Kontrasty: Vědec sestavil Ježíšův portrét
Vloženo Neděle, 31. březen 2002 @ 12:51:00 CEST Vložil: Walcha |
L o n d ý n, P r a h a - Ježíš měl možná tmavou pleť a širokou osmahlou tvář.
Britský expert Richard Neave vymodeloval s pomocí počítačových metod pravděpodobnou
Ježíšovu podobu, která jen málo připomíná důvěrně známá vyobrazení.
Práce,
která vznikla pro dokumentární pořad stanic BBC a Discovery, se snažila přihlédnout
k podmínkám života na Blízkém východě v 1. století před naším letopočtem....
"Tato představa je především výzvou pro stereotypy opakované od
renesance," napsal britský list The Times.
Ježíš stvořený počítačem má krátce střižené vlasy, vyčnívající nos a pěstěný
plnovous. "To je podoba, která má málo společného s představami umělců, jako
byl Rembrandt," píše BBC.
K portrétu pomohla náhodně nalezená lebka
Tvář byla počítačově vymodelována pomocí vzorku lebky nalezené v náhodně
objeveném hrobě při výstavbě ulice v Jeruzalémě. "Izraelští vědci vybrali
lebku, o které byli přesvědčeni, že dobře reprezentuje populaci, která žila na místě
v té době," řekl Richard Neave deníku The Times.
Vnější vzhled pak Neave dotvořil pomocí speciální techniky na identifikaci obětí
požárů. Použil vyobrazení Ježíše Krista z 1. až 3. století našeho letopočtu
nalezená v severním Iráku.
"Kombinací archeologie a anatomie jsme dosáhli výsledku, který se bezesporu blíží
mnohem více realitě než pouhá umělecká interpretace," sdělil agentuře AFP
Jean-Claude Bragard, televizní producent série, pro kterou se výzkum uskutečnil.
Výsledek nemá mnoho společných znaků s Kristovou tváří, jak ji diktovala vžitá představa
od dob renesance až po dnešek. "Pochopitelně to není skutečná tvář Ježíše,
protože jsme nepracovali s jeho skutečnou lebkou," uvedl Bragard. "Je to však
dobrý výchozí bod pro to, jak přehodnotit naše názory na jeho tvář."
A barva pleti?
Zapomeňme na pobledlou Ježíšovu tvář, říká Neave. Jeho model předpokládá tmavší
zbarvení, které by realističtěji vypovídalo o životu ve vyprahlé poušti. Takže žádná
popelavá pleť, jak ji viděl Velázquez.
Mají se tedy lidé rozloučit s možná nejznámější tváří planety?
Dokonce i v čím dál méně nábožensky horlivé Evropě sledují lidé stále Ježíšovu
tvář s velkým zanícením. Když uspořádala Národní galerie v Londýně velkou výstavu
na téma Spasitel a jeho podoby, ta se rázem stala nejnavštěvovanější výstavou
roku.
Tvář Krista nalezl středověký člověk všude, v kostele stejně jako doma. Jeho
podoba se téměř nelišila. Dokonce i v podání umělce, jakým byl El Greco, působí
Ježíš velmi tradičně.
Odkud se tato tradiční představa vlastně vzala?
Zmínku o fyzické podobě Ježíše nikde v bibli nenalezneme. První křesťané se
spokojili se symboly, nejčastěji křížem. S tím, jak mizelo jejich pronásledování,
symboly přijímaly konkrétnější tvary. Ty vycházely více z obecných představ o víře
než o Ježíšovi samém. Například světlá pleť se jevila jako přirozený symbol
čistoty. Ve středověkém vnímání se navíc světlá pleť zdála téměř odznakem víry,
v kontrastu k tmavým jinověrcům, jak s nimi přicházela středověká Evropa do
kontaktu.
Pro inspiraci chodili umělci rovněž k některým zázračným relikviím souvisejícím
s životem Krista. Známé je především turínské plátno s otiskem Kristova těla,
není však jediné. Konfrontací s Kristem z Poslední večeře od Leonarda da Vinciho
zjistili odborníci, že malba a plátno si dokonale odpovídají jako fotografie a
negativ. Model vytvořený pro stanici BBC není jediný, který nabízí představu Ježíše
s tmavou pletí. Tmavého Krista ukázala i nedávná výstava v americkém New Yorku. Ta
nabídla současně i jinou otázku: proč by Spasitelem nemohla být žena?
Jiří
Sládek, MF DNES
|