Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ondřej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16266, komentáře < 7 dní: 378, komentářů celkem: 403845, adminů: 60, uživatelů: 5115  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 42 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110164426
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Druhá ajská bitva a soud nad Akánem II.
Vloženo Neděle, 07. srpen 2011 @ 01:53:11 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Karels

Lingvisté přicházejí s tím, že biblický příběh samotný můžeme pochopit hlavně na základě sloves, které se nacházejí ve vyprávění. Tak můžeme vnímat sloveso „vzít“ v příběhu, kde byla znásilněná Dína. Odkazuje sloveso „vzít“ לקח „lakach“ k počátku příběhu, ale také později k navrhovanému manželství. (Gn 34:2,4)

Stejně tak sloveso „vidět“ je často užito v mnohých souvislostech. Slovesa jednoduše hrají důležitou roli při hledání analogií v příbězích. Naší exkurzi začneme slovesem „povstat“ קום – „kum“. Souvislost v různých příbězích nemusí být lingvistická, nýbrž strukturální. Sloveso „kum“ je v podstatných částech obou našich uvažovaných pasáží.  

Povstat קום se vyskytuje například v pasážích Jozue 7:10, 8:1 a 7:13. Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ není samozřejmě jenom v těchto uvedených biblických textech, nýbrž například hned ve verši 1:2 knihy Jozue:

„Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň קום a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán...“ (Jozue 1:2)

Tohle je závažná věc, protože výskyt slovesa povstat קום hned na počátku knihy Jozue bude mít značný vliv na smysl příběhů bitvy proti Aji a Akánově krádeži. Volání Jozua k tomu, aby „povstal“ není pouze volání do akce, jak se můžeme dočíst i jinde v Bibli. (Gn 13:1, Deut 9:12, Jonáš 3:2 aj.) Je to spíše výzva k akci vyplývající z pochopení a odpovědi na stávající stav Jozua. Je to zřejmé, když si přečteme biblický text:

„Po smrti Mojžíše, služebníka Hospodinova, řekl Hospodin Jozuovi, synu Núnovu, který Mojžíšovi přisluhoval: Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán…“ (Jozue 1:1-2)

Identifikace Jozua jako Mojžíše odráží jeho službu ve stejné úloze, kterou vykonával Mojžíš. Záznam o smrti Mojžíše, o které jsme se dočetli v biblickém textu, odráží fokalizaci[1] tj. dění zaznamenané prostřednictvím Jozua; objevuje se zde osobní a duchovní osamocení, kterým Jozue trpí díky odchodu svého osobního rádce – Mojžíše.

Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ potom znamená „zamezení možných ztrát“, které vyvolala Mojžíšova smrt, Mojžíšova nepřítomnost. (sr. s texty Gn 23:3 a 2 Sam 12:21)

Volání Jozua, aby povstal (7:10 a 8:1) vychází z podobných okolností, zejména při „debaklu“ první bitvy proti Aji. Jozue nyní dochází dvojího ospravedlnění, což je jednak opětovné uvedení do čela Izraele a také své rehabilitace. Satisfakce se mu dostala tím, že povstal, aby pak vykořenil zlo uvnitř svého lidu. (7:10-26)


Poznámky:


1. Fokalizace označuje zvláštní hledisko, z něhož je příběh vyprávěn, například hledisko dítěte nebo nevědoucího člověka atd.


Zdroj:
Berman, Joshua A. Narrative Analogy in the Hebrew Bible: Battle Stories and Their Equivalent Non-Battle Narratives. Brill Publishers, 2004.


"Druhá ajská bitva a soud nad Akánem II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy