Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jitka.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16272, komentáře < 7 dní: 681, komentářů celkem: 404376, adminů: 60, uživatelů: 5118  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 188 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Myslivec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110245128
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kázání v církvi ?
Vloženo Středa, 05. květen 2010 @ 18:26:54 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal prozaik

Měly by se slova o Bohu, vyplývající z Písma, vyřčené při shromáždění křesťanů, vůbec nazývat „kázání“ ?

Při pohledu do Bible a Řeckočeského slovníku zjišťuju, že „kázání“ je vysvětlování základních biblických pravd neobráceným lidem ( v podstatě evangelizace ). Určitý zmatek však nastává i tím, že někdy je v biblickém překladu použit výraz „kázání“ i v místech, kde jsou v řeckém textu slova ve smyslu „rozmlouval s nimi“ ( např. Pavlova návštěva sborů v Efezu a Troadě ). To má svou logiku : na půdě církve dochází ke sdílení, případně k dalšímu vyučování čerstvě obrácených. Ale ne ke „kázání“. Vycházím samozřejmě z hypotézy, že lidé ze sboru jsou obrácení lidé…
Domnívám se, že i tyto „detaily“ v obsahu pojmů mohou při jejich nepochopení udělat mnoho škody a zanést kvas. Pak je běžné, že si lidé chodí jen tak sednout do lavic a mlčky čekají, co se bude dít, co se bude hrát, jako v kině nebo divadle. Oni vědí, že „program“ pro jejich zabavení mají na starosti jen určití herci a po nikom dalším se toho moc nechce. Ostatně k tomu je tam na ústředním místě také pódium, mikrofon, zesilovač, reprobedny, promítací plátno…

Je tu i člověk, který „vysluhuje“ památku, podává chléb (1) a víno, i když jsou lidé od sebe tak blízko, že by si to klidně mohli podávat sami. Zkrátka ani ta nejmenší aktivita není požadována a mnohdy vlastně není ani možná. (2)

Všechny lavice jedním směrem… Zkrátka : jeviště a hlediště. Klérus a laici. Levité a zbytek Židů.

I v mnoha protestantských sborech je model sboru a způsob setkávání často jen směsicí tohoto přístupu židovského a římskokatolického. Nebo i světského, který je podobný struktuře nějaké firmy ( dělníci a management, příp. pyramidální struktura ).

Tyto modely se však od modelu Kristovy církve liší v podstatných rysech, takže žádný kompromis není možný a nemůže fungovat.
Stejně jako není možné dát nové víno do starých měchů, tak není možné praktikovat nebiblický model setkávání sboru a doufat, že se to časem nějak samo vyřeší a lidi se probudí ze spánku.
Je životně důležité, aby se všichni zapojili do dění ve sboru, aby měli prostor sloužit svým obdarováním, aby plnili svou roli. Všichni jsou údy těla.
„…když se shromažďujete, jeden má žalm, druhý slovo naučení, jiný zjevení od Boha, ještě jiný promluví ve vytržení a další to vyloží. Všecko ať slouží společnému růstu.“

Prvotní církev nejen že neměla žádný „kostel“, ale ani žádnou sborovou budovu. Scházení se „po domích“ nebo třeba i v přírodě, to není žádná „nouzovka“. To je prostě biblický model novosmluvní církve, který zároveň, jako vedlejší efekt, umožňuje víc poznat lidi ze sboru. ( Což nevylučuje, že se mohou někdy sejít i ve větší budově. Ale není to nutností ani pravidlem. )
I když to Ježíš doslova nepřikázal, křesťané se dříve scházeli častěji než dnes. I denně ( Skutky 2,46; Židům 3,13 ). Nebylo třeba, aby si někdo připravoval nějaký program. Obecenství bylo prostorem pro všechny ( Efezským 4,6 ). Možná učedníci věděli, kdy se setkají u společného stolu ( 1 Kor 11,33; Judův list 12 ), u modlitby ( Koloským 4,2; Efezským 6,18n ), u čtení Písma a zpěvu ( Filipským 2,16; Efezským 5,19 ), k Večeři Páně ( Skutky 20,7; 1 Korintským 11,20 )…
Nelze však z Písma doložit, že by sbory měly kazatele, kteří by pravidelně kázali svým bratřím. „Kázání“ v Novém Zákoně znamená zvěstování Ježíše nevěřícím. Když apoštolové mluvili s učedníky, šlo spíše o rozhovor ( řec:„dialego“, „homiléo“ ). Vyučování ve víře, jak se zdá, neprobíhalo mezi řečnickým pultem a sborem. Mikrofon a zesílení pak spíše podtrhuje bariéru a způsobuje nechuť až nemožnost reagovat.

Několik výskytů slova „kázat“ v Kralické Bibli, ne zcela přesně přeloženého :

Jan 12,38 ( citace z Izajáše ) = ακοη = slyšení, zvuk, zpráva, doslech ( správně je tedy „zprávě naší“ a ne „kázání našemu“ ).
Matouš 12,41 = κηρυγμα = provolání, rozkaz, oznámení, zvěstování, kázání ( stejný, nebo z tohoto slova odvozený výraz je i ve Skut.10,37 + 1.Kor.1,21 + 1.Kor.2,4 + 1.Kor.15,14 + 2.Timot.4,2 , atd. )
Skutky 19,9 + Skutky 20,9 = διαλεγομενος = rozjímat, projednávat, přednášet ( je to stejné slovo ze kterého pochází náš výraz „dialog“ )
Skutky 20,11 = ομιλησας = setkávat se ( sdílet se, zast.“obcovat“ ), mluvit, rozmlouvat

( není bez zajímavosti, že nápadně podobný výraz „ομιλητης“ znamená nejen žák, ale také důvěrník nebo přítel )

Kázání je tedy pravděpodobně jen výraz „kérygma“ ( a z něj odvozené tvary ). Kázání znělo všude tam, kde se dalo předpokládat, že mezi naslouchajícími jsou neobrácení lidé. Avšak „kázání“, tak jak bývá praktikováno v mnoha sborech a denominacích NEMÁ biblické opodstatnění. S přihlédnutím k myšlence z 1.Jan 2,27 je také nemyslitelé, aby jeden, kdo má Ducha svatého „kázal“ jinému, kdo má téhož Ducha ( viz také Židům 8, 11 ).
„pomazání to, kteréž jste vzali od něho, v vás zůstává, aniž potřebujete, aby kdo učil vás, ale jakž pomazání to učí vás o všech věcech, a pravéť jest a naoklamavatelné, a jakž naučilo vás, [tak] v něm zůstávejte“
„Dám, zákony své v mysl jejich, a na srdcích jejich napíši je, a budu jejich Bohem, a oni budou mým lidem. A nebudouť učiti jeden každý bližního svého, a jeden každý bratra svého, říkajíce: Poznej Pána, proto že mne všickni znáti budou, od nejmenšího z nich až do největšího z nich“

V církvi tedy lze očekávat především sdílení. Nebo někdy i výuku, kdy starší, zbudovanější bratři a sestry svým příkladem a diskusí učí jiné, mladší křesťany, křesťanky v praktické aplikaci víry ( Skutky 18,26 + Titovi 2,3-7 + Kol 3,16, atd. ). Ve sboru, mezi obrácenými lidmi, však nelze „kázat“.

-------------------------------------------------------------------------------------

(1) Jedním z příznaků odpadnutí je, podle mého názoru, i úmyslná záměna běžného chleba za různé oplatky, vánočky, buchtičky, jednohubky, atd.
(2) Jsou komunity, kde mají, kromě pevně stanoveného programu s přesným harmonogramem, zřízenu i funkci „moderátora“ shromáždění. ( Je to jedna z mnoha pojistek proti riziku působení Ducha svatého ve sboru. )




Podobná témata

Kritika bludů

"Kázání v církvi ?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kázání v církvi ? (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Středa, 05. květen 2010 @ 19:01:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý,
a já si furt dělal starosti, když jsem při kázání usínal.



Re: Kázání v církvi ? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 05. květen 2010 @ 20:48:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborný článek! Jsi-li z Prahy, můžeme se domluvit a něco s tím udělat



Re: Kázání v církvi ? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 06. květen 2010 @ 13:30:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych na slovíčkách ani na slovnících přespříliš nebazíroval. Viděl bych určitou souvislost mezi kázáním a kázní a přesně to dělají naši faráři. Učí nás aplikovat biblické pravdy do našeho běžného života. Podobně jako když učí poslušnosti a kázni slovem a příkladem rodiče děti. Předpokládám že to tak dělají i evangeličtí kazatelé.
Při našem pojetí se dá spát opravdu těžko. Během mše střídavě sedíme, stojíme, chodíme  i klečíme. Zpíváme žalmy, hlasitě se modlíme a odpovídáme knězi citáty z Bible. Něco z toho předpokládám dělají i evangelíci a hodně se věnují Písmu. Myslím si že by se těžko obešli bez soukromé domácí četby.



Re: Kázání v církvi ? (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Čtvrtek, 06. květen 2010 @ 14:42:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je mi v celku jedno, zda kazatel stojí za katedrou, stojí na kazatelně nebo je v podpalubí, na lavičce v parku nebo ve vězeňské kobce. Zda poslouchá jeden nebo sto tisíc. Ježíš kázal v synagoze, učil v chrámu, na lodi, v soukromí i mezi čtyřma očima. Dnes lze použít internet, televizi... nebazíroval bych na tom, že může být vše kromě kazatelny. Pokud z kazatelny je lépe slyšet, vyhovuje to posluchačům, dává to řád, proč to rušit?



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy