|
Právě je 166 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Tolstoj Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120964013 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Boží jednota
Vloženo Středa, 18. srpen 2010 @ 17:26:17 CEST Vložil: Stepan |
poslal Krispus Máme tendenci vidět spíše jednotlivé formy zjevení Boha ( Otce, Syna a Ducha sv.) než v jednotlivých osobách vidět jednoho Boha. Nejprve klasický text zjevení tří osob Boha při jedné události Mt. 3: 16 – 17 „ Když byl Ježíš pokřtěn, hned vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil 1)Ducha Božího, jak sestupuje jako holubice a přichází na 2)něho. A z nebe 3)promluvil hlas: "Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil"
Není zde přímo řečeno, že promluvil nebeský Otec, ale vyplývá to z textu naprosto jasně, protože víme, že syna může mít jen otec. Celá scéna byla připravená pro učedníky a pro nás, abychom viděli jednoho Boha ve třech osobách i když je jasné, že Bůh je jeden
Je pravdou, že každá z forem Boží osoby má svou roli v plánu spásy. Teď pozor ! Nemyslím jen na vlastní akt znovuzrození vírou, ale i na prožívání spasení až do fyzické smrti věřícího nebo do vtržení Církve. Podívejme se na místa v Písmech, která jsou v pohledu na různé formy zjevení v obrácené poloze a sice, kdy ukazují na …. „jednotu mnohosti“ 1) V prvé řadě se podívejme na jednotu Otce a Syna
Jan 14: 9 „….Kdo vidí mne, vidí Otce. Jak tedy můžeš říkat: Ukaž nám Otce?“ Tohle slyšel Filip, když chce, aby jim Ježíš ukázal Jeho Otce. A text pokračuje ( v. 10 – 11) „ Nevěříš, že já jsem v Otci a Otec je ve mně? Slova, která vám mluvím, nemluvím sám od sebe; Otec, který ve mně přebývá, činí své skutky. Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně; ne-li, věřte aspoň pro ty skutky!“ Vidíme jednotu Otce a Syna Juda se vzápětí ptá proč se Ježíš chce dát poznat učedníkům a ne světu.
Odpověď je jasná : Když budou 1)znát Ježíše začnou Ho 1)milovat. Když
2)budou milovat svého Pána, 2)budou zachovávat jeho slovo
Pak pocítí 3)Otcovu lásku a 3)oba – Otec i Syn – si v něm zařídí svůj domov ( Jan 14:23)
Všimněme si tří dvojic : 1)znát – milovat, když 2)milovat pak zachovávat Jeho slovo, když 3)zachovávat tak cítit Otcovu lásku a nakonec vstoupit do osobního vztahu s Bohem !
Jak vyplývá z Nového Zákona; Otec a Syn je v nás přítomný skrze Ducha svatého. Písmo nezná jiného Ducha než Ducha Hospodinova, Ducha Božího, Ducha Kristova. Tím je vždy Duch Svatý !
Nejprve jsme znovuzrozeni a pak naplňováni a naplněni Duchem svatým. Následuje vydávání toho, co jsme dostali a znovu jsme naplňováni. Tím vrůstáme do jednoty s Bohem. Proměňuje se náš charakter, prožíváme spasení podle Stvořitelova záměru. Kruh se uzavírá a jsme v jednotě se svým Bohem. Duch svatý nás vede k Pánu Ježíši a k milujícímu nebeskému Otci. Nikam jinam ! V obrazu Pastýře a ovcí Ježíš říká, že ovečky „ za cizím nepůjdou“ ! Jan 10:5
2) Jednota Otce a Ducha svatého
Jan 15: 26 „Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví“. Tato slova říká sám Ježíš a jsou předmětem sporu mezi teologií řeckou a latinskou ( rozuměj pravoslavnou a římskokatolickou). Petr o Letnicích říká užaslým zástupům Sk. 2:33 „ Byl vyvýšen na pravici Boží a přijal Ducha svatého, kterého Otec slíbil; nyní jej seslal na nás, jak to vidíte a slyšíte“ . Přesně pochopil to, co Ježíš říkal svým : Otec dal, Ježíš poslal a my teď máme ……Ducha svatého. Kdyby Otec nedal Ducha Synu člověka, nemohl by nám Ho Ježíš Kristus poslat na zem. Neměli bychom sílu ani moc k vítěznému životu v Kristu
3.Jednota Ježíše – Božíh o Syna a Duch svatého
1 Kor.15:45 „ …. poslední Adam je však Duchem oživujícím“ . Z textu jednoznačně vyplývá, že „posledním Adamem“ je Pán Ježíš. Pak Kristus je Duchem …..s velkým „D“ což ukazuje na osobu Ducha svatého. Zde vidíme jednotu Božího Syna a Ducha svatého a to velice blízkou
Dále Nový zákon mluví o „Kristově Duchu“, kterým je Duch svatý …. 2 Kor.3: 17 – 18 „ Duch je tím Pánem ( Kyrios = „Pán“). Z textu jasně vyplývá a znovu to opakuji :
Duch je tím Ježíšem, který byl učiněn Pánem a Kristem ! To není nějaký zmatek, to je jednota Ducha a Syna. Pokračuji v citátu : ... , kde je Duch Páně, tam je svoboda. Na odhalené tváři nás všech se zrcadlí slavná zář Páně, a tak jsme proměňováni k jeho obrazu ve stále větší slávě - to vše mocí Ducha Páně“
Kdo vidí nás (znovuzrozené, spasené lidi) setkává se s Ježíšem. Náš charakter se mění mocí Ducha svatého, není to z nás !
Ještě k titulu „Kyrios = Pán“. Ve Sk. ap. 2 : 36 ap. Petr mluví o Letnicích k Židům z různých zemí, cit. „Ať tedy všechen Izrael s jistotou ví, že toho Ježíše, kterého vy jste ukřižovali, učinil Bůh 1)Pánem a 2)Mesiášem". To slovo „ Pán“ je řecké „Kyrios“. Mesiáš znamená „Vykupitel“, „Spasitel“ tedy Kristus. Ježíš byl učiněn Bohem Pánem a Kristem ! Haleluja !
Tady je krásně ukázána jednota mezi Kristem a Duchem svatým. Kyriem, tedy Pánem, je nazván jak Ježíš tak Duch svatý
Titul „Pán“ patří Ježíši jako Vítězi na Golgotě a současně sám Ježíš je tím Duchem, který oživuje a ….Duch se stává Pánem našeho života stejně jako je naším Pánem Kristus !
Bez této milosti bychom neviděli a ani nevstoupili pod Boží vládu, tedy do …..Božího království!
Víme, že nikdo nemůže říci Ježíši „Pán“ než v Duchu svatém. 1 Kor. 12:3 „Proto vám zdůrazňuji, že žádný, kdo mluví z Ducha Božího, neřekne: "Ježíš buď proklet", a že nikdo nemůže říci: "Ježíš je Pán", leč v Duchu svatém“ Tady je zdůraznění toho, že uznat Ježíše jako opravdového Pána svého života lze jen pod vládou Ducha svatého v mé osobnosti . Nejde jen o slovíčko „Pán“
Podívejme se , jak působil Kristův Duch ( Duch svatý) u proroků, kteří psali Písma 1 Pt. 1: 10 – 12 „ Toto spasení hledali a po něm se ptali proroci, kteří prorokovali o milosti, která je vám připravena; zkoumali, na který čas a na jaké okolnosti ukazuje duch Kristův v nich přítomný, když předem svědčí o utrpeních, jež má Kristus vytrpět, i o veliké slávě, která potom přijde. Bylo jim zjeveno, že tím neslouží sami sobě, nýbrž vám; ti, kdo vám přinesli evangelium v moci Ducha svatého, seslaného z nebes, zvěstovali vám nyní toto spasení, které i andělé touží spatřit“
U proroků to byl Duch svatý, který jim zjevoval budoucí utrpení Mesiáše a následnou slávu, která skrze kříž přijde do celého světa. Jde o slávu zjevení Božího spasení z milosti. Někdy namítne, že zde je „duch Kristův“ s malým „d“ a ne s velkým „D“, které by jednoznačně řešilo otázku. M.Bič ve své konkordanci uvádí, že je zde řecké slovo „ Pneuma“, které jasně definuje Ducha jako formu Boží osoby ! Pavlík překládá doslova „ Kristův Duch“. Mezi námi, i bez pomůcek, musí být věřícímu jasné, že svatý a čistý Boží Beránek ani žádného jiného ducha mít nemohl, než Ducha svatého. Kristův duch je Duch svatý ! V kázáních a při vyučování se více a častěji mluví o Bohu jako by byl rozdělen víc než je zdrávo. Tento přístup pohledu na Boha, který uvádím, se tolik nezdůrazňuje. Máme spíš tendenci vidět „jednotu v mnohosti“ než „mnohost v jednotě“. Teď jsme si ukázali, že Otec, Syn a Duch jsou jedno, jeden Bůh víc než někdy vnímáme a myslíme …..
|
Podobná témata
|
|
Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 19. srpen 2010 @ 23:21:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | V jistém smyslu pro nás tady na zemi zůstane Boží trojjedinost zřejmě tajemstvím, ale na druhou stranu cítím, že je dobré připomenout, že existence Boha jako Otce, Syna a Ducha, je spíše než existence osob, existencí jediného Boha v Jeho různých funkcích a projevech/vyjádřeních.
Kdysi se mi líbil obraz Boží trojjedinosti znázorněný Sluncem, kdy Bůh Otec byl představován tou obrovskou ohnivou koulí daleko ve vesmíru, Syn byl světlem slunce, které vidíme a Duch teplem, které cítíme. S tím souvisí i role a působení v rámci Trojice, kdy můžeme vnímat, že Otec je zdroj/pramen života, Syn je zřídlo, z něhož ten pramen vyvěrá a Duch je řeka života, která proudí. Ještě jiné znázornění říká, že Otec měl plán/záměr, Syn ho vykonal a Duch do věřících přenáší vše, čím a Kým Bůh v Kristu je spolu se vším, co vykonal.
Dále proto, že Bůh je Duch, Láska, Světlo bylo třeba, aby byly všechny ty různé Boží charakteritické vlastnosti nějak vyjádřeny, no a to stalo a děje v Kristu a skrze Ducha. Kdyby se Bůh nestal člověkem - Synem člověka, který vyjadřuje Otce, lidé by Boha nemohli poznat. Kdyby se Syn nestal Duchem oživujícím a nepřišel spolu s Duchem Svatým, s Nímž a v Němž si přišel do ducha věřících učinit svůj příbytek Kristus jako jejich život a Otec coby zdroj božského života, neměli by věřící jak mít účast na Božské přirozenosti, jak píše apoštol Petr ve svém 2. listě, 1. kapotole, 4, verši.
Takže existence jednoho jediného Boha jako trojjediného má svůj účel a význam pro uskutečnění Jeho Božího věčného záměru, který měl před založením světa a při jeho stvoření a který díky Bohu s pádem člověka nevzdal, ale měl plán, jak ho naplnit a uskutečnit navzdory nepříteli, který se snažil a snaží Boží plán zhatit.
No a Boží jednota je dána podle Pánových slov v Jeho modlitbě v 17. kapitole evangelia podle Jana kromě jiného hlavně tím, že Otec je v Synu a Syn v Otci, tj. že v sobě navzájem přebývají a stejně tak chce Pán Ježíš, aby v Něm a On v nich podobně navzájem přebývali Jeho učedníci v Kristu a Kristus v nich, neboť bez Něho nemohou nic učinit; tedy nic, co má význam pro Boží Království, pro budování Církve, neboť Církev buduje Pán Ježíš Kristus jako své Tělo v lásce ze svých a se svými mnoha bratry, kde On je Hlava a oni jako mnoho synů Božích jsou údy Jeho Těla a jednotlivě údy jedni druhých a Pán je jejich Prvorozený bratr, do Něhož rostou, dospívají a dozrávají, aby byli jako On, Jemu připodobnění, pro Jeho vyjádření.
Bylo by toho ještě mnoho, ale tohle snad prozatím stačí.
|
Re: Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Čtvrtek, 19. srpen 2010 @ 23:31:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem přijal také tohle : Bůh se zjevuje ve třech osobách jako " mnohost v jednotě" proto, abychom Ho mohli pochopit a přijmout. Dvě osoby by k pochopení a přijetí nestačili, čtyři by bylo zbytečně moc. Bůh je jedinečný a těším se na nebe, kde budeme poznávat krásu jeho osoby v plnosti poznání. Teď nám dává nahlédnout, ale i za to díky ! Měl jsem snahu odpovědět Jaele na vysvětlení "Nejsvětější trojice" ....snad sem doputuje a popřemýšlí. Poznání "Boží osoby" je značně osobní věc a musí to více odkrýt Ducha sv.
|
]
Re: Re: Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Pátek, 20. srpen 2010 @ 22:20:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Krispus Doputovala
|
]
Re: Re: Re: Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Sobota, 21. srpen 2010 @ 15:37:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jan 17:11 Již pak více nejsem na světě, ale oni jsou na světě, a já k tobě jdu. Otče svatý, ostříhejž jich ve jménu svém, kteréž jsi mi dal, ať by byli jedno jako i my. 12 Dokudž jsem s nimi byl na světě, já jsem jich ostříhal ve jménu tvém. Kteréž jsi mi dal, zachoval jsem, a žádný z nich nezahynul, než syn zatracení, aby #se Písmo naplnilo. 13 Ale nyní k tobě jdu, a toto mluvím na světě, aby měli radost mou plnou v sobě. 14 Já jsem jim dal slovo tvé, a svět jich nenáviděl; nebo nejsou z světa, jako i já nejsem z světa. 15 Neprosímť, abys je vzal z světa, ale abys jich zachoval od zlého. 16 Z světať nejsou, jakož i já nejsem z světa. 17 Posvětiž jich v pravdě své, slovo tvé pravda jest. 18 Jakož jsi mne poslal na svět, i já jsem je poslal na svět. 19 A já posvěcuji sebe samého za ně, aby i oni posvěceni byli v pravdě. 20 Ne za tytoť pak toliko prosím, ale i za ty, kteříž skrze slovo jejich mají uvěřiti ve mne, 21 Aby všickni jedno byli, jako ty, Otče, ve mně, a já v tobě, aby i oni v nás jedno byli, aby uvěřil svět, že jsi ty mne poslal. 22 A já slávu, kterouž jsi mi dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jakož i my jedno jsme. 23 Já v nich, a ty ve mně, aby dokonáni byli v jedno, a aby poznal svět, že jsi ty mne poslal, a že jsi je miloval, jakožs i mne miloval.
Vysvětlete mi, kde je Duch - osoba? rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Neděle, 22. srpen 2010 @ 13:32:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Duch svatý je Boží osobou
Z gramatického pohledu to vysvětluje James Packer ( profesor historické a systematické teologie ve Vancouveru ) textem z Jan 14 – 16 kap. Jde o zaslíbení, přímou Ježíšovu řeč k učedníkům Jan 14:16 „a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky“ Jan 16:25 – 26 „Toto vám pravím, dokud jsem s vámi. Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém“ Jan 15:26 „Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví“ Jan 16:7b „ …..Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám“
Slovo „Přímluvce“ je z řeckého „Paraklétos“ . V našem jazyce neexistuje odpovídající překlad a postupně znamená - Utěšitel ( ve smyslu „ten,kdo dává sílu“ ), Rádce, Pomocník, Přímluvce, Obhájce,Spojenec . Tyto úlohy může naplnit jen osoba. Duch svatý je přesně řečeno „druhým Paraklétem“ po Ježíši Kristu Jan 14:16 – 17 a „ a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky - Ducha pravdy....,, protože byl dán věřícím až po Jeho zmrtvýchvstání a nanebevzetí . O Pánu Ježíši bylo řečeno, že je „paraklétem“ v 1 Jan 2:1 „Toto vám píšu, děti moje, abyste nehřešili. Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého“ V Ježíšových odkazech k Duchu jsou opakovaně v mužském osobním zájmenu „ekeinos“ = „on“ Řecká gramatika v takových případech vyžaduje použití zájmena středního ( „ekeino“ = „to“), které by se shodovalo s řeckým podstatným jménem středního rodu „duch“ ( „pneuma“) . Jan zdůrazňuje, že nemáme pochybovat o tom, že Duch je „on“ a ne „ono“ protože jde o osobní zájmeno ! Jde o Boží osobu a proto se v NZ píše slovo „pneuma“ jako „Duch“ všude tam, kde je míněn Bůh – Duch svatý s velkým „D“
Jeho role v plánu spásy
1. Vydává svědectví o Ježíši Kristu Jan 15:26 „Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví“
2. Slyší Jan 14:26 „ Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl“ Jan 16:13b „…..Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit, co uslyší“
3. Usvědčuje Jan 16:7 – 12 „ Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám. On přijde a ukáže světu, v čem je hřích, spravedlnost a soud: Hřích v tom, že ve mne nevěří; spravedlnost v tom, že odcházím k Otci a již mne nespatříte; soud v tom, že vládce tohoto světa je již odsouzen. Ještě mnoho jiného bych vám měl povědět, ale nyní byste to neunesli
4. Dává promlouvat Sk.2:4 „ všichni byli naplněni Duchem svatým a začali ve vytržení mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat“
5.Přikazuje Sk 8:29 „Duch řekl Filipovi: "Běž k tomu vozu a jdi vedle něho!"
6. Uvádí do služby Sk.13:2 „Když konali bohoslužbu Pánu a postili se, řekl Duch svatý: "Oddělte mi Barnabáše a Saula k dílu, k němuž jsem je povolal."
7. Vede Ř 8:14 „Ti, kdo se dají vést Duchem Božím, jsou synové Boží“
8. Ujišťuje Ř 8:16 „Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti“
9. Pomáhá ve slabosti, přimlouvá se, aby nám byla zjevena Boží vůle Ř 8:26-27 „Tak také Duch přichází na pomoc naší slabosti. Vždyť ani nevíme, jak a za co se modlit, ale sám Duch se za nás přimlouvá nevyslovitelným lkáním. Ten, který zkoumá srdce, ví, co je úmyslem Ducha; neboť Duch se přimlouvá za svaté podle Boží vůle“
10. Sám volá k Bohu v našich modlitbách Gal. 4:6 „Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče“
11. Osvobozuje Gal. 5:17-18 „Touhy lidské přirozenosti směřují proti Duchu Božímu, a Boží Duch proti nim. Jde tu o naprostý protiklad, takže děláte to, co dělat nechcete. Dáte-li se však vést Božím Duchem, nejste už pod zákonem“
12. Dává do srdce Boží lásku Ř 5:5" A naděje neklame, neboť Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán"
13. Může být zarmoucen Ef. 4:30 „A nezarmucujte svatého Ducha Božího, jehož pečeť nesete pro den vykoupení“
14. Lze mu lhát Sk.5:3-4 „Ale Petr mu řekl: "Ananiáši, proč satan ovládl tvé srdce, že jsi lhal Duchu svatému a dal stranou část peněz za to pole? Bylo tvé a mohl sis je přece ponechat; a když jsi je prodal, mohl jsi s penězi naložit podle svého. Jak ses mohl odhodlat k tomuto činu? Nelhal jsi lidem, ale Bohu!"
Z gramatického pohledu to vysvětluje James Packer ( profesor historické a systematické teologie ve Vancouveru ) textem z Jan 14 – 16 kap. Jde o zaslíbení, přímou Ježíšovu řeč k učedníkům |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Středa, 25. srpen 2010 @ 00:08:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím rastan, máš pravdu ,Duch svatý není "třetí osobou". To je rouhání!
|
]
|
|
Re: Boží jednota (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 24. srpen 2010 @ 18:03:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj. Dobré zamyšlení. Jen některé věci je třeba kvůli pochopení dotáhnout dále. Chystám několik článků na toto téma, důsledky správného pochopení tohoto se promítají do všech dalších oblastí života. Snad mi Pán pomůže urvat si pro ně trochu času.
|
|
|
|
|