Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501944
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Křesťanská témata jako politikum v České republice
Vloženo Úterý, 06. září 2011 @ 22:01:36 CEST Vložil: Olda

Společnost poslal Nepřihlášený

...

Specifikem našeho polistopadového vývoje je nastolení nového, dosud nestandardního "křesťanského" tématu - totiž navrácení komunisty zabaveného církevního majetku. I to je téma spíše specificky katolické než obecně křesťanské. Stačí si pouze schematicky zmapovat tři různé představy, které mají některé u nás působící církve ohledně svého financování, a ihned uvidíme velmi odlišné chápání celé problematiky.

V naší zemi nepočetně zastoupené církve severoamerické provenience, typicky například adventisté nebo baptisté, se pokouší uplatnit svoji vizi finanční soběstačnosti. Ve hře je více faktorů: americká mentalita velící čekat méně od státu a hrdě si financovat své dobrovolné aktivity z vlastních nebo sponzorských zdrojů, tvrdá příspěvková disciplína členů církví, chápání duchovního nikoli jako státem placeného úředníka a v našich poměrech také prostší kultové a církevní budovy, jejichž údržba je snadněji financovatelná než opravy památek první kategorie, které jsou naprostou většinou v rukou katolické církve.

I druhá představa je opačná, a není žádnou náhodou, že se k ní dnes hlásí ty z církví, které byly v historii spjaty pupeční šňůrou se státem - ať již po dlouhá staletí přímo se státní mocí, jako v případě pravoslavného byzantského cézaropapismu, nebo po určitá desetiletí se státní ideou, jako tomu bylo u Církve československé husitské. Tyto církve mají v genech zakódovanou představu, že stát může, má nebo dokonce musí platit výlohy spojené s kultem a hmotně zabezpečit jejich duchovní. Dokonalým příkladem vzájemného finančního prorůstání státu a církve je pravoslavná církev v dnešním Řecku. Stát jí hradí takřka veškeré výdaje a například oddávající kněz vystupuje v dvojroli: nejen jako duchovní církve, ale i jako státem pověřený úředník.

Katolická církev má ve věci svého financování i jinou historickou zkušenost, neboť byla po většinu doby své dějinné existence navázána na feudální systém obročí (beneficií). Výnosy z hospodaření na půdě byly hlavním zdrojem financování jejího kultu i obživy jejích duchovních. Z hlediska dnešních podmínek zemědělského hospodaření můžeme vytknout před závorku našich dalších úvah prostý ekonomický kalkul: víme-li, kolik miliard euro plyne ročně na subvencování zemědělství v Evropské unii, nelze nadále živit představu, že by návrat naší katolické církve k hospodaření na půdě byl návratem k perspektivní a výnosné ekonomické aktivitě.

Dále je třeba ujasnit, do jaké míry je hospodaření na půdě pro církev spíše zátěží, která jí zbytečně zabírá energii, jíž je třeba vložit do tolik potřebné pastorace. A v neposlední řadě jsou zde zkušenosti se správou církevního majetku: idealističtí naivkové, jimiž je církev přímo zamořena, jsou schopni učinit z takové správy jeden z nejvýnosnějších zdrojů cynického sebeobohacování.

Nikdo nevystihl zátěž, kterou církvi způsobuje její nemovitý majetek, lépe než kardinál Beran: "Byl jsem strašně rád, že nám komunisti vzali majetek. Lezlo mi totiž na nervy, že mám kanonickou povinnost za majetek bojovat, a tak zatímco jsem za něj bojoval, říkal jsem si v duchu: prosím vás, ukradněte nám to. Oni se naštěstí nechali chytit a ukradli nám to." Také na kázání při intronizaci arcibiskupa Matochy zazněla slova: "Odpadla léna, odpadly statky, odpadly erby. Zůstal však Bůh."

Na jedné straně je více než zřejmé, že odejmutí majetku církvi mělo za cíl učinit ji závislou na státu a tím snadno ovladatelnou. Na druhé straně oba citované výroky, vyjadřující prožitek velkých mužů církve v rozhodujících okamžicích pokusu o její likvidaci, nám přibližují něco téměř opačného: byla to právě péče o majetek, která sice církev zajišťovala, ale zároveň také vnitřně znesvobodňovala. Církev zbavená majetkové zátěže začala zakoušet to, co ji činí církví. Vždyť Kristus nesliboval svým stoupencům výnosné statky a společenské uznání, nýbrž pronásledování a nenávist lidí, kteří jí budou "vylhaně připisovat každou špatnost" (srov. Mt 5,11). Církev znesvobodněná odejmutím statků komunisty se stala paradoxně vnitřně svobodnější a věrohodnější svědkyní Krista, neboť mohla naplňovat právě to, co on předpověděl.

Po listopadu 1989 se ovšem vynořila otázka, co si počít s takovým "idealistickým" dědictvím v nových podmínkách. Financování církve státem, zavedené v roce 1949, přestalo být prostředkem jejího ovládání. Spíše naopak: katolická církev se dnes u nás těší takové míře svobody a vnitřní autonomie (nikoli však privilegovanosti), jako nikdy v dějinách. Přesto se však velmi brzy po listopadových změnách objevila v katolické církvi jakási feudální nostalgie, které by se asi divil nejen kardinál Beran nebo arcibiskup Matocha, ale také věřící, kteří podepisovali v osmdesátých letech třicetibodovou petici Augustina Navrátila a jimž šlo prostě o odluku církve od státu, nikoli o její pozemkové hospodaření. Odluka měla být nástrojem prosazení svobody církve, nikoli jejího kompletního majetkového zajištění. Tak byly za komunismu seřazeny hodnoty. Jinak se situace vyvinula po listopadu: představa, že restituce a výnosy z pozemkového vlastnictví katolickou církev definitivně finančně zajistí, se stala v církvi naprosto dominantní.

Hlasy uvnitř církve, a to i některých hierarchů, které na samotném počátku po roce 1989 říkaly něco jiného, byly vbrzku považovány za naivní. Výrok "Zbožnost, která se spokojí s tím co má, je už sama velkým bohatstvím" (1 Tim 6,6) však jistě není projevem naivity a má svůj realistický náboj. Umlčení takového biblicky podloženého přístupu k celé problematice vytvořilo atmosféru obviňování z nepřátelství vůči církvi: kdokoli vně nebo uvnitř církve byl z jakéhokoli důvodu "proti restitucím", stal se automaticky protivníkem.

Tato atmosféra znemožnila také seriózní debatu o tom, co by restituce po ekonomické stránce církvi opravdu přinesly. Navíc ustavičné nastolování tématu restitucí jako snad jediného významnějšího tématu, jímž byla církev téměř po celá devadesátá léta přítomna ve veřejném prostoru, nesmírně snížilo její prestiž v očích veřejnosti. Mezi výrokem kardinála Tomáška o tom, že církev je na straně národa, proneseným v revoluční euforické situaci, a pozdějším ustavičným lobováním za partikulární ekonomické a jiné zájmy církve zeje propast, která také zčásti vysvětluje značný rozdíl mezi počtem těch, kdo se ke katolické církvi hlásili v roce 1991, a naopak o deset let později při sčítání lidu.

...

Igor Němec (1959)
absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu UK. V letech 1990-1998 poslanec federálního a poté českého parlamentu, 1991-1996 ministr české vlády. Nyní člen rady hl. m. Prahy. Člen ODS.

Stanislav Přibyl (1966) katolický kněz (vysvěcen 1996). Absolvoval teologická studia v Římě, právnická studia na PF UK v Praze a licenciát kanonického práva v Římě. Nyní doktorand kanonického práva na Lateránské univerzitě v Římě.

Revue Proglas 9/2001

Celý článek viz http://www.revuepolitika.cz/clanky/1141/krestanska-temata-jako-politikum-v-ceske-republice


"Křesťanská témata jako politikum v České republice" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťanská témata jako politikum v České republice (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 07. září 2011 @ 11:55:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý článek a neméně zajímavá je i jeho druhá polovina, věnovaná politickým stranám. Ve které vidím obratnou snahu naznačit že chytrý, silný, krásný a úspěšný křesťan raději volí ODS než KDU-ČSL a ten kdo tak nečiní je schopný zvolit třeba i Sládkovy republikány.
Na té první polovině ale něco je. Restituce v době a v podobě v jaké by se měla uskutečnit může být pro nás tou nejtěžší zkouškou od doby komunistického převratu a vypořádat se s tím můžeme jedině s přímou pomocí Boží. Jinak ne.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy