Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468469
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Spor o datování Velikonoc
Vloženo Středa, 27. březen 2002 @ 08:53:01 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Nepřihlášený

Spor o datování Velikonoc Štefan Šrobár Svatý Polykarp byl žákem apoštolů a přímo od nich přijal pověření vést Církev v maloasijském městě Smyrně v dnešním Izmiru v západním Turecku. Narodil se kolem roku 70 po Kristu pravděpodobně v nežidovské řecké rodině. Už v dětství se dostal do styku s apoštoly a "dobře se seznámil s mnohými, kteří viděli Pána", jak o něm napsal jeho slavný žák svatý Irenej (Adv. Haer. III. 3, 4). Nejvíce se stýkal s apoštolem Janem, který ho údajně ustanovil za biskupa církevní obce ve Smyrně. Jako mladý biskup měl Polykarp možnost seznámit se se sv. Ignácem Antiochijským, když se eskorta, která ho vedla na popravu do Říma, zastavila ve Smyrně (asi v roce 107). Polykarp měl přední, ne-li vedoucí postavení mezi tehdejšími biskupy Malé Asie. Svědčí o tom fakt, že při sporu o datum slavení Velikonoc pověřili maloasijští biskupové Polykarpa, aby jednal v Římě s papežem Anicetem. K tomu došlo koncem roku 154 nebo na začátku roku 155. Spor o datum slavení Velikonoc spočíval v používání rozdílného kalendáře. Křesťané židovského původu se řídili lunárním kalendářem podle Židů, kdežto křesťané pohanského původu žijící hlavně v okolí Říma a v Egyptě se řídili solárním kalendářem, tzv. juliánským. Začátek lunárního kalendáře určovalo zvlášť pro každý rok židovské synedrium podle prvního jarního úplňku. Prvním měsícem tohoto roku byl měsíc nisan (mezi březnem a dubnem) a Židé slavili Velikonoce 14. dne měsíce nisanu. Židokřesťané slavili Velikonoce buď s Židy, nebo první neděli po 14. nisanu. Křesťané pohanského původu, aby si zachovali juliánský kalendář a přitom aby se neodklonili od doby, ve které Ježíš zemřel a vstal z mrtvých, ustanovili slavení Velikonoc na neděli po prvním jarním úplňku, bez ohledu na to, kdy se slavily židovské Velikonoce. Maloasijští křesťané se odvolávali na apoštola Jana a Filipa, zatímco křesťané z okolí Říma a z Egypta na Petra a Marka. Tato rozdílná praxe přivedla sv. Polykarpa do Říma. Jednání o jednotném (společném) slavení Velikonoc sice úspěšná nebyla, ale přesto nenarušili představitelé obou církevních tradicí své dobré vzájemné vztahy. Dokonce při společném slavení mše svaté vedl na žádost papeže Aniceta Polykarp eucharistickou bohoslužbu. O slavení Velikonoc tak, jak je slavíme dnes, bylo s konečnou platností rozhodnuto na prvním nicejském koncilu (r. 325). V roce 155 a 156 uvěznily římské úřady Polykarpa a nutily ho k odpadnutí od křesťanské víry. Polykarp mimo jiné řekl pevně, ale přitom velmi pokojně vyšetřujícímu prokurátorovi toto: "Osmdesát šest let sloužím Kristu a nikdy mi nic zlého neučinil. Jak bych tedy mohl proklínat svého Krále a Spasitele?" Stařičkého biskupa odsoudili k trestu smrti upálením. Rozsudek vykonali na stadionu za přítomnosti velkého množství lidí. Polykarp si i v této těžké a bolestné zkoušce počínal obdivuhodně pokojně. To bylo v souladu s jeho důsledným následováním Ježíše Krista, které doporučoval ve svém listě Filipanům (Flp 8, 1-2). Sv. Polykarp napsal množství listů církevním obcím, ale i jednotlivcům. Svědčí o tom svatý Irenej, který se při své kontroverzi s bludařem Florinem odvolává na Polykarpovy listy. Zachoval se z nich však pouze list Filipanům. Sv. Jeroným uvádí, že tento dopis se v asijských křesťanských obcích četl při bohoslužbách právě tak jako Klementův list, který pravděpodobně sloužil Polykarpovi za podklad pro napsání tohoto dopisu a který na jednom místě cituje. Přestože má dopis jen malý rozsah, obsahuje velké množství citátů z novozákonních knih. Martyrium Polycarpi je nejstarší pravá zpráva o umučení z dob pronásledování křesťanů. Je napsaná formou okružního listu církevní obce ve Smyrně o umučení jejich biskupa Polykarpa. Tento dokument uvádí Eusebius ve svých Církevních dějinách. Také je cenným dokladem o uctívání svatých v prvokřesťanské době. Spis je však nejen pramenem pro poznání úcty svatých, ale i dokladem přesného rozlišování mezi úctou, která se vzdávala Bohu jako Pánu celého Stvoření, a úctou vzdávanou svatým. Smyrňané považovali i Krista za Boha, kterému patří největší pocta, klanění. Avšak světcům, kteří se stali velkými před Bohem pro svou bezmeznou oddanost Bohu, přísluší pouze úcta, nikoliv poklona. Spis je sice apoteózou mučednictví, ale přesto je dokladem skutečnosti, že křesťané neschvalovali svévolné, neodůvodněné mučednictví. Svatý Polykarp požíval velké vážnosti a úcty i za hranicemi své diecéze. Svědčí o tom dopis sv. Ignáce Smyrňanům, v kterém pozdravuje zasloužilého biskupa, jakož i samotný dopis adresovaný přímo Polykarpovi. Jeho osobní přínos při šíření křesťanství nejvýstižněji vyjadřují slova pohanů a židů, uvedená ve zmiňovaném Martyriu: "To je ten velký učitel Asie, otec křesťanů, který ničí naše bohy. Učí neobětovat a neklanět se našim bohům." V obhajování pravosti učení a mravů byl Polykarp nekompromisní. Svědčí o tom výrok, který řekl gnostikovi Marcionovi při návštěvě Říma: "Znám tě, prvorozenče Satanův". V jednání s lidmi byl však laskavý a mírný. Svátek sv. Polykarpa slaví Církev na Západě i Východě 23. února. Slavení tohoto dne na Západě je dosvědčeno v Hieronymově Martyrologiu. ze slovenštiny přeložila Kateřina Drnková
Pravoslavná církev
 


"Spor o datování Velikonoc" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy