Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462186
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt
Vloženo Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 11:04:31 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels


Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům;
odsoudí ho na smrt

Uvádím část biblického verše; celý biblický text je takto: „Hle, jdeme do Jeruzaléma a Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt“ (Matouš 20:18) Díky osobnosti a také z promluv Ježíše Krista můžeme konstatovat, že Synem člověka je pouze On sám. Já se chci sdílet s tím, jak jsem pochopil Ježíšovo konstatování, že je Synem člověka. Určitě při svých konstatováních Pán Ježíš myslí na dva prameny biblického textu, jak pochopit pojmenování, titulování toho, kdo je Syn člověka.

Vím, že písmo se nejlépe vykládá písmem a já nebudu postupovat jinak. Budu se snažit pochopit označení, kvalifikování „Syn člověka“ v perspektivě biblických textů. Prvním pramenem inspirace k pochopení kdo je Syn člověka, je v biblické knize Daniel. Přečteme si to nyní společně: „Viděl jsem v nočním vidění, hle, s nebeskými oblaky přicházel jakoby Syn člověka; došel až k Věkovitému, přivedli ho k němu.“ (Daniel 7:13) Pokud Pán Ježíš konstatuje o sobě, že je Synem člověka, je to zcela jistě odvolávka k tomuto konkrétnímu biblickému textu. Je to Ježíš sám, který je Synem člověka a pokusím se převyprávět výše uvedený biblický text s ohledem na Ježíše Krista. „Viděl jsem v nočním vidění, hle, s nebeskými oblaky přicházel Ježíš Kristus; došel až k Věkovitému, přivedli ho k němu.“ (parafráze Daniel 7:13) To byl jeden pramen inspirace pro pochopení titulu Syn člověka. Pán Ježíš je oním Synem člověka z biblické knihy Daniel. Druhým neméně významným pramenem pro pochopení onoho pojmenování Syn člověka je v biblické knize Genesis. Pokud se zamyslíme, kde se poprvé píše o synu člověka? No, nejspíše to bude biblická kniha Počátku, kniha Genesis. Píše se tam o stvoření Adama – člověka. Kolik je v této biblické knize zaznamenaných přímých potomků, synů Adama? Je tam řeč o Kainovi, Ábelovi a nakonec je uveden Šét. Kain, Ábel a Šét jsou syny člověka. Který z těchto synů člověka zemřel nepřirozenou smrtí? Byl to Ábel a je to příběh první bratrovraždy mezi Kainem a Ábelem. Řekl bych a je to jenom můj úsudek, že pokud Pán Ježíš konstatuje: Syn člověka, tak se odvolává mimo jiné i ke kontrérnímu synu člověka, což byl Ábel. Ábel byl pastýřem ovcí, jako náš Pán Ježíš (pastýřem lidí). Ábel umírá nepřirozenou smrtí, Pán Ježíš je zrovna tak zavražděný. Těch souvislostí je tam opravdu víc a povšiml si toho i pisatel listu Židům, který píše: „… a před Ježíšem, prostředníkem nové smlouvy, a před jeho krví, která nás očišťuje, neboť volá naléhavěji než krev Ábelova.“ (Židům 12:24) Uplatním tedy už mnohokrát řečené pravidlo, že se budu snažit pochopit jeden biblický text, prostřednictvím jiného biblického textu. Budu se snažit pochopit titul Syn člověka prostřednictvím syna člověka z biblické knihy Počátku, knihy Genesis. Jakoby bratrovražedný boj mezi Kainem a Ábelem byl předzvěstí násilné smrti, vraždy Našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Ábel zemřel jenom proto, že Bůh přijal jeho oběti a Kainovy oběti nikoliv. Podobně to vidím i s Pánem Ježíšem v této souvislosti. Bůh vyslýchá a odpovídá na modlitby Ježíše Krista. Farizeové, zákoníci, saduceové prostě Židé té doby jsou naštvaní, žárlí nejenom na popularitu Ježíše mezi prostým lidem, ale stejně tak jsou nahněváni, že Bůh vyslýchá a odpovídá na modlitby Ježíše Krista. Vztah a jednání Kaina vůči Ábelovi nám pomůže při pochopení vnitřních pohnutek a jednání Židů vůči Ježíši Kristu. Potom ale Boží odpověď Kainovi, je i Boží odpovědí Židům: „Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.“ (Genesis 4:7) Domnívám se a opět je to pouze můj úsudek, že se tímto Božím prohlášením, touto přímou Boží řečí měli řídit Židé, současníci Ježíše Krista. Pán Bůh by je tak mohl přijmout, vyslyšet a oni by rozpoznali v pozemském Ježíši zaslíbeného Krista, Mesiáše. Ale podobně jak to bylo sepsáno v příběhu první bratrovraždy o násilné smrti Ábela, umírá Ježíš nepřirozenou smrtí – vydán do rukou lidí: „Slyšte a dobře si pamatujte tato slova: Syn člověka bude vydán do rukou lidí.“ (Lukáš 9:44) Čteme-li ve Svatých textech Bible o Ježíši Kristu, že je Synem člověka, potom je to mimo jiné míněno v souvislosti s prvními lidmi, v souvislosti s Kainem a Ábelem a jejich hrozného příběhu. (Gn 4:1-26) V příběhu o Kainovi a Ábelovi je ještě jedno velice důležité ponaučení pro nás křesťany. „Ale Hospodin řekl: Nikoli, kdo by Kaina zabil, bude postižen sedmeronásobnou pomstou.“ (Genesis 4:15) Pokud se při vraždění a pogromech Židů v průběhu tisíciletí křesťané odvolávali na tzv. bohovraždu, potom takové křesťany jistě stihne sedmeronásobná pomsta... Pokud se při vraždách, pogromech Židů odvolávali lidé na to, že Židé zavinili smrt Ježíše Krista, potom ti, kteří zabíjeli, masakrovali židovské obyvatelstvo, budou potrestáni tím přísnějším trestem… Karels


"Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 11:22:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezapomněl jsem samozřejmě na to, že Pán Ježíš Kristus zemřel za naše hříchy, že nesl naše hříchy. V tomto článku jsem si povšiml osobnosti Pána Ježíše z pohledu "Syna člověka" a jeho souvislosti s Ábelem.

Karels



Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 15:16:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mezi Abelem a Kristem jsou určitě zajímavé paralely. Na druhé straně Písmo sv. výslovně označuje Krista jako druhého Adama. Dvojice Adam - Kristus byla ve starocírkevním myšlení nesmírně produktivní, otcové se nad tím rádi zamýšleli. Mě se moc líbí myšlenka, že lidstvo má dva praotce, jedním je první Adam, od něhož máme život pozemský a druhý je Kristus (tj. druhý Adam) od něhož máme život duchovní. Je to trochu off topic, ale nedalo mi to...
Od dvojice Adam - Kristus se pak odvíjejí další oblíbené paralely: strom v zahradě Eden versus kříž (z jednoho pojídáme ovoce smrti, z druhého ovoce života), Eva versus Maria nebo Eva versus církev (jedna plodí děti k pozemskému životu, druhá k nebeskému).



Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 22:27:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Tento clanek celkem zajimave zkouma, co presne to znamena, ze Jezis byl Synem cloveka. Doufal jsem ale, ze tu najdu i trosku dukladnejsi uvahu nad tim, kde bereme tu jistotu, ze Jezis je opravdu Synem cloveka, protoze jsou to prave ty nejsamozrejmejsi predpoklady, ktere musime zkoumat.

Zvazte nasledujici:
1. Rika nekde Jezis neco na zpusob: "Ja jsem Syn cloveka" ? Janovo evangelium ma mnoho pasazi ve stylu "Ja jsem to a to" (voda zivota, chleb zivy, svetlo sveta, cesta atd.), ale neobsahuje vyrok "Ja jsem Syn cloveka", ackoli se v nem o Synu cloveka mluvi casto (J 3:13, J 5:27, J 6:27, J 12:34, J 13:31). Synoptici se Synem cloveka jen hemzi, ale Jezis to spojeni pouziva vzdycky zpusobem, jakym o sobe mluvil Vinettou, tzn. ve treti osobe.

2. Proto musime totoznost Jezise a Syna cloveka odvozovat casto z kontextu. Viz napriklad Mk 2:23-28 - prihoda s mletim obili v sobotu, kterou Jezis zakoncuje slovy: "Proto je Syn cloveka panem nad sobotou." Kontext naznacuje, ze rozemlivat obili dovolil ucednikum on, ergo v te vete musi mluvit o sobe. Podobne odvozeni z kontextu bychom asi mohli uvazovat v pasazich jako Mk 8:27-33 nebo L 9:54-58.

3. V Pismu je ale take par vyroku, jejich gramatika naznacuje, ze Jezis a Syn cloveka jsou dve rozdilne osoby: "Kdo se stydi za mne a za ma slova v tomto zproneverilem a hrisnem pokoleni, za toho se bude stydet i Syn cloveka az prijde v slave sveho Otce se svatymi andely." (Mk 8:36, L 9:26). Pokud byl Jezis Synem cloveka a chtel na sebe odkazoval ve treti osobe, pak proc to nedelal konsistentne? Mohl prece rict: "Kdo se stydi za slova Synova, za toho se bude stydet Syn cloveka...", pripadne "kdo se stydi za moje slova, za toho se budu stydet ja, az prijdu v slave sveho Otce..." To, ze v pulce vety zmenil zpusob reference, je prinejmensim zvlastni.

4. Jina je situace v L 12:8-9, coz je parafraze jiz uvadeneho vyroku a v nem Jezis rozlisuje mezi "mymi slovy" a Synem cloveka. Tento vyrok ale ma svou paralelu u Matouse (Mt 10:32-33), kde Jezis nerozlisuje: "Kazdy, kdo se ke mne prizna pred lidmi, k tomu se i ja priznam pred svym Otcem v nebi; kdo me vsak zapre, toho i ja zapru pred svym Otcem v nebi." To ale muze byt vysledkem pace z prameny. Nevime, jake vsechny prameny mel pred sebou Lukas a jake Matous, takze je mozne, ze Matous proste rovnou dosadil za Syna cloveka Jezise, ackoli v jeho prameni stal puvodne Syn cloveka.

V souvislosti s Jezisem se zkratka musime jako krestane popasovat i s intepretacemi historiku, kteri vykladaji cely Jezisuv pribeh tak, ze Jezis byl puvodne potulny apokalypticky kazatel, ktery kazal o nadchazejicim konci sveta a O Synu Cloveka. Soucasti jeho poselstvi bylo tvrzeni, ze konec sveta nastane jeste za jeho zivota (Mk 13:30). Kdyz potom zemrel a jeho predpovedi o konci sveta behem jeho zivota se tudiz evidentne nenaplnily, ucednici "znasilnili" Jezisovo uceni v tom smyslu, ze Synem cloveka byl on a vsechna evangelia uz byla napsana v tomto duchu. Zvestovatel apokalypsy se tak sam stal zvesti (aniz s tim mohl cokoli delat).

Co vy na to?

Aviaf



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy