|
Právě je 271 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116548591 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Musí křesťané světit sobotu?
Vloženo Středa, 13. říjen 2010 @ 18:55:28 CEST Vložil: Stepan |
poslal Mikael
Písmo ukazuje, že zákon Mojžíšův (nikoliv nařízení daná Adamovi, Noemu
nebo Abrahamovi) byl přidán pouze do příchodu Krista (Ga 3,24) a pro
svou zastaralost (Žd 8,13) byl skrze kříž zcela a kompletně vyprázdněn
(Žd 9,10; Kol 2,14; Ef 2,14-15). Ne jeho část, ale celý kompletní
zákon, ten, jenž byl dán Mojžíšovi a jehož součástí je desatero včetně
svěcení soboty - sabatu. Nikdo před Mojžíšem, ani Adam ani Abraham ani
Noe sabat nesvětili (resp. nemáme žádný doklad, že by to dělali či
nedělali) a slovo „sabat" není v knize Genesis zmíněno ani jedenkrát.
První přikázání světit sabat vydává až Mojžíš v 16. kapitole Exodu.
Citace knihy Genesis 2, 2-3, která je součástí desatera, nepředstavuje
datum, kdy byl sedmý den institucializován, ale Mojžíš zde Izraelitům vysvětluje, proč byl institucializován: protože Bůh „sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11).
Neděli křesťané nepovažují za náhradu sabatu, jak se domnívala
Whiteová, nýbrž je pro ně dnem, kdy se scházejí k bohoslužbám, v
upomínku na Kristovo vzkříšení (J 20,9) a k lámání chleba (Sk 20,7).
Nejedná se však o žádné svěcení sedmého dne.
Písmo ukazuje, že zákon Mojžíšův (nikoliv nařízení daná Adamovi, Noemu
nebo Abrahamovi) byl přidán pouze do příchodu Krista (Ga 3,24) a pro
svou zastaralost (Žd 8,13) byl skrze kříž zcela a kompletně vyprázdněn
(Žd 9,10; Kol 2,14; Ef 2,14-15). Ne jeho část, ale celý kompletní
zákon, ten, jenž byl dán Mojžíšovi a jehož součástí je desatero včetně
svěcení soboty - sabatu. Nikdo před Mojžíšem, ani Adam ani Abraham ani
Noe sabat nesvětili (resp. nemáme žádný doklad, že by to dělali či
nedělali) a slovo „sabat" není v knize Genesis zmíněno ani jedenkrát.
První přikázání světit sabat vydává až Mojžíš v 16. kapitole Exodu.
Citace knihy Genesis 2, 2-3, která je součástí desatera, nepředstavuje
datum, kdy byl sedmý den institucializován, ale Mojžíš zde Izraelitům vysvětluje, proč byl institucializován: protože Bůh „sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11).
Neděli křesťané nepovažují za náhradu sabatu, jak se domnívala
Whiteová, nýbrž je pro ně dnem, kdy se scházejí k bohoslužbám, v
upomínku na Kristovo vzkříšení (J 20,9) a k lámání chleba (Sk 20,7).
Nejedná se však o žádné svěcení sedmého dne.
Vyprázdnění zákona však v žádném případě nedává křesťanům svobodu
vraždit, krást a cizoložit, neboť křesťané jsou pod zákonem Kristovým
(Gal 6,2), který je nazván novou smlouvou, založenou na lepších
zaslíbeních a jejímž prostředníkem není Mojžíš, ale Kristus (Žd 8,
6-7). Zákon byl dán pouze do doby jeho příchodu (Ga 3,19). Tohoto
prostředníka Nové smlouvy předpověděl již Mojžíš (Dt 18,15) a apoštol
Petr v něm rozpoznal o letnicích Krista (Sk 3,22).
Tak byla skrze kalich uzavřena Nová smlouva (L 22,20), která je
potvrzena křtem (1 Pt 3,21) a připomínána Večeří Páně (L 22,19).
Připomínka staré smlouvy mezi Bohem a Izraelem - sabat (Ex 31,13, Lv
24,8), jež byla stvrzena obřízkou (Sk 7,8) byla proto vyprázdněna
křížem. Kvůli tomu také Pavel, farizeus a milovník zákona, který si byl
lépe než kdokoliv po něm vědom moci kříže, napsal. „Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám" (Ko 2,16) a galatské křesťany před takovou praxí dokonce varoval: „Dodržujete ustanovení pro dny a měsíce, období a roky! Bojím se, aby úsilí, které jsem vám věnoval, nebylo nakonec nadarmo" (Ga 4,10-11). Vnější věci jako dodržování dnů jsou dnes pouze záležitostí přesvědčení. „Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení" (Ř 14,5).
Pavel v dopise Timoteovi proto píše, že zákon není určen pro
spravedlivého (1 Tim 1,8). Tímto spravedlivým se člověk stává bez
skutků zákona z víry (Ř 3,28), která vychází ze slibu, danému
Abrahamovi ještě před vyhlášením desatera, a který se naplnil v Kristu
(Gal 3,16-17). V životě církve se naplnění tohoto slibu projevilo
obdržením zaslíbeného Ducha svatého, skrze víru v Kristovo vzkříšení
(Ga 3,14). Skrze tohoto Ducha je do srdcí křesťanů vylita láska (Ř
5,5), jež nás uschopňuje k plnění „nového" přikázání lásky (J 13,34).
Právě z tohoto důvodu není desatero určeno pro spravedlivého, ale pro
hříšníka.
Jestliže budu z moci Ducha svatého milovat svého Pána, nebudu se přeci
klanět jiným Bohům. Pokud miluji své rodiče, budu o nich mluvit v úctě.
Pokud miluji svého bližního, nebudu o něm křivě svědčit a pokud miluji
svoji manželku, nebudu cizoložit. Do sobotního odpočinku, který mi byl
dříve zákonem přikázán, jsem rovněž vešel skrze víru, a ne pouze na
jeden den v týdnu (Žd 4,3). Proto křesťan nežije pod kletbou zákona,
ale pod milostí, která jej naopak z moci hříchu vysvobodila a
nepotřebuje již nad sebou dozorce (Ga 3,25). Milost nám není dána k
tomu, abychom Boha poslouchat nemuseli, ale naopak proto, abychom jej s
čistým svědomím mohli z moci zaslíbeného Ducha poslouchat mnohem více.
Rozdíl mezi starými a novými přikázáními, včetně desatera, shrnul Pán
Ježíš v „kázání na hoře", kdy žádal spravedlnost mnohem vyšší než tu,
kterou mohla zajistit litera zákona. Vrahem již není jen vrah, ale i
ten, kdo se hněvá bez příčiny a smilníkem je již ten, kdo se na ženu
dívá chtivě. Milost z moci Ducha tedy žádá mnohem více, než žádalo
desatero a ten, kdo zpytuje srdce i ledví se s pouhou literou rozhodně
nespokojí.
V epištole Galatským Pavel stavění spásy na základě dodržování
přikázání starého zákona dokonce nazývá jiným evangeliem (Ga 1,6) a
návrat k dodržování přikázání skutků zákona k popření kříže (Ga 3,21) a
návratu k vesmírným mocnostem a modlářství (Ga 4,9-10). Nikde v Novém
zákoně proto nejsou křesťané ani náznakem vedeni k svěcení sedmého dne
a dokonce jeruzalémský synod, který se právě problematikou zákona a
milostí zabýval, nic takového křesťanům neuložil (Sk 15).Zdroj: http://www.cirkevusti.cz/musi-krestane-svetit-sobotu
|
Podobná témata
|
|
Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 13. říjen 2010 @ 20:44:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ...ahojte... ja som pravoverný luterán a svätím sobotu...aj nedeľu aj pondelok aj utorok aj stredu aj štvrtok aj piatok... som totiš pevne presvedčený o tom, že všetky dni sú pre kresťana rovnaké:
Rímskym 14:5 Niekto súdi, že jeden deň je viac ako druhý; iný zas súdi, že všetky dni (sú rovnaké). Len nech je každý úplne presvedčený o svojom. Kto zachováva (niektorý) deň, Pánovi ho zachováva,
...ak je niekto presvedčený že sobota je viac ako štvrtok, nech sa drží svojho presvedčenia nič však tým nezíska...
ivanp |
|
|
Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 13. říjen 2010 @ 23:32:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Neřekl bych, že je nutné světit něco, co posvětil Bůh. To je jako nosit dříví do lesa - zbytečná práce.
|
Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 10:00:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Cizinče,krátké a výstižné :-) Ano, důležitější je klanět se před Bohem a to od soboty do soboty. |
]
Re: Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: Fera v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 14:07:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak, tak, soustředit se každý den na Stvořitele a ne se těšit celý týden na jeden den (na stvoření). |
]
Re: Re: Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 16:27:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Amen :-) |
]
|
|
Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 08:35:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Židokřesťanům bylo těžko úplně přestat slavit židovské svátky (soboty, novoluní). Pavel jim nechce znepokojovat svědomí. Ať jen jednají, jak se jim to zdá správné. Nikdy totiž nesmíme jednat se svědomím zmítaným pochybnostmi., nýbrž dělat vždycky to, co svědomí schvaluje jako dobré.
Bůh nás bude soudit podle našeho vlastního svědomí - i když třeba někdy chybného. Na této nauce se zakládá prohlášení II. vatikánského koncilu o náboženské svobodě.
Ty křesťane "slabý" ve víře, proč odsuzuješ svého bratra, který s klidným svědomím jí všechno a nestará se už o židovské předpisy?
A ty křesťane "silný" ve víře, proč se díváš povýšeně na svého bratra, který je ve víře "slabý"?
Jak jeden, tak druhý si osobujete právo, které náleží jen Bohu - totiž soudit. Před Bohem se budeme jednou zodpovídat - a to každý sám za sebe, nikoli za toho druhého.
Tuto Boží svrchovanost připomíná apoštol slovy proroka (Iz 45,23).
Osobně se domnívám, že slavení neděle není žádnou náhražkou za sobotu, ale je to oslavení nejdůležitějšího okamžiku v dějinách stvoření - vzkříšení Krista. Jestli tohle si nezasluhuje připomínat a slavit, tak už potom nic.
Je pravdou, že křesťané vůbec nejsou vázáni Mojžíšovým zákonem ohledně slavení soboty. Máme "nového evlekněze", který není z rodu Lévi, ale je z rodu Melchisedecha. Domnívám se ale, že křesťané jsou stále vázáni zákonem Božím (Bůh sedmého dne odpočinul, požehnal jej a posvětil Gn 2,2-3), zákonem, který byl ustanoven daleko před Mojžíšem, na počátku lidstva. Naplnění smyslu zákona vůbec přece neznamená jeho zrušení.
Už podle přirozenosti, člověk potřebuje nutně odpočinek. Kdo pracuje nepřetržitě sedm dní v týdnu, poškozuje své fyzické i duševní zdraví, nemá čas se zastavit a nemá tak čas ani na Boha a své bližní.
|
Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 09:53:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Koloským 2,16 Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám. A přece jen se někdo našel - EGW: Ten ,kdo se schází v neděli přijal znamení šelmy... Tož tak a basta...:-)Že by blbouni nejapní nevymřeli? Toto je však ta pravá řeč Boží: Izaiáš 66,23 I stane se,že od novoměsíce do novoněsíce,od soboty do soboty přicházeti bude všeliké tělo,aby se klanělo přede mnou,praví Hospodin. Amen |
]
Re: Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Sobota, 16. říjen 2010 @ 09:17:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Věřící, kteří se scházejí v neděli, se většinou neklaní nějakému hodnostáři či pozemské osobě, která spravuje církev ani vůdci, který jí údajně vede, ale klaní se Pánu Ježíši, na kterého vzpomínají. Klaní se Bohu. Jak jsi přišel na tu šelmu? Že by něco takového psala Whiteová ? Ona také nevěděla všechno a ne všechno, co napsala, je pravdivé a správné. I ona se někdy mýlila. Pak by jediné adventisté byli správnou církví, když světí sobotu?
A to je to, co se mi u nich nelíbí. Pokud si jedna církev myslí, že jen ona má celou pravdu, pak je to církev, která má také dost vlastních chyb a nemá právo jiné kritizovat a zpochybňovat!!! U adventistů jsou bezvadní lidé, ale bohužel i fanatici, pro které je nejdůležitější jen Zákon. A z něho hlavně sobota. Já jsem se právě u nich zklamal, když jsem se setkal s lidmi, kteří jsou ochotni sobecky dodržovat sobotu za každou cenu bez ohledu na druhé. Myslí si, jak tím slouží Bohu, ale je to právě naopak. Tím ji nejvíce škodí a potvrzují svoje zákonictví. A zákonictví je v podstatě víra, že vlastními silami a dodržováním Zákona získáme Boží milost a přízeň snad ve větším rozsahu než ten druhý. Přitom jsou situace, kdy ani nemohu dodržet Zákon, protože jeho dodržováním jinému ublížím. Tady musím zvažovat, co je dobro a brát v úvahu lásku. Když mi jeden adventista řekl, že v sobotu nesmím dělat žádnou práci a já se zeptal, co mám dělat, když babičce přivezou v sobotu uhlí a ona mi požádá, abych ho odklidil. Tak mi odpověděl, že to počká na neděli. No jo, ale babička půjde sama a bude to uhlí uklízet v ten, kdy jí ho přivezou, a poškodí si zdraví, zatímco já budu klidný, že jsem neporušil zákon. To je láska? Tak půjdu a babičce s tím pomohu a basta brz ohledu na Zákon, protože ji mám rád. Bohužel tohle fanatický adventista nepochopí!! Měl jsem babičku přesvědčit, aby počkala na jiný den. V tom je tak jasně cítit sobetcví víry.... Proto nemohu být adventistou!!!! Ale znám v této církví i dost vynikajících lidí. Třeba se to v ní časem změní !!!!!
Sobotu světit není nic špatného. Ale děláme to hlavně pro sebe. Je to odpočinek, který naše tělo i duše potřebuje. A v tomto odpočinku čerpáme sílu na další týden. V tomto odpočinku se posilujeme i duchovně a máme více času na Boha než ostatní dny, kdy jsme zaměstnaní. Pokud to někdo činí v neděli, jak je zvyklý, je to jeho věc. Důležité je, co cití ve svém srdci. Ostatně dodržování Zákona včetně soboty je postaveno na lásce k Bohu a k člověku. Pán Ježíš nikde neřekl, že nejdůležitější je sobota.
|
]
|
|
Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: Didymos v Čtvrtek, 14. říjen 2010 @ 18:07:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Musí křesťané světit sobotu? Ne sobotu s malým ne, ale SOBOTU! Neporovnatelný rozdíl je ovšem v tom, jak kdo chápe sobotu. Pravou a jedinou Sobotou je Pán Ježíš. Jej světme a ne nějaký určitý den. |
|
|
Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Pátek, 15. říjen 2010 @ 10:25:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím,že tento problém by sa nemal riešiť vykrucovaním výrokov Božích na podporu či už soboty alebo nedele.Sobota je súčasť desatora i celého zákona a tak by mala byť riešená z pozície zákona. Z ep.Gal. 5,4 vieme,že kto sa chce ospravedlňovať zo skutkov zákona odlúčený je od Krista a vypadáva z milosti.Ak mi niekto chce vnucovať či už sobotu alebo nedeľu tlačí ma pod zákon.A zákon dokázal dodržať iba P.J.Kristus.Nikto z ľudí ho nedokázal dodržať.V ep. Gal. 3,10 sa hovorí:že zlorečený je každý kto nezotrváva vo všetkom čo je napísané v knihe zákona.Čiže ak niekto tvrdí,že dodržuje svätenie soboty dostáva sa pod zlorečenstvo pretože dokonalé držanie soboty sa jednoducho nedá dodržať.A v ep. Jákobovej 2,10 sa píše,že ten kto by zachoval celý zákon a klesol by v jednom prikázaní previnil sa proti všetkým. Zákon či už soboty alebo akýkoľvek iný je príliš ťažké bremeno,aby ho človek mohol uniesť./Sk.15,10/. Keď začali niektorí židia vnucovať kresťanom z pohanov obriezku a zákon apoštolovia sa postavili proti tomu a povedali,že oni neprikázali dodržiavať ani obriezku ani zákon. /Sk. 15,24/ My sme spasení z milosti skrze vieru v P.J.Krista a nie zo skutkov zákona. Nie je možné milosť zmiešavať so skutkami zákona. Spásu možno dosiahnúť buď z milosti skrze vieru v P.J.Krista,alebo z dokonalého dodržania celého zákona /Rim.10,5. / To sú dve cesty spásy a iba jedna z nich je reálna a to je cesta milosti. Zo skutkov zákona sa to nepodarí nikomu. /Gal.2,16/ Celý problém soboty a nedele rieši ap.Pavol v ep.Rim. v 14-tej kapitole 5 verši: Lebo niekto robí rozdiel medzi dňom a dňom a zase niekto súdi,že je rovnako dôležitý každý deň Každý nech si je istý veci sám vo svojej mysli. |
Re: Re: Musí křesťané světit sobotu? (Skóre: 1) Vložil: helena v Sobota, 16. říjen 2010 @ 14:45:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milý rudinec, Pán Ježíš odpověděl na všechny otázky bez obalu a jedna z nich je: Já Jsem ta cesta Pravda i Život! to být si jistý ve své mysli, zde na GS zůstalo poněkud v "luftě"! ta živá JISTOTA je tu zřejmě cizí slovo... já jsem dodržovala, Ty jsi dodržoval a nebylo to ONO! |
]
|
|
|
|