Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 525 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483915
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Bible a jiná náboženství - úvod
Vloženo Sobota, 31. srpen 2002 @ 18:48:31 CEST Vložil: et

O Bibli

et et 1 3 2002-08-30T18:24:00Z 2002-08-30T18:27:00Z 2 1034 5894 privat 49 11 7238 9.2812 21
Bible a jiná náboženství - Úvod Pavel Steiger       Povídáme si už delší čas o Bibli a biblické víře, jak rád svou víru nazývám, když se mne někdo ptá na vyznání a snaží se mne někam zachlívkovat. Proto si myslím, že by bylo už dobré srovnat naši protestamentální víru s nejdůležitějšími formálními náboženstvími. Mimochodem, slovo protestant je snad významově nejnepochopenější, jaké znám. Když jsme žili v Indonésii, tak jsme museli na každém formuláři vyplňovat chlívek - náboženství. Nikdy jsem jej nevyplnil slovem křesťan, protože křesťanem se nazývá kde kdo, převážně ti, kteří vůbec ani nevědí, co je podstata křesťanství. Vždy jej vyplním slovem protestant, a mám k tomu ty nejpádnější důvody. Bible obsahuje dva zákony, závěti nebo svědectví, jimž se latinsky říká testamentos. Český "test" je vlastně svědectví studentových znalostí. A latinská předpona "pro" znamená totéž co v češtině. Technicky, každý kdo bere na zřetel svědectví v jakékoliv formě, je pro svědectví a tím je i protestantní. Proroci a apoštolé zanechali po sobě písemné závěti, svědectví, tedy testamenty, které jsou sestaveny v Bibli - Boží slovo. A poněvadž souhlasíme a věříme jejich svědectví, tedy jsme pro jejich svědectví, jsme pro jejich testamenty, jsme pro Bibli, nevyhnutelně musíme být také protestanté. Na neštěstí duchovní evropská středověká tragedie zaměnila význam probibličnosti, protestamentálnosti za všechno vzdorující. Protestant má pozitivní význam, stejně, jako je někdo proamerický nebo proslovanský. Kdybychom byli proti, byli bychom antitestanté nebo anticokoliv. V latině se sloveso protestovat překládá jako - obtestari, reclamare, nebo intercedere. Cítíte ten jazykový protiklad a v podstatě významový posun k nesmyslnosti?   Pokračujme ale. Jistě jste si, přátelé, všimli, že jsem použil spojení chlívek - náboženství místo rubrika - náboženství. Dovolte, ať to vysvětlím. Pro-biblický, protestantský věřící nemá náboženství, ten má víru! Z originálních biblických textů vysvítá, že náboženství je nebiblické. Z českých překladů to není tak jednoznačné, přesto většina veršů, které slovo "náboženství" obsahuje, popisují nebiblické sklony. Například z Bible Kralické:   Nižádný vás nepředchvacuj, svémyslně pokorou a náboženstvím andělským.   Z Bible vyplývá, že náboženství je přesný opak biblické víry. Náboženství je úsilí člověka dosáhnout Boha zdola nahoru. Biblická víra je naopak úsilí Boha dosáhnout člověka shora dolů. Proto jsou všechna náboženství takový chlívek, kde si každá strana dosahuje Boha po svém asi třiceti tisíci formálními náboženstvími. A protože cest nahoru k Bohu může být tolik, kolik je lidí, zaručeně všechny jsou chybné.   Někdy se člověku zdá cesta přímá, ale nakonec přivede k smrti. (Př l6:25).   Naopak, cesta od Boha dolů k nám je jen jedna a proto musí být pravdivá. Biblická víra není náboženství, protože Bůh nás dosáhl svým očistným obětováním na kříži bez našich zásluh. Náboženství je naopak sebeočišťující práce lidí, v podstatě podlézání. Probiblická, protestantská víra přenechává spásu lidstva Bohu. Všechna náboženství naopak Bohu spásu buď úplně, nebo částečně upírají a tak z něj dělají dlužníka, protože spásu prý dluží za tzv. vzorné, pozemské chování. Než srovnáme biblickou víru s hlavními formálními náboženstvími, roztřiďme si je:   První skupina náboženství je atheismus, ten Boha úplně popírá. Zbožňuje hmotu povýšenou na příčinu všeho. Existenci hmoty však přijímá na základě víry.   Druhá skupina náboženství je agnosticismus, což je nemožnost poznat pravdu. Bůh může i nemusí být, a protože se to nikdy nedozvíme, proč se zatěžovat nerozluštitelným.   Třetí skupinou náboženství je víra ve stvořitele, klasicky rozdělená na tři podskupiny: pantheismus, deismus a theismus. Každý člověk je, hrubě roztříděno, buď ateista, agnostik, panteista, deista nebo teista. Opomeňme atheismus a agnosticismus, ty jsou celkem jasné.   Co je to pantheismus? Předpona pan znamená vše zahrnující. Například panasijské hry zahrnují sportovní zápolení všech asijských zemí. Podobně pantheismus je náboženství, která zahrnují Boha do všeho. Bůh je všechno a všichni. Pantheismus klade rovnítko mezi Boha a všechny přírodní zákony. Pantheismus je nejblíže evoluční domněnce. Bohem je člověk, kráva, tráva, kvasnice i prach s prostorem. Prostě vše.   Co je deismus? To jsou ta náboženství, která jsou postavena na lidském uvažování a filosofování, která popírají, že Bůh se s námi dorozumívá. Je to teorie mrtvého nebo nezúčastněného Boha. Bůh vše stvořil, natáhl hodinky a nechá je dotikávat.   Co je to theismus? To jsou ta náboženství, která staví na jednom Bohu, nebo mnoha bozích, kteří vše stvořili, existují mimo své stvoření, ale jsou současně osobně zúčastněni, nadřazeni chodu světa a stvoření. Filozofové by řekli, že Bůh nebo bozi jsou transcendentně imanentní.   Naše probiblická, protestantská víra samozřejmě zapadá do této poslední kategorie. Jsme teisté! Ovšem, muslimové jsou teisté také. Pouze v theismu, protože Bůh nebo bozi se starají a dorozumívají se svým stvořením, mohou existovat dvojsměrné námluvy. Buď si člověk namlouvá, tedy nadbíhá boha nebo bohy, (a to jsme opět v nepřehledném chlívku náboženství), nebo si Bůh namlouvá lidi a jsme jen v jedné jediné jedinečné unikátní biblické víře. Proto si o Bibli povídáme, proto na ni tak spoléháme, protože je to samojediná kniha stojící mimo všechna náboženství a filosofie světa, kde si nás Bůh namlouvá svou obětující láskou, aniž bychom se přičinili jediným skutkem. Naše spasitelná povaha nám však dovoluje opětovat jeho dvoření. V tom vězí jedinečnost naší probiblické, protestamentální víry. Dovolte mi, přátelé, když už jsme se během posledních minut stali "odborníky" ve srovnávacím náboženství, abych zdůraznil, co biblické věřící činí jedinečnými.   Veškeré písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu. (2 Tim 3:l6-l7)   Vidíte, Boží člověk, už milostí spasený, se musí skrze Bibli teprve připravovat ke každému dobrému činu! Skutky jsou důsledkem spasení. Skutky nejsou příčinou spasení! K usvědčování, k nápravě a výchově ve spravedlnost je plně dostačující biblické písmo. Veškeré nebiblické tradice, jsou-li povýšeny na spásu vykupující prostná, jsou smrtelně nebezpečné.   Milovaní, velmi jsem si přál psát o našem společném spasení, ale teď pokládáme za nutné napomenout vás, abyste zápasili o víru jednou provždy odevzdanou Božímu lidu. (Juda 3)   Jestliže bylo biblické učení jednou provždy odevzdáno před dvěma tisíci lety Božímu lidu, vše co je probiblické, musí být zřejmě nebiblické a odmítnuto zápasem, kde je naší zbraní dvojsečný meč - Bible. Biblický věřící, protože má svobodu studia Bible, zkoumá! Ten, kdo Bibli nezkoumá, se vydává v nebezpečí, před kterým Ježíš varoval Saduceje:   Mýlíte se, neznáte písma ani moc Boží. Mt 22:29   Biblický věřící nemůže vkládat naději a víru do člověka, protože Bůh všechno podrobil pod jeho (t.j. Ježíšovy) nohy a ustanovil jej svrchovanou hlavou církve, která je jeho tělem.   Příště srovnáme naší Bibli s židovstvím, islámem, hinduismem a buddhismem.


"Bible a jiná náboženství - úvod" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bible a jiná náboženství - úvod (Skóre: 1)
Vložil: pfj (pfj@quick.cz) v Pondělí, 02. září 2002 @ 13:11:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám dvě otázky na našeho milého "protestanta probiblistu", které nám jaksi zapomněl osvětlit a předkládá je jako axiomy:
1. Kde bere jistotu, že bible je od Boha (a které její knihy)?
2. Kde bere jistotu, že bibli správně chápe a vykládá?

Díky :) PFJ



Re: Bible a jiná náboženství - úvod (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 08. září 2002 @ 01:42:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Forte, děkuji za zajímavý článek, jsou tam však i názory, s kterými nesouhlasím. Tak protestant je jistě od slova protest, jinak by to musel být protestamentant, a to se asi těžko vžije. A jinak, i katolící jsou jistě protestamenti, takže, jaký by měl tenhle novotvar určující smysl. Dále, náboženství není opakem víry, natož biblické. Náboženství je shrnující pojem , pod který se vejde i biblická i nejedna ujetá víra. Náboženství je i shrnující pojem pro úsilí přiblížit se k Bohu zdola nahoru, zatím, pokud vím, se ještě žádný člověk k Bohu nepřiblížil shora dolů, snad a možná s vyjímkou některých pomatenců, kteří jsou o tom sami přesvědčeni. Z těch cest zdola nahoru je snad nějaká správná, zde souhlasím s názorem, že mohou být i všechny chybné. Je-li Bůh jenom jeden, pak cesta od něho k nám může být jen jedna, ale kdo si může dovolit Bohu něco předepisovat, zatím stále platí, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné a že jich může být mnohem víc, než si myslíme a dokážeme představit. Biblická víra je jedním z náboženství a je i sebeočišťujícím lidským úsilím, a je snahou se Bohu odvděčit a zavděčit, ale podlézáním bych si to nazvat nedovolil. Že nám Bůh něco dluží, to už je lehce patologická idea a není mi vůbec jasné, kde se objevila. A náboženství ve velké většině ve spásu od Boha doufají, snad jen s vyjímkou naprosto ujetých a okrajových společenství. K třídění náboženství : Ateismus samozřejmě není náboženství, protože náboženství bez Boha je jednoduchý nesmysl. Možná má autor na mysli, že ateisté si často Boha nahrazují Hmotou nebo Přírodou, ale činí tak spíše neúmyslně a velmi rozpačitě. Ateismus je filozofický směr či světonázor, v žádném případě to není náboženství. Totéž v modrém platí i pro agnosticismus, jehož ústřední ideou je lidská neschopnost poznat věci podstatné, včetně Boha, Hmoty či Přírody, a je tedy jedno, zda agnostik je ateista nebo jeho protipól teista. Pokud jde o náboženství jako taková, tak bych je seřadil spíš od deismu přes panteismus a teismus, trošku si nejsem jist, kam pak zařadit třeba buddhismus nebo hinduismus, tam je velké prolínání mezi pantheismem a teismem. Lidi bych tedy mohl přibližně třídit na ateisty, deisty, panteisty a teisty, ale takhle se to zjednodušovat nedá, protože, tak jako tak, v každém z nás je to všechno hodně pomícháno. S charakteristikou panteismu souhlasím, pokud jde o deismus a teismus, pak mám za to, že všechna náboženství jsou především plodem lidského uvažování, na hlučnou komunikaci Boha s člověkem ale vůbec nevěřím, osobně dávám přednost tichosti a pokoře. Osobně jsem na základě svých zkušeností spíše deista než levný teista, který si myslí, že Bůh má nějakou touhu si ho namlouvat, což je představa, která mi připadá hodně naivní. Veškeré písmo samozřejmě z Božího Ducha nepochází, i když vím, že autor má na mysli Písmo svaté neboli bibli. A Písmo svaté je určitě dobré k učení a k výchově. Mám ovšem jistotu, že ne všechno, co je v bibli, je inspirováno Bohem a nebo jeho Duchem, a že je tam i mnohé, co tam nepatří a nikdy tam být nemělo, a je to veskrze lidské. Pokud jde o skutky, tak samozřejmě zastávám názor, že skutky jsou prostředkem záchrany a mírou , kterou budeme hodnoceni, zaťuká-li jednou naše duše u nebeských bran. A ještě technická připomínka - i když jsem si článek přečetl se zájmem a možná si ze zvědavosti přečtu i některý další ze Steigerova seriálu, přesto mám za to, že je to článek z Internetu, a pokud k němu autor nepřidal nějakou vlastní ideu, tak by snad zde na něj stačil pouhopouhý odkaz, stejně tak jako na další zde uvedená pokračování. Při podobném forte-stylu se budou muset redaktoři asi brzy ohlédnout po nějakém dalším serveru. Takže milovaní křesťanští sborové, zápaste o víru, ale nezapomínejte přitom na boží přikázání a boží lid. Pokoj Vám přeje Pavel



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy