Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 534 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482986
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Blíži se svátky břicha
Vloženo Sobota, 21. listopad 2009 @ 20:21:07 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal rudinec

VÁNOCE - slovo, jež zaznívá po celém světě. Mladí i staří jsou jím jakoby okouzleni a prožívají chvíle napětí a očekávání. Co vlastně jsou vánoce? Lidé se domnívají, že 25. prosinec je dnem narození Ježíše Krista. Dějiny ovšem o této skutečnosti nepodávají žádnou zprávu a ani pisatelé Bible nezaznamenali datum Kristova zrození. Pouze evangelista Lukáš uvádí jisté historické pozadí a zaznamenává, že se tak stalo v době prvního sčítání lidu v římské říši, které nařídil císař Augustus.

                       



VÁNOCE KOUZEL (NE) ZBAVENÉ
 
            „Kdyby se Kristus tisíckrát narodil v Betlémě, není nám to nic platné, jestliže se nezrodí v našich srdcích.“
 
            VÁNOCE - slovo, jež zaznívá po celém světě. Mladí i staří jsou jím jakoby okouzleni a prožívají chvíle napětí a očekávání. Co vlastně jsou vánoce? Lidé se domnívají, že 25. prosinec je dnem narození Ježíše Krista. Dějiny ovšem o této skutečnosti nepodávají žádnou zprávu a ani pisatelé Bible nezaznamenali datum Kristova zrození. Pouze evangelista Lukáš uvádí jisté historické pozadí a zaznamenává, že se tak stalo v době prvního sčítání lidu v římské říši, které nařídil císař Augustus.
            Na základě císařského výnosu se odebral i Josef z města Nazareta do judského Betléma, aby se tu zaregistroval společně s Marií, která v té době čekala dítě. O dalším průběhu se Lukáš zmiňuje následovně: „A stalo se, když tam byli, že se jí naplnily dny, kdy měla porodit. I porodila Syna svého prvorozeného, zavinula jej do plenek a položila do jeslí...“ (Luk. 2,1-7). Neuvádí ale, v který den kterého měsíce se tak stalo. Proč tedy lidé, hlavně křesťané, slaví 25. prosince Kristovo narození, když Bible o datu mlčí? Kdyby to Bůh uznal za vhodné a pro lidstvo potřebné a prospěšné, nechal by apoštoly, aby datum tak významné události zaznamenali! Neudělal to však. Odkud se tedy vánoce - vybájený a tajuplný svátek křesťanů i nekřesťanů - vzaly? Kdy je jejich původ?
 
            ZAČÁTEK JE V POHANSTVÍ
            Pohané věřili, že jejich bůh Slunce se každým rokem opětovně rodí. Noc z 24. na 25. prosince pokládali za dobu zrození boha Slunce. Vypozorovali totiž, že Slunce po této noci stoupá na obzoru denně výš a výš. Tajemný jev si vysvětlovali jako vzrůst nově narozeného slunečního dítěte. Proto tato a další noci byly odedávna považovány za „svaté noci“.
            „Jaký je asi původ slova vánoce? Podle jazykovědců pochází z němčiny. Jeho původní název byl „svatá noc“. Staré německé slovo Weihnachten si naši předkové počeštili zajímavým způsobem: první část
(vá-) převzali beze změny a druhou počeštili (weihen = zasvětit, nachten = stmívat se, Nacht = noc).
            Vědci se shodují v tom, že kořeny dnešních vánoc je třeba hledat již v pohanských oslavách zimního slunovratu. Vánoce nemají jen tradici evropskou. Slavily se v Asii, u amerických Indiánů i jinde. Ve starém Římě se nakonec oslavy ustálily na 25. prosinec. Datum zvolil r. 274 po Kr. císař Aurelián jako den „natalis solis invicti“ - den Zrození nepřemožitelného Slunce“ (Nová Svoboda 24.12.1970).
            „Významný německý badatel Herman Usener doložil, že před nicejským koncilem (konaný v r. 325) se vánoce neslavily. 25. prosinec byl jako datum zrození Krista neznámý. První zmínku o dni narození Ježíšova najdeme u Jana Zlatoústého (374 - 407), ale ten ho datuje na 20. prosinec. V Římě se vánoce poprvé slavily až roku 365.“ (Kostnické Jiskry, evangelický týdeník, 20.12.1972).
            „Který den se Kristus narodil? Liturgický svátek Narození Páně (25. prosinec) je poměrně pozdní. Zdá se, že zhruba prvních 300 let křesťané neslavili narození Ježíšovo zvláštním svátkem... 25. prosinec je zaznamenán poprvé v Římě kolem r. 350.“ (Nový Zákon, Dr. D. M. Petrů, poznámka k evangeliu Lukáše 2,6).
            „Vánoce vznikly později než velikonoce. Jejich počátek leží ve 4. století... Skutečný den narození Páně není znám! Ve 3. století se křesťané v Egyptě domnívali, že se Ježíš narodil v květnu... Pro křesťana, který se opírá pouze o Písmo svaté, neexistují žádné povinnosti vůči takovýmto památkám! Nový Zákon neobsahuje ani zvyk ani příkaz k takovýmto svátkům...“ (Heinz H., Adventecho, duben 1988).
            „Římané slavili svátek nepřemožitelného boha Slunce. 25. prosinec se nazýval „narozením Slunce“ a po celé říši se konaly velké náboženské pohanské oslavy Mithrovy (iránský bůh světla a Slunce). Svátek narození Krista není nic jiného než pokřesťanštěná pohanská slavnost.“ (Handbook of Christian Feast and Customs, str. 60, N. York 1952, F. X. Weisser).
            „Jedna z převládajících náboženských myšlenek 2. a 3. stol. byla víra v božství Slunce... Toto božstvo má pro naše zkoumání zvláštní význam, neboť jeho svátek připadal na 25. prosince... Zřejmě údobí zimního slunovratu, kdy počíná vzrůstat síla Slunce, se hodí pro slavení svátku slunečního boha...“ (G. J. Laing, Survivals of Roman Religion, str. 150-153, N. York 1931).
            Předpokládám, že těchto několik historických důkazů postačí, aby čtenář pochopil pohanský původ dnešních vánočních svátků. Jak už bylo uvedeno, první křesťané neslavili žádný den jako památku Ježíšova zrození. Neměli k tomu důvod ani biblické opodstatnění. Vánoce se do křesťanství dostaly následkem úpadku křesťanské církve od původního apoštolského učení. Největší křesťanská církev se k této adopci pohanských svátků veřejně přiznává, když ve svém katechismu uvádí: „Pojem vánoce pochází z toho, že pohané v době, kdy jsou noci velmi dlouhé, slavili k poctě boha Slunce tzv. veliké posvěcené svaté noci. Církev pak dala pohanským posvátným nocem křesťanský význam. Na dobu posvátných nocí 25. prosince ustanovila slavnost narození Krista.“ (Kat. lidový katechismus, F. Spirago, str. 133).
            Byla to tedy církev, která povýšila svou autoritu nad autoritu Božího slova tím, že pohanské slavnosti zahalila do „křesťanského“ roucha. Proč však pokřesťanštěné pohanské svátky přijaly i protestantské církve, když tvrdí, že se opírají pouze o Písmo svaté?
 
            VÁNOČNÍ STROMEČEK
            K vánocům se pojí také vánoční stromeček. Jak se k vánocům přidružil? Leckdo si řekne, co by to bylo za vánoce bez něho? Jenže... Stejně jako vánoce mají původ v nejryzejším pohanství, má v něm své kořeny i tento mystický strom. Všichni pohané starověku spojovali kult Slunce (tj. Bálův kult) s kultem matky, tj. Astarty nebo Ašery a s rituálním kultem stále zelených stromů - evergrínů. V době oslav „svatých nocí“ (zasvěcených slunečnímu božství) pořádali pohané veselice u stále zelených stromů. Na ně věšeli ozdoby, ovoce, pamlsky a světla. Nejprve ve volné přírodě, později doma, protože to bylo pohodlnější.
            „Jedle, nebo dříve v Orientě cypřiš, jakož i terebint, byly jako stále zelené stromy života a zasvěceny „královně nebes Astertě“, manželce Bále.“ (Jubileum bibel, pozn. k 5 Mojž. 16,2). V předmluvě Elberdfelské Bible se dočteme: „Ašera byla kmen stromu bez kořene, avšak si pozůstalými větvemi, který se stavěl obyčejně po obou stranách Bálova oltáře.“ (pozn. k Soudcům 3,7; 6,25.26.30). „V mnoha domech se strojí vánoční stromek... Je to německý obyčej. Germáni totiž ve svých „svatých nocích“ stavěli před svými domy jedle a k poctě boha Slunce na ně umísťovali světla. Církev dala tomuto pohanskému obyčeji „křesťanský“ význam.“ (F. Spirágo, Lidový katechismus, str. 134)
 
            DUCH A NÁPLŇ VÁNOC
            Duch vánoc je dnes právě tak pohanský jako dříve. Vánoční svátky jsou vyplněny zvyky a obyčeji ryze pohanskými a mystickými a s učením Bible nemají nic společného. Stávají se často příležitostí k vyčerpávání naší peněženky i naší křehké tělesné schránky. O vánocích vyplouvá na povrch staropohanský římský duch „panem et circenses“ - chléb a hry. (Přitom v době narození Ježíše žili Josef s Marií v chudobě a byli nuceni vložit své dítě do jeslí ve chlévě), „jezme, pijme, užívejme!“ - to je (Přiznáte si to?) častá náplň dnešních vánoc.
 
            VÁNOČNÍ PEČIVO
            Také nejrůznější vánoční pečivo má svůj původ v pohanství. Pohané pekli na počest svých bohů rozmanité koláče v podobě pletenců (dnešních vánoček), slunečních kotoučů, měsíčních srpků a hvězd. Už Židé se ve starých dobách přizpůsobili zvykům svých pohanských sousedů a jednali dle jejich zvyků. bible o tom praví: „Což sám nevidíš, co činí v judských městech a na ulicích Jeruzaléma? Synové sbírají dříví, otcové zapalují oheň a ženy zadělávají těsto na koláče pro královnu nebes („tvoru nebeskému“, kralický překlad) a přinášejí oběti bohům cizím a tak mě urážejí.“ (Jer. 7,17.18) Výraz „tvor nebeský“, tj. „královna nebes“, představuje buď měsíční božstvo, nebo Astartu či Ištar - babylónsko-asýrskou bohyni. (Bibl. slovník, A. Novotný, Kalich Praha)
            Všechny pohanské festivaly a svátky byly zasvěceny určitému božství, proto je v Božím pohledu jejich přejímání křesťany i nekřesťany hříchem. To se vztahuje i na vánoce a jejich obyčeje.
 
 
Článok je opísaný z časopisu SALVO ročník 1992 . Autor  článku je Jan Kováčik.

Podobná témata

Zamyšlení

"Blíži se svátky břicha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 52 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Sobota, 21. listopad 2009 @ 21:05:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bráško, nosíš kalhoty?
Pak upozorňuji, že je to naprosto nebiblické, protože v Bibli nikdo kalhoty nenosil. Pocházejí od pohanských Germánů, kteří je používali proto, že díky nim (oproti oděvům ve stylu suknice, které se nosily v Bibli - muži i ženy) byli pohyblivější v boji.
Jíš palačinky? Pozor na to, palačinka pochází z maďarského palacsinta, to z rumunského placînta a to konečně z latinského placenta, což byl sladký koláč obětovaný božstvům...
Takže spolu s Vánocemi již nikdy palačinku a kalhoty dolů!



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 21. listopad 2009 @ 22:01:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Miluju vánoce.

  Mám docela rád ty naše západní. Jsou největší tržby, lidé utácí i za to, co by jinak nikdy nekoupili. Je to svátek slunovratu, návratu naděje, východiska ze zimi a krize.

  A ještě víc mám rád ty východní. Když je slavíme, lidi nemají peníze, obchody jsou skoro prázdné a zrovna začínají výprodeje. Za půlku nebo třetinu tak mohu koupit to, co bych o západních vánocích nekoupil.

  Ještě že ty vánoce lidi vymysleli a ty výprodeje. Co bychom si bez nich počali.



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: Genuine v Sobota, 21. listopad 2009 @ 22:50:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to dnes celé naruby. Tenkrát se germáni o zimním slunovratu scházeli v posvátném Wotanově háji a rituálně chlastali pivo s medovinou až do němoty a vyprávěli si o hordách mrtvých nepřátel, židé obchodovali, králové z východu nosili dárky Ježíškovi a Ježíšek ležel s chudou maminkou na slámě v chlévě.

Dneska germáni prodávají židům ponorky a válečné lodě, židé válčejí, králové z východu hromadí zlato pro sebe, a Ježíšek v Betlémku spí v náručí jakési dámy která podle oblečení byla nejspíš bohatá římská šlechtična.

No ale hlavně že my se máme jak prasata v žitě, žejo? Ale všeho do času, přesně jak říkal ve Švejkovi feldkurát Katz: Bůh je něco co se vás nebojí, vy ničemové. :-)))

Tak šťastné a veselé všem.



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Sobota, 21. listopad 2009 @ 23:30:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Především gratuluji k tomu hezkému číslu článku - 10 000. Matně si vzpomínám na pokusy datovat narození Krista v závislosti na službě knežské třídy, kam patřil Zachariáš. Ta služba byla dvakrát ročně a doba narození pak spadá buď někam do září, nebo na konec prosince či leden. K datování narození se zkoušelo použít kde co, a to včetně výpočtů konstelací planet ve vztahu k betlémské hvězdě.

Faktem je, že přesné datum nevíme a není pro nás vůbec důležité. Jestli to stanovení narození bylo opravdu ovlivněno kultem, jak uvádíš v článku, také nezjistíme. Rozhodně není žádnou povinností křesťana věřit, že se Kristus narodil v nějaký přesný den a ani tento den nějak slavit. Vánoce jsou dnes bohužel hlavně komerčním svátkem. Na druhou stranu bych ale nikomu nebral, pokud si chce narození Spasitele připomenout, i když velmi pravděpodobně ve špatný den. Silně pochybuji, že křesťané, kteří se sejdou na půlnoční, většinově vědí o spojitostech s pohanskými božstvi. Takové připomenutí tudíž nemá s pohanskými bohy nic společného, protože jde o to, co ti lidé slaví, a ne o to, co kdysi kdosi ve stejný den slavil.

Já sám Vánoce nijak neslavím (stromeček nemáme atd.), ale chápu, že u rodin s dětmi je situace odlišná. Je jen otázkou každého z lidí, jestli ten den bude připomenutím narození Spasitele, nebo svátkem břicha a konzumu obecně či dnem věnovaným pověrám.



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: Papen v Neděle, 22. listopad 2009 @ 06:55:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tychto sviatkoch je najhorsie, ze zneuzivaju male deti. Tak ako akakolvek ina okultna organizacia na svete ... No a hlúpy krestania, hor sa vsetkym rozpravat, ako sa na vianoce narodil Jezis, vo Vatikane budu mat iste radost .. 



???? (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Neděle, 22. listopad 2009 @ 22:06:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To vám nevadí, že Vánoce jsou jedna z mála příležitostí, kdy se lidi zajímají o křesťanství a kdy je křesťané mohou oslovit? Můj táta konvertoval o Vánocích a určitě není jediný.



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 07:47:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zrovnatak dobře se můžete pozastavovat nad Velikonocemi kdy krom Kristovy oběti a slavného zmrtvýchvstání slavíme spolu s Vyvoleným národem vyvedení z egyptského otroctví. Ani tam nepovažoval Bůh za nutné sdělit datum a slaví se každý rok v jinou dobu. Na jaře něco slavila každá civilizace, stejně jako v létě, na podzim a v zimě. problémy s Vánocema mají obvykle militantní ateisti a i ti obvykle rádi zůstanou doma a opijí se stejně jako jindy nebo o něco více. Ti ostatní se sejdou s příbuznými a rozdají dárky.
Jíst a pít Vás nikdo nenutí. Můžete Vánoce strávit na modlitbách a jestli víte kdy se Pán Ježíš narodil tak je oslavit jindy. Co se mne týče tak mám Vánoce z celého roku nejraději. Slavnostní mše každý den a nádherné písně našich zbožných předků, i dobré jídlo a pití ve jménu Páně. Osvětlené a ozdobené ulice i obchody. Zkuste se pomodlit za ty kteří v nich tvrdnou abychom se my měli dobře a popřát jim štěstí a požehnání.
Stromeček je ekumenický křesťanský zvyk který k nám přišel od lutheránů přes anglikány.
Každý z nás má za předky pohany. Ty spravedlivé vyvedl Kristus z Očistce poté co zemřel na kříži. Mevidím důvod proč bychom neměli spolu s jejich zemí a ostatním dědictvím posvětit i některé zvyklosti. Pokud jsou v Nebi tak se z toho radují a přimlouvají se za nás.



Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 25. listopad 2009 @ 16:57:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Súhlasím s príspevkom brata Kovačíka a chcem k jeho príspevku pridať pár slov.

 
Definícia vianoc znie: Pohanské sviatky zimného slnovratu; zamaskované rúchom kresťanskej trminológie.25 december ako deň narodenia Krista je podvod nad každý podvod.Dá sa veľmi ľahko odhaliť ev.Lukáša prvou kapitolou.

„26  Potom v šiestom mesiaci bol poslaný anjel Gabriel od Boha do galilejského mesta, ktorému je meno Nazaret, 27  k panne, zasnúbenej mužovi, ktorému bolo meno Jozef, z domu Dávidovho, a meno panny bolo Mária. 30  Ale anjel jej povedal: Neboj sa Mária, lebo si našla milosť u Boha 31  a hľa, počneš v živote a porodíš syna a nazovieš jeho meno Ježíš. 35  A anjel odpovedal a riekol jej: Svätý Duch prijde na teba, a moc Najvyššieho ti zatôni, a preto aj to splodené sväté bude sa volať Syn Boží.36  A hľa, Alžbeta, tvoja pokrevná, aj ona počala syna vo svojej starobe,“

Prvý  židovsky mesiac pripadá na náš marec začiatok apríla. Keď sa chceme dostať do šiesteho mesiaca židovského kalendára musíme od marca napočítať šesť mesiacov. Aniel Gabriel prišiel za Máriou  v auguste.

Mária bola zvedavá či je neplodná Alžbeta tehotná a tak ju išla navštíviť.

„ 39  A v tých dňoch vstala Mária a ponáhľajúc sa išla na vrchy, do mesta Júdovho.

40  A vošla do domu Zachariášovho a pozdravila Alžbetu.41  A stalo sa, keď počula Alžbeta pozdrav Máriin, že poskočilo nemluvňa v jej živote, a Alžbeta bola razom naplnená Svätým Duchom42  a zvolala veľkým hlasom a riekla: Požehnaná ty medzi ženami a požehnaný plod tvojho života!“

Keď Alžbeta naplnená Svätým Duchom povedala Márii požehnaný plod tvojho života!“Tak Mária už logicky musela byť tehotná.

Od augusta napočítame deväť mesiacov  a dostaneme sa do apríla ďalšieho roku.P.J.Kristus sa musel narodiť v apríli.

Niekto by mohol namietať,že čas kým prišla Mária k Alžbete mohol trvať aj mesiac.Nie je to pravda.Tridsiaty deviaty verš to vyvracia ,pretože je tam uvedené v tých dňoch vstala Mária a ponáhľajúc sa išla na vrchy.Píše sa tam o dňoch.

Kresťania do tretieho storočia  narodenie P.J.Krista neslavili.

Prečo je nesprávne sláviť narodenie P.J.Krista.?Preto,že P.J.Kristus bol splodený nebeským otcom niekedy pri usvite vekov. Tým,že cez Máriu prešiel z božskej prirodzenosti do ľudskej, nedá sa vôbec hovoriť o narodení.Keď niekto slávi narodenie P.J.Krista tak Mesiáša stavia do pozície obyčajného človeka a popiera jeho božstvo.Je to zámer diablov degradovať P.J.Krista len na nejakého dobrodinca čo nosí darčeky pod stromček.





Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 26. listopad 2009 @ 08:41:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Situácia sa opakuje - ako vlani. Stále niekomu vadia Vianoce, a považuje to za prejav nábožnosti "obuť sa" do nich... Naokoľko to Rudine príliš "prekyslil" , treba to "zneutralizovať":

1. a/Niet na svete takej veci, ktorí by ľudia neboli schopní sprofanizovať, či skompromitovať... To platí aj o Vianociach...
b/Ak niekto v určitý deň čosi pochybné slávil, vari pre mňa z toho vyplýva, že ja už nemôžem?... To platí aj o Vianociach. To, že pohania, ktorí boli zrastení prirodzene s prírodou, a všetky ich božstvá mali s ňou nejako pospájané, to už vari nejako obmedzuje Pána na celou Prírodou, aby ustúpil, a radšej sa nenechal oslavovať práve vtedy, keď oslavovali trebárs slnko, či boha slnka?... Kto je tu Pánom? Vari nejaké slnečné vymyslené  a pochybné božstvo, aby mu Pán sveta ustupoval? Čo je to za logiku jeho učerníkov?...

2. Nezaujíma ma, čo s Vianocami urobia iní. To je ich vec. Mojou vecou, a našou vecou, vecou kresťanov je, aby vedeli rozlišovať, čo si zaslúži, aby som sa nad tým zamyslel, zastavil, a aj primerane oslávil. A patrí sa, a ľudia oslavujú v ich živote významné udalosti, dátumy, výročia. Vari je narodenie Ježiša Krista málo významné, aby sa o tom len tak v tichu kostola preletelo? Vari nie je príchod Boha do ľudského spoločenstva v podobe človeka tou najväčšou udalosťou, akú si vieme predstaviť a uvedomiť? Nemala by sa práve táto udalosť oslavovať naozaj po každej stránke na úrovni, samozrejme dôstojne?... Nemali by ľudia, ktorí sa priznávajú k Spasiteľovi sveta, synovia sveta, využiť aspoň tak vynaliezavo ako to robia synovia sveta, využiť tieto sviatky na to,aby sa ľudia oboznámili o Ňom, o jeho blahosklonnosti a ľudskosti, ked prišiel k nám v podobe Dieťaťa?... Kto tu komu bráni?... /Pokiaľ viem, v našich krajopch ešte niet zákazov vystavovať nijakých symbolov Vianoc ako v "kresťanskej " Amerike s jej prevrátenou novou toleranciou".../

3. Nikto nikomu predsa nepredpisuje, akým spôsobom chce narodenie Spasiteľa osláviť, ako si zorganizuje svoje dni, aké pravidlá si stanoví rodinaa, či sa bude obdarúvať a ako.. To je druhoradé. Clovek má byť nad tým Pánom, a nenadávať na Vianoce preto, že rezignoval a stal sa otrokom svojej slabosti, či zlej tradície. Má v moci ku zmeniť. No som preesvedčený, že dá sa z nej aj veľa využiť: pre seba, pre rodinum pre deti, pre blížnych. Pretože snád nikdy nie sú ľudia tak disponovaní na vnímanie Boha ako cez Vianoce...

V každom prípade Spasiteľ sveta, Kristus Pán si zaslúži venovať Mu osobitnú pozornosť všetkými spôsobmi, ktoré sú dôstojené Jeho, a našej láske a v´dake voči Nemu za to, že prišiel... Nepočúvajme kuvišie hlasy, priatelia. To našepkáva diabol, ktorý si iste neželá nijakú oslavu a ničoho, čo súvisí s Kristom. A vždy si nájde nejakú zámienku... Nedajme sa, poďme do Betlehema a privítajme Ho...Vonkajšie všeak nech je vyjadrením vnútra. Vtedy to bude správne...




Re: Blíži se svátky břicha (Skóre: 1)
Vložil: noname v Čtvrtek, 26. listopad 2009 @ 20:33:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj.
Řeknu to krátce, Kdo chce slavit svátky břicha, bude je slavit. Kdo se chce radovat s Kristova narození, bude se radovat, třeba jen proto, že jeho narozením nám přišla spása. To, zda se narodil přesně v tento den, není  podstatné.  No a kdo si myslí, že Vánoce slavit nesmí, že je to hřích - pak nechť klidně zachová třeba půst a nebo tyto dny ignoruje - záleží na každém  ale nebere radost jiným :-)

Podle Písma se mnoho lidí přišlo k jesličkám poklonit i mudrci od východu ale to asi není dost dobrý biblický důvod, proč slavit  (radovat se ) z Jeho narození . . .
V Písmu je myslím jediný skutečný příkaz co máme činit na Jeho památku (Poslední večeře ) ovšem jak známo i tady se příliš neshodneme ve výkladu Jeho slov, jak potom v jiných věcech . . . .
Honza.



Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy