Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 418 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474442
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jednota křesťanů - dva modely
Vloženo Pondělí, 15. leden 2007 @ 11:07:07 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal eleazar



Křesťané by měli pěstovat vzájemnou jednotu, na tom se shodne většina bratří, ale ne všichni si to představují stejně.



Prakticky rozlišuji dva základní pohledy: jednota isolovaných sborů a jednota rozložená mezi sbory





Jednota isolovaných sborů



Ač se to nezdá, tak v ČR je isolovaných sborů víc, než si myslíme. Sbor nemusí být isolován jenom geograficky, ale mnohem častější je, že členové sboru nemají častější kontakt s členy jiných sborů ne proto, že by to bylo technicky obtížné, ale proto, že jej mít nechtějí.

Takoví lidé jsou mezi sebou většinou jednotni, zvláště když jim nic jiného nezbývá. Protože stýkají-li se výhradně mezi sebou, tak spolu nějak vycházet musejí, a tak je nutné, aby se mezi sebou snášeli. V tom je největší positivum isolacionismu, že nutí lidi, aby byli schopni spolu žít v pokoji, i když mají mnoho rozdílného a byli ochotní se tolerovat. Druhá varianta je, mají-li členoví isolovaného sboru překvapivě až moc stejné názory na většinu věcí. Pak může nastat malér, když se takovéto společenství začne frakcionovat. Velmi často dojde k jeho rozštěpení, protože lidé, co nejsou dennodenně konfrontování s odlišnými názory mohou v takových situacích jednat nevypočitatelně...



Jednota rozložená mezi sbory



Běžnější je ve větších městech, protože vyžaduje existenci několika sborů, které jsou schopné se navzájem respektovat. V takovém případě je klidně možné, že člověk chodí na bohoslužby do jednoho sboru,v práci se stýká s lidmi z jiného sboru, na biblickou chodí zase jinam. Tak pozná člověk spoustu lidí, kteří vyšli z různých prostředí a zjistí, že nejen jeho názory jsou správné, a že druzí nás mohou v mnoha případech obohatit. Naučí se také toleranci k lidem, jejichž postoje mu nejsou vždy sympatické, a že rozdílný přístup k mnoha věcem není jednotě vždy na škodu. Také je výhodné, že může navštěvovat svátky a bohoslužby ne pouze v jednom sboru, ale může chodit i do jiných.



V zásadě pojetí jednoty souvisí s našimi vztahy uvnitř křesťanství. Některé jsou formální (k pastorovi, starším...) a jiné neformální (např. v práci, na různých akcích). Pro zdravou jednotu jsou paradoxně důležitější neformální vztahy, neboť tyto vztahy ukazují, s kým jsme ve skutečnosti "zajedno". Poměr formálních a neformálních vztahů v našem křesťanském obecenství je také dost vypovídající (protože ve formálních vztazích prostě být nejednotní dost dobře nemůžeme). Většinou to bývá tak, že hranice mezi formálními a neformálními vztahy není zrovna ostrá, ale když by došlo na lámání chleba, tak za určující faktor můžeme považovat míru dobrovolnosti. A to je asi to nejdůležitější i u jednoty křesťanů, aby byla světsky řečeno "sama od sebe" a ne vynucená vnějším tlakem.


"Jednota křesťanů - dva modely" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy