Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 250, komentářů celkem: 429585, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 465 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116498230
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý)
Vloženo Úterý, 17. leden 2012 @ 16:18:53 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Když superb, ve kterém Radek John, Vít Bárta a Karolína Peake přijížděli na Hradčanské náměstí, brzdil před palácem, bylo už vlastně hotovo. Kardinál bez čepce, tedy ten mladší kardinál, měl za sebou těžký den jednání a modliteb. Právě se vracel v usebrání z tichého rozjímání v kapli. Za ním další.

Ukázalo se, že tam nebyl sám; na klekátkách s kardinálem setrvali i bratři evangelíci a také další z té roztodivné rodiny křesťanských církví. Jediné zřetelně viditelné pojítko mezi nimi můžeme vysledovat v tom, že patří k těm státem finančně podporovaným. Jinak naoblíkaní, ale poměrně stejní otcové, se kolíbali ven z kaple. Nejsou jediní a ni to o sobě netvrdí, nicméně je mezi nimi cítit silné pouto jednoty. Ale takové otevřené jednoty. Stejně je lidé sypou do jednoho pytle. A nejenom je. Jistě víte, že jsou i církevní společenství, která na peníze nedosáhla, protože jsou mladší a nesplnila některá další kritéria.

Proč byli ti lidé ten podvečer spolu, to se neměli dozvědět ani tři hosté ze sněmovny, kteří ohlášeni přišli k audienci. Přijali je ti dva hlavní. Kardinál a předseda ekumenické rady církví jim naslouchali a nevycházeli z údivu, že někdo chce mluvit o chudé české pokladně a dalších rysech současné české politické scény podobným tónem. Jasněji se tomu stylu rozhovoru říká: Kdo, komu a za kolik. Vlastně to byla únavná diskuse, protože to byl pokus o smlouvání. Vy nám a my vám, téměř to byl obchod. Ona ta strana je obchodní strana a proto zobchoduje i svou prohru v budoucích volbách.

Tahle debata ale zlomila poslední třísky v nalomených prknech konstrukce cesty za penězi. Všichni do jednoho, i ti co byli za dveřmi, po odjezdu superbu z náměstí kývli na mimořádnou tiskovou konferenci. Nažhavené linky do hodiny dostaly do salónku všechny prestižní noviny, zpravodajské servery a televize jak z Čech, tak z Evropy. Překvapivě rychle byla na stativu také kamera CNN a dalších zámořských televizí.

Kardinál rozvážně a zřetelně čte svoje prohlášení: “Vážení přítomní. Křesťanské církve a další náboženské společnosti přišly během dvacátého století o svá práva na svobodný život a také o práva na vlastnictví majetku. Úplně stejně stejně jako mnozí další občané naší země nesli všichni pouta zvůle a nenávisti. Hodnoty, které byly po generace vkládány do rukou řeholních společenství, farností a dalších vzdělávacích, sociálních a zdravotnických institucí církve, byly zabaveny. Dějiny se těžko vrací, spravedlnost bývá poloslepá, a tak se vede nedůstojná debata o tom, co komu patřilo a co ne. Ve většině případů bylo podstatnější jak to funguje a jak to lidem pomáhá, než komu to skutečně patří. Komunisty vedený stát se ale pojistil a nechtěl, aby instituce církve fungovaly a naopak chtěl, aby nic církvi nepatřilo. Snaha poválečného socialismu byla jasná: Když nevyhnutelně spěje k bankrotu, nechce v tom zůstat sám.

Stát po sametové revoluci přešlapoval a slepě vážil svoje slova. Zdá se, že bylo vždycky dost lidí, kteří měli radost, že mnoho aktivit církve už neexistuje a jen tak nezačne fungovat. S jemným mručením stát sledoval, jak se církevní školství, zdravotnictví a sociální služby zase probouzí s minimálním majetkem a malými penězi v kase. A jedinou nadějí postkomunistického státu bylo, že se bude hodně dlouho přetahovat o původní majetek, který komunisté zachránili ze spárů pobožných kněží a řeholníků.

Vedlo se to až do této chvíle. Proto vám, pánové a dámy, oznamuji, že to, co udělá stát s majetkem, je zcela jeho věcí. Ať si to vyřeší poslanci a senátoři v parlamentu svobodně. Pokud budou chtít uvolnit, ať uvolní, vyplatí či předají. My s nimi jednat budeme. Pokud se rozhodnou jinak, ať ukončí podporu církví a nechají nás o ni soutěžit vedle dalších neziskových organizací a komunit. My jistě prokážeme, že umíme dnešní společnosti pomoci, ale nevzneseme a nevznášíme žádné nároky na stát před rokem 1989 a ani na jeho právní nástupce. Ať činy všech zůstanou na jejich hlavách a hlavách jejich dětí.

Naše duchovní služba bude pokračovat za naše peníze či za peníze, které svobodně a s úctou dostaneme jako dar a řádně vyúčtujeme, ale nechceme se stát součástí obchodu s preferencemi politických stran či součástí tahání o moc ve státě. Naše církve se otevřou laické službě a budou v ještě větší míře podporovat dobrovolnictví. Ať vám všem Pán Bůh žehná pokojem!  Děkuji vám za pozornost.”

Ostatní otcové stáli v kruhu za kardinálem a zdálo se, že jsou jako jeden muž. Ten večer se mi dobře sledovaly televizní zprávy a tuhle neděli jsem měl kostel, který i jinak bývá plný, narvaný k prasknutí.

Daniel Kvasnička, kazatel Církve bratrské

Zdroj: http://kvasnicka.blog.ihned.cz

P.S:

V diskusi pod článkem na IHNED.cz odpověděl Daniel Kvasnička na dotaz: o jste vlastně tím článkem chtěl říci?

Mám na mysli to, co jsem zastával vždy. Otázka narovnání vztahů mezi státem a církvemi a nebo restituce, jak se zkráceně říká, jsou záležitostí, kterou si musí vyřešit stát sám a křesťané či židé v náboženských církvích a společnostech by měli být v této věci pasívní a nezávislí na výsledku. Vrátí - tak vrátí. Nevrátí? Tak nevrátí. A měli by to umět říct veřejnosti.
Je to fiktivní příběh, nijak tím příběhem nechci zpochybnit autority, jen jsem si trochu hrál...


"Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý) (Skóre: 1)
Vložil: IC434 v Úterý, 17. leden 2012 @ 22:47:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že i někdo s takovým názorem se v CB najde 



Re: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý) (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 18. leden 2012 @ 13:16:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kéž by se slova pana kazatele Kvasničky naplnila i s úroky. Kéž by byli lidé v naší zemi natolik rozumní že by nás všechny házeli do jednoho pytle, kéž bychom měli společného v rámci Ekumeny ještě mnohem víc, kéž by v nás svět poznával křesťany podle vzájemné lásky. Kéž by lidé pomohli odčinit všechny loupeže a svatokrádeže svých otců a dědů a společně s námi pomáhali lidem a v důsledku i státní pokladně. Kéž by se s námi ti kteří nemají nárok podělili o práci i o zisk.

Pan kazatel má sice ostrý jazyk ale ať mu ho Pánbůh požehná, vytvaruje podle své vůle a obrátí tam kam sám chce.




Re: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý) (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Středa, 18. leden 2012 @ 14:28:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
no nevím kolik je tomu roků zpět, byl právě tento kazatel velkým zastáncem státních penízků



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy