Život církví: SPIRITUÁLNÍ POTŘEBY SENIORSKÉ POPULACE
Vloženo Středa, 01. květen 2002 @ 08:24:21 CEST Vložil: Bolek |
SPIRITUÁLNÍ POTŘEBY SENIORSKÉ POPULACE V ČR
Mgr.
K.Vaníčková
(příspěvek
pro 6. ostravské dny podpůrné léčby v onkologii)
Vážené
dámy a pánové,
můj
příspěvek se týká spirituálních, neboli duchovních
potřeb starých lidí. Přímá souvislost s oblastí medicíny
není na první pohled zjevná, následující fakta a skutečnosti však ukáží
vzájemné vazby.
Některé podněty tohoto příspěvku budou vycházet z mých
konkrétních zkušeností a praxe v nemocnici a sociálních zařízení.
Podle
údajů OSN by měli v roce 2050 lidé starší 60 let tvořit až 40 %
obyvatel v ČR. Dramatické stárnutí populace, které je celosvětovým
problémem, před nás staví závažné otázky, jak se s tímto fenoménem
vyrovnat. Každý zdravotník si může snadno spočítat, kolik procent
pacientů, o které nyní pečuje, tvoří právě pacienti spadající ve věkovou
hranici nad 60 let.
Je známou skutečností, že pro seniorskou populaci je typická
polymorbidita, provázená často méně příznivou prognózou a
komplikacemi. Skupina seniorů je také více
než jiné generační skupiny ohrožena ztrátou soběstačnosti, zároveň
zde platí užší propojení oblasti somatické s oblastí psychickou a
sociální.
Z toho vyplývá, že
na zdravotníky je kladen nárok na to, aby se soustředili v geriatrické
péči i na jiné faktory, nežli jen somatické.
Větší pozornost je třeba věnovat důstojnosti a ochraně autonomie staršího
člověka, sociálním a psychologickým souvislostem života seniora. V neposlední
řadě se nabízí také otázka uspokojování spirituálních potřeb staršího
pacienta.
Oblast zdravotnictví a
spirituality mají několik společných témat: obě oblasti jsou
spojeny s významnými událostmi lidského života jako je narození,
nemoc, smrt, spojuje je také snaha pomoci od utrpení a uzdravit.
Dosavadní zahraniční výzkumy dokazují, že potřeba spirituality
se v období nemoci a ve stáří zvyšuje. V České republice
nebyla tato problematika zatím podrobněji zmapována a je předmětem některých
diplomových prací na teologických fakultách.
Význam religiozity ve stáří
však objasňují některé zahraniční výzkumy, které se zabývají především
vztahem náboženského života a kvality života ve stáří. Výsledky
ukazují, že existuje jasná vazba mezi zdravotním stavem starých lidí a
účastí na náboženském životě a že skupina nábožensky aktivních
jedinců vykazuje nižší výskyt depresí, úzkostí, závislostí i sebevražd.
Ve těchto studiích je
ukázáno, že osoby, které pravidelně navštěvovaly náboženská shromáždění,
žily průměrně o 7 let déle, než osoby, které docházely do náboženských
shromáždění nepravidelně nebo vůbec. Nábožensky aktivní jedinci
vykazovali také větší zájem na péči o své zdraví, zároveň se ve
skupině religiózně založených jedinců objevilo méně kuřáků a
konzumentů alkoholu.
Podchytit a uspokojit
spirituální potřeby pacientů a klientů sociálních zařízení není
jednoduché a to i s ohledem na stávající situaci v postmoderní
společnosti, která je typická sice značným zájmem o religiozitu, avšak
religiozitu ve smyslu spíše osobního náboženství a nedůvěry
k tradičním náboženským institucím, tedy církvím a náboženským
společnostem.
Spiritualita a náboženství
jsou v zásadě oddělené entity, které se mohou překrývat, avšak
nemusí. Ve spiritualitě jde o hledání něčeho, co nás přesahuje, něčeho
co je mino naši moc-ne vždy se musí jednat o Boha, ale např. o otázku
pravdy nebo o hledání smyslu života.
Náboženství je na rozdíl
od spirituality vírou, která je vztažena ke konkrétní náboženské
tradici, často souvisí s církví nebo nějakou denominací. Náboženství
má zpravidla jasně organizovaný systém vztažený k Bohu, který má
svou věrouku, rituály, praxi i
stanovené denní povinnosti věřícího. Zatímco náboženství je
zpravidla ztotožňováno s institucí a organizovaným duchovním životem,
spiritualita je pojmem nadřazeným, neboť zahrnuje všechny ty, kteří své
duchovní prožitky a potřeby praktikují ve vlastním systému religiózních
představ. Často i mnohým osobám, které se pokládají za nevěřící,
není cizí myšlenka na život
po smrti a existenci duše. Mnozí
mají svou víru ve formě subjektivního osobního náboženství nebo obecné
filozofie života.
Vyvstává otázka, jakým
způsobem se zdravotnický personál dozví o spirituálních
potřebách svých pacientů a zda vůbec spadá tato otázka do jeho
kompetence. Zdravotník se často setkává s tím, že pacient nebo
klient má spirituální potřeby, ale v mnoha případech na ně není
personál schopen reagovat. Zpravidla se personál orientuje na to, zda se
pacient hlásí k nějaké církvi a na základě toho si pak vytváří
představu o spiritualitě pacienta. V mnoha případech je spirituální
péče mylně nahlížena jako
jiná forma psychoterapie.
Spirituální potřeby jsou
obtížné na odhad, protože je nesnadné je měřit a také se jim přikládá
menší význam. Navíc spirituální potřeby lidí, kteří stojí mimo náboženský
systém církví a náboženských společností, jsou v běžném
kontaktu těžce zaznamenatelné,
protože se zpravidla navenek tak neprojevují a také se na ně personál
zpravidla cíleně neptá.
Profesní sesterská
organizace známá pod zkratkou NANDA (North American Nursing Diagnosis
Association) definuje v rámci ošetřovatelské diagnózy také pojem
„spirituální nepohoda, nebo spirituální tíseň.“ Spirituální tíseň
vede k dezintegraci osoby, znesnadňuje akceptaci nemoci a utrpení, vede
k separaci od náboženské skupiny a k sociální izolaci. To
znamená, že i oblast spirituality spadá do kompetence zdravotnického
pracovníka, který by měl respektovat holistický pohled na pacienta,
zahrnující nejen biologické, psychologické a sociální, ale také spirituální
faktory, které významným způsobem mohou ovlivnit průběh pacientova života
a průběh jeho choroby.
Faktem je, že personál se ostýchá mluvit se svými pacienty o
jejich duchovních potřebách. Důvodů může být mnoho, např. názor, že
víra je intimní záležitost, problém je i u zdravotníků, kteří nikdy
nepřišli do styku s náboženským prostředím. Často si mohou svůj
postoj vnitřně zdůvodnit argumenty: „Jsem nenáboženský člověk, o víře
nevím nic, nesdílím pacientovu víru, jsem jiného vyznání.“
Personál zdravotnických
a sociálních zařízení nemusí zastupovat roli psychologa nebo duchovního.
Základním kamenem laické spirituální péče je schopnost naslouchat. Předpokládám,
že první osobou, která je schopna odhadnout spirituální potřeby pacienta
je, kromě rodiny, zdravotní sestra nebo nižší
zdravotnický personál. Běžná otázka směřovaná k sestře:
„Sestro, chodíte někdy do kostela? Co si myslíte o smrti? Kde má brát
člověk sílu na to, aby to vydržel?“, otevírají před
personálem možnost, jak zjistit doposud neprojevené spirituální
potřeby svých pacientů.
Personál
v rozhovoru pomáhá ujasnit životní situaci, dodává naději a může
zprostředkovat další pomoc zajištěnou např. knězem. Mnohdy stačí vybídnout
pacienta k vyprávění o svém životě, o jeho pocitech. Podstatné je,
aby personál měl ujasněné vlastní pocity ke spiritualitě a náboženství
a aby byl schopen tolerovat spiritualitu a náboženskou příslušnost
pacienta.
Problematická
je otázka, co s těmi, kteří jasně uvedou, nebo naznačí personálu,
že mají potřebu mluvit o „vyšších věcech“, ale nejsou nábožensky
zařazeni a v zásadě sami nevědí, s kým by si přáli hovořit,
jestliže personál se na takový rozhovor „necítí“. Je zřejmé, že některé
otázky může řešit psycholog. Někteří psychologové a psychoterapeuti
tak plní funkci duchovních rádců s tím rizikem, že někdy nevědí,
o čem vlastně jejich klient mluví, neboť spiritualita je jim vzdálená.
Otázky, které člověk kdysi řešil v náboženském prostoru se zde
mohou přenášet do oblasti sice blízké, avšak zdůrazňuji oblasti „duševní“,
nikoli „duchovní“. A tak ani psycholog, který není teologicky nebo
religionisticky vzdělán, nemusí
být kompetentní řešit s klientem otázky vlastní existence a smyslu
života v rovině trancendentální.
Jako
řešení se nabízí u nás poněkud nezvyklá profese pastoračního pracovníka,
nebo spirituála, tedy člověka teologicky vzdělaného, orientujícího se v tradičních
i netradičních náboženských směrech, se slušnými znalostmi psychologie
popř. psychiatrie, který je sám osobnostně i nábožensky vyzrálý do té
míry, že je schopen tolerovat osobní víru druhého člověka a zajistit
bez pocitu konkurence a osobního nesouhlasu
pomoc od duchovního církve nebo náboženské společnosti, se kterou se plně
neztotožňuje. Pozitivní skutečností je, že absolventi oborů psychosociálních
věd Husitské a Evangelické teologické fakulty tato kritéria splňují a
často by byli ochotni poslání pastoračního pracovníka zastávat.
Aby
duchovní péče o pacienty opravdu fungovala, je v první řadě potřeba,
aby se vedoucí pracovníci nemocnic ztotožnili s cílem zajistit svým
pacientům nejen fyzický komfort a léčbu těla, ale i léčbu duše. Znamená
to umožnit např. pravidelné ekumenické bohoslužby v důstojných
prostorách zdravotnických a sociálních zařízení. Sama jsem se jako
zdravotní sestra setkala se značně nevraživým přijetím kněze v jedné
léčebně dlouhodobě nemocných, který musel bohoslužby sloužit na chodbě
léčebny, ačkoli v suterénu budovy byly pěkné a nevyužité společenské
prostory. Také neochota personálu odvézt nechodící pacienty na bohoslužby
byla poněkud zarážející, ačkoli v té době neměl personál co na
práci. Kontrastem jsou pak nemocnice,
které umožňují pravidelné bohoslužby ve vyhrazených prostorách a
pacienty na tuto možnost upozorňují letáčky. V případě, že
nebude zajištěna podpora ze strany vedoucích pracovníků, nelze očekávat,
že by jednotliví duchovně založení zdravotníci, kterých ostatně není
tak mnoho, byli schopni zajišťovat tuto péči sami, ať již po stránce
odborné, nebo časové.
Na
závěr bych ráda přinesla osobní zkušenost, podporující mě v přesvědčení,
že spirituální péče o pacienty i klienty sociálních zařízení je potřebná
a která vyplývá z mých pracovních zkušeností. Když jsme zaváděli
v penzionu pro seniory, kde nyní pracuji,
duchovní péči ve formě biblických hodin a bohoslužeb, neočekávala
jsem rozhodně velkou návštěvnost a to i z toho důvodu, že ačkoli
jsme církevní zařízení, 50 % našich klientů se nehlásí k žádné
církvi nebo se prohlásilo za nevěřící. Paradoxně pak ale nastala
situace, že i osoby, které se k žádné církvi nehlásí a dokonce v dotazníku
uvedly, že v Boha nevěří, zcela pravidelně navštěvují náboženská
setkávání. Návštěvnost náboženských programů je tak 90 %, oproti jiným
nabízeným aktivitám jako jsou např. přednášky a ergoterapeutické
aktivity.
Co
je za tímto jevem potřeby náboženské účasti, zda strach ze smrti, ze
ztráty soběstačnosti v důsledku nemoci, neschopnosti vyrovnat se s některými
životními událostmi, nebo pozitivně možnost pravidelných setkávání a
pocit sounáležitosti v náboženském shromáždění, je předmětem
probíhajícího průzkumu v rámci některých disertačních prací.
Děkuji
za pozornost.
O
autorce:
Mgr.
K:Vaníčková (*1974) - vystudovala Střední zdravotnickou školu v Hranicích
na Moravě, poté pokračovala ve studiu psychosociálních věd v kombinaci
s teologií na Husitské teologické fakultě UK a dále pokračuje ve
studiu psychosociálních věd v doktorském studijním programu na téže
fakultě. Nyní pracuje jako ředitelka Penzionu pro seniory Horizont-střediska
Diakonie a misie Církve československé husitské a jako vedoucí pečovatelské
služby pro MČ Praha Suchdol.
Kontakt:
Penzion pro seniory Horizont, Na Vrchmezí 8/231, 160 00 Praha 6,
e-mail:
K.Vanickova@seznam.cz
|