Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radomír.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16173, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 395981, adminů: 60, uživatelů: 5073  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 242 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108514962
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Kdo bude spasen?
Vloženo Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 10:50:34 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal op

     Křesťanství je náboženstvím, které slibuje člověku věčnou blaženost. To je typické v té či oné míře i pro ostatní náboženství. Je tedy k tomu, aby člověk dosáhl věčné blaženosti, nutné být křesťanem? Jak je to s věčným životem těch, kteří vyznávají jiné náboženství nebo jsou bez vyznání? Odpověď na tyto otátky podle mne může být pouze spekulativní.

          Pokusím se vyjít z křesťanského hlediska. Křesťanské náboženství nás učí, že podmínkou věčné blaženosti je víra v Ježíše Krista. Současně však nám sděluje, že při posledním soudu, při němž se má rozhonout o definitivním údělu člověka, bude posuzována nikoli naše víra, ale naše skutky. Pán Ježíš Kristus jasně říká "Cožkoli jste učinili..." a "Cožkoli jste neučinili...". Je tedy víra skutečně k dosažení věčné blaženosti nutná? Pokud ano, proč se nevyžaduje při posledním soudu? Pokud ne, proč ji Pán Ježíš Kristus uvádí jako podmínku spásy?

     Pokusme se pohlédnout na tuto otázku jaksi z boží perspektivy, seč je toho náš omezený rozum schopen. Vycházejme z toho, že Bůh je spravedlnost v nejvyšší míře, neboť Bůh je podle theodicey infinitus omne perfectione (nekonečný každou dokonalostí). Totéž tedy platí o božím milosrdenství. Zde nastává zdánlivý problém. Spravedlnost a milosrdenství mohou být v našich pozemských podmínkách v protikladu. Když například prezident republiky využije svého práva a ze dvou zločinců jednomu udělí milost a druhému nikoli, první to vnímá jako milosrdenství, kdežto druhý jako nespravedlnost. Přitom oba jsou stejní zločinci. Když věřitel jednomu dlužníkovi odpustí dluh a druhému tentýž dluh neodpustí, je to obdobné. Přitom oba jsou stejní dlužníci. Nikdo však nemůže říci, že by v tomto případě prezident republiky či věřitel jednali protiprávně. Oni pouze využili svého práva. Výsledkem však je nerovný stav, tedy nespravedlnost.

     U Boha však spravedlnost a milosrdenství jsou v nejvyyším stupni, a tedy jsou totožné, neboť Bůh je absolutní jednota, v níž boží atributy jsou totožné s boží podstatou. Proto o božích atributech je možné mluvit pouze analogicky z našeho lidského vnímání Boha. Přitom si musíme být stále vědomi, že tato analogie (podobnost) je více nepodobná,než podobná. Pokud tedy Bůh dá člověku příslib věčné blaženosti, je třeba to vnímat současně jako projev božího milosrdentví, ale i jako projev spravedlnosti. Bůh totiž netvoří nic za tím účelem, aby to anihiloval (anihilace-absolutní zničení je opakem stvoření z ničeho-kreace). Pokud by tomu tak bylo, Bůh by stvořil neúčelně, nesmyslně. To by však odporovalo jeho nejvyšší moudrosti.

     Přesto se však v Nové závěti dočítáme o věčných pekelných trestech jako protipólu věčné nebeské blaženosti. Tam mají při posledním soudu skončit ti, kteří nečinili dobro, podle některých názorů dokonce všichni nekřesťané. Jak to však dát do souladu s boží láskou? Proč by za hřích, který je konečný, měl Bůh ukládat nekonečný trest? Proč Bůh, který je nedotknutelný jakýmkoli hříchem, by za něj měl vůbec trestat? Někdo může nemítnout, že Bůh není povinen nikoho po smrti přijmout do věčné nebeské blaženosti, že je to jen a jen jeho svobodné rozhodnutí, zdali tam někoho přijme a koho, či stanovit nutné podmínky v tomto směru. Kdyby to tak skutečně bylo, pak je lidský život absurdní, neboť jeho konečnou je buď nic (anihilace) nebo peklo (infernum). V prvém případě by to znamenalo, že stvoření člověka Bohem bylo nesmyslné, neboť člověk nemohl dosáhnout cíle, pro který byl stvořen, v druhém případě by Bůh nebyl láska, ale sadista.

     Jak tedy rozumět peklu? Podle mého názoru Kristus mluví o pekle z důvodů didaktických. Jeho slova o pekle v nás mají budit odpor ke hříchu a povzbuzovat snahu se ho vyvarovat. Je to obdobné, jako když rodiče vychovávají děti tím, že jim hrozí trestem (například odnese si tě čert, dám tě do polepšovny apod.), avšak činí tak z lásky k děcku, nic zlého mu nepřejí ani nechystají. Tak i Kristus nám velmi důrazně hovoří o pekle, abychom, když už nejsme ochotni plnit jeho příklazy z lásky, konali tak alespoň ze strachu.

     Někdo namítne: To dopadnou ti, co věřili stejně jako ti, co nevěřili? To dopadnou lumpové stejně jako dobří? Vždyť první je proti křesťanskému učení, druhé proti spravelnosti! Ano, to by skutečně tak bylo. Avšak naše křesťanská víra sama o sobě samospasitelná není, i když některá místa v Nové závěti by k této domněnce mohla svádět. Víra nám,  křesťanům, má pomáhat v tom, abychom konali skutky lásky, abychom obstáli při posledním soudu. Protože ne ten, kdo říká Kristu: Pane, Pane, ale ten kdo plní jeho vůli, bude v plnosti užívat nebeské blaženosti. Spravedlnost pak bude asi spočívat v odstupňované nebeské blaženosti podle toho, jak jsme žili na zemi. Věčný život - to bude podle mého názoru pokračování tohoto života na kvalitativně podstatně vyšší úrovni. A pokud člověk má projít před vstupem do věčné nebeské blaženosti očištěním, ať jej nazveme očistcem nebo peklem, stěží se může jednat o trvalý stav, jak bylo výše naznačeno. Nemůže totiž být hřích rovný Bohu či větší. To by Bůh měl sobě rovného nebo dokonce nadřazeného, a pak by přestal být Bohem.

     Z toho usuzuji, že to budou právě naše skutky, které rozhodnou o našem věčném životě. A je zcela lhostejné, zda jsme křesťané, muslimové, židé, parsové, hinduisté, ateisté... Připomeňme si slova Pána: Celníci a nevěstky vás předejsou do božího království. Proto odhoďme daleko od sebe pýchu z víry a se snažme konat co nejlépe, neboť k čemu nám bude při posledním soudu naše víra, když naše skutky nebudou stát za nic? Spíše nám může přitížit, neboť jsem měli poznání o Bohu, ale nejednali jsme podle jeho příkazů. A to platí zvláště pro ty, kteří jsou povoláni k tomu, aby konali služby duchovních v křesťanských církvích, především v církvi katolické.

"Kdo bude spasen?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 73 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 12:16:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...mal som snahu dočítať do konca ale nenašiel som v sebe dosť sily a sebazapretia...pri druhom odstavci som skončil:

Ope začínaš úplne zle:
Křesťanství je náboženstvím,...kresťanstvo je vzťah k Bohu a nie náboženstvo

Současně však nám sděluje, že při posledním soudu, při němž se má rozhonout o definitivním údělu člověka, bude posuzována nikoli naše víra, ale naše skutky. 

určite to platí pre pohanov a asi aj pre rímsku cirkev, ale kresťania nejdú na súd
Veru, veru, hovorím vám: Kto počúva moje slovo a verí Tomu, ktorý ma poslal, má večný život a nejde na súd, ale prešiel zo smrti do života.  Ján 5:24

ivanp



Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 12:39:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na všechny otazníky ope je tady odpověď - dobrá zpráva - evangelium 





Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: andulka v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 12:47:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ope, ten článek je hrozný... :-(

Píšeš mj:  Tak i Kristus nám velmi důrazně hovoří o pekle, abychom, když už nejsme ochotni plnit jeho příklazy z lásky, konali tak alespoň ze strachu. 

 -
ty tu nepíšeš o Lásce, o živém Bohu, kterého rozhodně nenaplňuje to, že by Jeho děti něco dělaly pro Něho alespoň ze strachu, když ne z lásky, že by pro nás byl strach jaký ho tu popisuješ dobrý.
Copak jde milovat ze strachu - nejde!
Ope, říká Ti něco svoboda v Kristu, vždyť si tu pravou svobodu a lásku v Ježíši Kristu nepoznal, jinak by jsi nikdy nemohl napsat takovou věc!
Jak bych mohla být skutečně zamilovaná do svého manžela, jaký by to byl vztah, naplnění, kdybych pro mého manžela dělala věci i ze strachu, když ne tedy jen z lásky...?
Už vidíš co jsi napsal aburdního? Takový Bůh není Ope, jakého tu prezentuješ!!!
Jako křesťanka Ti píšu, do něčeho podobného se už nepouštěj, zatím Boha nepoznáš, nevíš KDO ON JE, tak o Něm ani nepiš, to je moje rada, ne příkaz, máš svobodnou vůli, ale škodíš nejen sobě takovými články, ale i ostatním, kteří upřímně chtějí Boha poznat  A ON NENÍ TAKOVÝ JAK HO POPISUJEŠ V TVÉM ČLÁNKU!



Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 17:36:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ope, 

bohužel musím konstatovat, že s tvým článkem jako celkem nemůžu souhlasit. Nebudu ti tady vypisovat verše, ale dobře víš, že " kdo uvěří a pokřtí se, bude spasen, kdo neuvěří, nebude". Z toho jasně vyplývá, že pro spásu je prioritní víra. Skutky pak následují jako důsledek víry. 

Pokud se v Bibli píše o pekle, pak věřím, že existuje a že tam skončí ti, kdo dobrovolně odmítli spásu skrze Ježíše Krista. Jiná Cesta není. A nevede ani skrze jiná náboženství. Pokud lidé, kteří neuslyší o Ježíši, zemřou, budou souzeni jak podle skutků, tak podle svědomí. Ale je možné, že i tito lidé o Kristu uslyší díky misionářům, nebo se jim může zjevit anděl nebo i Ježíš sám a podat o sobě svědectví. A bude na nich, jak se rozhodnou. 

O žádné anihilaci Boží slovo nepíše, to je spíš adventistický pojem. Kdyby tahle možnost byla, bude to v Bibli. To, co je pro spásu a náš život důležité, to tam je. Kdokoli by přidal čárku......

Nevěřím v universální spásu, jak už jsem ti jednou napsala. Ne že bych lidem nepřála spasení, ale vím, že mnozí se opravdu rozhodují dobrovolně proti. Za těch pár let, co jsme chodili v rámci pastorační péče do LDN, se obrátilo asi 65 lidí, ale mnozí další odmítali slyšet o Pánu. Nelze nikoho nutit, ale vím, že za jejich krev nebudu pohnána před soud. Proto máme mluvit o spásném Ježíšově díle, jak nás DS povede. Ne meldovat to lidem na potkání, ale modlit se za to, kam jít a kdy co komu říct. A Pán to poctí. Kdybych spoléhala na to, že spaseni budou všichni, nač by potom bylo svědectví o Ježíši? 

Takže rozhodně nevěřím, že o našem věčném životě rozhodnou naše skutky. Za ty pobereme odměnu.

Do nebe půjdu pro to, KÝM jsem v Kristu, odměnu vezmu za to, CO DĚLÁM pro Krista. 



Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: noname v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 19:19:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Ope.
Hezký článek, opravdu stojí za zamyšlení doba a události které si připomínáme se k tomu přímo nabízí.
Přeji Ti krásné a požehnané Velikonoce, myslím, že se dnes večer aspoň v duchu setkám ( nejen s tebou) v Getsemanské zahradě.

Honza



Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 19:31:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chceš říci, že to, co Ježíš říkal o peklu není pravda?!



Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 06. duben 2012 @ 01:43:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky, ope, za názornou ukázku toho, proč se mi od katolického kněze nemohlo dostat evangelia Ježíše Krista.

  Nikdo nemůže předat to, co sám nepřijal a nemá.

 
  Je dobré vědět, jak to bude vypadat, až jednou přijde ten den a Bůh bude soudit národy.

Tehdy jsem uviděl veliký bílý trůn a Toho, kdo na něm seděl, před jehož tváří zmizela země i nebe a nebylo pro ně nalezeno místo.
Potom jsem spatřil mrtvé, malé i velké, jak stojí před Boží tváří, a byly otevřeny knihy. A byla otevřena ještě jiná kniha, to jest kniha života, a mrtví byli souzeni podle toho, co bylo zapsáno v těch knihách, totiž podle svých skutků.
Tehdy moře vydalo mrtvé, kteří byli v něm, také Smrt a Peklo vydaly mrtvé, kteří byli v nich; a každý byl souzen podle svých skutků.
A Smrt i Peklo byly uvrženy do ohnivého jezera. To je ta druhá smrt.
A kdo nebyl nalezen zapsán v knize života, byl uvržen do ohnivého jezera.




Re: Kdo bude spasen? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 07. duben 2012 @ 19:07:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Úvahy o peklu jsou různé. Ale nejpřesnější vyjádření jsem nalezl v jednom výroku C.S.Lewise:

Jsou dvě skupiny lidí.
Každý z první skupiny řekne Bohu u soudu: Staň se Tvá vůle.
A každému z té druhé skupiny Bůh řekne: Staň se tvá vůle.

Také se o pekle vypráví vtipy. Snad se mi jeden z nich podaří správně reprodukovat:

Zemřel bohatý člověk a dostal vše, po čem toužil. Velký dům, velký bourák, velký vyhřívaný bazén a zlatou vanu. Velmi se mu to líbilo. Užíval si a užíval. Po čase ho to užívání omrzelo a zatoužil po nějaké společnosti. Vyšel před dům, leč vůkol dokola nikdo nebyl. Až jednou v dáli spatřil neurčitou zahalenou postavu. Křikl na ni: "Nevíte, kde bych tu našel nějakou společnost? Cítím se  tu sám jak v pekle." Postava mu odpověděla: "A kde si myslíte, že jste?" A zmizela.



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy