Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 610 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494311
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Sobota nebo neděle?
Vloženo Pondělí, 07. listopad 2011 @ 09:23:02 CET Vložil: Olda

Svědectví poslal eleazar

V sobotu nebo v neděli?
Nebudu se zabývat biblickou apologetikou soboty ani specifikem sobotního režimu z hlediska Bible.
Omezím se pouze na osobní svědectví subotnika v Církvi.


Začnu definicí slova subotnik. Subotnik je křesťan, zejména živý křesťan (ale není podmínkou), který dodržuje sobotu jako den pracovního klidu. V sobotu nechodí do zaměstnání, nekoná určité činnosti (přesné vymezení je věcí každého subotnika). Zpravidla využívá sobotního klidu k setkávání s ostatními subotniky. Samotné dodržování specifického sobotního režimu je mezi subotniky považováno za imperativ, o kterém nelze vést disputace. Subotnici se vyskytují téměř ve všech církvích, nejedná se pouze o fenomén určitých sekt či sektiček. Je skutečně o celoCírkevní fenomén, který je většinovou křesťanskou populací neoddůvodnitelně marginalizován na jednu denominaci. Subotnici se vyskytují spíše v živých sborech, jelikož v těch druhých se osazenstvo příliš neobtěžuje příliš přemýšlet o sobotní problematice.

Já jsem subotnikem skoro osm let. Ke své denominační příslušnosti se nechci vyjadřovat a v zájmu konskruktivní diskuse bych toto nerad řešil i v komentářích. V CASD nejsem, prozradím.

Život subotnika je silně ovlivněn režimem 6+1, nebo lépe 5+1+1. Vysvětlím. Subotnik chodí po-pá do práce, z čehož vyplývá, že subotnikům jsou uzavřeny profese, které vyžadují směnný non-stop provoz, krátké a dlouhé týdny či jakoukoliv distorzi pracovního týdne. OSVČ subotnici mohou pracovat ne-pá, subotniky v zaměstnanecké sféře pracující v neděli neznám osobně.

Subotnik tráví sobotu většinou v kruhu bratrském, společenská činnost zabírá cca 70 % času soboty. Vše potřebné pro sobotu je nutno připravit předem, odložit na neděli, případně nedělat vůbec a obejít se bez toho. Mimo pracovně-právní vztahy ovlivňuje život subotnika nejvíc zákaz meziměstského cestování v sobotu. Kdo tak nežije, nedovede si představit, že subotnik v sobotu nenavštěvuje své blízké, mimo těch, kteří bydlí nedaleko. Subotnik v sobotu nejezdí na dovolenou ani z dovolené, a tudíž mu jsou uzavřeny některá letoviska, kam se létá pouze v sobotu (např. Sicílie), dále je vyloučen z některých poznávacích zájezdů.

Zbývá neděle. Neděli tráví subotnici různě. Někdo pracuje, druhý relaxuje, jak kdo chce.
Ostatní křesťané většinou tráví neděli po shromážděních a návaznými souvisejícími činnostmi. Tím stráví mainstreamoví živí křesťané více než polovinu neděle.

Představme si prosím tyto dva režimy dohromady. Subotnika, který v sobotu drží sobotní režim a zbytek Božího lidu, který tráví většinu neděle na shromáždění. Kdy se mohou subotnici s nesubotniky setkat? Obtížně. Asi pouze ve všední dny či o státem uznávaných svátcích, jelikož v neděli mají subotnici podobný řežim jako ostatní v sobotu a naopak. Lze při takovém uspořádání udržet nějaké obecenství a jednotu?

Subotnici se mohou účastnit společných akcí s nesubotniky pouze ve všední dny a pouze v řádu několika hodin. Více společného času prostě nemáme! Myšlenka "smíšeného" celodenního výletu je utopií, není kdy jej zrealizovat.

Jak dosáhnout jednoty v Církvi mezi subotniky a nesubotniky.

1) Obětovat sobotu. První volba. Jak to tak bývá, špatná a nerealizovatelná. Subotnici nato nepřistoupí. O obětování pravdy na oltář lásky a sjednocení (na lži) ani nehovořím.

2) Obětovat jednotu. Současný stav. Subotnici kráčejí po vlastní koleji, ostatní též. Subotnici tvoří v Církvi zanedbatelný podíl. Z celocírkevního hlediska nejsou důležití, nedisponují ani rozhodující ekonomickou silou, nemají obsazená klíčová místa ve školství a v mediích, nejsou jazýčkem na vahách mezi znesvářenými frakcemi. Mimo demografických výzkumníků nikoho vážně nezajímají.

3) Obětovat obecenství. Udržovat bratrské vztahy napříč sobotní otázkou s tím, že se obě strany budou muset přizpůspobit časovým možnostem druhého a některé časově náročnější projekty odeslat ad zadruhé. Ač nerad, v rámci umění možného, považuji za optimální cestu.

4) Obětovat nedělní shromáždění. Stát se všichni subotniky? Proč ne. K neděli není žádný biblický důvod. Neděle je pouze historicky ustavená praxe. Kdo nemá problém s nedělí, neměl by problém ani se sobotou, úterým, čtvrtkem. Během několika měsíců by si Církev zvykla. Nemluvím o tom, že by se všichni křesťané museli stát subotniky. Nikdo by přece nemusel dodržovat sobotní režim; jednak neexistuje jednotný sobotní režim, druhak nelze dodržování tohoto hypotetického režimu kontrolovat. Šlo by pouze o přeložení času shromáždění z neděle 10:30, čímž by vznikl velký blok společného volného času. Navíc ani není nutné přesouvat čas shromáždění na sobotu. Křesťané také rádi jezdí na víkendy na chaty a na výlety. Nutnost volit mezi kostelem a zahrádkou se stala osudovou pro nejednoho křesťana zahrádkáře (z důvěryhodného svědectví). Stačilo by pouze přesunout týdenní vyvrcholení církevního života na některý všední den po pracovní době. Některé pravoslavné a katolické farmosti možná pochopily a vyšly svým farníkům vstříc a pořádají bohoslužby i ve všední dny mimo neděle. Nelze ani vyloučit, že se mimo sebereflekce těchto institucí jedná o snahu vykazovat činnost pro činnost, ale u protestantských církví (živých i těch druhých) jsem nic takového nenalezl. Tam jsou bohoslužby pouze v jeden den v týdnu (neděli).


"Sobota nebo neděle?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 10:04:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby chtěl subotnik vyrazit na společný výlet nebo jinou akci tak nevidím nejmenší problém. Ve všedno o dovolené, ve všedno po práci nebo kdykoliv v neděli. Na mši můžeme jít kdykoliv. Třeba v 6 ráno nebo v 18 večer, nebo si dokonce můžeme zajít místo neděle v sobotu večer, pokud se čte nedělní čtení. Jinak si můžeme v neděli dělat co chceme a co nás baví. Ekumenický výlet by se dal navíc podniknout ve společenství s Bohem a bližním.
Jinak pro nás je nejlepší když bereme každý týden jako ten svatý, velikonoční. Když prožíváme s Kristem čtvrtek a poslední večeři, křížovou cestu a oběť na kříži, opuštěnost a beznaděj soboty a slávu a radost neděle.




Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 12:43:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem sice adventista, ale sobotu považuji za významnější než neděli. Neděli si vytvořil člověk sám.  Sice to odůvodnil oslavou vzkříšení, ale spíše se mi to jeví jako kompromis vůči pohanům, kteří v neděli světili sluneční den. A také to byl projev oddělit se od židů.


Sobotu však posvětil Bůh ještě v ráji společně s manželstvím.  V době, než člověk zhřešil. Má neděle také takový biblický a Boží základ ?


Neděle je tradice církve, sobota je den od Boha.


V Desateru ve čtvrtém přikázání se myslí sedmým dne sobota.


Desatero si stejně církve pozměnili tak, aby jim to vyhovovalo.



Sobotu židé světili takovým způsobem, že se stala přítěží a až nepříjemnou. Bohužel takové pojetí se vyskytuje i u některých zákonicky založených věřících. I pisatele epištol  proti takovému pojetí vystupovali.  Pán Ježíš jediné přikázání, které se snažil napravit, bylo právě přikázání o sobotě. Vyjádřil, že v sobotu lze i pracovat, pokud tím druhým pomáháme anebo jde o neodkladnou věc, kterou nelze  odložit na jiný den. Sobota není vstupenkou do nebe a nesouvisí se spasením, které je z milosti. Má však svoji váhu a význam už proto, že pochází z ráje. Pokud si to člověk uvědomí, má k tomuto dni úctu.



Z ráje pochází i manželství a vidíme dnes, v jaké je krizi.


Člověk bohužel klade větší důraz na tradice než na Slovo Boží.






Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 13:45:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K šabatovým diskusím považuji pro novosmluvního kristovce za klíčové rozpoznání apoštola Pavla, tak jak je zapsal v epištole Římanům 14,5-6:

Někdo považuje jeden den za důležitější než druhý, jiný považuje všechny dny za stejně důležité. Každý nechť je plně přesvědčen o tom, jak sám smýšlí. Kdo zachovává určitý den, zachovává jej Pánu.

Nechť subotnik zachová sobotu, nedělnik neděli a směnný pracovník den volna, jak na něj připadne

Jinak si dovolím si být trochu jízlivý a zeptám se: kde berete jistotu, že Vaše (naše) sobota připadá skutečně na sedmý den (počítaje od Božího odpočinutí při stvoření světa) ?



Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 13:49:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samotné dodržování specifického sobotního režimu je mezi subotniky považováno za imperativ, o kterém nelze vést disputace.Samotné dodržování specifického sobotního režimu je mezi subotniky považováno za imperativ, o kterém nelze vést disputace.

Tak proč sem píšete, když nemůžete disputovat?

Ke své denominační příslušnosti se nechci vyjadřovat a v zájmu konskruktivní diskuse bych toto nerad řešil i v komentářích. V CASD nejsem, prozradím.

Tož, když nejste v CASD, tak to jste spíše virtuální než faktický příslušník své denominace...




Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 14:34:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
dodržování specifického sobotního režimu

http://www2.casd.cz/mss/system/view.php?src=inc_zapad



Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 07. listopad 2011 @ 20:15:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Myslel jsem, že subotnici jsou jen na Ukrajině a ještě dál?


Kdo tak nežije, nedovede si představit, že subotnik v sobotu nenavštěvuje své blízké, mimo těch, kteří bydlí nedaleko. Subotnik v sobotu nejezdí na dovolenou ani z dovolené, a tudíž mu jsou uzavřeny některá letoviska, kam se létá pouze v sobotu (např. Sicílie), dále je vyloučen z některých poznávacích zájezdů.

  Kdo subotnikovi určuje, co přesně se v sobotu smí nebo nesmí? Myslel jsem, že "subotnik" je něco jako "sobotář", člověk, co dodržuje sedmý den odpočinku podle písma. Jet na dovolenou není odpočinek?

 
Zbývá neděle. Neděli tráví subotnici různě. Někdo pracuje, druhý relaxuje, jak kdo chce.
Ostatní křesťané většinou tráví neděli po shromážděních a návaznými souvisejícími činnostmi. Tím stráví mainstreamoví živí křesťané více než polovinu neděle.

  Smí jít subotnik na shromáždění křesťanů, které je v neděli, nebo musí pracovat?


  Přiznám se, že jsem ani netušil, jak složitý mohou mít subotnici problém. Díky za článek, Eleazare.



shrnutí starosmluvních pokynů pro subotniky (Skóre: 1)
Vložil: informator v Úterý, 08. listopad 2011 @ 10:29:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
shrnutí pokynů první (staré) smlouvy pro subotniky ohledně soboty:

1. nevařit (mít navařeno od pátku) - Ex 16,23

2. nevycházet ze svého obydlí - Ex 16,29

3. nepracovat (v případě nedodržení být usmrcen) - Ex 20,10; Ex 31,14 a další místa

4. nezatápět - Ex 35,3

5. nenakupovat potraviny - Neh 10,32

6. necestovat - Iz 58,13

7. neholdovat svým zálibám (rekreace, sport, kultura) - Iz 58,13

8. nepřenášet žádná břemena (ani v rámci svého obydlí) - Jr 17,21n




Re: Sobota nebo neděle? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 08. listopad 2011 @ 23:45:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazare, nikde není řečeno, že zachovávání soboty nutně znamená bohoslužbu v sobotu. Nedělní bohoslužba se prostě stala zvykem v celé církvi (najdeš to i v církvích, kde se neslaví Vánoce - Arménská apoštolská církev, ale i u koptů atd.) vzhledem k nedělnímu vzkříšení Krista. Podle mě tedy vlastně vytváříš virtuální problém - zachovávej sobotu a scházej se v neděli (před nějakou dobou jsi byl katolík a pokud se to nezměnilo, můžeš přece jako Pražan - pokud jsi se za ten cca rok nepřestěhoval - na mši každý den několikrát).



Stránka vygenerována za: 0.88 sekundy