idovsk chpn Boha kontra pohansko-platnsk chpn Boha

Ukzka mylen a chpn Boha a Jeho projev idy:



       L 7:11:    A stalo se, e hned nato el do msta zvanho Naim. A li s nm mnoz jeho uednci a velik zstup. 12 Kdy se piblil k mstsk brn, hle, vyneli mrtvho, jedinho syna jeho matky, a ta byla vdova; byl s n velk zstup z msta. 13 Kdy ji Pn uvidl, byl nad n hluboce pohnut a ekl j: „Nepla!“ 14 Pak pistoupil a dotkl se mr. Ti, kte je nesli, se zastavili. ekl: „Chlape, pravm ti, probu se!“ 15 Mrtv se posadil a zaal mluvit; a Je ho dal jeho matce. 16 Vech se zmocnil strach, oslavovali Boha a kali: „Velik prorok povstal mezi nmi“ a „ Bh navtvil svj lid.“


id reagovali velmi sprvn.
id, s odvkou vrou otc a praotc dobe vdli, kdo je Bh. e je nesmrteln, nikdo z lidi Ho nevidl a neme vidt, pebv v nepstupnm svtle.
A tak vdli, e Bh pouv sv nstroje, sv vyslance, sluebnky, a skrze n in mocn iny, zzraky, skrze n projevuje svou moc a slvu.
A i v tto situaci si Boha s nikm nepletli a sprvn oslavovali Boha v nebi za ten asn zzrak, kter skrze svho sluebnka, svho Syna, vykonal, a jeho byli prv svdky.  A sprvn chpali, e skrze Jee psob Bh, e skrze Jee, jako svj nstroj,  Bh navtvuje svj lid.


Ukzka mylen a chpn Boha helenisty s platnskou filosofi:


        Sk 14:8:    V Lyste sedval njak mu nemohouc na nohy, kter byl chrom ji od lna sv matky a nikdy nechodil. 9 Ten slyel Pavla mluvit. Pavel se na nho upen podval, a kdy uvidl, e m vru, aby byl zachrnn, 10 ekl silnm hlasem: „Postav se zpma na nohy!“ A on vyskoil a zaal chodit. 11 Kdy zstupy uvidly, co Pavel uinil, pozdvihly svj hlas a kaly lykaonsky: „Bohov se pipodobnili lidem a sestoupili k nm.“ 12 Barnabe nazvali Diem, Pavla pak Hermem, protoe on byl hlavnm mluvm. 13 Knz Diova chrmu, kter stl ped mstem, pivedl bky s vnci k branm a chtl je se zstupy obtovat. 14 Kdy to apotolov Barnab a Pavel uslyeli, roztrhli sv roucha, vbhli do zstupu a kieli: 15 „Mui, co to dlte? I my jsme lid stejn pirozenosti jako vy. Hlsme vm evangelium, abyste se od tchto marnost obrtili k ivmu Bohu, kter uinil nebe, zemi, moe a vechno, co je v nich. 16 Ten v minulch pokolench nechal vechny nrody chodit po jejich cestch, 17 akoliv nepestal sm sebe dosvdovat tm, e inil dobro: dval vm z nebe d隝 i rodn obdob, vae srdce sytil pokrmem a radost.“


Pohan, kte Jedinho Boha Izraele, Boha Nejvyho, neznali,  reaguj na podobn asn zzrak diametrln, zcela odlin.
Domnvaj se, e ti, kte jsou Bomi prostednky, Bomi nstroji, Bomi vyslanci,  sami jsou Bohov.
   Bohov se stali lidmi (asi se vtlili) a sestoupili z nebe.
Nepipomn vm to nco ?

Takovm zpsobem mylen a chpn Boha se v helnskm svt, v helnskm prosted, v hlavch lid, kte byli pvodn helnskmi pohany a filosofy a pijali kesanstv,  postupn od 2. stolet malmi krky dosplo na konci 4. stolet AD a k vytvoen koncepce Trojice, uen o vtlen, inkarnaci, o tom, e Bh se stal lovkem,... e Bh zemel ...

Novinky od: Tomas

Valid CSS Valid HTML

Site Powered by GRANO SALIS