Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ilona.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16086, komentáře < 7 dní: 293, komentářů celkem: 390073, adminů: 60, uživatelů: 5031  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 312 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Informace z jednání VV BJB dne 22. listopadu 2021
·Seznam vypuštìných novozákonních veršù v Pøekladu Nového svìta
·Pastoral brothers – kde konèí vtipnost?
·Ekumenická rada církví si zvolila nové pøedsednictvo na pøíští dva roky
·Rozbuška a další mutace covidu-19
·Významný køesťanský genetik je frustrovaný z postoje evangelikálù k oèkování
·Vlivný Jižní baptista Robert Jeffress odmítl náboženské argumenty proti oèkování
·5 pilíøù konzervativního evangelikálního kalvinismu nesluèitelných s láskou
·Skrytì
·Pastoral Brothers

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
106936514
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "soma"?
Vloženo Úterý, 06. březen 2012 @ 23:46:15 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Starkey

StudentBible v jednom komentáři napsal:

Které že tělo se za nás vydalo a které že to máme jíst? Je tělo "sarx" a tělo "soma" a je mezi nima podstatný rozdíl a ten rozdíl svědčí proti tendenčnímu výkladu řkc.

A já se ho zeptal:

Jaký je tendenční výklad řkc v souvislosti se slovy "sarx" a "sóma"?

A on odpověděl:

Sarx - hmotné tělo. Soma - duchovní tělo. Kristus dává Své tělo hmotné za hříchy světa. Jíst tělo 'sarx' je nemožné, to tělo změnilo podstatu na 'soma'. Duchovné tělo nemá vlastnosti těla hmotného a proto se nedá jíst. Víc jak tisíc let to byla památka na oběť Kristovu, což ale duchu náboženství vadilo.

Jenže to je nedostatečná odpověď. Tudíž na to reaguji a ptám se dále:

Díky za odpověď. Takže podle tvého výkladu, kdy sóma znamená duchovní tělo, vzal Josef z Arimatie duchovní tělo Krista a zavinul je do čistého plátna (Mt 27,59)? Nebo Kristus řekl "Toto je moje duchovní tělo, které se za vás vydává"? Atp.
Ale vraťme se k otázce:
Jaký je tendenční výklad řkc v souvislosti se slovy "sarx" a "sóma", o kterém tam píšeš? Prosím, uveď nějakou citaci a její zdroj, na zákadě kterého tak píšeš. Děkuji.

A doufám, že mi konečně odpoví na mou otázku, nebo že budeme moci dále vést diskuzi na toto téma.


Podobná témata

Katolicismus

"Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "soma"?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 07. březen 2012 @ 15:21:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Při studiu významu nějakého slova či porovnávání "synonym" se je vždy třeba podívat předně na spisy od téhož autora, protože terminologie není v rámci celého NZ často konzistentní. Obecně platí, že sarx a sóma jsou synonyma. Leč Pavel mezi nimi viděl rozdíl. Slovo sóma je v jeho listech používáno jako morálně neutrální, kdežto sarx jako morálně negativní. Pokud Pavel použil sóma v negativním smyslu, pak vždy (pokud si tedy dobře pamatuji) doplnil nějaké vysvětlení, co tím myslí - např. sóma hříchu (Ř 6,6) či smrtelné sóma (Ř 8,11).

Celkem dobrá pasáž je 1 Kor 15, 35 až 50. Zajímavé je použití slova sarx v Kol 1,22 a 2,11 Právě uvedené rozlišení však nijak neruší zaměnitelnost obou slov. Rozhodně by mě zajímalo, v čem spočívá ten tendenční výklad u katolíků. Pokud jde o Eucharistii, pak je zajímavé, že Jan ve dvou klíčových pasážích (1,14 a 6,55) užívá slovo sarx. Takže by mě zajímalo, jak se ti, co mluví o sarx jen jako hmotném těle a odmítají nauku o reálné přítomnosti těla v Eucharistii, popasují s tím, že Ježíš mluvil o svém fyzickém těle jako o pravém pokrmu. 



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 07. březen 2012 @ 14:36:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkráceně řečeno, "sóma" obvykle ve většině výskytů znamená fyzické hmotné tělo a "sarx" ve většině výskytů popisuje tělo jakožto padlou lidskou přirozenost.



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Středa, 07. březen 2012 @ 09:45:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak Studentebible, stále čekám na tvou studovanou odpověď!



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 10:18:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak můžu pochopit svým omezeným lidským rozumem fyzickou přítomnost Pána Ježíše v chlebu a víně?  Klíčem k pochopení je slovo sarx, které se vztahuje na jeho tělo. Nový Zákon v řeckém originálu používá dvou slov pro vyjádření lidského těla, pro vyjádření celé osoby: soma a sarx. Soma nám ukazuje lidské tělo, jako osobu dobrou nebo neutrální,kdy jsem zdravý, atraktivní, ctnostný a zmrtvýchvstalý. Sarx nám ukazuje slabost nebo to, čím se člověk nepyšní, a to je když jsem nemocný, hříšný, umírající.

Všimněme si těchto rozdílů a všímněme si i faktu, že tělo Pána Ježíše neznamená jenom historickou osobu Pána Ježíše a jeho reálnou přítomnost v eucharistii, ale také konkrétní tělo věřících na zemi. Tu jasně vidíme, co Pán Ježíš myslel když použil slovo sarx.  Pán Ježíš nemluví jedině o svém těle jako těle bez hříchu, oslaveném v nebi ani jako o těle sterilním, čistém. Ve slovech vezměte a jezte jsme byli pozváni k přijímání také té části těla, kterou je společenství věřících na zemi. 

Pán Ježíš v podstatě říká: nemůžete přebývat s dokonalými, perfektními, rozumějícími Bohu v nebi, jestli nedokážete žít s nedokonalými, neperfektními, neodpouštějícími členy společenství zde na zemi.

Jestli nebudete jíst moje Tělo, nebudete mít život... Pán Ježíš nám jasně říká, že nikdo nemůže mít život jestli bude zkoušet obejít tuto výzvu.

Konkrétní společenství je nutnou součástí duchovní cesty křesťana.

Bůh není jen v nebi, Bůh je mezi námi. To má mnoho důsledků a v této perspektivě se chvěje tvrzení: Jsem dobrým křesťanem, ale mohu jít k Bohu sám bez Církve. Křesťanská spiritualita je vždy společenstvím jak s druhým tak také s Bohem.



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Sobota, 10. březen 2012 @ 08:41:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže si to shrňme:

Studentistabible obvinil řkc z tendenčního výkladu stran slov soma a sarx. Ukázalo se, že SB tento tendenční výklad nezná (a existuje vůbec?) a dosvědčil tak, že čím méně toho odpůrci řkc o řkc ví, tím více na ni útočí. Jinými slovy: v tomto směru čím prázdnější sud, tím více duní.
Podobně i další exemplář - Ferra-ri: obvinil církevní otce z nedůvěryhodnosti. Když se měl vyjádřit, v čem spočívá tato nedůvěryhodnost, nebyl toho schopen. Důvod je jasný: neví. To mu však nebrání, podobně jako StudentistoviBible, útočit na řkc, a to o to více, o kolik méně toho o ní ví.
Děkuji vám chlapci za skvělou ukázku. Ale netrapte se, jste jen dva příkladové z mnoha podobných tady na GS. A že se z toho nepoučíte, mi je jasné. Co by pak bylo náplní vaší činnosti a "svatého boje"?



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy