|
Právě je 415 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116562857 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Naslouchat Božímu šepotu
Vloženo Úterý, 20. září 2011 @ 14:19:00 CEST Vložil: Stepan |
poslal oko Pojem kontemplace je tak široký, že v sobě obsáhne celý život.
Slovo KONTEMPLACE v sobě pro mnohé skrývá tajemný a nejasný význam (vybráno z internetu pro ty, kdo zatím neví, co kontemplace vlastně je).. A není
divu, vždyť každá duchovní škola či spiritualita podává svou vlastní definici
kontemplace a nabízí k ní vlastní přístupovou cestu nebo metodu. Navíc v
mnohých příručkách duchovního života se o kontemplaci mluví jen tak letmo na
posledních stranách, jako o něčem, co se prostého smrtelníka, neobklopeného
aurou svatosti, snad ani týkat nemůže. A tak jsou naše představy často unášeny
vlastní fantazií a ponechány úsudku o vlastní hodnosti či nehodnosti
přivlastnit svému duchovnímu životu titul „kontemplativní“, či ještě ne. Přitom
prostý pohled na etymologický základ slova nám může v mnohém projasnit zrak a
vzbudit chuť okoušet něco z těchto, již o něco zřetelnějších, tajemství.
Pojem
KONTEMPLACE z latinského slova contemplatio se skládá ze dvou částí:
předpony COM (ve významu být s,
být spolu, společně) a kořene TEMPLUM. Již v době antického Říma se ho užívalo především v sakrálním prostředí ve
významu pozorovat, co se děje v
pozorovacím obzoru (templum), aby pak podle pozorování byla správně
vyložena pozorovaná znamení.V pozdějším vývoji se význam slova rozšířil i na pozorné patření, nazírání, zkoumání a
to nejen smysly, ale i mentálně a duchovně: tedy na uvažování, nahlížení a rozvažování.
Křesťanství pak mnohé tradiční
antické pojmy obohatilo o nové významy; a tak se z augurského pozorovacího
prostoru (templum) stal křesťanský chrám (templum). Kontemplace byla opět
posvátným děním ve významu přebývání ve
svatyni spolu s Tím, který je Svatý; s tím, co je svaté; a v posledním
důsledku také sám se stávat svatyní –
místem, kde přebývá Svatý.
Zde je třeba zmínit, že latinské contemplatio
je překladem řeckého theoría. Ponechme stranou analýzu antického významu
a podívejme se rovnou do Nového zákona. Vyskytuje se tam jen jedenkrát. Uvádí
ho svatý Lukáš ve 23.kapitole verš 48. "A
ti, kdo se v celých zástupech sešli na tu podívanou, když viděli, co se stalo, odcházeli bijíce se do prsou."
Na tomto základě je tedy možné kontemplaci definovat jako posvátné dění, ve kterém jde o vytvoření
společenství mezi Tím, který je Svatý, a námi na základě nazírání, nahlížení a
uchopení, smysly vnějšími i vnitřními, tajemství Kříže. Proto můžeme slovy svatého Františka říci,
že kontemplovat znamená zcela se odevzdat tomu, který se celý daroval nám a pro
nás.“ Jak z uvedeného vysvítá, ukazuje se, že obsah křesťanské kontemplace odpovídá povolání každého křesťana.
Křtem jsme byli povoláni do společenství s Otcem v tajemství Kristova Kříže. A
proto ke kontemplaci v tomto širokém smyslu jsou na základě křtu povoláni
všichni křesťané. Kontemplace není vyhrazena jen „vzorným“, „vyvoleným“ a
„svatým“, protože všichni jsme byli od počátku předurčeni, abychom byli svatí a
neposkvrnění v lásce – kontemplativní: schopní tuto skutečnost přijmout a
prožít. Protože se však termín kontemplace užívá v různých významech je třeba
ještě některé z nich nastínit, abychom zabránili případnému nedorozumění nebo
nepochopení.
Kontemplace má význam užší
i širší. Ve svém širokém smyslu slova jsme o ní hovořili výše. V
užším smyslu slovo kontemplace označuje určitý způsob modlitby. Kontemplativní modlitba je součástí kontemplativního života a je
jeho vnitřní tváří. Jako taková má svou charakteristiku i podobu. Pro tuto
chvíli nám postačí klasické rozdělení na kontemplativní modlitbu
získanou a kontemplativní modlitbu vlitou. Kontemplace získaná má podobu tichého prodlévání před Bohem, kde
jakoby všechno již bylo řečeno a sjednoceno v jediné touze být s Tím, kterého
miluje mé srdce a jehož jediná láska mi stačí. Získaná se jí říká proto, že je
možné ji získat přirozenými prostředky, především věrnou a poctivou vnitřní
modlitbou. Kontemplace vlitá je
čistým Božím darem, kterým On sám otvírá bránu svého srdce a zve k přebývání s
Ním v jeho vnitřních tajemstvích. Kontemplaci vlitou mohou doprovázet mimořádné
mystické dary (vytržení, extáze, levitace...) nebo prožitky. Cíl kontemplativní
modlitby je však v obou případech stejný: společenství s Otcem – kontemplativní
život.
|
Podobná témata
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Úterý, 20. září 2011 @ 14:59:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ...k čomu to je??? je vždy nebezpečné a niekedy nejasné vytvárať pojmy, ktoré nie sú súčasťou nového zákona....Biblia používa pojmy ako napr. viera, ospravedlnenie, odpustenie, modlitba....a všetky tieto pojmy vysvetľuje, alebo hovorí o nich z rôznych uhlov pohľadu... kontemplacia má pôvod niekde v starom Ríme a snaží sa kresťanskými pojmamy objasniť novozákonné pojmy...
...k čomu toje ?
o modlitbe je v biblii toho hodne. a veľa múdrych ľudí napísali o modlitbe dobré veci, napr. Luther rozdelil modlitby na oslavujúce, kajúce ďakujúce a prosiace...
pripadá mi to takto: Je to zdanlivo múdrosť, ale (v skutočnosti) len samovoľné pobožnostkárstvo...Kolosenským 2:23
asi lepšie a zrozumiteľnejšie ako ísť kontemplovať je toto: Ale keď sa ty modlíš, vojdi do svojej komôrky, zamkni dvere a modli sa k svojmu Otcovi, ktorý je v skrytosti, a tvoj Otec, ktorý vidí v skrytosti, odplatí tebe. Matúš 6:6
neviem či je to kontemplácia a ani mi to nie je treba vedieť, hlavná vec že je to modlitba a o tú vo vzťahu k Bohu ide...
ivanp |
Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Úterý, 20. září 2011 @ 15:21:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Katolíci mají rádi tajemno,nevím proč,ale něčím mi to připomíná buddhismus.Vyčistění mysle,něco jako růženec,akorát se tam tolik nemele pántama. |
]
Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 21. září 2011 @ 10:47:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Katolíci mají rádi tajemno"...
Katolíci milují Boha a Bůh pro nás přebývá v tajemném nepřístupném světle (1 Tim 6,16).
Bůh pro nás skutečně zůstává TAJEMSTVÍM, před kterým je třeba se jen v pokoře sklonit.
|
]
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 20. září 2011 @ 23:57:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Proto můžeme slovy svatého Františka říci,
že kontemplovat znamená zcela se odevzdat tomu, který se celý daroval nám a pro
nás.
Svatému Františkovi bych to i věřil, oko. Ale tobě? Po tom všem, co jsi tu předvedl? Po těch všech opozicích proti vydání života Ježíši Kristu?
Není pro tebe tedy kontemplace jen prázdná fráze a hrozný omyl?
Už jsi někdy kontemploval?
|
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 21. září 2011 @ 00:42:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | oko,
na to, aby člověk slyšel "Boží šepot", musí mít svého ducha znovuzrozeného, tj. obnoveného Duchem Svatým, který v něm bude přebývat a musí být v D/duchu, spojený v duchu s Bohem, neboť Bůh je Duch a mluví jako Duch k/v duchu. Je to proto, že vše, co se odehrává mezi Bohem a člověkem se odehrává v D/duchu. Je třeba být připojený k Pánu a být s Ním jeden D/duch (1K 6:17).
Ty jsi tu opakovaně popřel existenci takového lidského ducha, o jakém jasně mluví Bible (viz např. Za 12:1, J 4:23-24, 1Te 5:23) a hájil jsi do omrzení v rozporu s Písmem Svatým tezi, že úplný člověk je tělo a duše. To znamená, že jsi člověk duševní, přirozený, neznovuzrozený, tj. takový, který podle 1K 2:14 nepřijímá věci Ducha Božího, neboť jsou mu bláznovstvím a nemůže je poznat, protože mají být posuzovány duchovně (tzn. D/duchem).
Takže co nám tu chceš vykládat, když jsi žádné společenství s Bohem v D/duchu nikdy neměl, Boha neznáš, nemáš a jen sem přenášíš nějaké učení, které není ani učením Kristovým ani učením apoštolů!
Tož tak.
willy |
Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 21. září 2011 @ 08:18:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | na to, aby člověk slyšel "Boží šepot", musí mít
svého ducha znovuzrozeného, tj. obnoveného Duchem Svatým, který v něm
bude přebývat a musí být v D/duchu, spojený v duchu s Bohem, neboť Bůh
je Duch a mluví jako Duch k/v duchu.
Přesně tak, willy.
Dokud jsem nebyl Boží dítě, byly všechny kontemplace jen "pokusy o kontemplaci". Navíc nás mnozí vedli kontemplovat k úplně někomu jinému, než Bohu. Což k mé smůle už nebyl pokus o kontemplaci a léta jsem se z takové kontemplace dostával.
Když jsem pak opravdu kontemploval podle svatého Františka, k Ježíši Kristu, tak Boží tichý hlas v duchu, který jsem pak slyšel, když ke mne Bůh mluvil, bylo jedno z velkých překvapení, které jsem v novém životě zažil, velmi brzo po znovuzrození.
Takže vlitou kontemplaci všem z celého srdce doporučuji. Jen ty pouťové atrakce bych vynechal, pokud je někdo vyhledává, bude nejspíš účinnější LSD. Opravdová vlitá kontemplace je spíše praktická záležitost pro skutečný, reálný život, než nějaká extáze.
Toník
|
]
Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 21. září 2011 @ 10:44:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."co nám tu chceš vykládat, když jsi žádné společenství s Bohem v D/duchu nikdy neměl, Boha neznáš, nemáš "...
Milý Willy. Když tak čtu o tvém soudu nad mou osobou, rozumím pocitům apoštola Pavla, když hlásal některým Řekům evangelium: A když uslyšeli o vzkříšení z mrtvých, někteří se posmívali,
ale jiní řekli: "Poslechneme si o tom od tebe ještě jindy."
(Sk 17,32).
Když budeš číst pozorněji, já vysvětluji obecně, že kontemplace je nazírání na Boha, niterné prožívání života spolu s Ním. Je praktikováním Pavlova nabádání: Neustále se modlete! (1 tes 5,17).
Nemluvím v tomto článku vůbec o vlastních prožitcích, nemluvím o sobě vůbec!
|
]
Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 21. září 2011 @ 10:50:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Ty jsi tu opakovaně popřel existenci takového lidského ducha, o jakém jasně mluví Bible"...
Willy! Zase o mě jenom lžeš!
Já naopak tvrdím, že lidská duše je duchová, lidská duše je nesmrtelný duch!
|
]
Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 21. září 2011 @ 20:04:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Já naopak tvrdím, že lidská duše je duchová, lidská duše je nesmrtelný duch!"
Oko, to je odvážné tvrzení a zasloužilo by si verše z Písma. Já si naopak myslím, že duše je smrtelná, ale duch = život je nesmrtelný. To je rozdíl, který vy katolíci nechápete, jste svázání dogmatem. Pokud jsi ještě nečetl "Bible a antická tradice" od C. Tresmontanta, vřele doporučuji. Jak na to, že to byl katolický filosof, tak velmi dobře popsal rozdíl mezi židovským -biblickým pojetím duch - duše a katolickým (ovlivněn řeckou filosofii) učením. rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 08:10:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zkus Ježíšova slova:
(Mt 10,28) A nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou,
ale raději se bojte Toho, který může duši i tělo zahubit v
pekle.
Vidíš zde ještě nějakou jinou "složku" člověka, než tyto dvě? Výraz:"zahubit v pekle" neznamená konec existence, znamená věčné odloučení od Boha, věčné zavržení (Mk 9,43-44).
Člověk je duší v těle. Je stvořen k životu ve společenství s Bohem. Bůh je dokonalá jednota Otce, Syna a Ducha svatého. Úplný člověk jako Boží obraz je vytvoření jednoty těla a duše v Bohu. (Gn 2,7) Hospodin Bůh pak z prachu země zformoval člověka a do jeho chřípí vdechl dech života. Tak se člověk stal živou bytostí.
Písmo tohoto člověka označuje výrazem:"nefeš." Význam v překladu - duše, přebývající v těle.
Pavlovské dělení Tělo, duši, duch není antropologií člověka, ale vyjádřením rozdílu mezi vlastním duchovním bytím (existencí lidské duše, která je duchová, netělesná, je vždy nesmrtelným duchem) a mezi stavem lidské duše ve vlastní činnosti (napojení na Boha nebo život bez Boha - věčný život nebo věčná smrt).
Co je člověk.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Sobota, 24. září 2011 @ 19:30:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko a zkus toto Genesis 2:7 I učinil Hospodin Bůh člověka z prachu země, a vdechl v chřípě jeho dchnutí života, i byl člověk v duši živou.
P. Ježíš to dobře řekl, bojte se těch, kteří ti seberou tvoje myšlení, tvoji víru, tvoje svědomí, tvoje člověčenství. Potom se stáváš poslušným zvířetem bez svého názoru. Kdo si nechá vzít Biblického Krista skončí v pekle, mohli by o tom vykládat ti co prošli katolickou inkvizicí. rastan |
]
Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 21. září 2011 @ 22:35:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milé oko,
to, co jsem napal a co jsi citoval, není lež. Každý, kdo se o tom bude chtít přesvědčit, může snadno zjistit z mnohých debat, že je to pravda.
Já naopak tvrdím, že lidská duše je duchová, lidská duše je nesmrtelný duch! Ano, tuhle lež jsem od tebe četl mnohokrát! V Písmu Svatém však o něčem takovém není žádná zmínka. Naopak všechna místa svědčící o tom, že člověk je duch, duše a tělo, která jsme ti uváděli, jsi k vlastní škodě ignoroval. Tož tak.
willy |
]
Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 08:13:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Willy.
Jsou věci, které nepochopíš žádným vysvětlováním, pokud ti to nebude dáno, pokud budeš zarytý, jako mezek.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 12:16:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Přesně tak, oko,
dobře jsi to napsal, ale především sám sobě. |
]
]
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 21. září 2011 @ 10:59:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Důsledkem kontemplace je zbožštění člověka (theósis)...
Když vložíme železo do ohně, září jako oheň. Samotná záře není železu přirozeností, není jeho podstatou, záře je vlastností ohně.
Podobně zbožštění není z přirozenosti lidské, ale je z přirozenosti Boha. Člověk nazíráním na Boha září božstvím ve stejném smyslu, jako železo, vložené do ohně.
|
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 21. září 2011 @ 11:32:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zaplať Pánbůh za hezký přehled a vysvětlení. |
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Kojard v Středa, 21. září 2011 @ 16:41:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Oko, děkuji. Hezké. Kontemplativní modlitba je modlitba ducha, chci říct, že se modlí ta vnitřní část člověka. A to novodobé církve typu letničních neznají. Musím přiznat, že je to právě ten typ modlitby, který mi schází a který znovu objevuji. Pro mě jsi ten článek napsal v pravý čas. Bohu díky! Kojard |
Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Lu v Středa, 21. září 2011 @ 18:13:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kontemplativní modlitba je modlitba ducha, chci říct, že se modlí ta vnitřní část člověka. A to novodobé církve typu letničních neznají.
Právě že letniční na vnitřní modlitbu ducha mají téměř patent. Si, prosím, přečti 8. kapitolu Římanům, o pomoci Ducha našim modlitbám lkáním nevyypravitelným ;-) |
]
Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: slanina v Středa, 21. září 2011 @ 18:32:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Další člověk, který o kontemplaci neví lautr nic. Tak to alespoň nedávajte tak najevo a nejprve se nechte poučit např. texty výše. Vaše citace z Římanům totiž s kontemplací nemá vůbec nic společného. |
]
Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Irena v Středa, 21. září 2011 @ 18:56:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Prý "slanina":-)))))))) - už při prvním tvém příspěvku se mi zdálo, že je to známé vyjadřování:-)))) - a teď se mi to jen potvrdilo - příspěvek napsaný jen proto, abys kritizovala, viď, JAELO!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: slanina v Středa, 21. září 2011 @ 19:28:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A něco k věci by bylo, slečno Ireno? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Irena v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 14:13:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jsem paní, slečno Jaelo, paní;) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: slanina v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 15:28:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A Vy jste asi místní exot(ka), že? Že se na mě hned tak vrháte, aniž mě znáte, a ač jsem pán, tak mě oslovujete jako ženu. Nechcete také něco napsat k tématu a nedělat místo toho ze sebe i ze mě šašky? Se svýma potřebama demaskování se laskavě obraťe na toho, koho se to týká, u mě jste evidentně na špatné adrese. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Irena v Pátek, 23. září 2011 @ 07:57:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-)) |
]
Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Irena v Středa, 21. září 2011 @ 18:58:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Že tě to baví měnit pořád nicky, když tě stejně vždycky poznám, a můžeš mi zase říkat "slečno" a klidně vykat, ale máš to marné:-)))
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 09:53:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To nebude Jaela. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: Irena v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 10:19:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Že by tedy Ráchel, Zekija, Jarka 316, Richelieu :-))? ( a kdoví, jaké nicky si ještě vymyslí:-)
|
]
|
|
Re: Naslouchat Božímu šepotu (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 22. září 2011 @ 13:14:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Víte, oni je opravdu dobré znát vlastní kořeny, vracet se do prvních století církve. Člověk pak s úctou hledí na tyto první křesťany, na jejich hlubokou niternou zbožnost a na jejich vskutku omračující poznávání Boha. Duch svatý v nich působil zcela mimořádnou silou.
Takový Origénes na rozhraní druhého a třetího století vyvolal nevratnou změnu ve vývoji křesťanského myšlení. Spočívá v ustanovení teologie jakožto výkladu Písma. Dělat teologii pro Origena vpodstatě znamenalo vysvětlovat a chápat Písmo. Origénova teologie se stala dokonalou symbiózou teologie a exegeze. Známkou jeho učení byla neustálá snaha přecházet od litery k duchu Písma a prohlubovat tak poznání Boha (uskutečňující se Písmo). Porozumění Písmu vyjadřuje totiž (podle Origenova mínění) spíše než studium určitou intimitu s Kristem a modlitbu. Je přesvědčen, že přednostní cestou k poznání Boha je láska. Takto se tedy oddej "lectio divina" (Božskému čtení), hledej věrně a s nezlomnou důvěrou v Boha smysl Božských Písem, který je v ní skryt v obrovské šíři. Nesmíš se však spokojit s klepáním a hledáním, neboť k porozumění věcem Božím naprosto nezbytně potřebuješ oratio (modlitbu). Spasitel nám totiž řekl nejen: "Hledejte a naleznete," "tlučte a bude vám otevřeno," ale dodal také "proste, a bude vám dáno."
Biskup Ambrož z Milána, který se naučil číst Písmo právě z Origenových spisů, je pak zavádí na Západě, aby je předal Augustinovi a následující mnišské tradici.
Nejvyšší stupeň poznání Boha pramení podle Origena v lásce. Je tomu tak i mezi lidmi: skutečně do hloubky můžeme jeden druhého poznat jedině s láskou, otevřeme - li si svá srdce. Origénes to dokládá významem, který se někdy pojí s hebrejským výrazem pro poznání, je - li užit pro vyjádření aktu lidské lásky: "Adam poznal Evu, svou ženu a ta počala." Nabízí se tak, že sjednocení v lásce skrývá nejautentičtější poznání. Jako muž a žena jsou dva v jednom těle, tak se Bůh a věřící stávají "dva v témže jediném duchu.
Mystikové prožívají kontemplaci jako snubní sjednocení s Bohem.
|
|
|
|
|