Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Miloš.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16092, komentáře < 7 dní: 533, komentářů celkem: 390494, adminů: 60, uživatelů: 5033  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 150 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
LD

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Informace z jednání VV BJB dne 22. listopadu 2021
·Seznam vypuštìných novozákonních veršù v Pøekladu Nového svìta
·Pastoral brothers – kde konèí vtipnost?
·Ekumenická rada církví si zvolila nové pøedsednictvo na pøíští dva roky
·Rozbuška a další mutace covidu-19
·Významný køesťanský genetik je frustrovaný z postoje evangelikálù k oèkování
·Vlivný Jižní baptista Robert Jeffress odmítl náboženské argumenty proti oèkování
·5 pilíøù konzervativního evangelikálního kalvinismu nesluèitelných s láskou
·Skrytì
·Pastoral Brothers

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
106992117
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: (Dobré) skutky a spravedlnost
Vloženo Úterý, 01. červen 2010 @ 16:08:30 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal cizinec

   Pod článkem Spravedlnost, modlitba a přímluva, ve kterém jsem popisoval Boží míru spravedlnosti, lidskou spravedlnost v Božích očích a Boží spravedlnost pro nás, lidi, se objevil i příspěvek s názorem na skutky a spravedlnost:

Spravedlnost je totiž chráněna a zvyšována před Bohem skrze dobré skutky, je to růst, nikoli absolutní stav!

   Tento názor vychází ze starého učení Říma, které definuje Trident:

Jestliže kdokoliv říká, že obdržená spravedlnost není chráněna a zvyšována před Bohem skrze dobré skutky, ale říká, že dobré skutky jsou pouze ovocem a znamením, že bylo získáno ospravedlnění, ale nikoliv příčinou jeho zvýšení; AŤ JE PROKLET (jinak: ať je exkomunikován)

   Jak je to tedy se spravedlností a dobrými skutky? Je možné zvýšit lidskou spravedlnost před Bohem dobrými skutky?


   Přirovnání ze života

   Představte si, že pracujete proto, abyste se uživili.

   Když obyčejný člověk vydělává na živobytí, má za svých 170 hodin za měsíc s trochou dovolené nějakých 15 000 měsíčně na ruku. Když k tomu přidá přídavky na děti, manželčinu mateřskou, odpočet daní, trochu spoří, a bydlí skoro zadarmo u rodičů či ve státním, tak tak-nějak přežije.

   Pokud se tenhle člověk začne snažit, trochu se sebere, začne více kontrolovat výdaje a najde si druhou práci. Bude třeba někde uklízet, nebo pomáhat na brigádě, jen aby si vydělal. Trochu si přivydělá, řekněme dva-tři tisíce, zvýší se podstatně jeho příjem a trochu si vydechne. Každý další přivýdělek zvyšuje jeho finanční pohodu a každá další zbytečná útrata tu pohodu zhoršuje.

   Docela jiná situace nastává, pokud se z obyčejného člověka stane člověk neobyčejný a začně dělat výrazně užitečnější práci.

   Když začne člověk vydělávat okolo 50 tisíc za měsíc, pomalu mizí existenční starosti, výdělek 100 tisíc po dobu mnoha měsíců zcela maže běžné problémy s existencí.

   Když má člověk příjmy v řádu několika set tisíc, nebo zdědí majetek v řádu desítek milionů, jsou jeho materiální existenční starosti ty-tam. Takový člověk si pak bez jakýchkoliv problémů může vybrat libovolnou práci, kterou chce dělat a která ho baví.

   Ve skutečnosti, když vidíte životy těchto lidí, pracují velice často mnohem, mnohem více než "obyčejný člověk" a jejich práce přináší deseti, sta i tisícnásobný užitek. Pracují jen pro svojí radost, nebo třeba jen pro užitek lidí, dávají práci jiným.

   Pokud by se takový člověk sebral a šel si přivydělat pár tisíc korun uklízením nebo vykládáním vagónů, nejspíš by to bylo proto, že se z těch peněz zbláznil, a ne proto, aby si ulevil od existenčních problémů a dařilo se mu lépe. A těch vydělaných pár tisíc by nijak neovlivnilo jeho majetek či starosti o existenci.


   Spravedlnost před Bohem ze skutků

   A tak je to i s lidskou a Boží spravedlností. Dokud člověk nepřijme Boží spravedlnost, je jako ten "obyčejný člověk". Musí se fakt hodně snažit sekat dobrotu, aby se měl čím ukázat, až přijde na opravdové existenční problémy, na ten soud v hodině jeho smrti.

   Pro takového člověka je dobré, aby se snažil dělat co nejméně zlých skutků a aby opravdu co nejvíce pracoval na svých dobrých skutcích. Každý zlý skutek sníží spravedlnost dotyčného a každý dobrý tu spravedlnost trochu vylepší. Jednou je takový člověk dole, jednou nahoře, podle toho, jak se mu daří vydělávat a jaké jsou výdaje.


   Spravedlnost v Kristu

   Člověk, který přijal spravedlnost v Krístu Ježíši je ale ve zcela jiné situaci. Uváděl jsem na začátku minulého článku, že Boží spravedlnost v Kristu je o mnoho vyšší, než lidská spravedlnost, kterou si můžeme zajistit svým chováním a dodržováním pravidel. A to "o mnoho vyšší" neznamená centimetry či metry, ale spíše desítkové řády, nuly navíc. Zatímco lidská spravedlnost je limitovaná možnostmi lidí, tak Boží milost, ze které pochází ta naše spravedlnost v Kristu, je nekonečná, nemá žádný limit.

   Člověk skrytý v Kristu Ježíši, ten, který si vypral své roucho v Kristově krvi, s Ježíšem byl ukřižován, zemřel, byl pohřben, vzkříšen a posazen na nebesích, už se svou spravedlností, kterou od Boha přijal, nemůže nijak pohnout. Neexistuje zlý skutek, kterým by ten člověk mohl spravedlnost v Kristu snížit ani dobrý, kterým by ji mohl zvýšit.

   Spravedlnost v Kristu je daná, je to absolutní stav, už nemůže vyrůst, nebo se zmenšit. Není takové reálné číslo, které byste mohli přičíst k nekonečnu nebo od něj odečíst, abyste nekonečno ochránili před ztrátou hodnoty nebo ho o kousek zvětšili či zmenšili.


   A tak v Kristu Ježíši je na tom v Božích očích docela stejně náboženský fanatik, který v životě sotva zhřešil a nese si tuny dobrých skutků, jako drogový dealer, který má na svědomí životy mnoha lidí, nic dobrého ještě nestihl udělat.


   Jak je to tedy se skutky a spravedlností?


   Než jsem přijal Krista Ježíše a jeho spravedlnost, pomáhaly mi dobré skutky být trochu lepším. Cítil jsem se před Bohem trochu lépe, i když nikdy ne dostatečně. Od té doby, co jsem přijal Ježíše Krista a jeho spravedlnost, nepomohly mi moje dobré skutky ve vztahu k Bohu už vůbec k ničemu pozitivnímu.


   Spravedlnost člověka, který není spasen, nemá věčný život a neprožil ještě to opravdové setkání se svým spasitelem a na toto setkání teprve čeká na hodinu své smrti a soud, je tak chráněna a zvyšována dobrými skutky a narušována skutky špatnými.

   Pro člověka, který přijal Slovo a je obléknut skrze nekonečnou Boží milost v Kristovu spravedlnost, přešel již ze smrti do života, jsou dobré skutky už jen ovocem věčného života, který v něm roste. A také velmi dobrým znamením pro lidi okolo, jak na tom ten který člověk je.


   A tak obyčejný člověk, který přijal to Slovo, si už nemusí přivydělávat pár tisíc měsíčně otročením v supermarketu. Může se v klidu stát neobyčejným člověkem. Soustředit se na Boží hlas a ten poslouchat. nemusí už páchat každý dobrý skutek, který jej napadne, ale může se v klidu pustit jen do těch, které pro něj Bůh připravil. Může dělat práci, která člověka sytí a baví a která přináší mnohonásobný užitek. A ne jen jednou za čas, z nutnosti, aby si přilepšil rozpočet, ale stále, jen tak pro radost a užitek druhým lidem.

   A to je také paradox života tam, kde se káže Slovo a tam, kde se kážou skutky: Tam, kde jsem viděl kázat Slovo je nepřeberné množství dobrých skutků dělaných jen tak pro radost, užitek druhým či z Božího povolání. Tam, kde se kážou skutky, je nepřeberné množství mindráků a strachů před Bohem, dobrých skutků však jen řídce.


Vyšel rozsévač, aby rozsíval své zrno. A jak rozsíval, jedno padlo podél cesty a bylo pošlapáno a nebeští ptáci je sezobali. Jiné padlo na skálu, a když vzešlo, uschlo, protože nemělo vláhu. Jiné zase padlo mezi trní a to trní vyrostlo s ním a udusilo je. Jiné však padlo do dobré země, a když vzešlo, přineslo stonásobnou úrodu.


Podobná témata

Zamyšlení

"(Dobré) skutky a spravedlnost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 76 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: (Dobré) skutky a spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 01. červen 2010 @ 20:37:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč mi to pořád vychází, že být gaunerem se vyplácí. A to i pro "neobyčejné lidi".
Možná, že pro těm "neobyčejným" se to vyplácí úplně nejvíc! :-(



Re: (Dobré) skutky a spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 01. červen 2010 @ 20:49:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezký článek, ale má pořád málo společného s evangeliem Ježíše a apoštolů.

..."Pro člověka, který přijal Slovo a je obléknut skrze nekonečnou Boží milost v Kristovu spravedlnost, přešel již ze smrti do života, jsou dobré skutky už jen ovocem věčného života, který v něm roste."...


Je to jako tvrdit, že samotnou hrou se nezvyšují kvality muzikanta. Každý z nich ti potvrdí, že správně zahraná partitura jednak přináší štěstí sobě i jiným, jednak se zvyšuje kvalita tónu i vyjadřovací schopnosti v muzice. A tak je to ve všem.  Chceš - li vyniknout ve sportu, musíš trénovat a trénovat. Bůh dává talent (milost), člověk dává dřinu.
Je to jako hrát ping - pong.
Chvilku je míček na Boží straně, chvilku na naší. Bůh udělá to, co my nemůžeme, ale věci, které udělat můžeme, ty za nás Bůh neudělá! Všechno má být výsledkem spolupráce Boha a člověka.

Platí tedy:..."Spravedlnost je chráněna a zvyšována před Bohem skrze dobré skutky, je to růst, nikoli absolutní stav! "...



..."Od té doby, co jsem přijal Ježíše Krista a jeho spravedlnost, nepomohly mi moje dobré skutky ve vztahu k Bohu už vůbec k ničemu pozitivnímu."...

Naše dobré skutky nám vytvářejí poklad v nebi, skutečně to není nic pozitivního?

(Mt 6,19-23)
"Nehromaďte si poklady na zemi, kde je ničí mol a rez a kde zloději vykopávají a kradou,
ale hromaďte si poklady v nebi, kde je mol a rez neničí a zloději nevykopávají ani nekradou.
Vždyť kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce.
Lampou těla je oko. Pokud je tvé oko štědré, celé tvé tělo bude jasné.
Pokud je však tvé oko lakomé, celé tvé tělo bude temné. Je-li tedy světlo v tobě tmou, jak veliká bude tma?!

(Mt 19,20-21)
Ten mladík mu řekl: "To všechno jsem dodržoval odmalička. Co mi ještě schází?"
Ježíš mu řekl: "Pokud chceš být dokonalý, jdi, prodej svůj majetek, dej ho chudým a budeš mít poklad v nebi. A pojď, následuj mě."





Re: (Dobré) skutky a spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 01. červen 2010 @ 21:27:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prohlášení Tridentu podléhala napjaté době svého vzniku a vzájemnému nepřátelství dvou znepřátelených názorových táborů.

Tento spor se již podařilo překonat. Opět bych rád na tomto místě připomenul společné prohlášení mezinárodního luterského svazu a Svatého stolce, ke kterému se připojili už i metodisté:

Vyznáváme společně, že hříšníci jsou ospravedlňováni vírou ve spásné jednání Boha v Kristu. Taková víra je činná v lásce a tak křesťan nemůže a neměl by zůstat bez skutků. Avšak cokoli, co v ospravedlněných předchází či následuje svobodnému daru víry není ani základem ospravedlnění, ani toto ospravedlnění nezasluhuje.



Re: (Dobré) skutky a spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 01. červen 2010 @ 21:30:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Skutečná spravedlnost tedy spočívá ve víře, nikoli ve skutcích, to je pravda. Ale tuto spravedlnost ještě nevlastníme neodvratně, ale teprve o ni usilujeme. Směřujeme do ní spoluprací s Bohem na skutcích, které pro nás Otec připravil!

(Fp 3,12-14)
Ne že bych již dosáhl anebo již byl dokonalý, ale ženu se vpřed, abych přece jen uchvátil to, k čemu jsem byl uchvácen Kristem Ježíšem.
Bratři, já nemám za to, že bych již uchvátil, ale činím jediné: zapomínaje na to, co je za mnou, a vztahuje se k tomu, co je přede mnou,
ženu se k cíli, k vítězné odměně Božího povolání shůry v Kristu Ježíši.


Toníku,
srovnej toto Pavlovo vyznání se svým výrokem: ..."Člověk skrytý v Kristu Ježíši, ten, který si vypral své roucho v Kristově krvi, s Ježíšem byl ukřižován, zemřel, byl pohřben, vzkříšen a posazen na nebesích, už se svou spravedlností, kterou od Boha přijal, nemůže nijak pohnout."...

Vidíš ten rozdíl?
Zdá se ti, že je to stejné evangelium?

Ještě si ujasni, kdy jsi byl ukřižován, kdy jsi zemřel a byl pohřben.  Křesťanům se to stává při znovuzrození z vody a z Ducha, při křtu (ty jsi nedávno protestoval, že mrtvý člověk nemůže zemřít).


..."vzkříšen a posazen na nebesích"...
 Tak s tímto velice opatrně, držet se kontextu ostatních míst. Opravdu Pavel mluví v listu (Ef 2,6; Kol 2,12) o vzkříšení a oslavení křesťanů jako o věci již hotové (slovesem v minulém čase), kdežto jinde (Ř 6,2-11; Ř 8,11;) na to hledí spíše jako na událost, která se teprve uskuteční (užívá sloveso v budoucím čase). Právě toto eschatologické vidění (o vykoupení světa už dovršené druhým Kristovým příchodem) je příznačné pro apoštolovy listy z vězení.

Jsme tak spojeni s kristem, že my údy tajemného těla máme účast na tom, co se děje s jeho hlavou. Proto když Bůh vzkřísil Krista z mrtvých, máme v tom záruku svého vzkříšení i my, Kristovy údy (OVŠEM POKUD ZŮSTANEME KRISTOVÝMI ÚDY AŽ DO SMRTI!) a budeme jednou svou hlavu následovat i v tom, že se dostane nesmrtelnosti i našemu tělu. Plně toho dojdeme až při druhém Kristově příchodu.




Re: (Dobré) skutky a spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 02. červen 2010 @ 11:20:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  A tak v Kristu Ježíši je na tom v Božích očích docela stejně náboženský fanatik, který v životě sotva zhřešil a nese si tuny dobrých skutků, jako drogový dealer, který má na svědomí životy mnoha lidí, nic dobrého ještě nestihl udělat.

Podobné soudy bych raději opravdu přenechal Pánubohu. Na rozdíl od nás vidí každému až do srdce. Naměří nám stejným metrem jako my měříme svým bližním a také se zmínil o tom že máme být jako děti.




Stránka vygenerována za: 0.57 sekundy