Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 449 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507183
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: VZNIK KŘESŤANSKÉ VÍRY A JEJÍ UTVÁŘENÍ POD VLIVEM HELÉNISMU
Vloženo Středa, 24. duben 2002 @ 22:20:42 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Spuntik

VZNIK KŘESŤANSKÉ VÍRY A JEJÍ UTVÁŘENÍ POD VLIVEM HELÉNISMU Odkdy můžeme mluvit o vzniku křesťanství? Od okamžiku, kdy vzniká víra, která vyznává, že Ježíš je Kristus, že je Pán, že je Syn boží, že byl vzkříšen, že byl vyvýšen. Již z této odpovědi je patrné, že křesťanská víra vyjádřila sebe samu pomocí rozdílných titulů a rozdílných představ. Všechny tyto tituly a představy existovaly v náboženském světě židovském a helénistickém již před vznikem křesťanství. Nejednou stály i v určitém vzájemném napětí. Křesťanská víra je všechny zeslužebnila a tím transformovala a použila ke svému sebevyjádření, tj. k vyjádření své víry v Ježíše jako Krista, Pána, Syna božího, Spasitele. Není možné přesně určit, který z christologických titulů je nejstarší, která z christologických představ je nejpůvodnější. S jistotou lze například říci, že titul Logos byl pozdní, titul Kristus velmi raný. Pokusme se proto, pokud nám historický materiál dovolí, alespoň zčásti si všimnout otázek, kdy vzniká křesťanská víra a jakými proměnami prošla, než se ustálila do té podoby, která pak další tradicí byla vnímána jako do jisté míry normativní; i když celé dějiny křesťanské víry jsou dějinami její transformace a interpretace. Přece se však pozdější tradice na určité normě víry, jako víry původní, orientuje.
Historicky můžeme konstatovat, že Ježíš byl ukřižován a že se poměrně záhy po jeho ukřižování objevuje skupina lidí, kteří určitým způsobem vyjadřují svůj vztah k Ježíši. Ponechme stranou otázku, zda nejprve v Galileji, či hned od počátku v Jeruzalémě a později i mimo Jeruzalém. Úplně v té nejstarší a nám těžko dostupné vrstvě to byl vztah očekávání. Očekávání, že Ježíš přijde záhy, že přijde jako Mesiáš z nebe a naplní to, o čem mluvil, že nastolí boží království. Ježíšova víra, že království boží přichází, která se nenaplnila, našla své prodloužení ve víře učedníků a kruhu kolem Ježíše: království boží, o kterém Ježíš mluvil, přijde. Přijde brzy. A on, Ježíš, který byl ukřižován, sestoupí z nebe jako ten, s jehož příchodem nastane království. A bude to brzy, co nevidět. Nikdo z těch, kteří začali sdílet tuto víru, nepochyboval, že se toho dočká.
Pravděpodobnost tohoto výkladu dokládá temný, do řečtiny nepřekládaný výrok "maranatha" - "Pane náš, přijď." Tímto směrem ukazují též slova Ježíše řečená učedníkům při poslední večeři. Je třeba vyjít z nejstarší podoby záznamu tohoto výroku, tj. z Markova evangelia (14,22-25). Ježíš přirovnává kalich ke své krvi a říká, že se prolévá za mnohé, a dodává, že napříště bude pít kalich v božím království. Poslední večeře je ve znamení tušení blížícího se konce. Koho Ježíš myslí těmi mnohými, za něž bude jeho krev prolita? Všechny lidské generace jistě ne, protože slovo "mnohé" neznamená všechen lidský rod. Budoucí lidské generace Ježíš vůbec nečekal, čekal konec dějin, skonání věků, příchod království. Velmi pravděpodobný je výklad Alberta Schweitzera, že těmi mnohými myslel Ježíš ty, kteří by podlehli v běsnění satanských sil, které v představách židovské apokalyptiky bylo před nástupem království očekáváno. Ježíš chápal své utrpení jako zástupné za ty, na něž by měly dolehnout hrůzy posledního času, a očekával, že tak svým utrpením dá nástup království do pohybu. Proto také říká učedníkům, že už s ním nebudou pít z plodu vinné révy, až z nového kalicha v království. Tento odkaz měl zřejmě pro učedníky prvořadý význam a pomáhal jim orientovat se po Ježíšově tragickém konci. Odvážili se toho nadějného: a přece. A přece to není konec, jeho zaslíbení brzkého příchodu království platí, i když byl ukřižován. Záhy přijde jako vítěz, který království nastolí. Aby takto mohl přijít, nemůže být ovšem mrtev. Proto očekávání Ježíšova kruhu, že Ježíš, který byl ukřižován, záhy přijde z nebe a nastolí slíbené království, implikovalo představu, že je u Boha vyvýšen, že je živ. Apoštol Pavel - který ovšem historického Ježíše neznal a do okruhu učedníků nepatřil, ale uvěřil několik let po Ježíšově ukřižování - sdílí ještě nejméně dvacet let po Ježíšově smrti představu, že se sám Kristova příchodu v slávě dočká, že se dočká příchodu království. Píše o tom v 1.listu do Tesaloniky (4,15-17). Později tuto představu musel opravit. Skutečnost, že království nepřišlo, byla první velkou krizí první křesťanské generace. Způsob, jak nesnadno a bolestně se první křesťanská generace vyrovnávala se skutečností, že království nepřišlo, jak se snažila tuto naději podržet, ale dát jí delší dějinný rozměr, svědčí o tom, že právě tato naděje byla pro nejstarší křesťanskou vrstvu dominantní.
Z krize dané faktem, že království nepřišlo a mnozí z první generace se ho nedočkali, vedla cesta k posunu obsahu křesťanské víry. Víra, že Ježíš, který byl ukřižován, přijde záhy jako Kristus, jako Mesiáš, jako Pán a nastolí království, tedy že ten ukřižovaný bude zjeven jako Mesiáš, je transformována do podoby víry: Ježíš byl Mesiáš. Mesiášská událost nemá teprve nastat příchodem království, nýbrž mesiášská událost již nastala. Nastala na kříži. Mesiášskou událostí je Ježíšova smrt a jeho - křesťanskou vírou věřené - vzkříšení. Ano, přijde v slávě a začne království, ale to rozhodující vítězství nad smrtí, hříchem a pekelnými mocnostmi zla již nastalo. Nastalo na kříži a vzkříšení je potvrzením platnosti vykoupení, k němuž na kříži došlo.
V tomto smyslu zachycuje prvokřesťanskou víru apoštol Pavel, zejména v 1.listu Korintským a v dalších dopisech (1 K 15, Ř 5-6). K tomuto posunu pochopení prvokřesťanské víry jistě Pavel sám výrazně přispěl a tímto způsobem se vyrovnával se skutečností, že království nenastává. I když zatím království z nebe nepřichází, to rozhodující se již stalo. Proto říká Pavel: "My kážeme Krista, toho ukřižovaného." (1 K 1,23) I když má Pavel na tomto posunu křesťanské víry - posunu z očekávání, že Ježíš záhy přijde jako Mesiáš, k víře, že Ježíš na kříži zemřel jako Mesiáš - svůj podíl, je zřejmé, že tato tradice vznikla již před Pavlem a není tedy vzdálena první vrstvě očekávání příchodu království. V 1.listu Korintským 15,3-8 formuluje Pavel, že tuto tradici přijal a dále ji předává. Přechod od víry, že Kristus záhy přijde a nastolí království, k víře, že mesiášskou událostí byl již jeho kříž, byl plynulý. Druhá, v jistém smyslu posunutá podoba víry, nevylučovala podobu prvou. To je patrné právě z 15.kapitoly 1.listu Korintským. Na jedné straně tam Pavel mluví o tradici, která vyznává kříž jako smrt "za naše hříchy" (v.3), na druhé straně ještě neruší představu, že někteří se Kristova příchodu v slávě ještě dočkají. O.A. Funda


"VZNIK KŘESŤANSKÉ VÍRY A JEJÍ UTVÁŘENÍ POD VLIVEM HELÉNISMU" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy