Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 265 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116536032
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jistota spasení
Vloženo Pondělí, 08. leden 2007 @ 09:26:48 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal eman

S úctou pro Libora "Serafima" Halíka. Oni mu řekli: „Věř v Pána Ježíše, a budeš spasen ty i všichni, kdo jsou v tvém domě.“ (Sk 16:31) Jeden muž, nenapravitelný opilec a kuřák, seděl toho dne v doktorově ordinaci. Jeho zdraví už bylo bezbožným a zlým životem natolik podlomené, že každý večer uléhal se zoufalým přáním, aby se ráno probudil. Lékař mu udělal diagnózu, prohlédl ho ze všech možných stran, poslal ho na dodatečná vyšetření pod všemožnými moudrými a chytrými přístroji, a když bylo vše dokončeno, pozval si ho zpět do své ordinace.

Ze všeho nejdříve mu hrozně vynadal. Jako lékař moc dobře věděl, že takové věci nenastanou v lidském těle jen tak, ale že se o ně musel dotyčný nějakým způsobem přičinit. Muž seděl jako schlíplá slepice, a poslouchal lékařovo láteření. Samozřejmě šlo přímo do černého, ano, i on sám věděl, že si za vše to špatné, co jeho tělo potkalo, může jen a jen sám. Pak lékař pokračoval. „Víte, bylo by jen spravedlivé nechat vás umřít,“ začal necitlivě, „léčit lidi, které náhle sklátila choroba je určitě záslužné, ale u vás by si jeden říkal, jestli to není jen plýtvání schopnostmi a prostředky. Pokud chcete opravdu žít, a nechcete zase za rok skončit ve stejném stavu, budete mi muset co se týká vašeho zdraví úplně věřit.“ Doktor se chvíli odmlčel, a pak přešel ke snímkům, které získal ze všemožných chytrých přístrojů. „Budeme muset vyměnit vaše játra, jsou už od neustálého pití tak ztvrdlá, že nemohou plnit svou funkci, a už se nemohou sama uzdravit. Podobně bude třeba udělat rozsáhlé operace i ve zbytku vašeho organismu, některé orgány budeme muset vyměnit, něco vyjmout, a ten zbytek bude muset projít obnovou, protože jste si svým životním stylem úplně zničil své tělo, že je vůbec div, že ještě funguje. Kromě toho mi budete muset věřit i co se týká vašeho dalšího života. Pokud odejdete z nemocnice s tím, že už jste zdravý, a začnete si žít zase po svém, jak jste byl zvyklý, garantuji vám, že do několika let na tom budete ještě hůř, než dříve.“ … S člověkem, s jeho duší, je tomu v mnohém velmi podobně jako s tělem našeho pacienta. Také je zachváceno hroznou chorobou jménem hřích, která duši opravdu ničí a rozkládá zevnitř, a stejně tak je toto porušení naší duše jen a jen výsledkem lidské neposlušnosti a pýchy. Spasení potom, podobně jako tato operace, dokáže zvrátit výsledky jinak neodvratného procesu zkázy. Náš člověk, i kdyby odteď přestal kouřit a pít, má stejně orgány už natolik zničené, že se již nedokáží samy uzdravit. Potřebuje tedy pomoc zvenčí, a to ještě ne jen tak ledajakou, ale pomoc velmi dobrého lékaře. Na tomto příkladu bychom si ukázali, jak je to s jistotou spasení člověka, jestli ji člověk může mít, jestli již dnes, v takovém stavu v jakém jsem, kdy žádný z nás nemůže říci „nehřešil jsem, a již ani nebudu“, si mohu být jistý svým spasením. Také bychom se podívali, jestli taková jistota spasení dává člověku příležitost k pýše, a jakou roli zde hrají skutky. 1. Jak je to s jistotou spasení člověka? V úvodním verši jsme si ukázali, že spasení je z víry. Je tam psáno „věř a budeš spasen“, a není tam žádné „možná“. Není psáno „věř, a když se budeš snažit, budeš spasen“, ani „věř, a přidej se ke správné církvi a budeš spasen“, dokonce ani „věř, a udělej dost dobrých skutků a budeš spasen“. Nic z toho. Jenom věř. Na našem příkladě je dobře vidět, co to znamená. Jediné, co pacient potřeboval udělat ke své záchraně, bylo věřit doktorovi, svěřit mu své zdraví úplně do ruky, nechat ho, ať dělá, jak nejlépe myslí. Udělal to dobrovolně, po pořádném zvážení své situace. Pak ovšem, pokud se rozhodne svěřit své zdraví do ruky panu chirurgovi, neznamená to, že si může dělat, co chce, ale pokud chce být opravdu zachráněn, musí odteď poslouchat lékařovy příkazy, které vedou k jeho záchraně. O tom ale budeme více mluvit v posledním oddílku. Pokud se ale svěří do ruky svému lékaři, může si být jistý, že on udělá co může pro to, aby žil. Použije své vědomosti, své přístroje, všechno své umění, aby na těle našeho pacienta udělal něco, čeho sám pacient nebude nikdy schopen. I Pán Ježíš, když začíná jednat s duší člověka, jedná obdobně. Říká „dám vám do nitra nového ducha, a místo srdce kamenného vám dám masité“, čili provádí jakousi duchovní transplantaci. To je počátek – když lékař léčí člověka, nejprve přeci musí zajistit základní životní funkce, a až pak se bude zabývat menšími věcmi. Jistota záchrany našeho pacienta tedy ležela v jediné věci, a tou je prostá důvěra ve svého lékaře. Mohl by pacient v takové chvíli říci: „Já věřím doktorovi, ale přesto si nejsem jistý, jestli to přežiji?“ Ano, ale to ve skutečnosti znamená buď „nejsem si jistý, jestli to zvládne“, nebo „možná už jsem tak nemocný, že to už nepůjde spravit“. Z tohoto pohledu není správná otázka „jak mohu mít jistotu spasení“, ale spíše „jak mohu říkat, že věřím v Ježíše, a přitom ji nemít“? Pokud říkám, že Mu věřím (a to především v záležitosti záchrany mé duše), a zároveň říkám, že nevím, jestli budu žít, znamená to, že buď je můj případ natolik beznadějný, že s ním ani ten veliký lékař duší nic neudělá, nebo že mám za omezené Jeho možnosti léčit. Podobně je tomu i s tím velikým dílem ospravedlnění, které bylo dokonané na kříži. Kromě toho, že Pán musí léčit naši duši, musel nás i smířit s Otcem, zaplatit za naše provinění, prolít svou krev, aby nás očistila. Zde také není na místě otázka „mohu mít jistotu, že mne Jeho krev očistí“, ale spíše „jak mohu říkat, že v Něj věřím, a nevěřit, že mne Jeho krev očistí od každého hříchu, že jeho oběť bude dostatečná, aby mne jak smířila s otcem, tak i zaplatila všechny výlohy spojené s léčením mé duše“? Tedy pokud člověk říká, že věří v Ježíše, ale nemá přitom jistotu spasení, pak ve skutečnosti tomu velikému lékaři duší až zas tolik nevěří, má ho za diletanta neschopného dokončit svou práci. 2. Dává jistota spasení člověku příležitost k pýše? Na první pohled by se dalo říci, že ano, vždyť přeci „já jsem spasený, ale on ne, já jdu do nebe, ale oni do pekla“, no řekni mi, nezdá se to být jako důvod k tomu pozvednout své srdce až k nebeským výšinám? Bible o tom ale říká něco úplně jiného. Pavel píše: „Kde zůstala chlouba? Byla vyloučena! Jakým zákonem? Zákonem skutků? Nikoli, nýbrž zákonem víry.“ (Ř 3:27) Chlouba a pýcha byla vyloučena? Jak? Je to v podstatě velmi jednoduché. Představte si, že ten náš pacient přijde domů, a začne se chlubit: „Podívej se, miláčku, už jsem zase zdravý! Víš, to je proto, že jsem moc dobře věřil našemu panu doktorovi, protože kdybych mu nevěřil, tak bych asi umřel.“ Nebyl by směšný? Copak by se mu doma žena nevysmála? Copak byste ho i vy neměli za blázna? Chlubit se tím, že jsem někomu věřil? Jak směšné! Sláva přeci patří jen a jedině tomu lékaři, vždyť on udělal vše, co bylo potřeba, a zachránil onoho zhýralého muže od jeho neodvratného osudu. Záchrana z víry tedy opravdu vylučuje pýchu, a dělá to tak dobře, jako nic jiného. Já nemohu přijít do nebes a chlubit se, že jsem tak dobře věřil svému Pánu, až jsem tedy spasený, ani nemohu říci, že mám jakoukoli zásluhu na tom, že já jsem již spasený, kdežto někdo jiný ne. Zásluhy na naší straně? Jak směšné! Všechna sláva za mou záchranu patří Bohu. 3. Jakou roli hrají skutky při spáse člověka? Bible se zdá být občas ve věci skutků a víry v rozporu. Na jedné straně Pavel tvrdí, že „jsme spaseni milostí skrze víru“ (Ef 2:8), a že „nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává.“ (Ř 9:16) Na straně druhé ale Bible říká, že „odplatí každému podle jeho skutků“ (Ř 2:6), a i podobné věci. Když se znovu podíváme na náš příklad, vidíme, že ten člověk byl zachráněný jen „z víry“, jen protože věřil svému lékaři. Přesto ale jeho víra musela být doprovázena skutky, protože jinak by mu k ničemu nebyla. Představte si, že ho pan doktor vyzve: „Dneska půjdete na operaci, nejezte ráno snídani, a celý den odpočívejte, já si pro vás večer přijdu.“ Muž se zamyslí. Ví, že ta operace je důležitá, že jeho zdraví má ještě stále na kahánku, ale pak si řekne: „Á, co mi to udělá trochu se ráno najíst, on stejně jen tak straší, a kromě toho, chtěl jsem se přeci projít, copak všichni nevíme, že procházky napomáhají našemu zdraví?“ Jak si usmyslel, tak udělal. Mohl i přesto říci, že věří svému lékaři? Mohl mu říci „já vám věřím“, a přitom odmítnout jít na operaci? Mohl mu říci „já vám věřím“, a přitom poté, co byl uzdraven, se zase vrátit ke svému strašnému životu? Ano, v našem příkladě jeho nedůvěra, to, že nebral slova svého lékaře vážně, ještě nemusela mít fatální důsledky, dokonce i operace mohla proběhnout v pořádku. Stejně tak i my, i když jsme slabí ve víře, pochybujeme, nebereme našeho Pána často vážně, nemusíme hned zahynout, ale jsme ve velikém nebezpečí. Bible totiž říká „víra bez skutků je mrtvá“ (Jk 2:26). Náš pacient by mohl tvrdit, jak doktorovi věří, ale pokud se nezařídí podle jeho slov, pak je jeho víra mrtvá, a nepřinese mu život. Pravá víra se tedy musí projevit poslušnými skutky, člověk se musí zařídit podle toho, co mu jeho nebeský lékař nařizuje. A podobně jako se nevyplácí brát na lehkou váhu slova lékařů, pokud jde o náš tělesný stav, tím spíše se nevyplácí brát na lehkou váhu slova toho lékaře lidských duší, Krista Ježíše. Ale znovu, pokud hovoříme o chloubě a pýše, vidíme, že by bylo bláznivé, kdyby se muž chlubil: „Miláčku, já jsem celý den nejedl, aby mne doktor mohl operovat, a kvůli tomu jsem zdravý!“ Sláva tedy i tak patří Bohu. Lékař totiž po svém pacientovi chce jen to, co je schopen splnit, a stejně tak i náš Pán nechce po člověku složité věci, které by nebyl schopen naplnit. Závěr Co se týká jistoty spasení, ukázali jsme si několik jednoduchých principů:

  • Pokud chce člověk říci, že věří v Ježíše v záležitosti záchrany své duše, musí mít jistotu spasení. Pokud ji nemá, znamená to, že považuje našeho Pána za neschopného lékaře.
  • Tato jistota ale nedává žádnou příležitost k pýše, protože ten, kdo dělá veškerou práci, je Bůh sám skrze Ducha Svatého. Je směšné chlubit se tím, že „já věřím a protože věřím, tak jsem spasen“, jako by snad moje víra byla to důležité.
  • Není žádný skutek, který by člověk mohl udělat ke své spáse, právě tak jako pacient by se i při své nejlepší snaze nemohl zachránit, ale pokud člověk věří, nutně musí dělat skutky, které vycházejí z té víry. Bez skutků je víra mrtvá, a nedokáže přinést život.

"Jistota spasení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 14 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jistota spasení (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pondělí, 08. leden 2007 @ 13:01:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bratře Emane, já si Tě také vážím.
Co se týče jistoty spasení, já neprotestuji proti tomu slůvku. Já protestuji proti obsahu, který považuji za nebiblický.
Vysvětlím:
Po r.1990 jsem se v Praze v bytě svých dobrých přátel náhodně setkal se severoamerickým evangelikálním misionářem polocharizmatického typu. Mluvil plynně česky, neboť byl synem českých emigrantů. Já se ho tázal, jak on chápe termín „jistota spasení“. Položil jsem mu otázku, zda člověk, který uvěřil a vyznal, že vzkříšený Ježíš je jeho Spasitel a Pán, může skončit v Pekle, když odpadne od křesťanské víry, stane se praktikujícím satanistou a jako satanista bez pokání zemře. Odpověděl mi, že pravověrní evangelikálové učí, a on tomu věří, že takovýto satanista přijde do nebe. Přijde prý do nebe proto, neboť se v minulosti už stal Božím dítětem, čili člověkem spaseným. Ztratit milost Božího dětství, milost znovuzrození, věčné spasení prý už nikdy nelze.
Já s tímto pojetím „jistoty spasení“ tohoto misionáře tehdy nesouhlasil a nesouhlasím ani teď. Je to hrozně velký blud, který pokud mu severoameričtí evangelikálové věří, tak možná vysvětluje, že USA byly v letech 1990-2000 zemí s druhým největším počtem rozvedených manželství na světě, přestože v USA bylo a je přes 85% obyvatel vyznávajících křesťanskou víru. Tito lidé dokonce na rozdíl od evropských „křesťanů“ pravidelně navštěvují nedělní bohoslužby. Zhruba polovina těchto křesťanů jsou katolíci a polovina protestanté. Katolíci však mají rozvody zakázané církví, protestanté nikoliv. Z toho logicky vyvozuji, že v USA se protestanté v uvedeném období rozváděli hrozně moc, dokonce více než evropští nekřesťané. V současnosti už rozvodové statistiky nemají takovou vypovídající hodnotu, neboť mladí Evropané žijí většinou sexem bez manželství, takže se nerozvádí – pouze bez soudu a rychle vyhodí svého bývalého miláčka či milenku na ulici.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Jistota spasení (Skóre: 1)
Vložil: eman v Úterý, 09. leden 2007 @ 07:11:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, to o čem píšeš je rozhodně pořádný blud, to bezpochyby. Nicméně já takto nevěřím, ale přesto si jsem dnes jistý, že dojdu až do nebes - na základě toho, co jsem popisoval ve článku. Můj Spasitel bude schopen a ochoten mě tam dovést - zadarmo, bez zásluh, na základě pouhé víry (která se ale projevuje skutky). Ten blud, o kterém hovoříš, samozřejmě vede k tomu, že člověk si pak dělá co chce, vždyť "co na tom záleží", a ignoruje to, že Bůh se chce hříchu zbavit, a jen smáznout jeho důsledky a nechat ho být. Nevím, kde to bylo, nicméně mám dojem, že jsi kdesi psal, že Bůh dává lidem jistotu spasení až později v životě, aby nezpychli (myslím si, že to bylo v nějakém komentáři). Tohle zase považuji za blud já - a proč, to jsem psal ve článku. Nedokážu říct, jak by to pro mne bylo těžké, jít do nebes tak, že bych se snažil, ale nebyl bych si jistý výsledkem, s tím, že se to možná dozvím někdy v padesáti, šedesáti letech. Tohle opravdu považuji za neuctivé ke svému Spasiteli, který je přeci schopen své dílo dokonat - pokud já zůstanu ve víře, a jen ve víře. Co se týká toho, co psal Gregorios - také jsem četl v poslední době kalvinisty (Bunyana, Spurgeona), a jsem za ně nesmírně rád. Nicméně tohle učení o předurčení vidím jako problematické. Dobré semínko zaseté do půdy, ze kterého vyrostla dobrá rostlinka přeci také zahynulo, když na něj přišel žár, nebo ho udusily starosti. A církve ve Zjevení byly zřejmě křesťanské, a přesto jim Kristus vyhrožuje, že jim hýbne se svícnem. Jestli říká "posil to, co už je na umření", znamená to, že tam nějaký život je, ale na druhé straně říká i to, že ten život může docela prostě umřít. P.S. Pokud někdo chcete diskutovat o předurčení, nebráním se, ale nepíšu komentáře moc často - nechci být na webu pečený vařený, tak spíš na e-mail - emanus(zavinac)centrum.cz. Lukáš Makovička, AC Brno



Re: Jistota spasení (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Úterý, 09. leden 2007 @ 13:25:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bratře Emane - Lukáši Makovičko!
Mám jistotu, že Ježíš Kristus, Bůh Otec i Duch svatý mě má rád. Že Bůh mi odpustil mé minulé hříchy a že jsem očišťován i z nových hříchů krví Krista, pokud těchto hříchů lituji a přestávám je dělat. Tj., chodím-li ve světle, pak mne očišťuje Kristova krev. Věřím, že Bůh mne vede životem a pomáhá mi chodit ne podle těla, ale podle Ducha, neboť jen ti, kdo jsou vedeni Duchem svatým, ti jsou (adoptovaní) synové Boží. Věřím, že mě Bůh nenechá zahynout navěky. Věřím, že mi pomůže nespáchat v budoucnu duchovní sebevraždu. Těším se na Nebe, na život věčný s Ním. Ty po Něm také toužíš, viď.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: 100% jistotu spasení měl umírající kající lotr na kříži (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Čtvrtek, 11. leden 2007 @ 09:29:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Kdo zemře jako ten kající lotr na kříži, jistě přijde do Ráje:

Ten jeden kající lotr na kříži přestal každý hřích milovat.
To lze odvodit z jeho vlastních slov:

Evangelium sv. Marka
15,27 S ním ukřižovali dva povstalce, jednoho po jeho pravici a druhého po levici.
15,28 (Tak se naplnilo Písmo: 'Byl započten mezi zločince.')
15,29 Kolemjdoucí ho uráželi: potřásali hlavou a říkali: "Ty, který chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit,
15,30 zachraň sám sebe a sestup s kříže!"
15,31 Podobně se mu mezi sebou posmívali velekněží spolu se zákoníky. Říkali: "Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže.
15,32 Ať nyní sestoupí s kříže, ten Mesiáš, král izraelský, abychom to viděli a uvěřili!" TUPILI HO I TI, KTEŘÍ BYLI UKŘIŽOVÁNI SPOLU S NÍM.

Evangelium sv. Matouše
27,38 S ním byli ukřižováni dva povstalci, jeden po pravici a druhý po levici.
27,39 Kolemjdoucí ho uráželi; potřásali hlavou
27,40 a říkali: "Když chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit, zachraň sám sebe; jsi-li Syn Boží, sestup s kříže!"
27,41 Podobně se mu posmívali i velekněží spolu se zákoníky a staršími. Říkali:
27,42 "Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže. Je král izraelský - ať nyní sestoupí s kříže a uvěříme v něho!
27,43 Spolehl na Boha, ať ho vysvobodí, stojí-li o něj. Vždyť řekl: 'Jsem Boží Syn!'"
27,44 Stejně ho tupili i povstalci spolu s ním ukřižovaní.

Evangelium sv. Lukáše
23,32 Spolu s ním byli vedeni na smrt ještě dva zločinci.
23,33 Když přišli na místo, které se nazývá Lebka, ukřižovali jej i ty zločince, jednoho po jeho pravici a druhého po levici.
23,34 Ježíš řekl: "Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí." O jeho šaty se rozdělili losem.
23,35 Lid stál a díval se. Členové rady se mu vysmívali a říkali: "Jiné zachránil, ať zachrání sám sebe, je-li Mesiáš, ten vyvolený Boží."
23,36 Posmívali se mu i vojáci; chodili k němu, podávali mu ocet
23,37 a říkali: "Když jsi židovský král, zachraň sám sebe."
23,38 Nad ním byl nápis: "Toto je král Židů.
23,39 Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: "To jsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!"
23,40 Tu ho ten druhý okřikl: "Ty se ani Boha nebojíš? Vždyť jsi sám odsouzen k stejnému trestu.
23,41 A MY JSME ODSOUZENI SPRAVEDLIVĚ, DOSTÁVÁME ZASLOUŽENOU ODPLATU, ale on nic zlého neudělal."
23,42 A řekl: "Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království."
23,43 Ježíš mu odpověděl: "Amen, pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji."

Z textů vidíme, že zpočátku se Pánu Ježíši Krista posmívali oba lotři. Pak se to jednomu z nich zhnusilo. Zhnusila se mu v přítomnosti nevinného Krista všechna jeho vlastní ohavnost. Řekl: "A MY JSME ODSOUZENI SPRAVEDLIVĚ, DOSTÁVÁME ZASLOUŽENOU ODPLATU."
Toto řekl dobrovolně, žádná okamžitá pozemská výhoda - žádné zrušení trestu smrti ukřižováním mu z toho nekynulo. Je známo, že mnozí zločinci, když je za to čeká nižší pozemský trest, horlivě a neupřímně papouškují, že jsou hrozně vinni a že všeho litují. Tomuto lotrovi však žádná pozemská výhoda z pokání nekynula. Naopak - vždyť společným nadáváním si mohl aspoň ulevovat ve svém vzteku. On však nadávat přestal a zhnusil si sám sebe. To bylo pokání. Stal se hoden posmrtného vstupu do Ráje s Kristem.
Když takto kajícně člověk umírá, jistě do Ráje přijde. Bez tohoto pokání však spasen nebude nikdo z lidí. Bez pokání, bez hlubokého zhnusení se sám sobě, není možné Boží odpuštění. To je o pokoře, o zpokornění.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy