Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vladislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16086, komentáře < 7 dní: 223, komentářů celkem: 389962, adminů: 60, uživatelů: 5030  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 167 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Informace z jednání VV BJB dne 22. listopadu 2021
·Seznam vypuštìných novozákonních veršù v Pøekladu Nového svìta
·Pastoral brothers – kde konèí vtipnost?
·Ekumenická rada církví si zvolila nové pøedsednictvo na pøíští dva roky
·Rozbuška a další mutace covidu-19
·Významný køesťanský genetik je frustrovaný z postoje evangelikálù k oèkování
·Vlivný Jižní baptista Robert Jeffress odmítl náboženské argumenty proti oèkování
·5 pilíøù konzervativního evangelikálního kalvinismu nesluèitelných s láskou
·Skrytì
·Pastoral Brothers

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
106911850
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Víra a svoboda
Vloženo Úterý, 08. červen 2010 @ 14:49:29 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Víra dává naší svobodě křídla.


Byli jste někdy zamilovaní? Kde se to vzalo, sami jsme si to naplánovali? Bylo to naše rozhodnutí se zamilovat a zrovna do tohoto konkrétního člověka? Cožpak to jde, aby se člověk rozhodl, že se teď zrovna zamiluje? Ne, to nejde.
Láska je darem, který tvoří Bůh z ničeho.
Nebyla – a z ničeho nic tu je.
Mají toho s vírou hodně společného – obojí si člověk sám nevytvoří, obojí dává Bůh. Je to cosi tak silného a nádherného, že říkáme, že jsme se stali otroky víry, otroky lásky. Skutečně nás nutí víra i láska dělat věci, které bychom předtím nedělali ani náhodou. Přesto tento stav naši svobodu nijak neomezuje, ale naopak ji naplňuje novým, krásnějším smyslem. 
Otroctví lásky je tedy charakterizováno dobrovolností (nespoutaností) ve svobodě volby.
Otroctví lásky není skutečným otroctvím, ale pravým opakem otroctví – dokonalou svobodou, která povznáší. Chápu, že je to pro někoho těžké pochopit a ještě těžší přijmout, ale je to tak.

Pokud kdokoli z vás tvrdí, že manželská smlouva jeho svobodu nějak omezuje, je mi ho líto.
Cítí – li se v něčem omezován, neměl se vůbec ženit! Svou ženu doopravdy nemiluje.
To, že se kvůli jedné ženě zříkám všech ostatních, je zákonický postoj, postoj bez lásky.
Pokud doopravdy miluji svou ženu, o nikoho jiného přece nestojím. Zachovat jí věrnost neznamená tedy pro mě žádné omezení! Ve svobodě, z vlastního rozhodnutí se celý dávám tomu, koho miluji. Jen taková podoba lásky má cenu, jen ta si zaslouží nazývat se láskou. Láska dává naší svobodě křídla.
Sobectví středověkého panstva zplodilo jeden vynález – pás cudnosti.
Mechanickou zábranu, která nedovolovala ženě faktickou nevěru. Manžel tak měl jistotu, že mu žena nemůže být nevěrná.
Je toto snad obrázek lásky? Princip mříží, princip vězení, princip otroctví, království okovů?
Vždyť žena, která miluje, na nevěru ani nepomyslí! Není třeba ji omezovat a ponižovat. Její láska se stává vzácným darem právě proto, že je dávaná v naprosté svobodě.
Na tyto nešťastné a ponížené ženy si vždycky vzpomenu, když slyším, jak se tady vzájemně ujišťujete, že máte svou spásu jistou, že na to máte přece s Kristem smlouvu. Alibisticky přesouváte veškerou svou zodpovědnost na Krista, jakoby na našem úsilí už nezáleželo, protože my jsme stejně jen slabí hříšníci.

Jenže Kristus nikoho nespoutává pásem cudnosti.
Nikdy! Ten jste si na sebe pomyslně navlekli sami. Je mi vás líto, ale to má do opravdové křesťanské víry skutečně daleko, je to snad jakýsi zvrhlý náboženský entuziasmus. Únik, omluva pro to, abych se nemusel sám snažit.
Bůh jistě stojí o naši věrnost, ale o naši věrnost v riziku naší přemáhané slabosti. O věrnost, chcete – li z našeho potu a krve, ve které nám pomáhá, když ho o to požádáme. Kdy máme svobodu být nevěrní, a přesto zůstaneme ve spolupráci s ním věrní. Kdy se pro něho rozhodujeme v naprosté svobodě každým okamžikem znovu a znovu.  Vždyť láska je živena tím, že se projevuje! Tento náš projev nedokonalé věrnosti má kvůli touze našeho srdce pro něj větší cenu, než jakýsi pomyslný pás cudnosti, který by nám navlekl, aby nám zajistil spásu a měl nás jisté.

Jakou cenu má věrnost ženy, která je pro jistotu zazděná ve věži? Opravdová láska netouží po věrnosti pásu cudnosti. Opravdová láska dává ženě místo pásu cudnosti kytici květů. Opravdová láska totiž zapomíná na sebe pro druhého. Kristus nestojí o to, nás zavírat do věže. Kristus stojí o naši lásku v riziku, o věrnost, která má cenu námahy a úsilí. O manželku, která ho svobodně volí i tehdy, když je manžel vzdálený, kdy jí pod okny hrávají jiní trubadúři. Kristus stojí o lásku, kterou musíme osvědčovat zítra znova – a pozítří také. I popozítří! O lásku živou, žitou a osvědčovanou každý den znovu.

(Jk 1,22-25) Buďte však vykonavatelé slova a nejen jeho posluchači, kteří klamou sami sebe. Vždyť je-li někdo posluchačem slova a ne jeho vykonavatelem, podobá se muži, který se dívá na svůj přirozený obličej v zrcadle; podíval se totiž na sebe a odešel a hned zapomněl, jaký byl.  Kdo však nahlédl do dokonalého zákona svobody a zůstává v něm - kdo není zapomnětlivý posluchač, ale vykonavatel skutku - ten bude blažený v tom, co dělá.


 Jednu jistotu však máme.
Bůh na nás nedopustí zkoušku nad naše síly.  Když je nám těžko a klesáme, stačí zavolat a přijde povzbuzení. Kristus přinese své milované ženě kytici květů… Svoboda patří k Bohu stejně neoddělitelně, jako všemohoucnost, jako láska. Svoboda povznáší, nesvoboda ponižuje.    (L 4,18-19) "Duch Pánův je nade mnou, protože mne pomazal kázat evangelium chudým; poslal mne uzdravit zdrcené v srdci, vyhlásit propuštění zajatým a prohlédnutí slepým, propustit zdeptané na svobodu  a vyhlásit Pánovo milostivé léto."

(2 Kor 3,16-17) Jakmile se však člověk obrátí k Pánu, je ta rouška odstraněna.  Ten Pán je Duch, a kde je Pánův Duch, tam je svoboda

Můžeme o tuto svoji svobodu v Kristu přijít?
Můžeme, když nebudeme opatrní! (Gal 2,4) totiž kvůli těm záludným falešným bratrům, kteří se vloudili, aby vyšpehovali naši svobodu, kterou máme v Kristu Ježíši, a aby nás zotročili.

Posvěť se jméno tvé, přijď království Tvé, buď vůle Tvá… Cožpak toto nedeklaruje Boží respekt k lidské svobodě? Bylo by jinak možné, aby se Boží vůle snad nestala, aby Jeho království nepřišlo? Aby Jeho jméno nebylo svaté? Jen člověk může Boží jméno znesvětit, jeho vůli odmítnout, jeho královstvím pohrdnout.

(1 Pt 2,16) Jednejte jako svobodní, ne však jako ti, kdo mají svobodu za pláštík špatnosti, ale jako Boží služebníci.
 (Gal  5,13) Vy jste přece povoláni do svobody, bratři; jenom tu svobodu nemějte za záminku pro tělo, ale v lásce služte jedni druhým.
 (Gal 5,1) Proto stůjte v té svobodě, ke které nás Kristus vysvobodil, a nezaplétejte se znovu do otrockého jha.


Podobná témata

Katolicismus

"Víra a svoboda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 168 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 08. červen 2010 @ 15:01:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře vysvětleno. Díky.



Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Úterý, 08. červen 2010 @ 15:54:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
... a sloboda v Kristu dáva krídla našej viere...

Jedine Pravda oslobodzuje – a my v slobode detí Božích chodíme vierou, nie skutkami. A predsa: viera sa skutkami realizuje. Ak však skutok nie je dôsledkom živej viery, ak je dôsledkom slobody človeka, ZHORÍ! Oslobodila nás Pravda pre nás a naše skutky alebo pre Boha a JEHO skutky? Patríme sebe alebo JEMU? Kto v skutočnosti nosí pás cudnosti? Ten, kto si je istý spásou a spolieha sa na KRISTA? Alebo ten, kto sa musí snažiť, aby vytrval vo vernosti, aby nebol oklamaný, aby neodpadol...? 

Ak zasadím do zeme pšenicu, zožnem pšenicu, ak kúkoľ, tak kúkoľ. A preto, ak sme splodení z DUCHA Božieho, budeme zožatí ako Boží – lebo sme dielom Božím, stvorení v KRISTU Ježišovi (Ef 2:10). Amen.  



Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 08. červen 2010 @ 16:04:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Na tyto nešťastné a ponížené ženy si vždycky vzpomenu, když slyším, jak se tady vzájemně ujišťujete, že máte svou spásu jistou, že na to máte přece s Kristem smlouvu. Alibisticky přesouváte veškerou svou zodpovědnost na Krista, jakoby na našem úsilí už nezáleželo, protože my jsme stejně jen slabí hříšníci.

  Oko, z mnoha tvých příspěvků víme, že nerozumíš smlouvě s Ježíšem, o které píšeme. Nemusíš to dávat už tak ostentativně najevo.

  Já si zase vždycky při tvých příspěvcích vzpomenu na lidi, kteří říkají: Svoji svobodu bych nikdy za nic nedal. Na co je mi v lásce nějaký papír? Vždyť jsme zamilovaní, jestli nám to v dobrém vyjde, tak žádný papír nepotřebujeme. A jestli nám to nevyjde, tak proč bychom spolu zůstávali? Jakou by to mělo cenu, jen se bez lásky trápit?

  Budiž. Že si ale dokonce pleteš zamilovanost s láskou (viz už tvůj úvod), to mne překvapuje, to bych u člověka s mnoha životními zkušenostmi, který prožil manželství s jednou ženou, nečekal.

  Zase je dobré, že umíš najít všechny výskyty slova svoboda v bibli. To je věc, který se moc hodí, když pak člověk přijme věčný život.

  Promiň, že píšu trochu jízlivě, dlouhé měsíce se ti snažím vysvětlit věci okolo spasení a milosti, hříchu a spravedlnosti a pomalu mi dochází trpělivost :-) Já vím, tohle jsou věci, na které je právě potřeba Evangelium, to jest Boží moc ke spasení každému, kdo věří. A ta se asi nedá předat po Internetu, ale je ze slyšení a z moci, kterou mají ti, kteří ji přijali. Tak doufám, že se i k tobě dostane dřív než v hodině tvojí smrti amen.


  Těším se, že si alespoň přečteš něco o krevní smlouvě, ať se máme o čem bavit. Chtěl jsem ti nabídnout nějakou římskokatolickou publikaci o krevní smlouvě, abys k ní mohl mít důvěru, jenže pak mi došlo, že nic takového nemůže existovat. Tak jestli si alespoň přečteš nějakou tu protestantskou nebo hnuťovíráckou knížku či brožurku.



Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 08. červen 2010 @ 18:04:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pás cudnosti MOŽNÁ patří k mnoha výmyslům které mají ukázat jaký byl ten středověk temný a jaká zvěrstva páchali křesťani. Obvyklý příběh mluví o rytíři který odejel na křížovou výpravu do Svaté země. Na několik let. Zajímavé je že pás bývá vystaven v mučírně a ne v ložnici. Pokud se na tu věc podíváme z blízka tak zjistíme že by se v ní nedalo sedět ani chodit, o vyměšování tělesných potřeb nemluvě. Dáma by rychle umřela na sněť z odřenin až do masa a do té doby by mohla být tak leda zavěšená na háku pod stropem kdyby si chtěla odpočinout. V téhle podobě by se to dalo teoreticky používat například pro ženy ve výkonu trestu na krátkou dobu jako ochrana před znásilněním katovým pacholkem. Uzavřené v kládě. Nevím ale jestli se to tak dělalo, o takových věcech se obvykle nepsalo ani ve smolných knihách a zápisech trestů. Párkrát jsem viděl zrezivělé nástroje útrpného práva a pás byl zachovalý a lesklý. V tom případě bych to typoval na novodobý výrobek. Ve středověku byla rozšířená úcta k ženě, ve vrcholném až přehnaná. Jediné autentické zprávy o kterých vím pocházejí z renesančních Benátek. Tam to ale zkusili použít kupci, ne šlechta a ne nadlouho. Když na chvíli vypadli z domu nebo měli na návštěvě z obchodních důvodů vyhlášeného smilníka. Tehdejší smilníci ovšem nedosahovali dnešních parametrů. Vrcholem zpustlosti byly tak 4 milenky za život o kterých se vědělo. Skončilo to tím když si jedna matrona postěžovala dóžecími soudu a ten to pak provždycky zatrhnul.
Jinak je to dobré přirovnání co jste napsal. Nedůvěra má spoustu podob a prostředků.




Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Úterý, 08. červen 2010 @ 18:33:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, tobě již není pomoci. Jestliže nebudeš činit pokání, půjdeš zajisté do pekla.
Máš svobodu od dobra. Vůle jediná je Boží a tak to jestiť od věků.



Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: caspar v Úterý, 08. červen 2010 @ 20:19:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím, že je to snad dobře myšleno, ale některé pasáže jsou napsané spíše trochu naivně. Láska přece není pouze sex a tudíž nemůže být darem, který Bůh tvoří z ničeho. Láska není tvořená, jelikož Láska je Bůh a Bůh není součásti stvoření. Ano, víra je darem, ale Láska je Dárcem. Svým významem se tedy nedají vůbec srovnat. Také svoboda je dar. Nikomu však nebyla darována v absolutní formě. Jsou zákony, které člověk může porušit, jako například paragraf věrnosti, ale jsou i takové, které porušit nemůže, jako třeba pohyb proti toku času, protože to nesvede. Nedisponujeme tedy absolutní svobodou. A konečně si dovolím upozornit, že Adam s Evou byli lidmi bez jakékoliv viny, bez jakéhokoliv hříchu a přesto, podlehli pokušení. My, lidé hříšní, bohužel nedovedeme milovat tak, jak si to představuje „oko“. Kdybychom to dokázali, zřejmě bychom Spasitele, ani jinou záchranu nepotřebovali. Protože Bohu je nedokonalost naši věrnosti známa, poslal pro nás hříšné Spásu. 



Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 09. červen 2010 @ 12:31:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Otázka pro Feru:

Co myslíš, že by dostala ona pohanka, kdyby řekla Ježíšovi - Pane, potřebuji uzdravit dceru, ale ne má, ale tvá vůle se staň?

Já ti to hned řeknu - nedostala by nic... :-)

Matouš 15,28  Tu jí Ježíš řekl: „Ženo, tvá víra je veliká; staň se ti tak, jak chceš.“ A od té hodiny byla její dcera zdráva.




Re: Víra a svoboda (Skóre: 1)
Vložil: caspar v Sobota, 12. červen 2010 @ 09:19:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh po nás drazí nechce, pokud chceme dojít spásy, abychom znali a ctili Písmo,. Gramotnost skutečně není podmínkou spasení. Ve skutečnosti existuje jen jediná podmínka spasení. Je to Boží Milost. Tu dostane opravdu každý, bez výjimky. Kdyby byl nějaký caspar, slyšel by: „caspare, žil jsi stále ve hříchu, ani na smrtelné posteli jsi se ke mně neobrátil,  nemohu však jinak, uděluji ti milost“  Nepřipravená duše casparová však tohle setkání s Láskou nemůže přečkat. Abychom měli šanci, chce po nás Bůh, abychom znali a ctili Jeho. Písmo nám k tomu má být pouze nejlepší možnou sbírkou instrukcí. Číst máme rozumem a srdcem. Klidně se ale někomu může stát i to, že se mu Písmo stane modlou. Nedávejme tedy při hledání a poznávání Boha přednost požadavkům Písma před požadavky Boha. Mnohdy to tak totiž děláme. Říkáme, v bibli je ale přece napsáno to a tohle. Ano, jistě to tam je. Většina zájemců nemá problém navržené citace nalézt. To však ve smyslu poznávaní Boha mnohdy nemá žádný význam, jestli jsme v argumentování, byť by na malou chvíli opomněli, že Bůh je hlavně Láska. Podobné lpění na Zákonu vyčítal Pán farizeům. Vyvarujme se být křesťanskými zákoníky. Při přemýšlení nad Pravdou Písma svatého bychom , domnívám se, měli mít neustále na zřeteli, zda to co čteme chápeme tak, že se s tím naším pochopením Bůh Láska opravdu kryje. Písmo je v tom nevinně, to Satan nám našeptává možnost různých výkladů a slibuje nám pozornost ostatních, jejich obdiv k nám a podobné bezcenné tretky. Hlídejme si každý, zda s našim výkladem neměníme Boha k obrazu svému. Zda i po použití našeho poznání Boha, zůstal Bůh tím čím je v prvé řadě, tedy Láskou. Když se nám bude dařit argumentovat, že náš výklad je správný, protože právě z toho našeho výkladu plyne, že Bůh nás miluje a vše ostatní je druhořadé, jsme na správné cestě. Pokud se ale při našem přístupu ukáže, že Bůh je tak trochu despotický nebo jiným způsobem v Lásce naši představou omezený, jdeme špatně!



Stránka vygenerována za: 0.84 sekundy