Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ctirad.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16084, komentáře < 7 dní: 177, komentářů celkem: 389872, adminů: 60, uživatelů: 5030  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 48 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Informace z jednání VV BJB dne 22. listopadu 2021
·Seznam vypuštìných novozákonních veršù v Pøekladu Nového svìta
·Pastoral brothers – kde konèí vtipnost?
·Ekumenická rada církví si zvolila nové pøedsednictvo na pøíští dva roky
·Rozbuška a další mutace covidu-19
·Významný køesťanský genetik je frustrovaný z postoje evangelikálù k oèkování
·Vlivný Jižní baptista Robert Jeffress odmítl náboženské argumenty proti oèkování
·5 pilíøù konzervativního evangelikálního kalvinismu nesluèitelných s láskou
·Skrytì
·Pastoral Brothers

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
106905915
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Musí křesťané světit sobotu?
Vloženo Středa, 13. říjen 2010 @ 19:55:28 CEST Vložil: Stepan

Etika poslal Mikael


Písmo ukazuje, že zákon Mojžíšův (nikoliv nařízení daná Adamovi, Noemu nebo Abrahamovi) byl přidán pouze do příchodu Krista (Ga 3,24) a pro svou zastaralost (Žd 8,13) byl skrze kříž zcela a kompletně vyprázdněn (Žd 9,10; Kol 2,14; Ef 2,14-15). Ne jeho část, ale celý kompletní zákon, ten, jenž byl dán Mojžíšovi a jehož součástí je desatero včetně svěcení soboty - sabatu. Nikdo před Mojžíšem, ani Adam ani Abraham ani Noe sabat nesvětili (resp. nemáme žádný doklad, že by to dělali či nedělali) a slovo „sabat" není v knize Genesis zmíněno ani jedenkrát. První přikázání světit sabat vydává až Mojžíš v 16. kapitole Exodu. Citace knihy Genesis 2, 2-3, která je součástí desatera, nepředstavuje datum, kdy byl sedmý den institucializován, ale Mojžíš zde Izraelitům vysvětluje, proč byl institucializován: protože Bůh „sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11).

Neděli křesťané nepovažují za náhradu sabatu, jak se domnívala Whiteová, nýbrž je pro ně dnem, kdy se scházejí k bohoslužbám, v upomínku na Kristovo vzkříšení (J 20,9) a k lámání chleba (Sk 20,7). Nejedná se však o žádné svěcení sedmého dne.




Písmo ukazuje, že zákon Mojžíšův (nikoliv nařízení daná Adamovi, Noemu nebo Abrahamovi) byl přidán pouze do příchodu Krista (Ga 3,24) a pro svou zastaralost (Žd 8,13) byl skrze kříž zcela a kompletně vyprázdněn (Žd 9,10; Kol 2,14; Ef 2,14-15). Ne jeho část, ale celý kompletní zákon, ten, jenž byl dán Mojžíšovi a jehož součástí je desatero včetně svěcení soboty - sabatu. Nikdo před Mojžíšem, ani Adam ani Abraham ani Noe sabat nesvětili (resp. nemáme žádný doklad, že by to dělali či nedělali) a slovo „sabat" není v knize Genesis zmíněno ani jedenkrát. První přikázání světit sabat vydává až Mojžíš v 16. kapitole Exodu. Citace knihy Genesis 2, 2-3, která je součástí desatera, nepředstavuje datum, kdy byl sedmý den institucializován, ale Mojžíš zde Izraelitům vysvětluje, proč byl institucializován: protože Bůh „sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11).

Neděli křesťané nepovažují za náhradu sabatu, jak se domnívala Whiteová, nýbrž je pro ně dnem, kdy se scházejí k bohoslužbám, v upomínku na Kristovo vzkříšení (J 20,9) a k lámání chleba (Sk 20,7). Nejedná se však o žádné svěcení sedmého dne.

Vyprázdnění zákona však v žádném případě nedává křesťanům svobodu vraždit, krást a cizoložit, neboť křesťané jsou pod zákonem Kristovým (Gal 6,2), který je nazván novou smlouvou, založenou na lepších zaslíbeních a jejímž prostředníkem není Mojžíš, ale Kristus (Žd 8, 6-7). Zákon byl dán pouze do doby jeho příchodu (Ga 3,19). Tohoto prostředníka Nové smlouvy předpověděl již Mojžíš (Dt 18,15) a apoštol Petr v něm rozpoznal o letnicích Krista (Sk 3,22).

Tak byla skrze kalich uzavřena Nová smlouva (L 22,20), která je potvrzena křtem (1 Pt 3,21) a připomínána Večeří Páně (L 22,19). Připomínka staré smlouvy mezi Bohem a Izraelem - sabat (Ex 31,13, Lv 24,8), jež byla stvrzena obřízkou (Sk 7,8) byla proto vyprázdněna křížem. Kvůli tomu také Pavel, farizeus a milovník zákona, který si byl lépe než kdokoliv po něm vědom moci kříže, napsal. „Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám" (Ko 2,16) a galatské křesťany před takovou praxí dokonce varoval: „Dodržujete ustanovení pro dny a měsíce, období a roky! Bojím se, aby úsilí, které jsem vám věnoval, nebylo nakonec nadarmo" (Ga 4,10-11). Vnější věci jako dodržování dnů jsou dnes pouze záležitostí přesvědčení. „Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení" (Ř 14,5).

Pavel v dopise Timoteovi proto píše, že zákon není určen pro spravedlivého (1 Tim 1,8). Tímto spravedlivým se člověk stává bez skutků zákona z víry (Ř 3,28), která vychází ze slibu, danému Abrahamovi ještě před vyhlášením desatera, a který se naplnil v Kristu (Gal 3,16-17). V životě církve se naplnění tohoto slibu projevilo obdržením zaslíbeného Ducha svatého, skrze víru v Kristovo vzkříšení (Ga 3,14). Skrze tohoto Ducha je do srdcí křesťanů vylita láska (Ř 5,5), jež nás uschopňuje k plnění „nového" přikázání lásky (J 13,34). Právě z tohoto důvodu není desatero určeno pro spravedlivého, ale pro hříšníka.

Jestliže budu z moci Ducha svatého milovat svého Pána, nebudu se přeci klanět jiným Bohům. Pokud miluji své rodiče, budu o nich mluvit v úctě. Pokud miluji svého bližního, nebudu o něm křivě svědčit a pokud miluji svoji manželku, nebudu cizoložit. Do sobotního odpočinku, který mi byl dříve zákonem přikázán, jsem rovněž vešel skrze víru, a ne pouze na jeden den v týdnu (Žd 4,3). Proto křesťan nežije pod kletbou zákona, ale pod milostí, která jej naopak z moci hříchu vysvobodila a nepotřebuje již nad sebou dozorce (Ga 3,25). Milost nám není dána k tomu, abychom Boha poslouchat nemuseli, ale naopak proto, abychom jej s čistým svědomím mohli z moci zaslíbeného Ducha poslouchat mnohem více.

Rozdíl mezi starými a novými přikázáními, včetně desatera, shrnul Pán Ježíš v „kázání na hoře", kdy žádal spravedlnost mnohem vyšší než tu, kterou mohla zajistit litera zákona. Vrahem již není jen vrah, ale i ten, kdo se hněvá bez příčiny a smilníkem je již ten, kdo se na ženu dívá chtivě. Milost z moci Ducha tedy žádá mnohem více, než žádalo desatero a ten, kdo zpytuje srdce i ledví se s pouhou literou rozhodně nespokojí.

V epištole Galatským Pavel stavění spásy na základě dodržování přikázání starého zákona dokonce nazývá jiným evangeliem (Ga 1,6) a návrat k dodržování přikázání skutků zákona k popření kříže (Ga 3,21) a návratu k vesmírným mocnostem a modlářství (Ga 4,9-10). Nikde v Novém zákoně proto nejsou křesťané ani náznakem vedeni k svěcení sedmého dne a dokonce jeruzalémský synod, který se právě problematikou zákona a milostí zabýval, nic takového křesťanům neuložil (Sk 15).


Zdroj: http://www.cirkevusti.cz/musi-krestane-svetit-sobotu


Podobná témata

Etika

"Musí křesťané světit sobotu?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 13. říjen 2010 @ 21:44:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...ahojte...
ja som pravoverný luterán a svätím sobotu...aj nedeľu aj pondelok aj utorok aj stredu aj štvrtok aj piatok...
som totiš pevne presvedčený o tom, že všetky dni sú pre kresťana rovnaké:

Rímskym 14:5  Niekto súdi, že jeden deň je viac ako druhý; iný zas súdi, že všetky dni (sú rovnaké). Len nech je každý úplne presvedčený o svojom. Kto zachováva (niektorý) deň, Pánovi ho zachováva,

...ak je niekto presvedčený že sobota je viac ako štvrtok, nech sa drží svojho presvedčenia nič však tým nezíska...

ivanp



Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 00:32:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Neřekl bych, že je nutné světit něco, co posvětil Bůh. To je jako nosit dříví do lesa - zbytečná práce.



Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 09:35:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Židokřesťanům bylo těžko úplně přestat slavit židovské svátky (soboty, novoluní). Pavel jim nechce znepokojovat svědomí. Ať jen jednají, jak se jim to zdá správné. Nikdy totiž nesmíme jednat se svědomím zmítaným pochybnostmi., nýbrž dělat vždycky to, co svědomí schvaluje jako dobré.

Bůh nás bude soudit podle našeho vlastního svědomí - i když třeba někdy chybného.
Na této nauce se zakládá prohlášení II. vatikánského koncilu o náboženské svobodě.

Ty křesťane "slabý" ve víře, proč odsuzuješ svého bratra, který s klidným svědomím jí všechno a nestará se už o židovské předpisy?

A ty křesťane "silný" ve víře, proč se díváš povýšeně na svého bratra, který je ve víře "slabý"?

Jak jeden, tak druhý si osobujete právo, které náleží jen Bohu - totiž soudit.
Před Bohem se budeme jednou zodpovídat - a to každý sám za sebe, nikoli za toho druhého.

Tuto Boží svrchovanost připomíná apoštol slovy proroka (Iz 45,23).

Osobně se domnívám, že slavení neděle není žádnou náhražkou za sobotu, ale je to oslavení nejdůležitějšího okamžiku v dějinách stvoření - vzkříšení Krista. Jestli tohle si nezasluhuje připomínat a slavit, tak už potom nic.

Je pravdou, že křesťané vůbec nejsou vázáni Mojžíšovým zákonem ohledně slavení soboty.
Máme "nového evlekněze", který není z rodu Lévi, ale je z rodu Melchisedecha.
Domnívám se ale, že křesťané jsou stále vázáni zákonem Božím (Bůh sedmého dne odpočinul, požehnal jej a posvětil Gn 2,2-3), zákonem, který byl ustanoven daleko před Mojžíšem, na počátku lidstva. Naplnění smyslu zákona vůbec přece neznamená jeho zrušení.

Už podle přirozenosti, člověk potřebuje nutně odpočinek. Kdo pracuje nepřetržitě sedm dní v týdnu, poškozuje své fyzické i duševní zdraví, nemá čas se zastavit a nemá tak čas ani na Boha a své bližní.



Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 10:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Pár slov o sobotě a o neděli:
==============================

1) Rozdíly mezi církvemi a vedeni Duchem Svatým: http://bohu-a.svetu.cz/387-rozdily-mezi-cirkvemi-a-vedeni-duchem-svatym.html

2) Zabít souseda pracujícího v sobotu? http://bohu-a.svetu.cz/20673-dzejkoviny-v-zabit-souseda-pracujiciho-v-sobotu.html

3) Sobota nebo neděle? http://bohu-a.svetu.cz/8463-sobota-nebo-nedele.html

4) Je den jako den? http://bohu-a.svetu.cz/5207-je-den-jako-den.html

5) Sobota, neděle po třetí: http://bohu-a.svetu.cz/9991-sobota-a-nedele-po-treti.html

6) Sobota, diskuze pokračuje: http://bohu-a.svetu.cz/11449-sobota-diskuze-pokracuje.html

7) Přikázání Staré Smlouvy stále platí: http://bohu-a.svetu.cz/17987-prikazani-stare-smlouvy-stale-plati.html

S přáním Všeho dobrého,
demagog...



Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 19:07:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Musí křesťané světit sobotu? Ne sobotu s malým ne, ale SOBOTU!  Neporovnatelný rozdíl je ovšem v tom, jak kdo chápe sobotu.
Pravou a jedinou Sobotou je Pán Ježíš. Jej světme a ne nějaký určitý den.



Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Pátek, 15. říjen 2010 @ 11:25:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím,že tento problém by sa nemal riešiť vykrucovaním výrokov Božích na podporu či už soboty alebo nedele.Sobota je súčasť desatora i celého zákona a tak by mala byť riešená z pozície zákona.
Z ep.Gal. 5,4 vieme,že kto sa chce ospravedlňovať zo skutkov zákona odlúčený je od Krista a vypadáva z milosti.Ak mi niekto chce vnucovať či už sobotu alebo nedeľu tlačí ma pod zákon.A zákon dokázal dodržať iba P.J.Kristus.Nikto z ľudí ho nedokázal dodržať.V ep. Gal. 3,10 sa hovorí:že zlorečený je každý
kto nezotrváva vo všetkom čo je napísané v knihe zákona.Čiže ak niekto tvrdí,že dodržuje svätenie soboty dostáva sa pod zlorečenstvo pretože dokonalé držanie soboty sa jednoducho nedá dodržať.A v ep. Jákobovej  2,10 sa píše,že ten kto by zachoval celý zákon a klesol by v jednom prikázaní previnil sa proti všetkým.
Zákon či už soboty alebo akýkoľvek iný je príliš ťažké bremeno,aby ho človek mohol uniesť./Sk.15,10/.
Keď začali niektorí židia vnucovať kresťanom z pohanov obriezku a zákon apoštolovia sa postavili proti tomu a povedali,že oni neprikázali dodržiavať ani obriezku ani zákon. /Sk. 15,24/
My sme spasení z milosti skrze vieru v P.J.Krista a nie zo skutkov zákona. Nie je možné milosť zmiešavať so skutkami zákona.
Spásu možno dosiahnúť buď z milosti skrze vieru v P.J.Krista,alebo z dokonalého dodržania celého zákona /Rim.10,5. / To sú dve cesty spásy a iba jedna z nich je reálna a to je cesta milosti.
Zo skutkov zákona sa to nepodarí nikomu. /Gal.2,16/
Celý problém soboty a nedele rieši ap.Pavol v ep.Rim. v 14-tej kapitole 5 verši:
Lebo niekto robí rozdiel medzi dňom a dňom a zase niekto súdi,že je rovnako dôležitý každý deň
Každý nech si je istý veci sám vo svojej mysli.



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy