Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 591 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481200
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Problematika ducha a Ducha
Vloženo Pondělí, 11. červenec 2005 @ 16:03:54 CEST Vložil: Karels

Studijní materiály poslal vendaor



O duchu a Duchu:

1/ „Marie řekla: „Duše má velebí Pána a můj duch jásá v Bohu, mém spasiteli….“- Luk.1,46. Z toho verše je patrné, že se někdy v Bibli duše a duch dají zaměnit. Ale králičtí upřesňují, že „duše všelikého těla ve krvi jest.“- Lev.17,11; ekum.překlad zní: „V krvi je život těla.“ Z toho můžeme odvodit, že duše je samotný princip života. Boží slovo ji umísťuje do krve. Krev totiž nejen zásobuje tělesné orgány živinami, odvádí zpět škodliviny, obsahuje obranný systém proti vetřelcům atd., ale díky hemoglobinu přenáší kyslík, bez kterého není život možný.

2/ Ducha člověka můžeme podle jiných míst Bible „lokalizovat“ v našem „já“. Jsem-li „skleslý na duchu“, je-li můj duch „zkroušený“, „hloubá-li můj duch“, je-li duch ponížený, pak z toho můžeme odvodit, že náš duch je totožný s naším vědomím, s naším „já“. Naše „já“ je sídlem vůle, je ovlivňováno myšlením a poznáním, ale mé „já“ mě doprovází od nemluvněte až do smrti. Může se Bohu vzepřít, nebo poddat a zvítězit. Vypadá to, že mysl je pracovním nástrojem našeho vědomí. Obsah mého vědomí nezná nikdo z lidí, jen „já“, jen můj duch. Nejčastěji se druzí dozví o obsahu mého myšlení a vědomí podle mých slov. Slovo je tedy nejrozšířenějším mediem pro vztahy mezi lidmi. Z napsaného však neplyne, že by můj duch existoval mimo mě, že by měl nějakou samostatnou existenci.

Teď snad lépe porozumíme biblickým výrazům jako např. - duch synovství, duch otroctví nebo duch světa. Mám-li vědomí, že jsem otrok, pak jsem přijal ducha otroctví, žiji-li ve vědomí, že patřím nebeskému Otci, pak jsem přijal ducha synovství, podobně je-li mé vědomí, či má vůle nasměrována do tohoto světa, pak jsem přijal ducha světa. Duch otroctví však nemá samostatnou existenci, nemá ji ani duch světa ani duch synovství. Vyjadřují pouze principy, jak se dnes říká, existují jen virtuálně.

3/ Jsme stvořeni k Božímu obrazu a proto se můžeme domnívat, že u Boha to je podobné, čteme-li, že nikdo nezná co je v Bohu, jen Duch Boží.

Apoštol Pavel dokonce „suverénně“ napíše, že máme mysl Kristovu. Jak jsme se do ni „nabourali“? Pán Ježíš se nám „otevřel“ a řekl všechno, co potřebujeme vědět k naší spáse. V Janově evangeliu o sobě prohlásil: „Já jsem cesta, PRAVDA i život“ – 14,6. Písmo nás informuje kdo je PRAVDA a čteme také o Duchu PRAVDY. Podle bodu 2 pak vyvozuji, že Duch PRAVDY nemá samostatné bytí, ale že to je Pán Ježíš sám. Je to pravděpodobné, nebo Písmu činím násilí?

Jan 16,13 – tento Duch PRAVDY uvede církev do pravdy a bude oslavovat Pána Ježíše! Kde se oslavuje někdo nebo něco jiného, tam Duch PRAVDY není. Musí být vše podle zkušenosti apoštolů na Hoře proměnění: „Neviděli žádného, než samého Ježíše.“ To je vůle Otcova.

Podle Jan 14,17 má Duch PRAVDY tato znamení:

- nevěřící svět Ho „nevidí“ ani nezná! Už někdo z vás viděl toho Ducha? Jistěže ne, neboť platí, „ač Ho nyní nevidíte, přece v Něho věříte…

I.Petr.1,8 – jenže svět nevidí Pána ani Ho nezná;

- apoštolům Pán řekl: vy Ho znáte! Byla-li by to „třetí osoba trojice“, jak ji mohli znát před Letnicemi? To vysvětlil Pán slovy: „Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.“ Kdo s nimi byl a zůstával? Kdo přebývá v nás, ne-li Kristus, ta naděje slávy? – Kol.1,27; ekumenický překlad zcela svévolně přeložil „Kristus mezi vámi“, ačkoli řecký text zní εν υμιν „en hymin“ a latinský zní „in vobis“! Řecký text u Luk.17,21- „království Boží je mezi vámi“, umí rozlišit „v“ a „mezi“. „Mezi“ je u Luk. řecky υμων „hymón“ a latinsky „intra“. Že by náhle bratři překladatelé zapomněli jazyky? Nechtěli náhodou zamlžit pravdu o Kristu v nás, neboť by tam chtěli číst „ten třetí v nás“? Každopádně je to hrubá chyba!

- kdyby se vás někdo zeptal, koho má církev u Otce za PŘÍMLUVCE, pak by jistě každý z vás opakoval Boží slovo z I.Jan.2,1: „…máme u Otce PŘÍMLUVCE, Ježíše Krista spravedlivého.“ Pakliže sám Pán ztotožňuje u Jana 14,16-17 – toho PŘÍMLUVCE s Duchem PRAVDY, je evidentní, že mluví sám o sobě, jak to slíbil ve verši 18.- „Přijdu k vám“, to neznamená, že pošle někoho „třetího“. Aby snad zamezil překroucení Jeho slov, zdůraznil to znovu ve verši 23.: „Já s Otcem přijdeme a příbytek učiníme….“ Otec a Syn nepotřebují nikoho třetího! Přímluvce plnil roli advokáta a advokát je prostředník mezi stranou žalovanou a obžalovaným. Kolik má církev prostředníků? Apoštol Pavel ujistil mladého Timotea: „Je totiž jeden Bůh a jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš“.- I.Tim.2,5; a tak počítejme, milí bratři: jeden + jeden=2!

Když církev „vpašovala třetího“, tak mu také vymyslila „něco na práci“, prý nás ten třetí posvěcuje. Nevšimla si ale, že naším „posvěcením“ je již Pán Ježíš – I.Kor.1,30! Posvěcení v Kristu odpovídá posvěcení v PRAVDĚ, jak o to prosí náš Pán – Jan 17,19. A I.Kor.1,2 to potvrzuje: „Církvi Boží v Korintu, posvěceným v Kristu Ježíši…“ A Jan 10,30 to 1+1 jen potvrzuje: „Já a Otec jsme jedno“, ne „my tři“ tvoříme jednotu, jen DVA.

Od dopisu sboru v Římě až po dopis Filemonovi přeje apoštol Pavel vždy : „Milost a pokoj od Boha Otce a Pána Ježíše Krista“.

Že by milí bratři na toho „třetího“ nějak pozapomněl? Nezdá se mi! Ať počítám jak počítám, jeden+jeden jsou mi dva, přesně podle I.Kor. 8,6!

Kdyby to někomu bylo málo, pak na závěr Sk.16,6-7, kde je Duch svatý tentýž jako Duch Ježíšův!

Pokoj všem přeje vendaor


"Problematika ducha a Ducha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 47 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 11. červenec 2005 @ 16:55:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
O té duši, byla před lety zajímavá studie od profesora Hellera, kde dochází k podobným závěrům.

Karels



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 11. červenec 2005 @ 17:11:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já to vidím samozřejmě úplně stejně.

Otázka proč to rozvíjíme? Protože postavení Ducha svatého a jeho nekritická adorace obvzláště charismatiky je možná díky trojičnímu učení!

Karels



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 11. červenec 2005 @ 17:41:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Další texty, kde trojiční učení zatemnilo bratřím překladatelům mozek (CEP):

Izaiáš 9:5 "Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: "Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje."

Božský bohatýr - אל גבור /El Gibór/, nevím kdo to překládal takto, ale El Gibor znamená Bůh bohatýr, Bůh bojovník, a stejné spojení אל גבור je i v Iz 10:21 a tam je přeloženo jako "...k Bohu - bohatýru"

Žalm 45:7-8 "Tvůj trůn, ó božský, bude stát věčně a navždy, tvým žezlem královským je žezlo práva. 8 Miluješ spravedlnost, nenávidíš zvůli; proto tě, božský, pomazal Bůh tvůj olejem veselí nad tvoje druhy".

Nevím, co je to za pakárnu, ale tam žádný "božský" není, tam je výraz Elohim!

Židům 1:8-9 8 "O Synovi však: 'Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo práva je žezlem tvého království, 9 Miluješ spravedlnost a nenávidíš nepravost, proto pomazal tě, Bože, Bůh tvůj olejem radosti nad všechny tvé druhy.'"

To je novozákonní citace toho předešlého Žalmu, který uvádím a tam je to už správně. Není to divné?

S pozdravem Karels



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Pondělí, 11. červenec 2005 @ 21:18:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
vendaore, jak si vysvětluješ verš z knihy Jób: "Bude-li s ním anděl, tlumočník, jeden z tisíců, a poví-li, že je to přímý člověk, tehdy Bůh se nad ním smiluje a řekne..."? Tady se nám před oči staví přímluvce v podobě anděl, jednoho z tisíců. Zdá se, že "přimlouvání" není omezeno pouze na Ježíše Krista, ale těch andělů-tlumočníků, kteří se přimlouvají, jsou tisíce... Ta slova říká Elíhů a jeho slova jsou stvrzena Bohem jako pravdivá.



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pondělí, 11. červenec 2005 @ 23:49:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan 14:16  a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky -
Jan 14:26  Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl.
Jan 15:26  Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví.
Jan 16:7  Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.

Nemohu se zbavit dojmu, že v uvedených pasážích mluví Ježíš skutečně o "třetí osobě". Co znamená "jiného Přímluvce"? Těžko mohu přijmout že například ve slovech "Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví" mluví Ježíš sám o sobě. Jednoduše to v onom textu nevidím. Je pravda, že ve stejném úseku Ježíš říká "...přijdu k vám" a "...přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek" (s Otcem), ale to se nijak nevylučuje s trojiční naukou. Vždyť celé učení o trojjediném Bohu je pokusem jak lidsky popsat to nepochopitelné a nelogické, že Bůh je jeden jediný a žádný jiný a zároveň jako Bůh v Bibli jednají a mluví 3 osoby.

Ježíš mohl klidně mluvit o tom, že v člověku bude přebývat on sám:

Jan 14:20  V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás.

Jan 15:5  Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze mne nemůžete činit nic.

stejně tak, že v něm bude přebývat s Otcem:

Jan 14:23  Ježíš mu odpověděl: "Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.

stejně tak, že v člověku bude přebývat Duch svatý:

1 Korintským 6:19  Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě!

Skutky apoštolské 2:33  Byl vyvýšen na pravici Boží a přijal Ducha svatého, kterého Otec slíbil; nyní jej seslal na nás, jak to vidíte a slyšíte.

A pořád budeme stát před neřešitelnou situací, že Bůh je jeden jediný (a ne 2 bohové) a přesto je za Boha v Bibli označen jak Otec, tak Ježíš tak i Boží Duch. Každý z nich má přitom atributy, které mi lidé používáme k rozpoznání, zda se jedná o samostatnou osobu (má například vůli, emoce a vlastní jednání). A protože si s tím neumíme poradit nijak jinak, skončíme u toho, že Bůh je jeden a zároveň jedná ve třech osobách.

Štěpán Hlavsa



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 12. červenec 2005 @ 06:45:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě bratře Štepáne,

Exodus 4:14-16 14 "Tu Hospodin vzplanul proti Mojžíšovi hněvem a řekl: "Což nemáš bratra Árona, toho lévijce? Znám ho, ten umí mluvit. Jde ti už naproti a bude se srdečně radovat, až tě uvidí. 15 Budeš k němu mluvit a vkládat mu slova do úst. Já budu s tvými ústy i s jeho ústy a budu vás poučovat, co máte činit. 16 On bude mluvit k lidu za tebe, on bude tobě ústy a ty budeš jemu Bohem."

Bratř Štěpáne, kolik měl autorit Áron? Dvě! Jemu byl Bohem jeho bratr Mojžíš a také byl autoritou ten Bůh na nebesích. Nechceš mi tvrdit, že Mojžíš a JHVH je jeden Bůh!

Je to stejné jako s Bohem Otcem a naším Pánem Ježíšem. Svaté texty Bible, které to dokazují:

Jan 20:17 17 "Ježíš jí řekl: "Nedotýkej se mne, dosud jsem nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a pověz jim, že vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu."

