poslal Nepřihlášený Otázka obecenství je pro všechny
Bibli věřící křesťany velice důležitá. Existují však svazky, které
vyvolávají a přivolávají Boží soud (Jakub 4:4, Sd. 2:2,3). Proto musíme
být ve všech našich společenstvích velmi opatrní, abychom ochránili
především naše obecenství s Kristem. Potěšení z takového společenství je
jednoznačně svázané se Slovem Božím a odloučením od duchovní zkaženosti
a omylů (2. Kor. 6:17-18).
Potřeba separace (Nutnost oddělení)
Po léta bylo praxí evangelikálních křesťanů zůstat v denominacích,
které byly většinou nonevangelikální, liberalní či anglo-katolické.
Takoví křesťané se pak pouze sdružovali většinou v mezicírkevních
spolcích a hnutích, aby tak proklamovali svůj evangelikalismus. Měli
pocit, že se mohou distancovat od racionalismu nebo římského
katolicismu, zůstávajíce v jejich denominacích, aniž by se od nich
oddělili. S vytvořením Světové rady církví se pro takové křesťany stalo
mnohem obtížnější odůvodnit své stanovisko, protože na základě svého
členství z hlavních denominací se tak stali součástí hnutí za vytvoření
jedné světové církve pod vedením papeže.
Světová rada církví s nemalou pomocí dr. Billyho Grahama brzy zahrnula
většinu evangelikálů, výsledkem čehož byl kompromis v otázkách víry,
kterou vyznávají, že drží. Moderní evangelikálové v ekumenickém hnutí
zní stále více a více jako liberálové, často zpochybňují nebo odmítají
části biblické historie a učení a zapojují se do snahy vytvořit jednotu s
Římem.
Ekumenismus je proto hlavním
důvodem pro oddělení. Není to ale jediný důvod. Ať už je nebo není ta či
ona církev zapojená ve Světové (nebo národní) radě církví, neměla by
mít podíl na obecenství Božího lidu, pokud popírá základy víry.
Povinnost oddělení (separace)
"Zdaliž půjdou dva spolu, leč by se snesli?" (Am. 3:3). Písmo nás
varuje: "A neobcujte s skutky neužitečnými tmy, ale raději je trescete"
(Ef 5:11). Pro křesťana jsou liberalismus, modernismus, římský
katolicismus a ekumenismus Světové rady církví bezpochyby "skutky tmy".
Povinnost oddělení je jasná. Apoštol Pavel učí tuto povinnost v 2. Kor.
6:14-18. Jan o tom mluví v 2. J. 10-11.
Kristus středem oddělení
Oddělení není ve své podstatě negativní reakcí. Je naopak zcela
pozitivní, protože se jedná o oddělení pro Krista. "Vyjděmež tedy k němu
ven z stanů, pohanění jeho nesouce" (Žd. 13:13). Členství v jakékoli
organizaci, která popírá Pána Ježíše, odmítá Jeho Slovo nebo se odchýlí
od Jeho dokončeného díla smíření a od evangelia o ospravedlnění skrze
víru bez skutků, je společenstvím, které vede od Krista. Naše
společenství s Ním vyžaduje naše odloučení od odpadlictví a zásadních
omylů a bludů.
Oddělení, nikoli izolace
Naše oddělení by nám však nemělo činit zaslepenými vůči povinnosti
křesťanů vyjadřovat svou lásku jeden k druhému a svou duchovní jednotu v
Kristu. Svobodná presbyterní církev se proto snaží stát s veškerým
věrným lidem a církvemi po celém světě, i když nesdílíme všechny naše
pozice ohledně záležitostí, které - i když jsou pro nás důležité -
nejsou zásadní pro evangelium. Whitefield byl kalvinista, Wesley
arminián. Přesto se Whitefield usilovně snažil zdůrazňovat, že spolu
pevně stojí v šíření evangelia. Spurgeon podporoval Moodyho a hlásil se k
němu i přesto, že mu mnozí vyčítali, že - ač byl Moody vyznávající
kalvinista - nebyl vždy "dostatečně kalvinistický". Usilujeme o
vyjádření jednoty Božího lidu v každé oblasti, která nevede ke
kompromisům v oblasti zásadních pravd evangelia. Jsme bibličtí
separatisté, ne izolacionisté.
Zdroj: www.zasadovacirkev.org
Svobodná presbyterní církev v ČR navazuje na protestantskou,
evangelikální a presbyterní tradici. Je členem denominace Free
Presbyterian Church of North America (Svobodná presbyterní církev
Severní Ameriky). V současné době razí v České republice průkopní
misijní práci.
Kontakt: Miloš Šolc, milossolc@yahoo.com
Bohoslužby: Neděle dopoledne od 10:30 v Pelíkovicích, odpoledne od 17:00
v Liberci, Masarykova 454/22 (modlitebna Českobratrské církve
evangelické)