poslal reformovany VIRA BEZ SKUTKU = MRTVA VIRA
Dejme tomu, ze nekomu poskytneme informace, ze banka ve ktere ma vklady zitra zkrachuje. Jak pozname, zda teto informaci uveril, nebo ji vzal jenom na vedomi? Samozrejme velmi jednoduse. Pokud ji opravdu zive uveril, tak vseho necha a pobezi vklady ihned vyzvednout. Pokud se treba jen trochu znepokoji, ale do banky se nerozbehne, pak vidime, ze te informaci neveri. A byl informovan nadarmo.
Podobne to muze fungovat v krestanstvi. Co si myslet o cloveku, ktery by se prohlasoval za vericiho, ale v jeho chovani by nenastala vubec zadna zmena - ani nejmensi znamky poslusnosti Bohu? Rikal by, ze se stal krestanem, ale nedal by se pokrtit jak to zada Pan Jezis, nevyhledaval by spolecenstvi jinych krestanu, nemodlil by se a nezivil se Slovem Bozim jak to mame cinit, nebojoval s hrichem ve svem zivote a ani by neusiloval o to, aby miloval sve blizni, nerku-li aby s nekym sdilel Evangelium. Nebyla by vira toho cloveka mrtva? Obavam se, ze Bible rika, ze ano. Tedy hrozive receno, nebyla by to vira spasitelna.
Proc to ale pisu? Nesmime dopustit odtrzeni viry a skutku od sebe. Soucasne si vsak musime uvedomit jednu nesmirne dulezitou vec. Skutky mile Bohu jsou az nasledkem spasitelne viry (proto rika Jakub "...a ja mu kazu svou viru na skutcich.") Vidime-li, ze jsou nase skutky v neporadku, nemelo by nas to vest ke krecovitosti, ale k pohledu vzhuru na Boha, ktery jediny je zdrojem spasitelne viry - a jejim ovocem jsou skutky. Samozrejme musime vzit v uvahu, ze pokud zijeme v tomto tele, bojujeme s nasi starou lidskou prirozenosti. Ale pokud bojujeme, je to vporadku, i kdyz casto selhavame. Ano i boj s hrichem v nas je dusledkem viry. Naopak kdyby tento boj vubec neprobihal, visel by nad nasi virou otaznik.
Nekdy muze nastat stav, ze clovek sice spasitelnou viru ma, ale jakoby se ji "boji aplikovat" a propada lenosti.
Myslim, ze oba stavy resi epistola Jakuboba. Tedy moznost absence spasitelne viry a "lenost" pravou viru aplikovat. Poslechneme tedy slova Bible a zkoumejme upreni na Boha svou viru a nebojme se podle ni take jednat. Nemylme se! Prava vira je spojena s pokanim - zmenou smysleni (postoju) a to se drive ci pozdeji projevi a ma projevit v nasich skutcich.
Soucasne vsak nezapominejme, ze za sve skutky si spasu ani v nejmensim nemuzeme zaslouzit. Nesmime nikdy obratit poradi a musime mit na zreteli, ze jsme spaseni rozhodnutim Bozi milosti skrze viru v Jezise Krista a z teto viry vyplyvaji skutky mile Bohu.
Jeden teolog rekl, ze krestanstvi se lisi od vsech ostatnich nabozenstvi. Jak? Ve vsech ostatnich nabozenstvich se lide snazi odpracovat si spasu svymi skutky - aby byli spaseni (mysli si blahove, ze je to mezne). Krestane presne naopak konaji skutky z vdecnosti Bohu, ze uz spaseni jsou.
Vidime tedy, ze ke skutkum mohou vest dva ruzne druhy motivaci
1. Pro Boha neprijatelne a nedostatecne - tedy zisk (spasy) a strach (ze zavrzeni). Tyto motivace jsou vlastne sobecke a tezko pred Bohem obstoji. Navic skutky takto "vyprodukovane" nevychazi z viry. A jak rika Bible - cokoliv neni z viry je hrich. Ano i to co povazujeme za dobre skutky muze byt hrichem, jestlize to nevychazi z viry.
2. Vdecnost Bohu za jeho spasitelnou milost. Ano vdecnost a laska k Bohu je tou spravnou motivaci k nasemu jednani a ovocem jsou skutky spasitelne viry v nichz ma Buh zalibeni.
Shrnuti
Zkoumejme svou viru, upneme se na Boha a aplikujme spasitelnou viru a mejme pritom na pameti dve veci:
VIRA BEZ SKUTKU = MRTVA VIRA
Efezskym
2,8 Milostí tedy jste spaseni skrze víru.
2,9 Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit.
Tedy skutky neslouzi k zakoupeni spasy, ani k vychloubani a k pyse, Bohu mile skutky jsou ovocem spaseni a viry a jsou k Bozi slave.