Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mariologie mezi evangelickými křesťany (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Sobota, 12. prosinec 2009 @ 23:26:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, dopouštíš se tu jednoho omylu - podsouváš evangelíkům něco ve smyslu apoštolské tradice. Luther a ani další otcové reformace nejsou "protestantskými" papeži a jejich teologické závěry a názory jsou tak chápány jako jejich osobní, lidskou omylností poznamenané. Žádný evangelík nemůže tvrdit, že něco je pravda, protože to tak prohlásil třeba ten Luther.

Z hlediska ekumenického hnutí je asi nutné nějak se otázkou mariologie zabývat. Měl-li bych se nějak za sebe vyjádřit k vašim dogmatům, pak mi nijak "nevadí" ani jedno z nich. Nepovažuji za nijak důležité spekulovat o tom, jestli byla posmrtně vzata na nebesa jako první plod vzkříšení. Možná ano, možná ne. Nesouhlasím s tvrzením o věčném panenství, protože vyžaduje znásilnění řeckého kontextu a gramatiky pár pasáží v Písmu, ale opět je to pro mě stejně nedůležitá otázka jako ta, jestli byl apoštol Jan bratrancem Krista - tady si myslím, že byl. Bohorodička není problém, pokud chceme věřit v božství Krista. Neposkvrněné početí řešit nemusím, protože nesdílím katolické učení o dědičném hříchu. Pokud jde o osobní bezhříšnost Marie, pak v něj nevěřím, ale pokud někdo chce, ať si tomu věří. Je to pro mě stejně nedůležité jako otázka, byl-li na tom strejně Jan Křtitel. Pokud někdo chce Marii nazývat matkou církve ve smyslu jako je Abrahám někdy nazýván otcem věřících, nechť si poslouží.

Katolíky obecně beru jako vzdálené příbuzné v Kristu někde za vysokým plotem. Pán Bůh je má rád stejně jako všechny ostatní lidi a jako ostatní je vede k sobě. A stejně jako na nás, nebude se na vás zlobit kvůli nesmyslům, které říkáte a vyznáváte, kvůli chybám ve výkladu Evangelia - v tom jsme na tom stejně, i když každý máme trochu jiné nesmysly a chyby. No a pokud katolíkům dělá dobře jejich vlastní pocit exkluzivity vzhledem k poznání pravdy a přijímání darů, je na to třeba hledět s pochopením, protože podobné sebepochopení najdeme i jinde. Máte-li potřebu mít vše nadefinované, popsané a schválené nějakými lidmi v čele s papežem, pak já takovou potřebu necítím, ale nedělám sám ze sebe měřítko křesťana a křesťanství.



Re: Mariologie mezi evangelickými křesťany (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 13. prosinec 2009 @ 08:37:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Srdečná vďaka, Ares, za uverejnenie tohto článku. Verím v tom zmysle, ako som raz na GS napísal článok "Prečo vznikli protestanti?", že Pán určite využije pre dobro svojej Cirkvi aj postoje protestantskej strany v oblasti mariánskej úcty, ktoré naozaj môžu poslúžiť pre mnohých katolíkov očisťujúco...

 Jedna vec je totiž oficiálne učenie KC, ktoré je dnes, a som o tom presvedčený, vieroučene, i biblicky naozaj v poriadku: Je dostatočne reálne, i kritické a v skutočnosti by som povedal veľmi blízke duchu a chápaniu autora tomto článku, ktorého považujem za "lastovičku" ohlasujúci novú jar vo vzťahoch medzi kresťanmi ohľadom Márie.... Avšak často konkrétna prax mnohých katolíkov "z ľudu", ktorých praktické prejavy mariánskej úcty naozaj niekedy právom zbytočne dráždia, ba pohoršujú nekatolíckych kresťanov z post-reformátorských cirkví. Oni však - ako svedčí aj tento článok - sú zasa druhým extrémom, nakoľko sa zrejme pod vplyvom napätia medzi katolíkmi a protestantami v priebehu storočí vedome, či podvedome vzdaľovali nielen od mariánskeho rozmeru kresťanskej viery, ktorý bo v Cirkvi prítomný dávno celé tisícročie pred reformáciou, ale aj od máriánskeho chápania kresťaskej viery v podaní priekopníkov reformácie... Tu zrejme viac pôsobili negatívne city, než Duch Svätý, či vernosť Písmu... Boh možno z týchto dvoch prúdov, "mentalít" vytvorí vyváženú syntézu. On je trpezlivejší a rozvážnejší, než cirkevní vodcovia na oboch /či všetkých/ stranách.

Teda: niektoré ľudové vrsty KC, ktoré svojou praxou, hoci dobre a úprimne mienenou /Boh ich však určite chápe, ale.../, skresľujú pravý obraz Márie. No opačná strana zasa reaguje /možno tiež úprimne/ príliš negativisticky, podozrievavo...Možno z úzkostlivosti, prípadne v duchu protestu , či opozície... /Pán i Jeho matka to tiež s pochopením určite prijímajú.../. I katolíkom sa to naozaj môže zdať ako neláska a neúcta k Matke Spasiteľa, a teda nepriamo aj k nemu samotnému...

Namiesto neustáleho atakovania druhej strany by som uvítal preto aj na GS úprimný záujem o postoj druhej strany, prípaden spoločné zamýšľanie sa nad javom "Mária" v Duchu Svätom, a nie "v duchu "protiviacom sa". Uvedený článok je toho dôkaatzom, že je možný aj iný postoj, než aaký sme zvyklý na GS. Postoj, ktorý rovnako s úctou berie Písmo, aj tradičné chápanie kresťanov v starších dobách, ako aj výdobytky súčasnej psychológie a skúsenosť života a histórie.



K tomuto viz můj článek (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 08:21:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
který je nalezení zde pod názvem: [url=http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=10007]Marie z Nazareta očima evangelického křesťana[/url][/



K tomuto viz můj článek (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 14. prosinec 2009 @ 08:25:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
který je nalezení zde pod názvem: [url=http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=10007]Marie z Nazareta očima evangelického křesťana[/url]



Re: Mariologie mezi evangelickými křesťany (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 16. prosinec 2009 @ 13:28:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 

ssns  v Pondělí, 14. prosinec 2009,23:57hod.

„Tak tady ti přesně rozumím. U mě ten problém nastal kvůli přesně takové nepovinné věci - zjevení v La Salette. Všichni mě neustále ujišťovali, že tomu nikdo věřit nemusí. A když jsem tedy otevřeně prohlásil, že tomu nevěřím, a poskytl varianty výkladu toho, o co tam šlo, už byl oheň na střeše. Taky jsem čekal, že se mi dostane odpovědi ve stylu:"Já v pravost věřím, ale pokud si myslíš, že si to vizionáři vymysleli, je to v pohodě. A pokud opravdu připouštíš, že tam mohlo jít o reálné nečisté zjevení, drž se od toho co nejdál."
ssns, asi proto byl oheň na střeše, protože tvůj výklad byla veliká ptákovina a tvůj výklad měl jediný cíl. Zesměšnit církevně uznané zjevení v La Salettě, což se ti nepodařilo, protože jsi na nové poznání šel nikoliv skrze výklad Církve, ale skrze výklad výplodu svého mozku. On nekatolík a náboženský turista moc dobře nemůže dělat rozbory Mariánských zjevení. Tím se zabývají odborníci kteří tomu rozumí a ne, nějaký anonym ssns. Sice pak trpíš představou své “fundovanosti“, ale je to nevěrohodné a trapné. Prostě vyrobeno pro potlesk odpadlíků.
Martino