Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 261, komentářů celkem: 429596, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504522
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve
Vloženo Pátek, 11. listopad 2011 @ 11:26:36 CET Vložil: Olda

Sebeobrana poslal Nepřihlášený

Myslím, že nemusím termín „klišé“ nijak zvlášť vysvětlovat. Chápu ho jako určitou frázi, obvykle vyčpělou, kterou někteří lidé opakují v určitých situacích, aniž by přesně chápali její obsah nebo ho detailněji promýšleli. Spíše ho jen bezmyšlenkovitě opakují. Mnohem horší jsou ale „falešná klišé“. To jsou fráze nejen prázdné, ale i scestné a nebezpečné. Obvykle tato falešná klišé mají vyřešit krize, do kterých se církev dostala. Pravý opak je však pravdou. Tato falešná klišé nejenže nejsou schopna krizi řešit, ale jsou spíše příčinou toho, proč se církev v krizi nachází. Protože jsem v posledních letech mnohá falešná klišé slyšel v nejrůznějších církvích, pokusil bych se je zde interpretovat:


Falešné klišé č. 1: církev by měla přestat být ghettem a otevřít se světu. 
V čem spočívá nebezpečí tohoto klišé? Církev se dostala do krize ne proto, že se stala ghettem, ale proto, že zesvětštěla, což znamená, že se otevřela světu až nadmíru a přijala jeho způsoby. Řešení proto nespočívá v tom otevřít se, ale oddělit se.

Falešné klišé č. 2: církev by se měla umět prezentovat. 
Tak především, církev by měla vykonávat skutky svěřené jí Bohem a ne se sama vychvalovat. Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, ale ten, koho doporučuje Pán, je důvěryhodný. Je odpudivé, když se církve učí upozorňovat na sebe a věnují spoustu času tomu, že píší do sdělovacích prostředků o své důležitosti a nenahraditelnosti. Přitom snad to jediné, na čem se dokáží shodnout a jednotně to prezentovat, jsou miliardy, které často neoprávněně požadují od státu. Prezentovat se to ovšem naučily téměř unisono a dokonale.

Falešné klišé č. 3: církev by měla být srozumitelná a používat civilní jazyk.
Omyl! Přirozený člověk nemůže rozumět duchovním věcem ani tehdy, když změníme jazyk. Pokud lidé nebudou vedeni k pokání a ke znovuzrození, jednoduše nepochopí Boží pravdy, ani když je vysvětlíme jednoduše. Naopak přílišným zjednodušováním zbavíme tyto pravdy jejich hloubky a moci. Navíc ti, kteří volají po „civilním jazyku“ mluví často komplikovaným jazykem byznysmenů, psychologů nebo programátorů. Je směšné, když lidé volají po vypuštění slov jako spása, pokání nebo znovuzrození, a přitom užívají slov jako koučink, multiplikace, fundraising, mentoring a podobně.

Falešné klišé č. 4: církev by měla navazovat vztahy s nevěřícími.
 Za tímto klišé se maskuje to, že lidé by neměli vést své přátele k obrácení ke Kristu, k pokání a modlitbě vydání se, ale měli by je nejprve skrze osobní přátelství oslovovat, účastnit se s nimi na sportovních a společenských aktivitách a ukazovat, že i oni jsou „normálními“ lidmi z masa a kostí. I když je na tom kus pravdy, křesťan nezíská nikoho pro Krista tím, že bude jako ostatní, ale především tím, že se bude odlišovat. A to zejména tím, že bude vždy druhé milovat, odpouštět, nebude lhát a nebude se s lidmi vrhat do společného proudu. Chozením s lidmi na pivo těžko někoho získáme, a pokud ano, pak možná pro nějaké náboženství s lidskou tváří, ale obvykle ne pro Pána Ježíše Krista.

Falešné klišé č. 5: církev by měla ovlivňovat společnost.
 Církev není volána k tomu, aby ovlivňovala společnost, ale aby zvěstovala evangelium, které vede k oddělení se od světa. Samozřejmě, že církev měla v dobách probuzení na společnost vliv, ale teprve tehdy, když se zaměřila na kříž. Naopak, pokud se církev místo na kříž zaměří na společnost, nejen, že společnost neovlivní, ale naopak ona sama bude společností ovlivněna a zesvětštěna.


Falešné klišé č. 6: křesťané by měli vstupovat do politiky.
 Bůh měl ve všech dobách své lidi, kteří vstupovali do politiky. Nebyl to však jejich záměr ani cíl. Josef byl prodán do otroctví, Daniel byl odveden do zajetí, královna Ester byla přivedena na rozkaz krále. Věřím, že i dnes jsou lidé povolání do sekulární exekutivy, nicméně neměl by to být primární zájem církve. Člověk může a má ovlivňovat své okolí kdekoliv, ve škole, na úřadě, v nemocnici… Zaměřit se na politiku může být nebezpečné. Evangelium míří k srdci člověka prostřednictvím zvěstování, nikoliv prostřednictvím křesťanské legislativy. Ta může evangelium jistě následovat, ale evangelium nelze lidem vnutit.

Falešné klišé č. 7: církev by měla mít vizi.
 Dnes je moderní být vizionářem. Sám jsem byl řadu let členem sboru, kde bylo nutné slíbit sdílení „vůdcovy vize“. Tyto vize jsou ale obvykle jen mechanickou aplikací zahraničních manuálů, které vedou k transformaci církve podle představ jediného člověka, který tuto vizí zase přejímá od dalšího člověka. Skutečná vize od Boha však v těchto systémech nemá místo a vede pouze k vytvoření šlapajícího hodinového strojku, kde má člověk hodnotu asi jako kulička v ložisku.

Falešní klišé č. 8: církev by se měla přednostně věnovat mladým lidem.
 I když je to jistě pravda, tato věc je zde předůrazněná. Mladý člověk by neměl být hýčkán, ale měl by se učit upozadit a učit se od starších a zkušenějších. Jednou se mne, na jedné přednášce, zeptal jeden baptistický mládežník, co obdivuji na mladých lidech. Odpověděl jsem, že neobdivuji mladé lidi více než ty starší a že si naopak myslím, že je mládež v církvích zhýčkaná. Evidentně byl takovou odpovědí překvapen a možná i šokován. Na druhou stranu by církev neměla přenechávat výchovu mládeže paracírkevním organizacím, které často jako kukačky kladou vyškolené mládežníky do církevních hnízd a pak je využívají k ovlivňování církví pro své účely. Bůh dal učitele do církve, ne do paracírkve!

Falešné klišé č. 9: církev by se měla přednostně věnovat výchově nových vedoucích.
 Je s podivem, že zatímco církve početně ztrácejí nebo alespoň stagnují, vzrůstá počet vedoucích. Počet „řadových členů“ na „vůdce“ stále klesá. To je nezdravý trend, který navíc vede k falešnému pocitu, že vedoucí je důležitější a potřebnější než „nevedoucí“. Přitom vedoucí je služebníkem, správcem, který jen rozděluje duchovní pokrm těm, kteří žijí ve světě (ač nejsou ze světa) a svým životem nesou evangelium. Vedoucí nejsou speciální kastou s lepším poznáním a zjevením. Vedoucí má sloužit a ne být tím, kdo si nechá sloužit.

Falešné klišé č. 10: křesťané by se měli přestat kritizovat a táhnout za jeden provaz.
 To je značně zjednodušující. Ne všichni křesťani dělají správné věci. Mnozí smilní, kradou, vyrábí skandály. Ať už proroci Starého Zákona nebo reformátoři volali otevřeně jiné věřící k pokání a obrodná reformní hnutí kárala zhýralé preláty. Dnes, kdy se církve nedistancují od vydělávačů peněz, extatiků a triumfalistů víry, jsou pak s nimi ztotožňovány a posměch dopadá i na ně. Katastrofou pak je, když dokonce dostávají prostor v křesťanských médiích. Věrnost Kristu někdy vede jít otevřeně proti proudu i v církvi. Stačí si přečíst Bibli.

Jsem přesvědčen, že pokud bude církev hledat východisko aplikací těchto falešných klišé, bude stále více a více ztrácet moc Ducha svatého a naopak, pokud se od těchto věcí oddělí nebo je bude vykonávat v kontextu biblického evangelia, může se naopak obnovit. Léčit opilého člověka dalšími dávkami alkoholu se sice může opilci zamlouvat, nicméně je to z dlouhodobého hlediska terapie destruktivní.

www.apologet.cz

"Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 11. listopad 2011 @ 14:44:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dost dobré pastýři, vidím to podobně.



Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 11. listopad 2011 @ 16:06:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nesouhlasím s #3. církev by měla být srozumitelná a používat civilní jazyk.
Církev by opradu měla používat srozumitelný, tedy civilní jazyk, a to raději jen 5 než 1000 nesrozumitelným církevnickým slangem.

Přirozený člověk nemůže rozumět duchovním věcem ani tehdy, když změníme jazyk.

Jazyk je třeba volit dle posluchačů. Chce-li Církev něco sdělit 92 % přirozených lidí, musí hovořit tak, aby jí 92 % přirozených lidí rozumělo.



Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 11. listopad 2011 @ 23:40:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 poslední dobou se roztrhl pytel s různými  koučink desatery, desaterem multiplikace, či desítkou fundraising, a nebo deseti body mentoringu  ... 

určitě  podobně od věci není ani desatero klišé neoevangelikální destrukce církve, zřejmě další nová kukačka, která zanáší do církevních hnízd, 
ale tak jak u multiplikace, fundraisingu, mentoringu, či koučinku může mezi řádky objevit občas i nějakou platnou aplikaci i v tomto desateru jich je několik, a hodně dobrých např.: křesťan nezíská nikoho pro Krista tím, že bude jako ostatní, ale především tím, že se bude odlišovat. A to zejména tím, že bude vždy druhé milovat, odpouštět, nebude lhát

rive






Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: jirix v Sobota, 12. listopad 2011 @ 00:10:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Pastýři, s většinou věcí, které zde popisuješ souhlasím. Co církvi schází na mnoha místech je svatost, posvěcení a čistota. Potom to může být také i pravdivost. Co se týče svatosti a posvěcení, toto může být u někoho i delší proces. Přesto si myslím, že církev je dnes na některých místech hodně podobá ghetům. Jistě to však neznamená, jak správně píšeš, aby se otevřela a přejímala světské způsoby, ale spíše aby ukazovala něco jiného, co tento svět nemá a nedává. Což představuje také i určité ctnosti. Další takovou věcí, která jí v mnohém schází je čitelnost a průhlednost v tom, co učí. A nakonec si myslím, že také ztrácí i Ducha Svatého a jeho dary. Je toho jistě hodně a vše jsme zde nevyjmenovali. Máme tedy na čem pracovat a co zlepšovat.

Pán ti žehnej
J.



Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 12. listopad 2011 @ 17:54:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To nejhorší, co lidé z církví mohou udělat, je přizpůsobit se světu. Vždyť Písmo nabádá: Oddělte se, vyjděte z nich.

A za nejhorší lze považovat "manažerské" metody, tedy postupy, založené na metodách vedoucích k ovládání lidí.  Vždyť tím vlastně tupíme Boha - on přece dává vzklíčit a my nemáme právo zasahovat do jeho díla různými přípravky ke zvýšení klíčivosti a k urychlení růstu.

Vždyť to máme tak jednoduché - máme pouze rozsévat. Hlásat evangelium ať vhod či nevhod. Při každé příležitosti. (Kdo z nás to dělá?)

Je však pravdou, že můžeme připravit půdu pro snadný vzrůst. Což v praxi znamená vstřícnost ke hledajícím. Ale neznamená to vnucovat se jako reklama do vědomí nebo podvědomí. To jsou metody převzaté od ďábla.

Často jsem přemýšlel, kam bych pozval člověka, který by byl sám ochoten přijmout něco z Písma. K hanbě nás křesťanů jsem vhodnou odpověď nenašel. Alespoň v místě mého bydliště. Třeba místní sbor, kde si zapívají ze zpěvníku a kazatel něco řekne z Písma, to určitě není dobrý vstup pro hledajícího člověka. A sbor, kde se odehrávají liturgické úkony, již vůbec ne. Tam by vyrostl nanejvýš nějaký formální křesťan založený na skutcích a klanění se modlám. Je to hanba, že je tak málo sborů, kam by se dal hledající pozvat. Je to hanba, že tohle umí jen Svědkové Jehovovi a podle svědectví baptistické sbory.

Na druhou stranu víme, že kdo hledá Boha, Bůh si jej najde. Jako z jednoho svědectví ženy, která se obrátila k Bohu a zatoužila po společenství věřících. Přišla do kostela, tam ji téměř od sebe odehnali. Po čase se rozhodla své hledání zopakovat a našla si protestanský sbor. Jak sama řekla - "byla jsem připravena mezi ně jít, i kdyby tam byli samí lidožrouti". Její příběh dopadl dobře.

Proč to říkám? Církve by se neměly přibližovat světu, ale měly by vytvořit cestu k sobě samým. Cestu přirozenou, pro všechny otevřenou, nenásilnou. Kdo che, ať se podívá, kdo chce, ať vstoupí. Ale k ničemu ho nenutíme.



Re: Deset falešných neoevangelikálních klišé, vedoucích k sebedestrukci církve (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. listopad 2011 @ 08:35:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Žádné z těch "klišé" není samo o sobě špatné, špatně jsou pouze extrémy, ať tím či oním směrem...



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy