Watchman Nee - Fakt, vra a proitek


Mnoz nevd, co je Evangelium, co je milost a vra.




Proto uvdm vatek z knihy Watchmana Nee: FAKT, VRA a PROITEK: str. 7-11

A to proto, aby to nezapadlo v komentch, kde se ji vyskytuje.

Cituji:

"V dnen dob milosti se vechno dje milost (Ef 2,8). To, e se ve dje milost znamen, e vechno in Bh. lovk nemus dlat nic proto, aby byl spasen, protoe "tomu kdo pracuje se mzda nedv z milosti, nbr z povinnosti" ( 4,4). Jeliko Bh jedn s lovkem podle milosti, vznikaj urit fakta.

FAKT

Bh vykonal pro lovka ve, co bylo poteba. Jeliko ve bylo vykonno, existuj urit "fakta", lovk nemus konat to, co ji bylo vykonno. Vechny Bo skutky jsou dokonal.

Bo milost je vak spravedliv milost. Proto je s tmito "fakty" spojena nutnost spoluprce lovka. Jak je to spoluprce? Nejedn se o to, aby lovk doplnil nco k tomu, co ji Bh dokonal. ale aby UZNAL, e to, co Bh vykonal, je skuten. To je vra.


VRA

Vra je uznn, e to, co Bh ekl a vykonal, je pravda. Vra je pijet fakt, tedy jejich uznn za fakta.

Vra je "vbr hotovosti" ve smyslu vbru penz v bance na ek. To, e banka m penze je fakt. To, e vy vybrte hotovost na ek, znamen, e uznvte fakt, e banka m stku udanou na eku. K tomu, abyste si vybrali hotovost je zapoteb vry. Kdo m vru, me si vybrat hotovost a penze pout a penze utratit, to je proitek.


PROITEK

Prot Bo milost znamen hlsit se vrou k faktm, kter Bh pro lovka vykonal. Tato fakta vykonal Bh. To, co potebuje lovk je vra. Fakta nle Bohu a proitek nle lovku. Vrou se tedy Bo fakta stvaj lidskm proitkem. To, co nm ukazuje Bible, je tedy "fakt, vra a proitek".

(Poznmka Gregorios - vdy na stejnm principu stoj i nae zkladn vra. Kristus Obt sv krve dokonal nae vykoupen a odputn hch. To je FAKT. My jsme UVILI tomuto FAKTU a pak jsme to na tom zklad tak PROILI, OKUSILI. Ale dalch fakt, kter Kristus uinil zmnnch v NZ je vce).


SHRNUT


Vme, e Pn Je je Slovo, kter se stalo tlem. Je dovrenm vech boskch ctnost a velkm souhrnem vech dokonalost. Jeho it je itm Boha, protoe Pn Je je sm Bh. Kristus dokonal spsu na ki. Vechny, kte upmn pijmaj Pna Jee jako Pna a Spasitele, Bh pijm v okamiku, kdy uvili, jako pijal Pna Jee. V t chvli pechzej vechny bosk ctnosti a iny Pna Jee na vc. Z Boho pohledu a ped Bohem jsou tmt, m je Pn Je. Bh pohl na kadho kesana tak, jako pohl na Krista. Kesan maj veker Kristovo dlo a skutky skrze sv sjednocen s Kristem. Toto je "fakt", jm kesan byli obdaeni Bohem. Tento fakt vykonal za kesany Kristus. Tmto faktem je, e skrze sjednocen s Pnem Jeem nyn ve, co nle Kristu, nle i Jeho vcm. Toto je fakt, kter vykonal pouze Bh, Vc sami se na tomto inu nijak nepodlej."


Nyn nsleduje zkrcen verze a voln peklad dal sti:

d 9,15-17 je dlo Kristovo pirovnno k zvti. Zv je zaslben ddictv, tm, co zv pijmou. Pn Je zemel a proto ve, co je v zvti zaslbeno, okamit pechz na nae jmno.

Pln citace: "Tento "fakt" neznamen nic jinho, ne milost, kterou nm dal Bh a kterou za ns vykonal skrze Pna Jee. Tato milost nm byla dna skrze nae sjednocen s Bom Synem.... Mnoz vc jsou fakticky velmi bohat, protoe jim pat ve, co je Bo. V proitku jsou vak tmi nejchudmi, protoe sv bohatstv prakticky nepouvaj a nevychutnvaj." 

Pak Nee uvd pklad starho syna v Lk 15. Vechno bylo jeho, ale neokusil nikdy ani kzle...

Pln citace:"V dnen dob maj vc sklon k extrmm. Nkte (vlastn vtina) neznaj bohatstv, kter maj v Pnu Jei.  Nevd, e vechno, co Pn Je vykonal, je ji jejich. Plnuj a vypotvaj, jak si zajistit milost. Sna se vyprodukovat vemonou spravedlnost vlastnmi silami, aby vyhovli Bomu poadavku a uspokojili sklon ve svm novm ivot. Jin (a nen jich mlo) se domnvaj, e Bo milost chpou velmi dobe. Mysl si, e u je Pn Je vyvil do nedostinho postaven. Jsou ji spokojeni a nesna se milost, kterou pijali od Pna Jee, provat v praxi. Ob dv skupiny se ml. Ti, kte se zabvaj proitkem a zapomnaj na fakta, jsou spoutni zkonem. Ti, kte se vnuj faktm a pehlej proitek, omlouvaj sv neesti milost. Na jedn stran by ml kesan skrze Psmo chpat sv vzneen postaven v Pnu Jei. na druh stran by ml v Bom svtle zkoumat, zda jeho chovn odpovd milosti jeho povoln.

Bh ns postavil do nejvzneenjho postaven. Skrze sjednocen s Pnem Jeem jsou vechny Pnovy iny a vtzstv nae. Takov je nae faktick postaven. Otzka nyn je, jak meme provat vechny iny a vtzstv Pna Jee. Od faktu k proitku, tedy k tomu, aby se fakt mohl stt proitkem, aby se Bo in mohl stt prax lovka, je zapoteb kroku vry.

Tento krok vry nen nim jinm, ne "uitm" neboli "sprvou" ddictv. Pn nm zanechal zv, zemel a zv nabyla platnosti. Nemli bychom dle zachovvat lhostejn nebo nezastnn postoj. Mli bychom se "ujmout" ddictv, kter jsme pijali, abychom mohli vychutnvat i provat poehnn z ddictv. Jsme ji Bomi dtmi. Ve, co m Bh, je ji nae (1Kor 3,21-23) ..... Pokud lovk nev, e njak ddictv existuje, nebude se samozejm ujmat jeho sprvy. Zaprv tedy musme uznat, e Bh skuten uinil Pna Jee na "moudrost..., spravedlnost, posvcenm i vykoupenm" (1Kor 1,30), e veker Pnovy iny a vtzstv jsou naimi iny a vtzstvmi. Nemme-li tuto vru, nejene nikdy nememe oekvat dn duchovn proitky, ale navc heme proti Bohu a pochybujeme o Jeho dle! Zadruh lid ve svt spravuj ddictv fyzickou silou. Sprva naeho duchovnho ddictv ovem spov v pouit duchovn sly, j je vra... 

... Z toho vyplv tajemstv zhmotnn Kristovy dokonalosti. Bh nm ji dal to, m Kristus "je", co Kristus "m" a co Kristus "uinil" - to ve je ji nae. Na ns je, abychom ve, m Kristus je, co m a co uinil, proili... Bh dal, my vme a pijmme. Toto je fakt, vra a proitek." 



Novinky od: Tomas

Valid CSS Valid HTML

Site Powered by GRANO SALIS