|
Právě je 554 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116592901 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Aktivity a kampaně: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva české církvi
Vloženo Pátek, 04. listopad 2011 @ 20:36:01 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Žeň je veliká, dělníků málo
Na
jaře 2011 iniciovala Křesťanská akademie mladých velký průzkum mezi
středoškolskou mládeží, který oslovil 7121 respondentů ve 30 městech a
149 školách. 17. září 2011 v Praze proběhla konference nad výsledky
průzkumu. Konference pořádaná Křesťanskou akademií mladých a Českou
evangelikální aliancí byla prostorem pro reflexi toho, co si dnešní
mladí lidé skutečně myslí o víře a křesťanství, ale i o otázkách štěstí,
svobody, přijetí a svědomí.
Jako jeden z výstupů diskusí mezi
zástupci církví, pracovníků s mládeží, křesťanských učitelů a sociologů
předkládáme české církvi následující výzvu:
Vidět jasně skutečnou situaci
•
Ve světle tohoto posledního výzkumu, výsledků sčítáni lidu i
demografického vývoje církví je třeba nezpochybňovat a nepopírat
realitu, vzít vážně i nepříjemná data.
• Je třeba vážně vnímat
signály, které nám mladí dávají a zabývat se dlouhodobě sebereflexí naší
schopnosti oslovovat mladou generaci evangeliem.
• Žijeme v
post-postkomunistické době. Mladá generace současnosti je zcela jiná než
v druhé polovině 90. let. Často nemá ani pozitivní ani negativní
zkušenost z církví a křesťanstvím, které se spíše ztratilo z jejího
„radaru“. Ve vztahu ke křesťanství převládá spíše neznalost a
lhostejnost. Je třeba přehodnotit skeptickou představu mnoha vedoucích,
že mladí lidé nejsou otevření duchovním věcem.
• Naše vnímání
sebe sama může být klamné a pravý pohled na skutečnost nám může dát
kromě jiného i pravidelný kontakt s lidmi mimo církev a související
modlitební zápas.
• Máme mnohem více příležitostí ke sdílení
evangelia, než ve skutečnosti využíváme. Zvláště markantní je otevřenost
škol v ČR. Žeň je veliká, dělníků málo.
Vnímání a důvěryhodnost církví
•
Obecně nevnímáme, jak jsme pro mladou generaci nedostupní a
nesrozumitelní a zároveň jsme slepí k tomu, že jsou mladí duchovním
věcem otevřenější, než si myslíme. Je třeba zhodnotit, zda jsme pro
současnou mladou generaci srozumitelní a dostupní nebo zda nevěřícím
klademe zbytečné překážky v jejich cestě k víře.
• V jistém
smyslu je důležité se vždy ptát, jak jako církve působíme na své okolí a
co jsme schopni nevěřícím lidem sdělit, jak to komunikujeme a jaký
obraz Boha ve skutečnosti lidem zvěstujeme.
• Nemůžeme čekat, že
lidé budou církev za každých okolností milovat, ale pokud ji odmítají,
ať je to z důvodu pravdivosti evangelia a nikoli naší neschopnosti ji
účinně komunikovat a vtělovat.
• Je třeba se vážně zabývat
vnitřní kulturou církví a vytvářet otevřenější prostředí, které se
nebojí diskuse, interakce, kritického myšlení, hodnocení ani
tabuizovaných témat. Je třeba cíleně měnit vnímání církve jako instituce
nepřístupné diskusi.
• Mladí lidé ve skutečnosti jsou ochotni
přijímat naše hodnoty a postoje, pokud jsme je schopni hodnověrným
způsobem vysvětlit a podpořit argumenty. Prosté zákazy nebo moralizování
nejsou dostatečně přesvědčivé.
• Klíčovou roli hrají
kompetentní křesťanští vedoucí, kteří se necítí ohrožení, dokážou být
otevření, zranitelní a autentičtí a jsou schopni se vyrovnat s těžkými
otázkami nevěřících.
• Vzhledem k tomu, že je církev vnímána
jako sudičská a pokrytecká instituce, je třeba zvláště v mediální
komunikaci církve zvážit, zda příliš „nemoralizujeme hříšníky“. Zda
neděláme jen akce proti něčemu na úkor naší vlastní schopnosti zvát
druhé k tomu, aby se s námi podíleli na skutcích dobra.
• Církev
je vnímaná jako ta, která omezuje svobodu a autonomii mladých lidí,
kteří jsou obecně stále méně ochotní se řídit vnějšími morálními
pravidly. Je proto třeba vzít vážně důležitost svobody jako pozitivní
hodnoty a naplnit ji křesťanským obsahem.
• Mediální obraz
církve není nejpodstatnější, ale má vliv. Zvláštní odpovědnost v této
oblasti nese Římsko-katolická církev, jejíž obraz definuje většinové
mínění české mládeže o církvi a jejím životě.
• Dlouhodobě budou
důležité výrazné pozitivní příklady (zvláště konkrétních sborů a
organizací), které mohou ovlivnit vnímání církve ze strany mladých lidí.
Být pozorný k potřebám mladých lidí
•
Většina mladých lidí hledá naplnění svých klíčových potřeb v rodině a ve
vztazích. U Boha ani církve ale vztahy primárně nehledají.
•
Vzhledem ke stavu rodiny a počtu rozvodů je mnoho mladých lidí hladových
po stabilních vztazích a zdravých rodinách, které jim církev může
nabídnout.
• Důraz na rodinu, vztahy, sexualitu, přátelství, modely funkčních rodin může být mostem ke dnešní generaci studentů.
• Ve službě mládeží je důležitá přítomnost „významných dospělých“.
•
Je třeba vytvářet relevantní vztahové prostředí nejen v rámci
paralelního světa mládežnických aktivit a organizací, ale také v
samotných sborech a církevních společenstvích. Mnozí mladí obrácení
přicházejí do církve mnohem později, až když je jejich víra silnější,
než skepse vůči církvi a přizpůsobují se církevní kultuře, než aby se
ona přizpůsobovala jim.
Zájem o Bibli
•
Zájem trvá a je velkou příležitostí. Bible je kromě Ježíše tím, o co
mají studenti v ČR relativně vyšší zájem. Mnozí ji vnímají jako součást
obecné vzdělanosti a mudroslovné literatury.
• Rozdávání Biblí, kurzy o Bibli na školách, atd. jsou vhodnou formou jak obnovit povědomí o Bohu a evangeliu.
Školy otevřené křesťanům
•
Prostředí škol je stále velmi otevřené spolupráci s křesťanskými
organizacemi nebo církvemi. Zvláště v oblasti primární prevence
(rasismus, drogy, pornografie, rodina…) může církev mnoho nabídnout a
přinášet křesťanské hodnoty a skutečná řešení soudobých problémů. Pokud
jsou se školami navázány dlouhodobě dobré lokální vztahy, je možné
školské prostředí oslovit projektovými dny nebo dalšími dlouhodobými
aktivitami.
• Církev by měla registrovat jak velký vliv a dopad
má práce křesťanských učitelů, kteří každý denně oslovují desítky
mladých lidí, na něž mají vliv. Modlitebně je podporovat a vytvářet
vhodné prostředí, kam mohou být mladí lidé ze škol pozváni.
•
„Interní křesťanští“ učitelé na školách, i když jsou především
profesionální pedagogové, mají možnost se ke své víře přiznat před
studenty i vedením školy. Jejich osobnost křesťanského učitele má větší
vliv na žáky než jen obsah toho, co je v předmětech učí. Významným
faktorem je dlouhodobý vztah, kdy jako třídní je doprovází i řadu let.
Otevřenou možností je vést křesťanský kroužek v rámci školních
volnočasových aktivit.
• Externí křesťanští učitelé a lektoři –
mohou být interními učiteli přizváni do různých preventivních programů,
dějepisu apod. Mají ještě větší pole působení, protože už jako křesťané
přichází a tak se od nich presentace jejich křesťanského postoje
očekává. (Etické dílny, lektoři NMP, ACET …)
• Vliv Spolužáků –
mnohdy větší autoritu pro mladé lidi má jejich spolužák než jiný
dospělý. Rodiče a církev by tak měli mladé lidi připravovat na účinné
svědectví a současně by je měli upozornit na možné nebezpečí šikany, jíž
mohou být v důsledku své víry vystaveni. Zároveň je dobré podporovat
iniciativy samotných věřících žáků na školách.
Připojte se k nám v modlitbách za mladou generaci v naší zemi.
Jiří Unger, EA, Dušan Drabina a Jan Kuklínek, KAM
Česká evangelikální aliance a Křesťanská akademie mladých, o.s.
http://www.ea.cz
http://www.kam.cz/pruzkum-religiozity-mezi-studenty.html
|
Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva české církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 04. listopad 2011 @ 21:15:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Je mi trochu divné, že KAM udělá jakýsi průzkum a co je kolem toho mediálního rozruchu. Zdá se mi to jako uměle vytvořená bublina. Zajímalo by mne, jestli KAM začne zvát vedoucí a představitele církví a bude jim tyto výsledky pak prezentovat a zda to využije k prezentaci sebe sama. Možná by pak mohl nabízet i různá školení, jak oslovit školní mládež. Mohly by se pak třeba tvořit trenérské sítě napříč denominacemi, jak školit pracovníky pro práci s necírkevní mládeží. Možná by pak někdo mohl vytvořit i mezidenominační manuál. Myslím, že se by se to mohlo líbit i zde diskutujícím katolíkům :-) |
Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva české církvi (Skóre: 1) Vložil: informator v Pátek, 04. listopad 2011 @ 22:31:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jakýsi průzkum
Jednalo se o mimořádně rozsáhlý a jedinečný výzkum religiozity mezi středoškoláky ve 30 městech v České republice a
10 na Slovensku. Průzkum proběhl pod záštitou ministra školství a ve
spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR. Sběr dat proběhl na více než 150 školách v ČR a ve 30 na
Slovensku. Průzkumu zúčastnilo přes 8,000 respondentů. Podrobné výsledky i analýza dat, zpracovaná socioložkou dr. Hamplovou z Filozofické fakulty UK, je veřejně přístupný.
|
]
Re: Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva české církv (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 05. listopad 2011 @ 07:34:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zajímavé bude, jak z toho bude KAM profitovat a zda to využije ke své propagaci. 8 000 respondentů je zajímavý výběrový soubor, ale není to nic neproveditelného. Obvykle se na takových souborech sledují nežádoucí účinky léčiv ve 4. fázi klinického hodnocení. Paracírkevní misijní organizace obvykle provádějí „mapování“ a pak volí „strategii“. Uvidíme, zda tomu tak bude i v tomto případě. Abych řekl pravdu, KAMu nedůvěřuji pro jeho způsoby práce a šíření nauk a obávám se, že může jít pouze o další promyšlený tah, jak získat důvěru a vliv v církvích. Na Slovensku se například snaží získat vliv v ECAV a ředitel Kompasu (Slovenská odnož KAM), jedná vůči této církvi velmi sebevědomě a píše synoidálům. Myslím, že KAMu je třeba v lásce, ale ve vytrvalosti vzdorovat.
Informátore, nevíš proč KAM jednoduše tento průzkum nezveřejní, a proč ohledně toho kontaktuje církve všeho druhu? Bude dále pokračovat v navazování vztahů, příp. učedníkování vedoucích a školení církevních pracovníků? |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva čes (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 07:33:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji. Vypadá to zajímavě a zdá se, že je za tím spousta práce. Líbí se mi, že je to veřejně dostupné. Uvidíme, k čemu to bude sloužit. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva (Skóre: 1) Vložil: informator v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 09:05:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mně se také líbí, že je to veřejně dostupné. Nad konkrétními daty mohou přemýšlet církevní společenství (sbory) ve městech, kde průzkum probíhal. Ale je to poučné pro všechny
Jinak sdílím jisté obavy nad tím, co z toho vyvodí KAM pro svoje další aktivity. Cituji z jejich stránek. "Zajímalo nás především porovnat města podle toho, jak jsou kde lidé
otevření vůči evangeliu a do těch měst jít přednostně s našimi porgramy
jako je např. EXIT Tour. "
Já to vidím tak, že za jistých podmínek (férového partnerství) mohou paracírkevní organizace typu KAM napomoci misijní působení jednotlivých sborů. Zdá se, že paracírkevní organizace lépe reflektují realitu a dostávají se k odcírkevnělým mladým lidem spíše než sbory. Pokud však tyto organizace budou primárně sledovat svoje zájmy a nikoliv podporu poslání církve (sborů) bude to jenom posilovat obecný trend "Bůh ANO, církev NE".
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže ja (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Středa, 09. listopad 2011 @ 13:56:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už kdysi o tom psali na iDnes: http://zpravy.idnes.cz/mezi-nebem-a-zemi-neco-je-veri-vetsina-stredoskolaku-cirkve-odmitaji-1gs-/domaci.aspx?c=A110923_142855_domaci_jj
Ona socioložka to shrnula celkem potrefeně: Církve považuje za důvěryhodné jen 9 procent respondentů. Teenagerům na nich vadí především vymývání mozků, omezování svobody a jejich neschopnost nabízet řešení problémů dnešního světa. Socioložka Dana Hamplová z Univerzity Karlovy v Praze, která průzkum analyzovala, ale uvádí, že tato otázka byla formulována tak, aby z ní církve vyšly negativně.
Pak je ovšem na místě otázka, komu to prospěje? Bude to KAM, který zmanipuluje otázku tak, aby se církve chytly za nos a oni pak přinesli zázračné řešení? Navíc je zřejmé, že rozdíly mezi generacemi jsou daleko větší, než tomu bylo dříve a církevní vůdcové tápou a neví, jak komunikovat s mláďaty... |
]
|
|
Re: Re: Výsledky výzkumu religiozity středoškolské mládeže jako výzva české církvi (Skóre: 1) Vložil: informator v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 09:08:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | koučink nemůže vyprodukovat skutečný duchovní život (znovuzrození, následování Pána Ježíše Krista) - v tom jistě tkví nebezpečí (nezdar) případných pokusů využitkovat tímto směrem získaná data z průzkumu
|
]
|
|
|
|