Pro Ježíše Krista samotného je nebeský Otec Bohem!

Jan 1:1 "Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh. 2 To bylo na počátku u Boha. 3 Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest."

Proč jsem zdůraznil - Všechno povstalo skrze ně ? Protože je vidět, že je tam řeč o více než jednom! Pro mě je Jan 1:1 vysvětlením, že Bůh byl u Boha!!

Židům 1:8-10 8 "O Synovi však: 'Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo práva je žezlem tvého království, 9 Miluješ spravedlnost a nenávidíš nepravost, proto pomazal tě, Bože, Bůh tvůj olejem radosti nad všechny tvé druhy.' 10 A dále: 'Ty, Pane, jsi na počátku založil zemi, i nebesa jsou dílem tvých rukou."

Zase ta samá myšlenka!

Zjevení 3:12 12 "Kdo zvítězí, toho učiním sloupem v chrámě svého Boha a chrám již neopustí; napíšu na něj jméno svého Boha a jméno jeho města, nového Jeruzaléma který sestupuje z nebe od mého Boha, i jméno své nové.

Ale abych byl biblický, věřím - jak píše náš apoštol Pavel v 1. Korintským 1:3 "Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista."

Věřím v Boha Otce a Pána Ježíše Krista, zeptáš-li se mne, je-li kdo je pro mne Ježíš, odpovím Ti, že je Bůh. A vyznávám o Ježíši, jako to Tomáš vyznal - Jan 20:28 "Tomáš mu odpověděl: "Můj Pán a můj Bůh."

Takto formulovat jsem nucený, abych nečinil stejnou chybu, na kterou upozorňuju. Biblický výklad musí být formulovaný v rámci biblických veršů.

Tvrdit, že věřím ve dva Bohy, je to stejné jako tvrdit, že Bůh je Trojjediný. I přesto, že k takovým závěrům docházím. Musím to formulovat jasně biblicky - 1. Korintským 8:6 6 "my přece víme, že je jediný Bůh Otec, od něhož je všecko, a my jsme tu pro něho, a jediný Pán Ježíš Kristus, skrze něhož je všecko, i my jsme skrze něho." Věřím v jednoho Boha Otce a v jednoho Pána Ježíše Krista.

S pozdravem Karels



Re: Problematika ducha a Ducha (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 12. červenec 2005 @ 07:19:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě bratře Štěpáne,

Jan 14:10-12 10 "Nevěříš, že já jsem v Otci a Otec je ve mně? Slova, která vám mluvím, nemluvím sám od sebe; Otec, který ve mně přebývá, činí své skutky. 11 Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně; ne-li, věřte aspoň pro ty skutky! 12 Amen, amen, pravím vám: Kdo věří ve mne, i on bude činit skutky, které já činím, a ještě větší, neboť já jdu k Otci."

Paradox, který v tomto biblickém cosi odhaluje z charakteru Ducha svatého.

Pán Ježíš konstatuje, že je to Otec, který v něm přebývá, aby hned v zápětí tvrdil něco jiného - já jdu k Otci. Moje vysvětlení je, že Otec v Ježíši přebýval svým Duchem, podobně jako v nás přebývá svým Duchem Pán Ježíš.

Proč by o příchodu Ducha svatého mluvil Ježíš ve třetí osobě?

Domnívám se, že je to kvůli několika důvodům:

1. Apoštolé by všemu nerozuměli, vit například Jan 3:12 "Jestliže nevěříte, když jsem vám mluvil o pozemských věcech, jak uvěříte, budu-li mluvit o nebeských?"

2. Aby nevznikali spekulace, že Kristus je už tady a tedy letnice byly jeho 2. příchodem!

3. Napětí mezi tím, že je Náš Pán na nebesích po pravici Boží a současně v nás, vysvětluje všuduypřítomnost Pána Ježíše Krista.

Pro mě jsou opravdu směrodatné ty verše Jan 14:18 "Nezanechám vás osiřelé, přijdu k vám." a Jan 14:20 "V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás."

Zatímco, pro vás je pro podporu Ducha svatého coby třetí osoby Boží Trojjedinosti směrodatné to, že o Duchu svatém Pán Ježíš mluví ve 3. osobě. Pro mě jsou směrodatné tyto verše.

Určitě by pomohl dobrý rozbor toho verše Jan 14:18.

S pozdravem Karels



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy