakořeněno. Republikánský guvernér i demokratický uchazeč o toto místo svorně volají po dobrovolné modlitbě ve školách. Nejvyšší soud USA sice zakázal organizované modlení, ale někteří křesťané tento zákaz obcházejí tak, že modlení vyhlašují za spontánní akci jednotlivců a ve školách vyvěšují desatero Božích přikázání. Noviny v Charlestonu (Gazette a Daily Mail) jsou plné dopisů čtenářů na náboženská témata. Prohlášení George Bushe, republikánského kandidáta na místo amerického prezidenta, že je jeho oblíbeným filozofem Ježíš Kristus, bylo přijato s velkým nadšením a bylo mu věnováno významné místo. Reportéra Toma Spearse se zeptal recepční v hotelu Holiday Inn, proč by se měla vývojová teorie učit právě v Charlestonu. Proč právě zde? Usvědčený vrah Allan Hill zde našel nejen Boha, ale stal se dokonce baptistickým knězem. Když o sobě mluví, cituje: “Pročež je-li člověk v Kristu, je novým člověkem a staré věci zmizely. Hle, všechny věci se staly novými”. Tento přístup ukazuje, co je Charleston - místo, jehož baptistická obec najala pana Hilla. Uhelné doly jsou hlavním průmyslem. Je tu 12 důlních společností ale jenom 11 středních škol. Velkým letošním politickým problémem je zdali dovolit důlním společnostem, aby srovnaly vrcholy okolních hor tak, aby se na nich dala postavit nákupní střediska a obytné čtvrtě. Nejsou to pouze kněží, kdo řídí boj proti vývojové teorii. Jedním z hlavních exponentů je také bývalý učitel přírodopisu Karl Priest. Ten tvrdí, že nejnovější objevy “vědy o stvoření světa” oslabují vývojovou teorii. Např. je rozložení zkamenělin velice nerovnoměrné. Jak můžeme přijmout teorii o vývoji druhů, když nemáme doklady o všech přechodných formách? Jak se mohl třeba Tyrannosaurus rex vyvinout z jiných druhů, když nemáme žádnou fosílii, která by to dokazovala? Pan Priest má pro to vysvětlení - žádné přechodné formy neexistovaly. Tyrannosaura stvořil Bůh a to pouze před několika tisíci lety a nikoliv před miliony let. Vývojová teorie už byla podle něho tak oslabena, že ani není třeba učit nauku o stvoření. Dobrým příkladem je DNA, kdy vidíme, že programování je založeno na matematickém systému. A ten je příliš složitý, aby se mohl vytvořit náhodně. Proč má pro odpůrce stvoření takový význam šířit pochyby o něm? Protože ty by dále vedly k pochybování o bibli hned od samého začátku. O vývojové teorii učí odpůrci stvoření s určitým úmyslem a tím je podkopat náboženské základy americké společnosti. Reverend Randy Wilson, západoviržínský baptista shrnul situaci ze svého hlediska: “Průměrný pracující člověk v této zemi věří v Boha a ve stvoření světa a člověka, přestože se v této zemi učí o vývojové teorii už 50 roků“. K tomu poznamenal pan Wayne Carley, výkonný ředitel Národní asociace učitelů biologie: “Většinu civilizovaného světa netrápí diskuse o stvoření nebo vývoji a to proto, že se jedná o civilizované země. Amerika má jedinečné náboženské, fundamentalistické dědictví. Myslím, že to začalo ve dvacátých letech a vedlo to k tomu, čeho jsme svědky dnes...” Tyto dvě části spolu s článkem o vyloučení výuky o vývojové teorii z ontárijských škol jsou výběrem z mnohem rozsáhlejší studie kanadského reportéra Toma Spearse. Problémem překladatele bylo zařadit články do správné rubriky. “Pavěda” by možná byla vhodnější.

"Vývojová teorie odstraněna z ontárijských školních osnov" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy