Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478316
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Skrytá tvář charismatismu
Vloženo Pondělí, 17. červenec 2006 @ 05:39:39 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal jakobin

Skrytá tvář charismatismu Snažím se porozumět napětí, které tady na Granu občas  způsobuje lehké jiskření. Mám dojem (opravte mě), že na jedné straně stojí lidé charismatickým hnutím poškozeni, kteří si myslí, že charismatická praxe je obecně  nepřijatelná a překonaná- stejně jako se někteří lidé domnívají, že komunismus by měl být postaven mimo zákon. (Vymezím pojem: charismatická praxe= zneužití učení o autoritách, učednický model, a podobné vylomeniny,  charismatismus vidím jako něco, co existuje napříč všemi denominacemi).

Na druhé straně stojí lidé, kteří jsou nadšeni z výkonů, které toto hnutí podává a proto jsou přesvědčeni, že charismatismus je rovnoprávná varianta křesťanství. Výše zmíněné kritiky pak napadají v duchu: „ Kdo nic nedělá, nic nezkazí.“ Nemůžu se zbavit dojmu, že oba pohledy jsou dvě strany jedné mince. Na líci je dobře fungující manažerská struktura, která vznikla ze skutečné touhy sloužit Ježíši, kde lidé vytvářejí občanská sdružení, která se zabývají např. výchovou (budování) mládeže (teď nemyslím KAM, protože o něm nic nevím), evangelizací, vytvářením programů pro děti nepřizpůsobivých občanů, či diakonií. Sbory, kde se praktikuje charismatismus jsou dynamické, vůdcové jakoby se předhánějí v pokoře, finančních a jiných obětech. Je zde vybudovaná hierarchie vedoucích (pyramida), sbor rozčleněn do skupinek. Jedním slovem úspěch. Jak je ale toto možné, když člověk je tvor od přírody líný, kritický a nikdo nic dobrého neudělá, naprosto nikdo? Co vede lidi v církvi, aby se takto překonávali? Odpovědí charismatických křesťanů je : To všechno láska k Ježíši.... Může to tak rozhodně někdy být, ale jak to bývá jindy? Rozjedete-li projekt a mnohdy je to finančně nákladný projekt, už si nemůžete dovolit nějaký větší odklon lidí od Vaší vize (při počtu křesťanů v republice), naopak musíte přesvědčit pokud možno všechny, aby vizi následovali, velké věci se totiž nedají dělat ve dvou. A vy přece chcete dělat pro Ježíše velké věci? A tak plíživě začnete prosazovat dobré věci nedobrými cestami. Účel světí prostředky? A najednou ta vize, ta práce, stojí jakoby nad lidmi. Lidé jsou jen prostředky k dosažení cíle k naplnění vize. Dáš se k dispozici? Výborně, když ne, tak si Bůh povolá jiného a když jiný nebude, tak si povolá kamení.... Uvěří další, zaplní tvé místo (některé tyto sbory jsou plné mladých (co do délky víry) křesťanů a chybí jim jakoby historie, protože čím déle věříš, tím jsi náchylnější k prohlédnutí praktik, které popisuji níže), a zapojí se do struktury, vize, skupinky (uvěřili ale v Ježíše nebo strukturu, vizi, projekt? Kdo to posoudí? Já ne, ale o některé (o mnohé?) mám obavy). Navíc i bez projektů, skupina sama o sobě vytváří na své jedince tlak, aby se chovali tak, jak je pro skupinu přijatelné (a teď myslím i v oblasti, o které bible mlčí např. v otázce koupě myčky, auta či výběru životního partnera, zaměstnání atp.) Tyto církve tedy „frčí“ a mají úspěch, ale plíživě a mnohdy nepozorovaně do nich pronikají tyto jevy: 1. Překrucování písma Obvykle zde pastor nemívá teologické vzdělání ani pojem o církevní historii. A nestydí se za to, naopak cituje Kazatele: Spisování mnoha knih nebere konce a mnohé hloubání unaví tělo. Působí pak, jako studiem nezatížené médium Ducha svatého. Biblické verše bývají vytrhávány z kontextu a nedbale aplikovány, a používány k ospravedlnění (podložení) nesprávných závěrů (nebo závěrům sloužícím vizi). Některým veršům je také přiřazován nový duchovní (zjevený) význam. Nezřídka se objeví tendenční kázání- např. kazatel má konflikt s malířem-umělcem a hřímá z kazatelny: „A jak ty prokazuješ, že Ježíš je tvůj Pán? Vydáváš mu i svůj volný čas? Nebo se na nic neptáš a jdeš si klidně malovat?“ 2. Kontrola (manipulace) vedení Ve vedení stojí někdo zvláštní. Výroky typu: „neměl jsem tu být (např. narodil jsem se ve zkažené plodové vodě, celý modrý), někdo nechtěl, abych se narodil (ďábel), ale Bůh mě tu chtěl mít a má se mnou zvláštní plán“ atd. působí k navození dojmu, že ten člověk má zvláštní význam a je zvláštním Božím služebníkem. Často je implicitně (to spíš) či explicitně vyžádáno téměř úplné podřízení se vedoucím/vedení. To proto, že oni mají tu „mysl Kristovu“, zvláštní zjevení nebo jsou Boží pomazaní.

  • Vedoucí/vedení má speciální napojení na Boha bez skutečné vykazatelnosti (např. vedoucí je vykazatelný nějakému zahraničnímu služebníkovi, který přijede dvakrát do roka). Toto jim dodává zvláštní autoritu a váhu jejich výrokům, i v marginálních záležitostech.
  • Verše jako Židům 13:17, Žalm 105:15, atd. je použit k manipulaci členů a k ospravedlnění pozice vedoucího.
  • Vedoucí/vedení často vytyčí oblasti tvého života, ve kterých je pro tebe důležité podřídit se. Odmítnutí jejich rady znamená vzpouru.
  • Problém je, že sami členové těchto sborů mají tendenci přenechat své rozhodovací pravomoci skupině či vedoucímu. (cítí se nehodni, nekompetentni, málo napojeni na Pána, hříšní)
3. Separace/Izolace členů Členové jsou odděleni od světa různými způsoby, aby byli uchráněni od škodlivých vlivů. · Toto je vysvětleno duchovním jazykem a často vedeno upřímnou vírou vedoucího ve správný a nezbytný krok, který každý musí učinit. „Chceme ti pomoci být tak dobrým křesťanem, nakolik je to v tvých možnostech. Máme vlastní zkušenosti, že by ti mohlo ublížit žít s...., zaplétat se s...., číst...., scházet se s....., atd. Tohle by vskutku Ježíše nepotěšilo, a možná bys dokonce odpadl od pravdy. Už se to v minulosti stalo, že kdo šel (např.) na ples, tak...... Někdy je oddělení od světa (na čemž třeba v případě okultních praktik, či narkomanství není nic špatného) vzato tak zevrubně, že člověk přijde o všechny koníčky a známé mimo církev (někdy i o příbuzné). · Toto oddělení se často týká jiných křesťanských skupin, jiných křesťanů a křesťanských písemností. .“ „ Nedoporučujeme navštívit „konkurenční“ bohoslužbu, či formulace „Já bych tam nešel“....(vedení vzorem) 4. Pár vyvolených Vyskytuje se zde duchovní elitářství. Křesťané mimo vlastní skupinu jsou buď vlažní nebo nejsou vůbec opravdovými věřícími.
  • Tímpádem spásu nelze nalézt mimo zdi této skupiny (nebo jde jen o výjimky), ostatní křesťané jsou objekty k možnému obrácení (obrácení ke skupině, tradici nebo věrouce, ne ke Kristu)
  • Tyto skupiny křesťanů zřídkakdy (jestli vůbec) spolupracují s jinými skupinami křesťanů, které k nim nejsou přidruženy. Vím o případu, kdy byla deklarována mezidenominační jednota- nezasvěcenému oku to lahodí, ale při bližším zkoumání se zjistí, že se jedná pouze o charismatické sbory, které se drží napříč denominacemi, spolupráce s necharismatiky neexistuje, ačkoli ve městě jsou.
5. Uniformita životního stylu Uniformita životního stylu může být vyjádřena ve věrouce, oblečení, volbě výrazů a životních podmínkách. · Existuje zde touha vytvořit skutečného učedníka Ježíše Krista. Avšak otázkou je, co činí učedníka učeníkem a jak je identifikován. · Tato uniformita může proniknout i do všech soukromých oblastí jednotlivců, dokonce tam, kde Písmo mlčí. (např. zda je pro křesťana možné dávat či nedávat děti do školky- standard je nedat) 6. Žádný nesouhlas Protože vedení je autoritativní, je zřejmé, že není možné zpochybňovat Božího pomazaného či proroka.
  • V jednom takovém sboru, byl-li vyjádřen nesouhlas s vedoucím sboru v marginální teologické otázce, následovala korekce- rozhovor s dotyčným a formulace typu: je třeba, abychom působili jednotně, máš se raději přijít zeptat, příště se zdrž nesouhlasných formulací, je třeba se názorově sjednotit, atd.
  • Mluvit proti či zpochybňovat znamená mít ducha vzdoru a upadnutí pod Boží hněv.
7. Traumatický odchod Jestliže má člen v plánu odejít, zjistí, že zřejmě bude muset projít bolestivou konfrontací s vedením, které vždy hledá možnost, jak to členovi rozmluvit.
  • Často může být řečeno dané osobě: „Jestli odejdeš, stanou se ti zlé věci. Můžeš dostat rakovinu, být sražen autem, vše ztratit, zbláznit se či dokonce zemřít.“ Nebo je přijato proroctví typu: „Viděl jsem tě, jak skáčeš do oprátky“.
  • Odchod je také velmi traumatický protože ačkoli členové v tomto bodě již nevěří ve skupinu, byli indoktrinováni a věří, že mimo zdi společenství není spasení nebo minimálně požehnání. Kam tedy může odcházející člen jít? I po odchodu mají někteří bývalí členové strach mluvit o svých zážitcích, aby nemuseli čelit Božímu hněvu.
8. Mystika Praktiky a rituály v těchto sborech mají tendenci přebírat na sebe božskou autoritu- mystické prožitky při chvalách, na základě intenzity zážitku se pak posuzuje, zda byl či nebyl přítomen ve chvalách Bůh, „Dnes jsem Boha necítil“, „Neprožívám Boží přítomnost“, nebo naopak „Dnes tu byl Bůh“ (ve smyslu zapařili jsme) (....prožitek se staví tedy nad biblickou pravdu). Praktiky, které byly dobrovolné na začátku se časem stávají absolutním standardem, kterým se měří vydanost a duc*****st . Bude ale toto výkonné a úspěšné charismatické hnutí fungovat i bez těchto zmíněných praktik? Nebo bez nich ztratí svou progresívnost? Jednou mi řekl jeden Angličan...toto hnutí je velmi výkonné a dynamické, má i velké výsledky, zároveň má i velký odpad. (myslel tím lidi, kteří to neunesou, prohlédnou, vizi nepřijmou, a tak musí z kola ven). Co je řešením hádat se, že tomu tak, jak píšu není? Nebo vytvoření nemocnic pro odpad? Charismatické hnutí se ke své druhé straně mince nějak nechce hlásit a je to pochopitelné, ale ona existuje. Budeme ji popírat nebo to připustíme a zkusíme to jinak? Zvolníme a holt nepodáme takové výkony, ale budeme si navzájem bratry a ne jen vedoucími a podřízenými....? Možná, že to, co popisuji se děje i v jiných a ne charismatických sborech. Já jsem se s tím však jinde zatím nesetkala. jakobin P.S. Tento text jsem napsala jako svou zkušenost a pod vlivem četby článku Eight Distinctives Of An Aberrational Christian Group - http://home.comcast.net/~neirr/s7-aber2.html

"Skrytá tvář charismatismu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 45 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Skrytá tvář charismatismu (co to je?) (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 08:31:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pojem charisma, charismatismus je pro mne pojem o vlité pomoci od Boha, přes Svatého Ducha Božího, nebo přímo Ducha, něco, co jde vnitřně v člověku, dává mu dary, které ani nechtěl, když na ně nebyl schopen pomyslit, ani nebyl schopen pochopit, když je ještě nepoznal (viděl sice projevy u jiných, ale sám je nezažil), a tak myslím, že je to práce Ducha v jednotlivci.
Nikdy jsem se nesetkal se strukturou, která by měla mít název charizmatická (jsem v životě církví nezkušený) a nechápu, co to má co dělat s organizací činnosti.
Duch přichází jak chce (a za každý dar je člověk vděčný, pravda?), a vane jako vítr – ani nevíme, kam směřuje a kudy půjde dále.
Co s tím má dělat struktura?
Uznávám úlohu učitelů, vůdců a pomahačů (pomáhají Duchu i lidem), ale nevím, jak se k pojmu darů druží nějaká hierarchická struktura, jistě to říkám z neznalosti toho, co kde dělají, a proč by někdo měl mít vedení nad skupinou, když Duch dává dary osobně a ne v nějaké struktuře.
Ovšem tak jako je možné být proškolen v užitečných (spíše vnějších) věcech od zkušených, tak je pomoc skupinám možná – ale ne snad tak, že Duch musí nutně mít své vůdce mezi lidmi.
A když jsme u toho - to je princip, při kterém se křest přijímá skrze někoho (nekřtím sám sebe), při kterém se svěcení pastýřů provádí prostřednictvím biskupů jako v textu:
´…Proto ti kladu na srdce, abys rozněcoval oheň Božího daru, kterého se ti dostalo vzkládáním mých rukou. Neboť Bůh nám nedal ducha bázlivosti, nýbrž ducha síly, lásky a rozvahy. Nestyď se tedy vydávat svědectví o našem Pánu.(2 Timoteovi 1,6-8)...´,
a je to způsob, při kterém se pomazávají potřební podle listu Jakub 5, 14.
To znamená, že starší podle tohoto listu byli také služebníci charizmatu při pomazání.
Proto řekl Kazatel: ´co nového pod Sluncem? ´.
Charisma tu bylo, je, bude. Elizeus přijal sílu od Eliáše a to i pomocí jeho pláště, učedníci přijali dar od Pána a jejich následovníci od Ducha.
Ale v charizmatickém ´hnutí´ se opravdu nevyznám (možná vzhledem na moji praxi, že všude občas nakouknu na návštěvě, jako křesťan přesvědčený o jednotě Kristova těla, které je rozdrobené do tisíci církviček, a pro krátkost mé občasné návštěvy ´všude´ nic nezjistím) a zdá se mi, že je to vnitřní věc mezi člověkem a Bohem, ovšem využití charizmatu je už věc pro prospěch dalších.
Jan Křtitel na poušti také nebyl (asi) připraven kázat od nějakého vedoucího, ale osobně.
Tak nevím, jestli jsem nějak přispěl k hodnocení, kromě vyslovení osobního názoru, že práce Ducha Svatého je především osobní u člověka, ovem cituji názor platný ještě ve středověku, že se člověk od osobního prožitku později orientuje (má se orientovat) ke společnosti a službě ostatním.
Miro



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: reader v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 14:57:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
skvely clanek..zas po delsi dobe neco, co se da cist. diky jakobinko.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 17:13:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten článek se mi taky moc líbí.

Ale přece jen bych rozlišoval. Chrismatické sbory na svém vrcholu (např. svého času liberecký sbor JB) byly opravdu velký pračky na lidi, odpad byl brutální (stovky, přes třicet jich skončilo na psychiatrii). Ovšem většina charismatických sborů je malá a počítá, že svůj zenit má teprve před sebou. Odpad mají taky, ale nebije to až tak do očí. Jsou to jednotlivci, kteří pak slouží jako odrazující příklad, který už tak malý sbor ještě více semkne - každý má strach - opustíš-li mne, zahyneš. Ani jednotliví charismatici, kteří byli získáni nebo infiltrovali do necharismatickejch sborů nemají hromadný odpady, protože maj velkou motivaci získat ve sborech další učedníky. Většinou jim to vydrží tři čtyři roky, když zjistí, že jim tam pšenka nepokvete, tak zdrhnou do některý radikální charismatický církve. To jenom k doplnění, protože se zdejší chrismatici hned ozvou, že to vztahuješ na všechny charismatiky a že u nich takovej odpad nemají. Ale když není teď, jednou bude.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 17:15:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zajímavé, že se s readerem můžeme taky shodnout. Asi to by to chtělo, aby nám to někdo pískal.

Některé zde uvedené problémy se snažím i já po mnoho let řešit. Odtud taky pochází moje hlavní námitka: Je-li "charismatismus" takto vymezen, jak na začátku navrhuje jakobin, pak ať mi někdo vysvětlí, proč tyto jevy potkáváme stejnětak i v evangelikálních nebo letničních sborech jako v probuzeneckých kruzích katolických? Jistě - můžeme dospět ke konsensu, že "charismatik" je prostě nadávka pro každého nositele uvedených negativních projevů moderní církve, ať je to katolík nebo evangelík, baptista či adventista.

Pak ale prosím, aby nedošlo k omylu, abych nebyl na tomto fóru ostentativně prohlašován za zločinného charismatika, nýbrž abych byl považován za bojovníka proti charismatismu. Dlouholetá praxe v tomto oboru mi je svědkem.

Pro natvrdlejší kolegy: prohlašuji místopřísežně, že zmíněné negativní jevy jsem potkal i v církvích, narozených z charismatického hnutí, jako je třena KS. A to nejednou. A né že né! To jen aby bylo jasno, pokud možno, i lidem se zakaleným okem.

Děkuji za věcný přístup, jakobíne!

Olin





Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 20:24:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ať mi někdo vysvětlí, proč tyto jevy potkáváme stejnětak i v evangelikálních nebo letničních sborech jako v probuzeneckých kruzích katolických?

No to je jednoduchý.

- evangelikální církve jako CB, JB, BJB byly charismatikama indoktrikovaný a proto se to tam objevuje

- letniční AC má velký problém s růstem charismatickýho vlivu (po návštěvě "misionářů" z Argentiny)

- místo v probuzeneckých kruzích katolických jsi měl napsat v komunitách katolické charismatické obnovy

Takže všude zakopneme o charismatiky.

Jistě, některé jednotlivé body (1,2, možná 3) můžeme subjektivně vidět i v církvích s necharismatickým vlivem (rád bych věděl, které to jsou!), ale většina těchto bodů je pro skupiny s charismatickým učením typická.

Napiš konkrétní příklady necharismatického společenství, kde se tyto body projevily. Obávám se, že kromě obecných tvrzení nic konkrétního neuslyšíme.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 17. červenec 2006 @ 21:25:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Příklady? To může být zajímavé pro další čtenáře. Mohou si je srovnat s vlastními zkušenostmi.
Pokusím se o telegrafický přehled:

ad 1/ v našem národě specifický problém zejména KS. Chybí vzdělání, a zejména také chybí povědomí o chybějícím vzdělání.
Ale i v AC a SŽ jsem se setkal s dost nedbalým přístupem k Písmu.
Ovšem - druhý problém - manipulace skrze kázání - s nejmarkantnějšími příklady jsem se setkal zejména v CB před mnoha lety.

ad 2/ kontrola a manipulace vedení, rozumí se nekritizovatelného a nevykazatelného
- to je problém: z vlastní zkušenosti to neznám. Nikdy jsem se s tím nesetkal. Občas ovšem slyším zvěsti... Nemám důvod jim nevěřit, ale nemohu zde šířit, co se říká.
Kdyby to ale měl být obecný "charismatický" problém, asi bych to měl znát. Jsem sám totiž bytostným opakem.

ad 3/ pro charismatické hnutí, jak jsem ho já poznal, jsou příznačné právě opačné postoje.
Tyto izolacionistické tendence znám zejména z prostředí Křesťanských sborů, starých letničních z AC (myslím jen starou generaci), zejména také z CB (také hlavně od starší generace.)
Izolace od ostatních církví - ale kdeže! A.France tu roky přesvědčuje všechny přítomné, že hlavním zločinem charismatiků je naprostá nechuť k izolaci a míšení církví!

ad 4/ asi nenajdete křesťanskou skupinu, pro kterou by toto platilo MÉNĚ, než pro charismatiky. I tam se to snad může vyskytnout, ale nepamatuji. Zato se s těmito postoji setkáte prakticky u všech tradičních církví: od katolíků po adventisty.
A v těchto církvích pak zejména mezi těmi lidmi, které bychom označili za rozhodné křesťany.

ad 5/ toto je vůbec dost vzácné, ale taky asi k vidění především mezi tradičními zastánci nějakého starého učení.

ad 6/ dost specifický, zejm. "charismatický" problém. ALE: nejtěžší případy jsem viděl v CB mezi rozhodnými potírači charismatického hnutí!

ad 7/ bohužel - daleko nejčastější projevy tohoto typu jsem potkal opět v CB starší doby.

ad 8/ opravdu specifický problém jak charismatiků, tak letničních - a asi všech společenství, kde "se" věří tomu, že Ježíš navštěvuje naše bohoslužby. Kde tomu nevěří, tam tyto problémy nemají.

Tolik k příkladům.

berkinovy teze ///No to je jednoduchý.
- evangelikální církve jako CB, JB, BJB byly charismatikama indoktrikovaný a proto se to tam objevuje
- letniční AC má velký problém s růstem charismatickýho vlivu (po návštěvě "misionářů" z Argentiny)
- místo v probuzeneckých kruzích katolických jsi měl napsat v komunitách katolické charismatické obnovy
Takže všude zakopneme o charismatiky. !!!!!

... nasvědčují ale tomu, že jejich autor je zralý na psychiatrickou pomoc, ačkoli (snad) nenavštěvuje žádná charismatická shromáždění.

Olin






Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 18. červenec 2006 @ 00:20:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...po dopsání jsem si vzpoměl, že některé dost smutné zkušenosti s manipulací a zneužitou autoritou jsem učinil s ECM.

Chtěl bych ještě doplnit toto:

Vzhledem ke svému částečnému vzdělání patřím mezi lidi, kteří mají zmíněný "pojem o církevní historii." Dokonce si troufám říci, že mám nadprůměrné znalosti v tomto ohledu.

Proto mohu jakobínku ujistit, že problémy, které vzpomíná, jakkoli jsou vážné, tak jsou taky věkovité. Našli bychom je v církvi i před sto lety, před dvěma sty lety... Charismatické hnutí, pokud ho máme vymezit konkrétněji, než jakobínka učinila, některé z nich převzalo a "rozvinulo", ale s jinými úspěšně zápasilo a naopak výrazně napomohlo k jejich vykořeňování!

Musíme vzít v úvahu toto: charismatické hnutí
a) zrodilo se mezi vzdělanci, na universitách a ve středních vrstvách křesťanské společnosti, takže asi nevzdělanost a primitivismus, stejně jako morbidní a bigotní náboženské projevy pro něj nebudou typické, jakkoli se někde vyskytují

b) je výrazně individualistické, takže toto hnutí daleko častěji zatočilo jak se zneužíváním autority tak s rigidními, skálopevnými pyramidálními strukturami. Mnoho tzv. charismatiků v životě neslyšelo taková "sborotvorná" kázání, jaká můžeme dodnes často slyšet v církvích, sešněrovaných pevným učením.

c) je od počátku vévodou ekumenického hnutí, čímž irituje mnohé tradiční křesťanské vůdce. Izolací od ostatních křesťanů trpí tito lidé asi tak často,jako mořskou nemocí.

Mme. jakobin nepochybně tyto problémy zná z prostředí charismatického sboru. Otázky jsou 1/ nakolik dobře zná jakékoli jiné prostředí, a
2/ nakolik se skutečně jedná o problému způsobené charismatickým hnutím, a nakolik jsou to problémy a dědictví rodné denominace, jen v "charismatickém" vydání.

Popsané problémy samy nelze bagatelizovat. Tato má upozornění slouží především k tomu, aby ti, kdo se s těmito problémy chtějí popasovať, se soustředily na problémy samotné, a nesváděly je na celé církve, organizace, nebo dokonce celá hnutí.

Olin



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Úterý, 18. červenec 2006 @ 07:19:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže jsme se od Olina nic konkrétního nedozvěděli. Jen obecný subjektivní formulace typu mlhavě si vzpomínám... Zato moje doložitelná zmínka o konkrétním libereckém sboru JB ho rozrušila natolik, že mě poslal na psychiatrii. :-)

Je zajímavé, že jenom tady na granu najdeme různá svědectví lidí, kteří tyto věci v charirmatických sborech zažili a teď se z toho vzpamatovávají v necharismatických sborech.

Samozřejmě, že jsou charimatiky považováni za psychicky narušené nebo že to říkají ze msty, jiná možnost neexistuje, jak napsal Katels o případu z olomouckého sboru BJB.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Úterý, 18. červenec 2006 @ 10:50:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle tohoto článku bych řekl, že nejhorší manipulátor byl Ježíš. Nutil pít lidi krev a jíst jeho tělo. Manipuloval s učedníky, nutil je ať zapřou sami sebe a následují jej, bránil jim pohřbívat své rodiče a povolával do služby bez možnosti času na rozhodnutí, což znamenalo opouštět příbuzné a práci. Byl psychicky nevyrovnaný a dokonce měl násilnické sklony, když nevybíravým a hrubým způsobem vyhnal vážené obchodníky z chrámu. Však to vnitřní šílenství jeho učedníci rozpoznali a nakonec ho všichni opustili po té co dostali rozum. Nejprve velké zástupy a potom i jeho 11 věrných. Jedine co je na tom křešťanství přijatelné,je desatero ze starého zákona. A možná těch pár dobrých myšlenek jako "miluj bližního svého".


Tak se asi na Ježíše dívalí jidi kteří neměli (nemají) charismata. Bez Boží milosti se žít v církvi nedá. Sám ježíš upozornil Simeona na nutnost znovuzrození. Bez znovuzrození vypadají učedníci a Ježíš velice podezřele a podivně. Lidi kteří jsou znovuzrození takové věci a rozbory jaké popisuje tento článek neřeší. Chápu, že člověka, který věří ze své síly musí charismatická a vůbec jakákoli živá církev hodně frustrovat.


Na druhou stranu nihdo nemůže zaručit, že se v církvi nedějí šílené a nezdravé věci. Zato můžou vesměs lidé jednající podle své staré přirozenosti a je dobře, když se na to upozorní. potom bych ale uvítal konkrétní příklad a ne neurčité náznaky.





Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Úterý, 18. červenec 2006 @ 16:55:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Charismatické hnutí je pojem tak široký, že jen velmi obtížně budeme hledat společné rysy. Jedním z mála společných bodů by mohlo být to, že lidé, hlásící se k charismatickému hnutí, věří, že "charismata", tedy nadpřirozené duchovní dary (zmiňované typicky například v 1. Kor. 12 kap.), mohou a mají být v církvi i v dnešní době. To je společné i pro zcela nesrovnatelné skupiny, jako je například tzv. Hnutí víry a katolická charismatická obnova, stejně jako pro široké spektrum ostatních sborů a církví. Hledat další univerzální "charismatické" charakteristiky lze jen s velkými obtížemi. Myslet si proto, že pro "charismatismus" je typické "zneužití učení o autoritách", asi úplně neodpovídá realitě. K charismatickému hnutí se podle odhadů celosvětově hlásí nejméně 300 mil. křesťanů. Asi bychom na základě zkušenosti s jedním českým charismatickým sborem neměli předpokládat, že jejich společnou zkušeností je například "zneužití učení o autoritách".

Pokud jde o body, které by měly "charismatismus" charakterizovat, je třeba objektivně uznat, že to jsou skutečné problémy církve, ale naneštěstí se vůbec nevyhýbají necharismatickým sborům.

1. Překrucování písma
Nedostatečné vzdělání není doménou charismatickým sborů. Řada evangelikálních církví umožňuje duchovní práci lidem, kteří nemají vysokoškolské teologické vzdělání. To je dáno mimo jiné tím, některé názory otevřeně zastávané předními představiteli např. Evangelické teologické fakulty (viz rozhovor) jsou v rozporu se základní věroukou těchto církví a jiné možnosti vzdělání se objevují až řadu let po revoluci. Ne každému mladému křesťanovi tedy asi bude v evangelikální církvi doporučeno studium na ETF. Zažil jsem i dost smutné životní příběhy lidí, kteří tam ztratili svou osobní víru. Každý tam musí dost vybírat, co mu ve studiu bude k užitku a co má nechat stranou.
(V AC nedostatek vzdělání vnímáme jako značný problém. Mimo jiné proto byla založena Vyšší odborná škola misijní a teologická v Kolíně. Ta už má konečně své vlastní domácí vysokoškolsky vzdělané teology a nemusí se tolik spoléhat na zahraniční učitele. Další lidé teologickou fakultu studují, takže snad bude takových přibývat. Jinak pastoři u nás mají alespoň povinné vnitrocírkevní vzdělávání (včetně zkoušek) pod patronací právě VOŠMT.)
Ze zkušenosti ale vím, že problém vytrhávání veršů z kontextu a jejich nedbalé aplikace, není nějakou charismatickou výsadou. Člověk se s ním může setkat téměř kdekoliv, v závislosti na osobnosti konkrétního duchovního. Pokušení použít kázání k určitému druhu nátlaku, je pro některé duchovní zkrátka příliš silné. Vzpomínám si na jistou rodinu z katolické církve, která si stěžovala na to, jak si pan farář v kázání vyřizuje osobní spory se svými kritiky v jejich městečku.
Já osobně se s nedbalou či zavádějící aplikací biblických veršů setkávám mimo jiné v některých proticharismatických článcích zde na Granu, či v něterých knihách, které jsou používány jako zdroj argumentů pro takové spory. To, co by prý mělo být typické pro charismatiky, je tak někdy použito právě jejich odpůrci.

K dalším bodům možná někdy příště...

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem





Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: pat v Středa, 19. červenec 2006 @ 07:12:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že charakterizovat charismatika jako někoho kdo věří na dary v dnešní době není dobrá. Spíše jde podle mne o vztah k darům. Charismatici, jak jsem to aspoň já poznal, věří v to, že dary se dají získat. Vymodlit, možná i nějak "naučit", vzhledem k různým "kurzům". Přeloženo do normální řeči: "Otravuj Boha tak dlouho, až ti to dá..." - s tímto jsem se setkával docela běžně. To pak navozuje situaci, kdy vlastně máš tolik "darů", kolik si na Bohu vymodlíš, a tudíž, jsi li dost aktivní/horlivý, máš/můžeš mít/ všechny. Záleží vlastně jen na Tvé horlivosti/aktivitě. Naopak - nemáš dar(y), nejsi dost horlivý, tudíž jsi automaticky podezřelý, divný. Okolí dary vyžaduje, okolí je musí mít. Není divu že v charismatickém sboru všichni mluví jazyky, skoro všichni prorokují, kdekdo učí... Pokud dary chybí, není problém je přece "vyrobit/sehrát". Neskutečné množství nevyplněných proroctví hovoří za vše. (co já jich už jenom slyšel, kdyby se vyplnila jen desetina, chodíme se už dávno dívat na posledního ateistu do muzea) Logicky se pak do čela dostávají nejlepší herci a manipulátoři. Tudíž: netvrdím, že charismatici mají nějaký monopol na negativa, jistě, vyskytují se všude, ale zde se násobí.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: pat v Středa, 19. červenec 2006 @ 07:28:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozn: Tím zamozřejmě netvrdím že je špatně se o dary modlit, jenom pochybuju, že se dají na Bohu nějak "vynutit" nebo naučit. Prostě je to DAR a Bůh dává jak komu chce, nezávisle na skutcích nebo "aktivitě". To jenom na doplnění.



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Pátek, 13. červenec 2007 @ 23:14:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtěl bych poděkovat Jakobin a Berkinovi za jejich definice toho, co ostatní kteří se diskuse zůčastnili viděli jen z letadla a ještě z různě velké výšky a někteří, kteří si užívali klidného letu nad mraky potřebovali jen poslat své intelektuální pozdravy typu Gagarinovy zdravice. Prosím ty, kteří si uvědomují tragičnost kterou je tato diskuse protknuta, vzpomeňte modlitbou na stovky obětí negativní stránky charizmatického hnutí. Zenit charizmatických uskupení s dominantním vedením ať už one mann system, či one man system with loayal kolektiv,( ne takto specifikovaný ale vyřčený Berkinem) se přiblížil stejně jako čas velkého spuštění i Božího království. Jako koukol i pšenice rostou spolu, budou i tyto věci, ale jsou vidoucí kteří musí mluvit. Díky Farel



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Liner v Sobota, 14. červenec 2007 @ 10:18:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
2K 11,14 A není divu, vždyť sám satan se převléká za anděla světla;
2K 11,15 není tedy nic překvapujícího na tom, že se jeho služebníci převlékají za služebníky spravedlnosti. Jejich konec bude jako jejich skutky!




Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Sobota, 14. červenec 2007 @ 20:59:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím Linere jestli bys to měl vždycky zazdít nějakym veršem z Písma. Nebo se snad domníváš, že každé tvoje slovo je slovem propověděným v příhodný čas ? Já bych si tak nefandil. (I když se mám rád).



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Sobota, 10. listopad 2007 @ 20:46:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že by předpilotní článek z tý partičky. Farel



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Sobota, 10. listopad 2007 @ 20:47:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že by předpilotní článek z tý partičky. Farel



Re: Skrytá tvář charismatismu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 10. listopad 2007 @ 21:54:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
   Díky, Joe, žes to připoměl.
V situaci, kdy jsme se pokoušeli diskutovat alespoň s těmi, kdo k tomu byli ochotni, na tento článek bychom zapoměli.

   //(Vymezím pojem: charismatická praxe= zneužití učení o autoritách, učednický model, a podobné vylomeniny,  charismatismus vidím jako něco, co existuje napříč všemi denominacemi).


Jakobin vymezila pojem a zároveň svoji osobní pozici.
Není žádný zásadní rozdíl mezi anticharismatismem jakobin, antikatolicismem gojim a jakýmkoli jiným duchovním rasismem, jichž společný praotec je antisemitismus.

Neexistuje taky způsob, jak s jakobin a jejím kroužkem debatovat.
Žid se před antisemitou nikdy neobhájí: i kdyby vyvrátil všech 8 bodů konkrétních námitek - jako že se mu to u lidí s předsudky podařit nemůže, ještě stále je tu ta nejzávažňější námitka: je to žid.

MY jsme charismatici a jako takoví jsme zhoubou církve. Povoláváme učedníky a zneužíváme autoritu, přičemž vůbec není důležité, zda opravdu zneužíváme autoritu, a zda náhodou není naším posláním povolávat učedníky. Jsme charismatici.

 - překrucujeme Písmo, přičemž soudci nad výkladem jsou lidé, kteří Písmo nepřekrucují. Oni jsou oprávněni ho vykládat, takže když oni řeknou, že jsme to překroutili, tak je to překroucené.

 - uchvacujeme vedení lidí a podmaňujeme si je. Není přitom důležité, zda to děláme. Pokud by to náhodou ve skutečnosti dělali anticharismatici, tak to jsme měli vlčí mhu, protože to děláme my a konec diskuse.

 - izolujeme lidi od světa. Legrační je, že současně jsme obviněni z organizace kurzů alfa což je naopak nežádoucí matení hranice mezi církví a světem. Pokud jste náhodou ztratili pojem o tom, co je to izolace, zeptejte se v antichariklubu. Ti vám to vysvětlí bez zneužívání autority.

 - jsme elitáři, hýčkáme si pár vyvolených. Kdyby vám přitom bylo divné, jak se můžeme proviňovat  těmi tisícihlavými sbory, kde je údajný nedostatek pokání a ktré jsou znamení masového odpadu posledních časů, tak ať se vám z toho nezamotá hlava!

 - máme uniformní životní styl, což se projevuje hlavně tím, že chodíme velmi civilně oblíkaní a tolerujeme narozdíl od mnohých počestných církví v kostele i kraťasy a dokonce punkového kohouta. Uniformní životní styl se třeba u známé charismatické církve Vinice projevuje třeba tím, že se tam při bohoslužbách sedí u stolu u kafe. V některých charismatických církvích se to dokonce projevuje padáním na zem na všechny strany, a ne jen na tvář, jak požaduje jeden praštěný anticharismatik.

 - žádný nesouhlas! Pozoruhodný znak charismatismu. poznáte to hlavně podle nekončících diskusí a sporů nad kdejakým veršem z Bible, a taky samozřejmě podle toho, že charismatické sbory vynikají v církevním světě obdivuhodnou jednotou. Nevíte proč anticharismatici v JB obviňovali charismatiky z toho, že neslouží v bílém ornátě v bíle natřené modlitebně, ale v nestoudně barevném kulturáku? Nic si z toho nedělejte, jakobin to taky neví a já taky ne.

 - odcházet z takové církve je traumatické, což je snad nejhorší charismatická vina. Odcházet z církve se má se slavením a s radostí, a odcházející, je-li to skupinka, by to měli oslavit v baru, že jsou z tý charismatický hrůzy konečně venku. Místo toho jim to zločinní charouši ztěžují tím, že někteří jejich kamarádi nebo (sic!) rodinní příslušníci odejít nechtějí, a tím vytvářejí hrozná traumata.

 - charismatici taky podléhají nepřípustnému dojmu, že je navštěvuje Bůh, což je hrozná troufalost. Co by mezi takovými bandity dělal?


Není pochyb o tom, že s kroužkem okolo jakobin nelze vést rovnoprávnou diskusi o tom, zda je to všechno pravda. 
Dokládání těchto tezí totiž probíhá podle staletých mustrů:

 - židi tyjí z lidských neřestí a vedou naši mládež k alkoholismu.
dokládá se to tak, že se najde v okolí jeden nebo dva židovský hosposký.

 - židi zneužívají lidskou nouzi a všechy poctivé čechy vykořisťují.
doložíme tak, že uvedeme, kte je nejbližší židovská zastavárna anebo nejbližší lichvář.

 - židi páchají rituální oběti - doložíme Hilsnrem
 - jsou to zrádci každého národa - doložíme Dreyfusem
 - a nenávidí lidstvo - doložíme známými Protokoly
 - a vůbec, jsou to nebezpeční paraziti - doložíme židem Süssem z pera židovského spisovatele.

Jenže židi došli a koneckonců jejich zmatené obviňování už se nenosí. Použijeme charismatiky. Církev bude hned svatější.

Olin








Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy