Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 467 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499169
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Druhá ajská bitva a soud nad Akánem II.
Vloženo Neděle, 07. srpen 2011 @ 00:53:11 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Karels

Lingvisté přicházejí s tím, že biblický příběh samotný můžeme pochopit hlavně na základě sloves, které se nacházejí ve vyprávění. Tak můžeme vnímat sloveso „vzít“ v příběhu, kde byla znásilněná Dína. Odkazuje sloveso „vzít“ לקח „lakach“ k počátku příběhu, ale také později k navrhovanému manželství. (Gn 34:2,4)

Stejně tak sloveso „vidět“ je často užito v mnohých souvislostech. Slovesa jednoduše hrají důležitou roli při hledání analogií v příbězích. Naší exkurzi začneme slovesem „povstat“ קום – „kum“. Souvislost v různých příbězích nemusí být lingvistická, nýbrž strukturální. Sloveso „kum“ je v podstatných částech obou našich uvažovaných pasáží.  

Povstat קום se vyskytuje například v pasážích Jozue 7:10, 8:1 a 7:13. Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ není samozřejmě jenom v těchto uvedených biblických textech, nýbrž například hned ve verši 1:2 knihy Jozue:

„Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň קום a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán...“ (Jozue 1:2)

Tohle je závažná věc, protože výskyt slovesa povstat קום hned na počátku knihy Jozue bude mít značný vliv na smysl příběhů bitvy proti Aji a Akánově krádeži. Volání Jozua k tomu, aby „povstal“ není pouze volání do akce, jak se můžeme dočíst i jinde v Bibli. (Gn 13:1, Deut 9:12, Jonáš 3:2 aj.) Je to spíše výzva k akci vyplývající z pochopení a odpovědi na stávající stav Jozua. Je to zřejmé, když si přečteme biblický text:

„Po smrti Mojžíše, služebníka Hospodinova, řekl Hospodin Jozuovi, synu Núnovu, který Mojžíšovi přisluhoval: Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán…“ (Jozue 1:1-2)

Identifikace Jozua jako Mojžíše odráží jeho službu ve stejné úloze, kterou vykonával Mojžíš. Záznam o smrti Mojžíše, o které jsme se dočetli v biblickém textu, odráží fokalizaci[1] tj. dění zaznamenané prostřednictvím Jozua; objevuje se zde osobní a duchovní osamocení, kterým Jozue trpí díky odchodu svého osobního rádce – Mojžíše.

Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ potom znamená „zamezení možných ztrát“, které vyvolala Mojžíšova smrt, Mojžíšova nepřítomnost. (sr. s texty Gn 23:3 a 2 Sam 12:21)

Volání Jozua, aby povstal (7:10 a 8:1) vychází z podobných okolností, zejména při „debaklu“ první bitvy proti Aji. Jozue nyní dochází dvojího ospravedlnění, což je jednak opětovné uvedení do čela Izraele a také své rehabilitace. Satisfakce se mu dostala tím, že povstal, aby pak vykořenil zlo uvnitř svého lidu. (7:10-26)


Poznámky:


1. Fokalizace označuje zvláštní hledisko, z něhož je příběh vyprávěn, například hledisko dítěte nebo nevědoucího člověka atd.


Zdroj:
Berman, Joshua A. Narrative Analogy in the Hebrew Bible: Battle Stories and Their Equivalent Non-Battle Narratives. Brill Publishers, 2004.


"Druhá ajská bitva a soud nad Akánem II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy